Permalänk
Medlem

Kraken x61 låter skumt

Har en NZXT Kraken x61 som det kommer "skorrande" ljud ifrån ibland. Det är mest ifrån fläktarna (använder de som medföljer kylaren) och detta visste jag redan att dessa lät när jag kör dem på lågt varvtal (vill inte höja, låter som en Boening 747 då ). Men tyckte idag att de lät ovanligt högt, så öppnade datorn och lyssnade. Efter att ha stannat båda fläktarna genom att hålla fast dom med fingret märkte jag att det även skorrade ifrån cpu blocket. Jag antar att det är pumpen som låter. Ska det låta så? Kan väl beskriva ljudet som att det låter som en fläkt som vinglar på lågt varvtal, alltså detta skorrande ljudet. Om det nu inte ska låta så, täcker garantier detta för eventuellt utbyte om den nu skulle vara sönder?

Kör specs också så slipper ni fråga :

I5 6600k
MSI Z170 Krait Gaming
8 GB HyperX 2133 MhZ RAM
NZXT Kraken X61
Gigabyte GTX 1060 6GB D5 Edition
EVGA 650w G2
Phanteks Enthoo Evolv ATX (inte tempered glas varianten) med 3 standardfläktar
Samsung 850 pro 250GB
WD Blue 1tb

MvH
Gustav

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vatsug1:

Har en NZXT Kraken x61 som det kommer "skorrande" ljud ifrån ibland. Det är mest ifrån fläktarna (använder de som medföljer kylaren) och detta visste jag redan att dessa lät när jag kör dem på lågt varvtal (vill inte höja, låter som en Boening 747 då ). Men tyckte idag att de lät ovanligt högt, så öppnade datorn och lyssnade. Efter att ha stannat båda fläktarna genom att hålla fast dom med fingret märkte jag att det även skorrade ifrån cpu blocket. Jag antar att det är pumpen som låter. Ska det låta så? Kan väl beskriva ljudet som att det låter som en fläkt som vinglar på lågt varvtal, alltså detta skorrande ljudet. Om det nu inte ska låta så, täcker garantier detta för eventuellt utbyte om den nu skulle vara sönder?

Kör specs också så slipper ni fråga :

I5 6600k
MSI Z170 Krait Gaming
8 GB HyperX 2133 MhZ RAM
NZXT Kraken X61
Gigabyte GTX 1060 6GB D5 Edition
EVGA 650w G2
Phanteks Enthoo Evolv ATX (inte tempered glas varianten) med 3 standardfläktar
Samsung 850 pro 250GB
WD Blue 1tb

MvH
Gustav

nej det ska inte låta så mycket.
hur länge har du använt kylaren ? har du kvittot?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nej det ska inte låta så mycket.
hur länge har du använt kylaren ? har du kvittot?

Inköptes ifrån netonet i typ mars/april i samband med att jag köpte och byggde ihop resten av datorn. Kvitto finns digitalt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vatsug1:

Inköptes ifrån netonet i typ mars/april i samband med att jag köpte och byggde ihop resten av datorn. Kvitto finns digitalt

kan u spela in ljudet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

samma sak med min. märkte att det gick att justera i programvaran - över en viss tröskel så skorrande pumpen, under det var den nästan tyst. testa justering i programvaran från nzxt

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan u spela in ljudet ?

Kan göra det när jag kommer hem sen

Skrivet av ox4:

samma sak med min. märkte att det gick att justera i programvaran - över en viss tröskel så skorrande pumpen, under det var den nästan tyst. testa justering i programvaran från nzxt

Saken är den att den går redan på väldigt lågt % fart (osäker hur låg, får kolla även det sen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte skapa en precis likadan tråd igår men hakar på här istället.
Jag köpte denna kylaren igår och har precis samma problem. Kör jag "silent mode" i CAM så knorrar pumpen, låter som dåliga lager i en fläkt som går väldigt långsamt.. eller en dieseltraktor, beror på vad man vill jämföra med.
Drar jag däremot igång performance så låter den som den skall förutom att vattnet låter otroligt högt (hade corsair h60i förutom där både pump, vattenflöde och fläktar var knäpptysta). På H60i så skulle man se till att pumpen går på max hela tiden, den hade ju däremot inte ställbart så som x61 har?

Visa signatur

ASUS Z97-A | i7 4790K + Kraken X61 | Corsair RM750x | ASUS GeForce GTX 1080 STRIX 8GB | Corsair Vengeance 32GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: https://m.youtube.com/watch?v=ULTmcmdQOu0

Här är ljudet. Hörs inte jättebra då det snurrar en annan fläkt precis jämte. Men i videon håmler jag fast radiator fläktarna och man kan med hörlurar höra ett ljud som såtr ut ifrån suset från fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vatsug1:

@Grönahunden: https://m.youtube.com/watch?v=ULTmcmdQOu0

Här är ljudet. Hörs inte jättebra då det snurrar en annan fläkt precis jämte. Men i videon håmler jag fast radiator fläktarna och man kan med hörlurar höra ett ljud som såtr ut ifrån suset från fläkten.

verkar finnas massor med andra som har samma problem frågan är om det är luftbubblor eller att kullagret är slitet.
https://www.youtube.com/results?search_query=kraken+x61+noise

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Vatsug1:

Jag har samma kylare, men inte upplevt några missljud, det bubblar till ibland, men det är normalt.

Jag kör alltid pumpen på 100% via moderkortet och sen fläktarna på 30%.

Prova olika hastigheter på pumpen, och en annan sak man kan göra:
Testa att lägga datorn på sidan lite försiktigt och se om ljudet försvinner då eller blir värre.

Det låter nästan som luftbubblor, men svårt att säga säkert.

EDIT: Vissa pumpar låter mycket på vissa varvtal, så testa olika och se, jag hade mycket konstiga ljud från pumpen när den gick på låga varv, men när jag kör på 100% så hörs den inte alls.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

verkar finnas massor med andra som har samma problem frågan är om det är luftbubblor eller att kullagret är slitet.
https://www.youtube.com/results?search_query=kraken+x61+noise

Känns ju skumt att kullagret skulle vara slitet, den har gått absolut max 300 timmar. Så då antar jag luftbublor. Vad tusan gör jag åt detta?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vatsug1:

Känns ju skumt att kullagret skulle vara slitet, den har gått absolut max 300 timmar. Så då antar jag luftbublor. Vad tusan gör jag åt detta?

få luftbubblorna att hamna i kylaren istället för pumpen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag ställde pumpen(CPU_FAN) på att gå 100% hela tiden och ljudet försvann helt för mig. Känns inte så trevligt att den går ojämnt känner jag..

Visa signatur

ASUS Z97-A | i7 4790K + Kraken X61 | Corsair RM750x | ASUS GeForce GTX 1080 STRIX 8GB | Corsair Vengeance 32GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miidaz:

Jag ställde pumpen(CPU_FAN) på att gå 100% hela tiden och ljudet försvann helt för mig. Känns inte så trevligt att den går ojämnt känner jag..

Flödet på en AIO-kylare skall väl trots allt vara konstant?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Flödet på en AIO-kylare skall väl trots allt vara konstant?

Jo det ska väl egentligen vara det, men denna ska ju tydligen vara ställbar i pumptrycket. Känns bara onödigt imo.

Visa signatur

ASUS Z97-A | i7 4790K + Kraken X61 | Corsair RM750x | ASUS GeForce GTX 1080 STRIX 8GB | Corsair Vengeance 32GB DDR3 1600MHz