Värt med ny router eller behålla två gamla hellre till

Permalänk
Medlem

Värt med ny router eller behålla två gamla hellre till

Hej!

Funderar på köp av ny router, men osäker på om det är värt det. Nätverk är inte riktigt min starka sida.

Har 100 Mpbs som uppgraderas och kan välja nu snabbare hastighet.

Just nu har jag en Netgear N-router och Telias Thomson (whatever) router. Telias är inkopplad i Netgear router som det är nu pga dålig signaltäckning hemma. Med kabel har båda 1Mbps cap i teorin men det är trådlöst man vill köra.

Är det värt att skaffa en ny AC router tillsammans med uppgradering av bredbandshastigheten eller är det lika bra att spara de router man har nu och sätta en switch någonstans tex?
Uppgraderar man vill man ju ha rätt märkbar skillnad.

Det är ca 3 stationära, 2 laptops och 3-4 mobila enheter hemma, tveksamt att alla är igång samtidigt men det är rätt mycket streaming av Netflix etc.
Tittat på TP-link Archer serien bla.
Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Hade netgears b/g/n router på 300 mbps, telias thomson-burk kan ju ta sig nånstans. Föreslår en Asus AC66U, bra hastigheter och bra skillnad mot den förra man hade.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Hade netgears b/g/n router på 300 mbps, telias thomson-burk kan ju ta sig nånstans. Föreslår en Asus AC66U, bra hastigheter och bra skillnad mot den förra man hade.

Jag förstår. Såg nu att ASUS har några routers som har VPN stöd också.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem

Det du söker är en accesspunkt, Telias smart har inget accesspunktsläge men kan i nödfall gå att använda om den konfas rätt men det bästa är att skaffa rätt prylar och Ubiquiti gör bra accesspunkter som inte är dyra, Unifi är rätt serie om du ska ha det inomhus i en bostad och jag tycker man bör välja nått som stödjer 802.11ac så denna brukar vara ett bra val >
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du söker är en accesspunkt, Telias smart har inget accesspunktsläge men kan i nödfall gå att använda om den konfas rätt men det bästa är att skaffa rätt prylar och Ubiquiti gör bra accesspunkter som inte är dyra, Unifi är rätt serie om du ska ha det inomhus i en bostad och jag tycker man bör välja nått som stödjer 802.11ac så denna brukar vara ett bra val >
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

Det hade kanske varit något. Men jag letar även efter något som har en smidig VPN klient (helst OpenVPN) så hela nätverkets anslutnings går igenom en VPN.

Då verkar en router med inbyggd klient enklare.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.