Microsoft Unified Update Platform gör det lättare att uppdatera Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Men herregud, starta ett dokument och skriv något i det utan att spara så startar datorn inte om

Ja det är ett sätt. Man kan också deaktivera forcerad reboot helt och hållet med antingen https://justpaste.it/HowDisableWindows10Update eller Winaero (GUI) http://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

Detta fungerar utmärkt för mig, då kan jag välja själv när jag vill ha en omstart. Kör ofta långa simuleringar så jag vill inte att min dator startar om när jag inte själv har kontroll över det.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Inaktiv

Möjligheten att få välja vad/när är ändå viktigast, tråkigt att det saknas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lazat:

Ja det är ett sätt. Man kan också deaktivera forcerad reboot helt och hållet med antingen https://justpaste.it/HowDisableWindows10Update eller Winaero (GUI) http://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

Detta fungerar utmärkt för mig, då kan jag välja själv när jag vill ha en omstart. Kör ofta långa simuleringar så jag vill inte att min dator startar om när jag inte själv har kontroll över det.

Det går att ändra inställningarna men de har inte längre nån funktion i home och proversionen, det togs bort i AU så man måste numera stänga av winupdate tjänsten helt eller hindra den att kommunicera med servrarna, ska du kunna styra när uppdateringarna sker måste du ha enterpriseversionen av win och den säljs inte till privatpersoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att ändra inställningarna men de har inte längre nån funktion i home och proversionen, det togs bort i AU så man måste numera stänga av winupdate tjänsten helt eller hindra den att kommunicera med servrarna, ska du kunna styra när uppdateringarna sker måste du ha enterpriseversionen av win och den säljs inte till privatpersoner.

Tror du missuppfattat vad jag skrev. Det där handlar inte om att välja när uppdateringar ska installeras. Det där handlar om att deaktivera att datorn automatiskt startar om efter uppdateringar.

Min dator har inte startat utan att jag själv valt det sedan jag gjort den där förändringen för 4 veckor sedan.

Vissa har haft problem med att Windows automatiskt efter ett tag aktiverar "Reboot"-tasken som körs efter uppdatering. Man kan följa denna guide här för att se till att windows ej lyckas återaktivera reboot-tasken. http://winaero.com/blog/how-to-permanently-stop-windows-10-re...

I kommentarerna har en person skrivit ihop en riktigt bra .bat fil som ser till att göra allt det här automatiskt. Man kan titta på .bat-filen här http://textuploader.com/dsvox och avgöra själv om man vill använda den eller göra allt manuellt.

"The OS gives a warning, but it's easy to miss. And you can miss it entirely if you are away from your computer for too long. You can reschedule as well, but you can't just permanently prevent a reboot. This *terrible* and a giant mistake by Microsoft. My batch file prevents this. Updates still auto-install, but the OS no longer auto-reboots."

Förtydligande och fler tips och länkar
Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux sedan 15 år tillbaka men har funderat på att testa Windows 10. Det här med hur Windows 10 sköter uppdateringar låter surt. Vad händer om man försöker stänga av tjänsten i tjänsterhanteraren (om det nu finns en sådan hanterare fortfarande)? Det kanske inte ens går?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag använder Linux sedan 15 år tillbaka men har funderat på att testa Windows 10. Det här med hur Windows 10 sköter uppdateringar låter surt. Vad händer om man försöker stänga av tjänsten i tjänsterhanteraren (om det nu finns en sådan hanterare fortfarande)? Det kanske inte ens går?

Det är bästa lösningen just nu om man vill kunna kontrollera hur uppdateringarna sköts.

Permalänk

Med 'Spybot Anti-Beacon' och/eller 'O&O ShutUp10' på burken bestämmer man själv när MS får fixa med den och vad de får göra...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

Så ms förstörde pro, har jag valt att uppdateringar är avstängda (har inte au än). Varje gång större uppdatering kommit så har något buggar ur och är less på det.

Sen förstört pro som är för företag är riktigt fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Bättre dom styr upp Windows 10 så det går att installera överhuvudtaget. Skulle installera om Windows 10 när jag blåst rent datorn och det funkar inte alls med Anniversery Update för mig.

En av mina datorer har funkat med Windwos 10 ända fram till Anniversary Edition dvs över ett år, sedan var det bara att gå tillbaka till föregående OS, för efter AE släpptes började strul, register hacks för att stoppa updates, och återställa restorepoint varje vecka minst för någon ny AE+ update insatllerades och dödade datorn.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Har de någonsin tänkt ge användaren ett alternativ när det gäller uppdateringar för windows och programvara som användaren eventuellt vill installera eller INTE installera.. så fruktansvärt trött på att windows 10 automatiskt försöker installera program till inbyggda ljudkortet på moderkortet som jag inte ens använder då jag har en extern usb dac. vill jag ta en spel runda med en annan mus då vill jag inte att windows börjar ladda ner programvara bara för att jag kopplar in den...

Gick just tillbaka till 8.1 där jag kan installera mina egna drivrutiner, interfacet får jag väll stå ut med och jag skiter i dx12

Visa signatur

ok

Permalänk

Skulle gärna betala dubbelt för ett Win10 Light - ett rent OS utan något utöver vad som krävs för att köra mina nyttoprogram och min browser. Inga handikapphjälpmedel för sociala medier, kommunikation o.s.v., ingen sales promotion, inget snokande i mitt privatliv, inga automatiska åtgärder, inga vackra bilder som poppar upp lite som de vill - inget tjafs över huvud taget, bara ett effektivt och resurssnålt operativsystem.
Skulle nog faktiskt betala ännu mer.

Visa signatur

Ignorante