Normalt att högre varvtal knappt ger lägre temp?

Permalänk
Medlem

Normalt att högre varvtal knappt ger lägre temp?

Hej

TL:DR När jag drar på alla fläktar till max så får jag en fånigt liten temperaturskillnad. Är det eran erfarenhet också eller är det något udda med mitt system.

Har precis bytt ut min Evo 212 mot Noctua NH-D15S samt gjort en delid på min 6700k (överklockad, 4.700MHz) jävlar vad tyst och svalt datorn rullar på nu :).

Men i samband med detta så lekte jag runt lite med olika varvtal för att se att den nya fläkten och deliden var värt det och upptäckte en sak.

När CPU-fläkten och chassifläkten går på, ungefär, halvfart så fick jag en CPU-temp på 59 grader (load). Skrev tyvärr inte ner andra tempar, men de följde CPU-tempen hyffsat bra.
När jag istället drog alla fläktar på max så fick jag (förutom en jetmotorsimulator) en temperatur på... *trumvirvel* 55 grader under load.

Jag skrev som sagt inte ner andra temperaturer men sänkningen var i samma storleksordning.

Visst är fyra graders sänkning mer än ingenting, men jag hade förväntat mig en betydligt större sänkning.
Jag klagar absolut inte för det betyder ju bara att jag kan köra datorn tystare, undrar bara om ni har liknande erfarenheter eller inte.

Som en sidnotis har jag nu haft både aida64 (CPU) och furmark (GPU) igång en halvtimme och tempen är:
Max (30 min) | Medel (senaste fem min.)
CPU: 76 | 71
GPU: 80 | 79
MB: 47 | 46

Jag inbillar mig i alla fall att det är väldigt bra

Permalänk
Medlem

Det är helt beroende på hur många chassi fläktar, och om de är satta till att blåsa in eller ut, hur mycket tempen sänks.
Processor fläkten kan ju bara ta luft inne i chassit, så är luften redan varm, blir kyl effekten dålig/låg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör du för spänning till processorn? Jag vet inte riktigt men 76 låter ganska högt för en delid + NH-D15? Inte farligt för processorn alls men mer än jag skulle väntat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är helt beroende på hur många chassi fläktar, och om de är satta till att blåsa in eller ut, hur mycket tempen sänks.
Processor fläkten kan ju bara ta luft inne i chassit, så är luften redan varm, blir kyl effekten dålig/låg.

Så sant som det är sagt, tänkte inte på det. Ska testa att låna en fläkt eller två från min freenas och se om det blir någon skillnad. Har kollat runt lite och det verkar ju nästan som att efter att man har 3-4 chassifläktar så blir det ingen större skillnad om du stoppar in några till.

Skrivet av Andreaz1:

Vad kör du för spänning till processorn? Jag vet inte riktigt men 76 låter ganska högt för en delid + NH-D15? Inte farligt för processorn alls men mer än jag skulle väntat mig.

Satt på 1.385 i bios, blir dock något högre i windows (håller fortfarande på och knåpar med överklockningen).
Möjligt att 76 grader är högt, jag vet inte. Det var dock samtidigt som GPU:n gick för fullt samt att jag har för mig att jag satte fläktarna på max 80%.
När jag enbart stressade CPU:n (prime95) och hade alla fläktar på max innan delid och kylbyte så stängde jag av då tempen steg till ca 95 grader. Så jag tycker att en maxtemp på 76 grader med lägre fläktvarv och ett 80 grader varmt grafikkort ändå tyder på en ganska stor skillnad.

Blir extra tydligt när jag gjorde lite test med exakt samma förutsättningar. Resultatet varierar ett par grader hit och dit beroende på hur jag stressade datorn men generellt så såg jag detta:
När Evo 212 byttes mot NH-D15S sjönk tempen med ca tio grader.
När NH-D15S satt och efter en delid så sjönk tempen med ytterligare 10-15 grader.

Permalänk
Medlem

Du har ju ett delta T mellan basen på kylaren och flänsarna i kylaren, når flänsarna mer eller mindre rumstemperatur och delta T förblir det samma, det lär inte gå ner då heatpipes behöver en viss temperatur för att till å börja med förånga vätskan så ja vinsten är oftast ganska liten med massivt luftflöde. Du uppnår ju inga förbättringar om direkt om flänsarna redan nåt rumstemperatur.

Bästa är som du gjorde en delid och en bättre kylare för att få ner delta T för att kunna få bort mer energi med mindre mängd luft då luften nu kan absorbera mer energi då temperaturerna på flänsarna kan vara högre utan att IHS eller kislet i dit fall blir varmare.

Med en tornkylare så räcker det allt som oftast med en chassifläkt då du inte behöver flytta mer luft ur lådan än vad CPU fläkten drar genom kylaren och man sätter rimligtvis tornkylaren att blåsa mot chassifläkten som drar ut luften.

Har du openair kylare på GFX kortet så får det ju tas med i beräkningarna in i chassikylnigen men som tummregel är det alltid bättre att bli av med värmen direkt istället för att låta den ta omvägar då den bara blandar upp sig med kall inkommande luft annars och du kontaminerar luften för klyning genom att höjda temperaturen på denna och chassifläktarna blir ineffektiva.