Permalänk
Medlem

Uppgradera hemnätverk

Tjena tänkte uppgradera mitt nätverk hemma och vet inte riktigt vad jag ska köpa!
Det jag har idag är en Asus RT-N66U utan alla wifi antenner som försvann under flytt. Även stabiliteten är inte den bästa, vilket jag börjar tröttna på.

Antal portar som jag behöver är fem och ett par stycken till wifi.
Tanken är väl att ha ett par extra portar för framtiden med.

Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite
Netgear GS108
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO

Men antar att detta inte kommer funka då poe stöd inte finns. Men har för mig att jag läste att PRO modellen har någon adapter.

Annars så finns ju Egderouter poe eller att köpa en poe switch vilket kanske blir lite billigare.

Men min budget ligger någonstans på 3k någon som kan ge lite feedback

Permalänk
Hedersmedlem

Du får en PoE injector med din UniFi AP.
Ska du ändå skaffa dig en AP så kan du ju lika gärna köra på med din Asus utan att använda den trådlösa delen. Är hela routern instabil kanske den bara behöver en uppdaterad firmware.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Tjena tänkte uppgradera mitt nätverk hemma och vet inte riktigt vad jag ska köpa!
Det jag har idag är en Asus RT-N66U utan alla wifi antenner som försvann under flytt. Även stabiliteten är inte den bästa, vilket jag börjar tröttna på.

Antal portar som jag behöver är fem och ett par stycken till wifi.
Tanken är väl att ha ett par extra portar för framtiden med.

Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite
Netgear GS108
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO

Men antar att detta inte kommer funka då poe stöd inte finns. Men har för mig att jag läste att PRO modellen har någon adapter.

Annars så finns ju Egderouter poe eller att köpa en poe switch vilket kanske blir lite billigare.

Men min budget ligger någonstans på 3k någon som kan ge lite feedback

Jag kan helt klart rekommendera AP AC PRO och Unifi generellt. Har kört deras APs i över ett år och de har aldrig strulat. Numera kan man även göra basic setups med hjälp av Android-appen (Ios också kanske)? Utan att behöva köra kontrollermjukvaran som jag förstår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du får en PoE injector med din UniFi AP.
Ska du ändå skaffa dig en AP så kan du ju lika gärna köra på med din Asus utan att använda den trådlösa delen. Är hela routern instabil kanske den bara behöver en uppdaterad firmware.

Okej bra då fåre bli en sådan AP!
Asusen ryker iväg vilket fall som helst haft problem med den sen ca 1 år efter jag köpte den. Provat olika fimwares, asus egna, merlin och tomato. Kör tomato just nu och då har den funkat skapligt men det är dags att gå vidare.

Permalänk
Medlem

Om du köper GS108PE istället så får du PoE att driva UAP'n.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Om du köper GS108PE istället så får du PoE att driva UAP'n.

Nej, akta dig för deras "smarta" switchar. De är långsamma som fan, även om du stänger av alla funktioner. Köp en "dum" switch och använd PoE-adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Om du köper GS108PE istället så får du PoE att driva UAP'n.

Skrivet av dlq84:

Nej, akta dig för deras "smarta" switchar. De är långsamma som fan, även om du stänger av alla funktioner. Köp en "dum" switch och använd PoE-adaptern.

Vet inte om jag är i behov av någon PoE switch då det ända jag ska driva är APn.
Vilken "dum" switch är något att ha då?
Antar att gs108 är en dum switch men är den ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, akta dig för deras "smarta" switchar. De är långsamma som fan, även om du stänger av alla funktioner. Köp en "dum" switch och använd PoE-adaptern.

108PE är i princip enb dumswitch. Tror knappast att den blir långsam till den grad att den inte klarar av att switcha 1G ...

Men sure, TS behöver bara en dum-switch.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moron:

108PE är i princip enb dumswitch. Tror knappast att den blir långsam till den grad att den inte klarar av att switcha 1G ...

Men sure, TS behöver bara en dum-switch.

Nja. GS108E och GS108PE har även stöd för VLAN och QoS, så den är inte en dumswitch. Jag har själv en GS108E och jag upplever inte den som slö, men jag har å andra sidan inte mätt upp throughput i den. Oavsett tycker jag att man ska använda Ubiquiti'ns tillhörande PoE injector, för vad jag hört så kan den vara lite kinkig med PoE.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nja. GS108E och GS108PE har även stöd för VLAN och QoS, så den är inte en dumswitch. Jag har själv en GS108E och jag upplever inte den som slö, men jag har å andra sidan inte mätt upp throughput i den. Oavsett tycker jag att man ska använda Ubiquiti'ns tillhörande PoE injector, för vad jag hört så kan den vara lite kinkig med PoE.

Jo då, den kan allt det, men menade om man bara kör plug-n-play är det en dumswitch.

UAP-AC-Pro tar standard PoE 802.3at, däremot AC-lite behöver typ Passive 24V.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

HP procurve switcharna är bra genomströmning på

Skickades från m.sweclockers.com