Permalänk
Medlem

Överklocka i5 2500K 3.3ghz.

Hej!

Är ute efter att överklocka min i5 2500k (3.3ghz).
Har Intels orginalkylare, men ska nog köpa en ny på Inet. Vad skulle ni rekommendera? Och vad är bra ghz som är säkert att överklocka till? Tack!

Permalänk
Inaktiv

Det finns många faktorer för vilken kylare du ska köpa. Vilken budget har du? En kylare som funkar oavsett vad är Hyper 212 Evo som kostar ca 300 kr. Däremot ger den inte alls lika mycket kylprestanda som t. ex. en Noctua NH D15 skulle ge, vars pris ligger runt 800 kr och är ofta ansedd den bästa kylaren på marknaden. NH D15 sätter även krav på dimensionerna av ditt chassi, t. ex. behöver den 165 mm tomt utrymme över processorn, samt att ditt RAM inte når x antal mm över moderkortet, ELLER att du inte har mer än 2 RAM-stickor. Du kan kolla upp dimensionerna av den på deras hemsida. 212 Evo:ns dimensioner borde inte vara något problem. Jag skulle även hålla mig till luftkylning.

Hur högt du kan klocka den beror helt på ditt chip. I princip finns det ingen riktig gräns för GHz, utan för vCore, alltså hur många volt du ger processorn. Eftersom alla processorer är olika så får du olika (men ändå relativt lika) klockor från samma vCore. T. ex. fick jag ett helt kasst chip, så min i5 2500K behöver hela 1.37V för att nå 4.4 GHz, medans snittet ligger på omkring 1.34V för samma klocka. När du når vCore över 1.35 så är det ofta ansett att du försämrar livstiden av din processor, men du kan fortfarande överklocka lite utöver det (personligen håller jag mig under 1.4V) utan att något borde hända, och just i5 2500K kan max ta emot 1.5V.

Kom ihåg att det är okej med temperaturer utanför 72C (vilket är vad Intel själva rekommenderar), och att du kan nå runt 78C före det sker någon form av minimal risk för chippet.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...
Här har du en bra guide som du kan läsa när det är dags

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.