Tips! Vart hittar jag kopplingar till kopparör?

Permalänk

Tips! Vart hittar jag kopplingar till kopparör?

Hej

Tänkte ge mig på mitt andra datorbygge och vill denna gång köra kopparrör i min vattenloop. Mitt problem är att jag inte hittar någon konkret fakta "har googlat" har sökt i forumet på vilka kopplingar/fittings som passar för detta ändamål.

Tips tas glädjeligen emots om vilken dimension på rör samt vart man hittar kopplingar för detta.

Vill passa på att tacka alla på denna sida som har hjälpt mig från helt nybörjare på att bygga datorer till att kunna sätta ihop en dator på egen hand och klara av simplare överklockning.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Hej

Tänkte ge mig på mitt andra datorbygge och vill denna gång köra kopparrör i min vattenloop. Mitt problem är att jag inte hittar någon konkret fakta "har googlat" har sökt i forumet på vilka kopplingar/fittings som passar för detta ändamål.

Tips tas glädjeligen emots om vilken dimension på rör samt vart man hittar kopplingar för detta.

Vill passa på att tacka alla på denna sida som har hjälpt mig från helt nybörjare på att bygga datorer till att kunna sätta ihop en dator på egen hand och klara av simplare överklockning.

Det beror ju helt på dimensionerna på rören. Att det är koppar spelar ingen roll. Du använder samma kopplingar som för vanliga typer av hårda rör, akryl, petg och liknande. Så har du rör med tex 12mm yttre diameter så väljer du kopplingar för detta. Ekwb, bitspower, alphacool är några av alla tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem

Håller med förgående ta en dimension som finns på hårda rör sen kan du använda samma koppling som dom har

Men glöm inte att avgrada röret på utsidan så inte den skadar o-ringen i kopplingen
sen kan kromad koppar rör vara snyggt som attan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

sen kan kromad koppar rör vara snyggt som attan

Plaströr och krom / silver färg? Målar man rören invändigt borde det ge ett bra resultat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Plaströr och krom / silver färg? Målar man rören invändigt borde det ge ett bra resultat.
B!

man bör inte måla insidan tänk på om färgen lossnar och far runt kan fastna i pumpen , kylblock och radiatorn
men det finns färgad plaströr och kromade kopparrör

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@xasxes: Tack för hjälpen, visste inte om hard tube fittings klarade av förkromade kopparrör då dom jag sett endast står acrylic och carbon. Att grada rören har jag koll på tack för att ni tar upp alla tips. Vad tror ni om metall avlagringar, vissa säger att man inte får blanda metaller i loopen.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

kör man koppar ska man helst inte ha nått annat än koppar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

@xasxes: Tack för hjälpen, visste inte om hard tube fittings klarade av förkromade kopparrör då dom jag sett endast står acrylic och carbon. Att grada rören har jag koll på tack för att ni tar upp alla tips. Vad tror ni om metall avlagringar, vissa säger att man inte får blanda metaller i loopen.

Ett varningens finger från en som försökt sig på det där med förkromade kopparrör. Om du tänkt dig böja dem så är det ett rent helvete utan dyra verktyg. Billiga tar dig till ungefär till 30 grader innan de börjar kinka sig. Kostnaden för diverse anslutningar och kopplingar skenar lätt iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem

Vad det gäller olika metaller så är det inte jättemycket att oroa sig för. Det mesta du kikar efter kommer vara av koppar eller mässing. Med lite antikorrosionsvätska så är det ingen fara. Passa dig dock för aluminium, men det enda jag sett förekomma i det är billiga radiatorer från aliexpress och riktigt gamla cpublock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem

Se till att du köper kopplingar och rör med metriska mått dvs i mm, annars kan det skilja cirka en halv mm vilket kan skapa problem. EK fittings som använder metriska mått funkar bra exemelvis. Har själv böjt 12mm mjuka Prisol kopparrör med Biltemas bockverktyg och det funkar bra. Dock osäker om förkromade går bra att böja eller kromningen spricker. Finns alltid möjlighet att kroma i efterhand eller spraya rören etc.
Har lite bilder på rören i min sig så ser du hur fittings o böjar kan se ut.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Se till att du köper kopplingar och rör med metriska mått dvs i mm, annars kan det skilja cirka en halv mm vilket kan skapa problem. EK fittings som använder metriska mått funkar bra exemelvis. Har själv böjt 12mm mjuka Prisol kopparrör med Biltemas bockverktyg och det funkar bra. Dock osäker om förkromade går bra att böja eller kromningen spricker. Finns alltid möjlighet att kroma i efterhand eller spraya rören etc.
Har lite bilder på rören i min sig så ser du hur fittings o böjar kan se ut.

Mycket snyggt bygge. Svart och koppar är en mycket snygg kombination. Har hållit på med halvhårda förkromade 12 mm från biltema, vilket gått sådär. Endast två rör på plats i väntan på fler delar. Att bocka med biltemas verktyg gick som sagt inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xasxes:

Mycket snyggt bygge. Svart och koppar är en mycket snygg kombination. Har hållit på med halvhårda förkromade 12 mm från biltema, vilket gått sådär. Endast två rör på plats i väntan på fler delar. Att bocka med biltemas verktyg gick som sagt inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett besök till biltema och lite provbockingar senare så kan jag säga att mjuka, glödgade, förkromade rör fungerar utmärkt att böja. Man får bara vara försiktig med kromytan.

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

man bör inte måla insidan tänk på om färgen lossnar och far runt kan fastna i pumpen , kylblock och radiatorn

Då har man rimligtvis valt fel färg, eller behandlat rören olämpligt. Däremot håller jag med om att man bör testa sin färg både för vidhäftning, och motståndskraft med sitt kylmedium.

Skrivet av Jygge:

men det finns färgad plaströr och kromade kopparrör

Målar du insidan silver / krom bör du få en ganska cool effekt, eftersom rören fortfarande är genomskinliga i godset.
Det verkar dock inte relevant, killen kör på Biltemas kromade rör och är lycklig. Vilket är vad som är viktigast.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xasxes:

Ett varningens finger från en som försökt sig på det där med förkromade kopparrör. Om du tänkt dig böja dem så är det ett rent helvete utan dyra verktyg. Billiga tar dig till ungefär till 30 grader innan de börjar kinka sig. Kostnaden för diverse anslutningar och kopplingar skenar lätt iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med billiga rörbockare av denna typ är ofta dålig passform/mycket spel i överfallet som håller i röret. Röret glider i axiell riktning. Avhjälps enkelt genom att fodra överfallet med en bit smärgelduk eller något.

Har man ett skruvstycke kan man göra det lättare för sig genom att spänna upp verktyget i det innan man bockar., och få en hand ledig att hålla röret på plats med.

Man kan vidare välja glödgat rör för att underlätta bockingsarbetet. De kan vara lite svårare att få tag på i kromat utförande, men eventuellt är det värt besväret för den som inte riktigt har kläm på att bocka rör. Glöm inte stödhylsor om vanliga klämringskopplingar används tillsammans med sådant. Edit: bör kanske tillägga att glödgat rör i allmänhet levereras på rulle, och kan vara svåra att få helt spikraka. Kanske ser trist ut om man tänkt sig något längre rakt parti i slingan. Halvhårda rör är måhända ett bättre val i sådana fall, om än något knepigare att bocka, då de levereras i längder.

----

Vill man slippa grader använder man med fördel rörskärare av typen med trissa.

Angående blandning av metaller och galvaniska element, så krävs det en elektrolyt för att sådana ska kunna bildas. Man kör väl i allmänhet destillerat, eller i alla fall avjonat vatten, i slingan? Det kommer hursom inte understödja någon direkt elektrokemisk aktivitet att tala om. Tror knappast korrosion blir ett sådant problem att det kommer äta sig igenom rören och åstadkomma läckor ens under datorns hela livstid.

Kromade fittings finns överallt där det säljs VVS-grejor numera, frågan är nästan om det inte är lättare att få tag på sådana än obehandlade idag? De har på Clas Ohlson bland andra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Angående blandning av metaller och galvaniska element, så krävs det en elektrolyt för att sådana ska kunna bildas. Man kör väl i allmänhet destillerat, eller i alla fall avjonat vatten, i slingan? Det kommer hursom inte understödja någon direkt elektrokemisk aktivitet att tala om.

Om du häller destilerat, eller avjoniserat vatten i slingan, så tar det upp joner från metallerna i stort sett omedelbart efter att du hällt på det. Du måste ha korrisionskydd, i form av någon tillsats.

Skrivet av kaput:

Tror knappast korrosion blir ett sådant problem att det kommer äta sig igenom rören och åstadkomma läckor ens under datorns hela livstid.

Blandar man metaller utan korrisionsskydd får man märkligt skit som flyter runt i slingan, även om jag håller med, sannolikheten för att det ska gå hål på slingan och orsaka ett läckage, är kanske inte så stor. Däremot brukar det påverka kylförmågan negativt, och kräva invändig tvätt med allt från svaga syror till vinäger för att återställa funktionen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@xasxes: Tack för tipset, har en som är duktig på att bocka men vill prova själv under uppsikt

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

Prisolrör på "rulle" görs enkelt raka mha en sådan här http://www.kwixuk.com/ för den som vill prova det. Har en själv och kan rekommendera.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT