Samsung lanserar 14 och 10 nanometer med bättre prestanda och transistortäthet

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar 14 och 10 nanometer med bättre prestanda och transistortäthet

Koreanska Samsung polerar sina nuvarande tillverkningstekniker 14 och 10 nanometer, där nya 14LPU och 10LPU ska erbjuda högre prestanda respektive transistortäthet än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Verkar som Intel inte längre är världsledande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Verkar som Intel inte längre är världsledande?

Hur resonerar du dig fram till det efter att ha läst artikeln?

Permalänk
Medlem

Är det detta som rykten har snackat om som amd kommer nyttja för sin rx refresh ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Är det detta som rykten har snackat om som amd kommer nyttja för sin rx refresh ?

Min tanke också. Det ryktet stärks ju iom detta.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Min tanke också. Det ryktet stärks ju iom detta.

Exakt:) detta tyder ju på en refresh eller revision 1.0/1.1(eller något sådant ) haha

Ne men riktigt intressant ska det bli att få se amds kort nu som de bör vara

Tror ett smakprov är jay2centz video på sitt gyllene rx 480 chip!! Kan tänka mig att rx 480 kommer ligga där från och med den nya batcharna med denna teknik ska bli sjukt intressant detta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Hur resonerar du dig fram till det efter att ha läst artikeln?

Samsung har 10 nm och pysslar med 7 nm.
Intels Kaby Lake är fortfarande 14 nm.

Intel har tidigare varit världsledande, kanske är dom fortfarande det, men verkar inte som dom har samma försprång som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Samsung har 10 nm och pysslar med 7 nm.
Intels Kaby Lake är fortfarande 14 nm.

Intel har tidigare varit världsledande, kanske är dom fortfarande det, men verkar inte som dom har samma försprång som tidigare.

Kortfattat: Det är lite mer komplicerat än så, läs nedan exempelvis:

Citat:

“Not all 10nm technologies are the same,” said Mark Bohr, a senior fellow and director of process architecture and integration at Intel. “It’s now becoming clear that what other companies call a ‘10nm’ technology will not be as dense as Intel’s 10nm technology. We expect that what others call ‘7nm’ will be close to Intel’s 10nm technology for density.”

It wasn’t always like that. Traditionally, chipmakers scaled the key transistor specs by 0.7X at each node. This, in turn, roughly doubles the transistor density at each node.

Intel continues to follow this formula. At 16nm/14nm, though, others deviated from the equation from a density standpoint. For example, foundry vendors introduced finFETs at 16nm/14nm, but it incorporated a 20nm interconnect scheme.

Sen är detta en stor del av det hela:

Citat:

For many, it comes down to cost. For a 10nm chip, it takes $120 million for the design cost, plus 60% for the embedded software. In comparison, the total design cost is roughly $271 million for a 7nm chip, according to Gartner.

“It will take chip designers about 500 man-years to bring out a mid-range 7nm SoC to production,” Gartner’s Wang said. Therefore, a team of 50 engineers will need 10 years to complete the chip design to tape-out. In comparison, it could take 300 engineer-years to bring out a 10nm device, 200 for 14nm, and 100 for 28nm, according to Gartner.

Från: http://semiengineering.com/10nm-versus-7nm/

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

“It will take chip designers about 500 man-years to bring out a mid-range 7nm SoC to production,” Gartner’s Wang said. Therefore, a team of 50 engineers will need 10 years to complete the chip design to tape-out. In comparison, it could take 300 engineer-years to bring out a 10nm device, 200 for 14nm, and 100 for 28nm, according to Gartner.

Otroligt om det tar så lång tid.. så antar att 500-1000 pers jobbar 1år på designen ?
Men det känns ändå som det borde vara mycket repititon av mindre delar som kan designas och sedan replikeras.
Vilket borde betyda att det går fortare.. men inte så insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kortfattat: Det är lite mer komplicerat än så, läs nedan exempelvis:
Sen är detta en stor del av det hela:
Från: http://semiengineering.com/10nm-versus-7nm/

Du kan dock inte ignorera att Samsung har kommit så långt som de har på några få år... Intel har haft 30 år på sig, och har legat långt före hela tiden. Deras försprång är markant mindre och de själva har saktar ner från tick-tock till tick-tack-tock eller vf det nu kallas...

Ta dessutom i aspekten att denna 14nm Samsung krets gör rätt stora GPU kretsar av... medan intel gör CPUer. Normalt sett har GPUerna varit långt efter i litografin, då deras högprestanda, enorma kretsar behöver mer stabil teknik. Skylake är i runda slängar 122mm² och 1,75miljarder transistorer. AMD 480 för jämförelse är 232mm² och hela 5,7miljarder.

Mao, Intel börjar verkligen slacka efter... om Samsung nu släpper 10nm motsvarande Intels 14nm, speciellt när cannonlake (Intels 10nm) är försenat och Kabylake kommer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan dock inte ignorera att Samsung har kommit så långt som de har på några få år... Intel har haft 30 år på sig, och har legat långt före hela tiden. Deras försprång är markant mindre och de själva har saktar ner från tick-tock till tick-tack-tock eller vf det nu kallas...

Du får gärna visa var exakt jag har ignorerat att Samsung kommit långt på några få år.

Skrivet av Paddanx:

Ta dessutom i aspekten att denna 14nm Samsung krets gör rätt stora GPU kretsar av... medan intel gör CPUer. Normalt sett har GPUerna varit långt efter i litografin, då deras högprestanda, enorma kretsar behöver mer stabil teknik. Skylake är i runda slängar 122mm² och 1,75miljarder transistorer. AMD 480 för jämförelse är 232mm² och hela 5,7miljarder.

Mao, Intel börjar verkligen slacka efter... om Samsung nu släpper 10nm motsvarande Intels 14nm, speciellt när cannonlake (Intels 10nm) är försenat och Kabylake kommer först.

Poängen var att poängtera faktumet att det är lite mer komplicerat än "Titta på siffrorna: Samsung kör 10nm och Intel 14nm! Intel ligger efter" och dessutom förklara varför.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kortfattat: Det är lite mer komplicerat än så, läs nedan exempelvis:
Sen är detta en stor del av det hela:
Från: http://semiengineering.com/10nm-versus-7nm/

gillar biten där de pratas om att Intels 10nm är mer avancerad än andra tillverkares 7nm..

Det är bevisat också i deras cpuer hur sjukt effektiva de är och hur pass hög IPC de har. Intel har gjort ett jävligt smart drag, de fortsatte finslipa en arkitetur istället för att göra om den helt från grunden.

T.ex så är det många redan som klagar på att kaby lake inte kommer ge någon större prestanda ökning förutom högre klocks. Om det är en prisvärd "uppgradering" vet jag inte... det får var och en avgöra.

Vem säger nej till högre klocks för samma eller mindre wattage?

Det andra är att: miss rate i klockcyklar orsakar prestanda förluster och det har Intel varit så pass grymma på att minimera just miss rates vilket leder till att exakt samma arkitetur vid samma frekvens kan ge IPC ökning. MEN det är inte allt kaby lake kommer att erbjuda..

Bättre thermals, högre klocks, lägre/likadan wattage(tror knappast högre än skylake), stöd för högre minnes hastighet, liten ipc ökning och vissa nya funktioner. Intel är som sagt grymma på att göra en sjukt effektiv krets ännu bättre! En av anledningarna varför de är största halvledarföretaget gissar jag på+deras avancerade tillverkning/teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Poängen var att poängtera faktumet att det är lite mer komplicerat än "Titta på siffrorna: Samsung kör 10nm och Intel 14nm! Intel ligger efter" och dessutom förklara varför.

Det håller jag helt med om.

Därför förklarade jag också varför Intel inte är så långt före som vissa verkar tro, då även om de är en gen före rent reklam-mässigt, där Intel 14nm är "mindre" än Samsungs 14nm, så används Samsungs nod till enormt större och mer komplexa kretsar också, så de är verkligen inte så långt efter. Som sagt de lanserar 10nm nu, som borde vara rätt nära Intels 14nm, och Intel själva lanserar Cannonlake först runt 2018. Så mao så ligger Samsung på liknande täthet nu, som Intel.

Det enda vi kan ta från detta är att vi nu har TSMC, Intel och Samsung som konkurrenter, vilket borde sätta lite eld i lågorna under utvecklingen, då TSMC tidigare bara gjort GPU kretsar, och har legat 1-2 noder efter Intel, så tillverkar Samsung en Nod som nu kommer användas i enklare GPUer och AMDs Zen. Var utvecklingen leder och hur långt ner man kommer (samt vem som når dit först) är en ren gissningslek verkar det som, då fysikens gränser verkligen sätter käppar i hjulen på mycket.

Skrivet av Dimman:

Du får gärna visa var exakt jag har ignorerat att Samsung kommit långt på några få år.

Inte så menat, utan menade att det inte går att ignorera. Kanske lite dumt formulerat dock...

@criscros Att intels design av CPUn är bra och väl genomtänkt är det inget tvivel på, men nu pratar vi inte byggkonst, utan materialet man bygger med. Att Intel ligger nära vad deras nod och vad det går att bygga rent praktiskt, effektivt till en CPU är nog inga tvivel på sedan de slog i taket med Sandy bridge typ... Men du kan ta samma CPU design och trycka den på Samsungs nod och få liknande resultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det håller jag helt med om.

Därför förklarade jag också varför Intel inte är så långt före som vissa verkar tro, då även om de är en gen före rent reklam-mässigt, där Intel 14nm är "mindre" än Samsungs 14nm, så används Samsungs nod till enormt större och mer komplexa kretsar också, så de är verkligen inte så långt efter. Som sagt de lanserar 10nm nu, som borde vara rätt nära Intels 14nm, och Intel själva lanserar Cannonlake först runt 2018. Så mao så ligger Samsung på liknande täthet nu, som Intel.

Det enda vi kan ta från detta är att vi nu har TSMC, Intel och Samsung som konkurrenter, vilket borde sätta lite eld i lågorna under utvecklingen, då TSMC tidigare bara gjort GPU kretsar, och har legat 1-2 noder efter Intel, så tillverkar Samsung en Nod som nu kommer användas i enklare GPUer och AMDs Zen. Var utvecklingen leder och hur långt ner man kommer (samt vem som når dit först) är en ren gissningslek verkar det som, då fysikens gränser verkligen sätter käppar i hjulen på mycket.

@criscros Att intels design av CPUn är bra och väl genomtänkt är det inget tvivel på, men nu pratar vi inte byggkonst, utan materialet man bygger med. Att Intel ligger nära vad deras nod och vad det går att bygga rent praktiskt, effektivt till en CPU är nog inga tvivel på sedan de slog i taket med Sandy bridge typ... Men du kan ta samma CPU design och trycka den på Samsungs nod och få liknande resultat...

Aa det har du nog rätt där, tvivlar inte på samsungs förmåga. Men jag tror intel har ett par ess i rockärmen och drar fram dem när konkuransen tvingar fram dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Aa det har du nog rätt där, tvivlar inte på samsungs förmåga. Men jag tror intel har ett par ess i rockärmen och drar fram dem när konkuransen tvingar fram dem.

I så fall hoppas jag de tvingas till det snarast... för varför ska vi "bara" nöja oss med lite frekvensökning i Kabylake om de har äss i ärmen?

EDIT: Jag tror ärligt att Skylakes IPC om-design var deras äss, eller iaf en av dem. Tittar man på broadwell vs Skylake så, hände där en hel del. De kan troligen inte göra liknande hopp på ett bra tag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I så fall hoppas jag de tvingas till det snarast... för varför ska vi "bara" nöja oss med lite frekvensökning i Kabylake om de har äss i ärmen?

hehe jag hoppas också de!! Ne jag tror inte kaby lake är deras wild card.. Intel är inte tillräckligt hotade utav någon att behöva göra någon större prestanda vinst just nu på näst kommande kretsar... Men du ska se att det kommer bli en jävla fart på intel när amd/samsung/och andra tillverkare börjar komma ikapp(vilket det har börjat med).

Jag tror kaby lake är deras sista generation cpuer som de dominerar marknaden med. Efter det så är det mer "radikala" förändringar som kommer att hända från allas sida Det är vad jag tror iaf.