Permalänk
Medlem

Frågor innan delid

Hallå!

Jag har börjat fundera lite på att delidda min 4690k. Anledningen är att temperaturen blir ett stort problem när jag överklockar, redan vid 1.2 volt når kärnorna 90 grader i IBT och OCCT. Innan jag börjar har jag några frågetecken jag hoppas kunna räta ut.

Jag har tänkt att använda mig av metoden med ett skruvstäd och en hammare. Spelar det någon roll vilket håll man placerar kondensatorerna på när man ska slå med hammaren och träbiten? Borde man tejpa fast processorn i skruvstädet för att förhindra att den flyger iväg? Det skadar inte pinsen på undersidan?

Då jag tänkt använda CLU mellan kärna och IHS ska man vad jag förstått använda sig av flytande elektrisk tejp på kondensatorerna för att skydda dem från kortslutning. Är det något åt det här hållet? https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/farg-och-lac...

Om allt har gått vägen så här långt är planen att limma ihop kalaset igen. Är det här silikonet lämpligt att använda då? https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/l...

Ursäkta många frågor.
Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på vilken silikon man ska ha. Jag kan verkligen ingenting om silikon, stod i affären igår som ett fån och bestämde mig för att strunta i det.

Är det så att all silikon fungerar som "lim"? När det gäller datorkomponenter ska den förstås tåla relativt höga temperaturer, men är det något annat man ska tänka på?

Aja, jag gjorde en delid på min 6700k idag och är väldigt nöjd, temperaturen sjönk mellan 10-15 grader beroende på hur jag stressar CPU:n.

Permalänk
Vive la liberté!

Onödigt att limma på IHSen efter delid, socketen håller fast den tillräckligt bra ändå, risken är att du kletar på för mycket lim och det gör att avståndet mellan IHS och CPU blir större än vad det kan vara.

Har själv kört rakblad då jag inte har tillgång till skruvstäd. Tanken annars är bara att man bankar tillräckligt hårt, vidare mycket finess verkar inte behövas. Processorn som sådan utan IHS väger ganska lite så risken att kontaktytorna på botten tar skada av att åka i golvet är ganska liten

Permalänk
Medlem

Om du använder tex liquid ultra så använder du ju en pensel och färgar på cpun försiktigt. Ska vara ett spegelblankt lager. Nå sillikon eller något ska inte behövas. Det används jäkligt lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag är också nyfiken på vilken silikon man ska ha. Jag kan verkligen ingenting om silikon, stod i affären igår som ett fån och bestämde mig för att strunta i det.

Är det så att all silikon fungerar som "lim"? När det gäller datorkomponenter ska den förstås tåla relativt höga temperaturer, men är det något annat man ska tänka på?

Aja, jag gjorde en delid på min 6700k idag och är väldigt nöjd, temperaturen sjönk mellan 10-15 grader beroende på hur jag stressar CPU:n.

Kul att det gick så bra! Limmade du fast IHSen eller placerade du den bara på CPUn?

Permalänk
Medlem

Ok! Även om jag skulle skippa att limma fast IHSen borde jag väl ändå skydda kondensatorerna på ovansidan av PCBn? Tänker att det inte borde påverka kontakten mellan IHS och CPU särskilt mycket men ändå skydda kondensatorerna från kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Kul att det gick så bra! Limmade du fast IHSen eller placerade du den bara på CPUn?

Jag använde inget lim utan använde bara "retention arm" (den där lilla armen som trycker ner CPU:n) för att hålla fast IHS:en. Det var lite pilligt eftersom IHS:en flyttas lite när man sätter fast CPU:n, tog någon minut eller två innan jag blev nöjd med hur den satt.

Kommer dock limma fast den någon gång i framtiden, även om jag inte bryr mig så mycket så kommer jag väl någon gång sälja den.

Jävlar vad limmet satt förresten, jag satt en ganska bra stund med rakbladet för att få det att lossna. Så här i efterhand inser jag att jag hade kunnat ta i hårdare, men man är ju lite osäker när det kommer till saker man inte gjort tidigare. Speciellt om det rör dyra datorkomponenter som, i alla fall jag, inbillar mig är betydligt ömtåligare än vad de säkert är. För att inte tala om risken att skära upp fingrarna om man slinter med rakbladet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Ok! Även om jag skulle skippa att limma fast IHSen borde jag väl ändå skydda kondensatorerna på ovansidan av PCBn? Tänker att det inte borde påverka kontakten mellan IHS och CPU särskilt mycket men ändå skydda kondensatorerna från kortslutning.

Nagellack, har jag hört

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nagellack, har jag hört

Har sett det också! Vet du om det måste vara någon speciell sort eller går det bra med vilken som?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att jag äntligen är klar. Allt gick förvånansvärt bra, valde att köra metoden med enbart ett skruvstäd istället. Temperaturen sjönk med omkring 10 grader i IBT vid 4.4@1.2, den varmaste kärnan innan var 86 grader och efter var den 75 grader. Är ändå ganska nöjd!

Permalänk
Medlem

Finns en gammal tråd om det Resultat Delid i7 6700K grunden är samma

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

jag dödade min.. vet ej hur men funkar ej efter delid

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

jag dödade min.. vet ej hur men funkar ej efter delid

Då är vi två

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

jag dödade min.. vet ej hur men funkar ej efter delid

Tråkigt. Vilken metod använde du dig av för att avlägsna IHSen?

Permalänk
Avstängd

@Johan321:

rakblad.. ser inget fysikt fel på den men fungerar gör den icke