tänkte mig ett monsterbygge (40k)

Permalänk
Medlem

tänkte mig ett monsterbygge (40k)

hej.

tänkte jag skulle lägga ner en ansenlig summa pengar på en ny speldator.
är inte hemma på databygge eller vad som är hetast på marknaden just nu.
inte heller hemma på vad som kommer inom snar framtid heller (ifall det är värt att vänta på någon speciell komponent)
har en skaplig dator i nuläget men den ska gå i arv

tänkte dock behålla min skärm asus rog swift 27# som jag är oerhört nöjd med.
det jag är ute efter är så kraftfull speldator jag kan få för c:a 40k och spelen som
spelas mest på datorn är 90% world of warcraft, men även en hel del fps som cod och bf.
tanken är att helst slipps sli då stödet för det i spel verkar aningens begränsat, så ett supersnabbt
singelkort som kan ta tryck är det jag siktar på.

givetvis vill man trycka ut så mkt fps som möjligt till så hög grafik som går, eller är målet i alla fall.

så jag vänder mig till nån vänlig själ här som förhoppningsvis har tips och råd till en lekman som mig.

mvh // Henrik

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem

Måste bara få fråga, varför lägga ner 40k på en dator som du mestadels spelar WoW på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@wzaa: mestadels för att vi är flera som spelar på datorn och jag/vi vill ha den så maxad det går även till
nya spel som kommer framöver.

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

@wzaa: mestadels för att vi är flera som spelar på datorn och jag/vi vill ha den så maxad det går även till
nya spel som kommer framöver.

Du får en maxad dator för betydligt mindre än 40k om det endast är nya komponenter du behöver. Drog ihop en dator på inet lite snabbt för 17k med det senaste komponenterna såsom gpu, cpu osv.

Men har man pengar som man vill slänga iväg så absolut får man göra det, men jag tycker det är bortkastade pengar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Du får en maxad dator för betydligt mindre än 40k om det endast är nya komponenter du behöver. Drog ihop en dator på inet lite snabbt för 17k med det senaste komponenterna såsom gpu, cpu osv.

Men har man pengar som man vill slänga iväg så absolut får man göra det, men jag tycker det är bortkastade pengar.

givetvis måste den inte kosta 40k, utan det är bara taket. vill klämma ut så mycket prestanda det bara går på utbudet som finns.
så om nån del kostar 3k mer än en likasinnad men även är 40% bättre så är det värt det i mina ögon. mer så jag tänker

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem

Max prestanda får du inte av att lägga en stor klumpsumma en gång var 5te år.
Kontinuerliga uppgraderingar är det som ger dig max prestanda.
Så du kan bygga nu, med en 6700k + gtx1080, eller väntar du ett halvår och bygger med kaby lake och 1080ti.
Du borde klara dig på en 15-16k i budget, om du skall ha helt ny dator från scractch.

Edit

Såg precis datorer i din signatur. Om du inte får max prestanda ut från dina datorer du har i dag, så får du fan inte mycket ut av en uppgradering.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@henxon: Din befintliga dator är ju också ett skapligt monster, egentligen. Du kommer naturligtvis känna av en förbättring om du köper nytt, men kanske inte så mycket som du tror. Processorn är bra, nätagg är bra, RAM-minnena är bra, SSD:erna är bra, det är möjligen grafikkorten som börjar bli lite trötta. Men spelar du på en skärm är frågan om det egentligen blir någon vinst att uppgradera över huvud taget....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

givetvis måste den inte kosta 40k, utan det är bara taket. vill klämma ut så mycket prestanda det bara går på utbudet som finns.
så om nån del kostar 3k mer än en likasinnad men även är 40% bättre så är det värt det i mina ögon. mer så jag tänker

Då förstår jag, men som tidigare sagt så är din dator redan riktigt bra. Det enda jag skulle byta om jag vore du är GPU till ett 1080. Alternativt vänta till 1080ti

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9858132/

Hade jag haft oanständigt mycket pengar hade jag nog ändå inte köpt det där, jag hade nog klivit ner till en 6800k samt tagit bort m2 ssd:n. Vidare hade jag nog kanske valt 16gb ram om jag inte skulle veta att jag gör något på datorn som kräver mycket ram. Kanske även hade bytt ssd:n till en evo.
Typ enligt detta:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9858145/

Som troligen presterar likvärdigt i spel.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Då din nuvarande dator är hyffsat bra så får du nog den största ökningen av ett Titan X Pascal om man ska ha det bästa utan SLI.
Skulle dock rekommendera vattenkylning på det om man är lite ljudkänslig samt att hålla tempsen nere.
Skulle CPU flaska så kan man titta på en uppgradering. Alternativt överklocka den.
https://www.pcmarc.com/overclocking-intel-i7-5820k-guide/

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Då förstår jag, men som tidigare sagt så är din dator redan riktigt bra. Det enda jag skulle byta om jag vore du är GPU till ett 1080. Alternativt vänta till 1080ti

ja datorn är helt ok, dock som jag nämnde i första posten så går den vidare till annan person så det blir en helt ny dator.
dock ska jag kanske försöka hala ut det lite, ett ti kort är väldigt lockande faktiskt

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

ja datorn är helt ok, dock som jag nämnde i första posten så går den vidare till annan person så det blir en helt ny dator.
dock ska jag kanske försöka hala ut det lite, ett ti kort är väldigt lockande faktiskt

Haha ja ett 1080ti är även jag sugen på när det kommer! Men gällande ny dator så är det som tidigare nämnt bara att köra på det senaste gällande alla komponenter så blir det en grym dator. Den andra datorn @litenskit länkade är en grym dator, men jag personligen hade tagit billigare moderkort samt kanske processor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

hej.

tänkte jag skulle lägga ner en ansenlig summa pengar på en ny speldator.
är inte hemma på databygge eller vad som är hetast på marknaden just nu.
inte heller hemma på vad som kommer inom snar framtid heller (ifall det är värt att vänta på någon speciell komponent)
har en skaplig dator i nuläget men den ska gå i arv

tänkte dock behålla min skärm asus rog swift 27# som jag är oerhört nöjd med.
det jag är ute efter är så kraftfull speldator jag kan få för c:a 40k och spelen som
spelas mest på datorn är 90% world of warcraft, men även en hel del fps som cod och bf.
tanken är att helst slipps sli då stödet för det i spel verkar aningens begränsat, så ett supersnabbt
singelkort som kan ta tryck är det jag siktar på.

givetvis vill man trycka ut så mkt fps som möjligt till så hög grafik som går, eller är målet i alla fall.

så jag vänder mig till nån vänlig själ här som förhoppningsvis har tips och råd till en lekman som mig.

mvh // Henrik

Skulle vänta tills Intel släpper den nya Kaby Lake arkitekturen, den kommer lite senare i år/tidigt nästa år.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt:

För att?
Samma arkitektur, samma tillverkningsteknik.
Klockfrekvensen är praktiskt taget skillnaden och det spelar mindre roll när man köper överklockningsbar processor.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Paddglutt:

För att?
Samma arkitektur, samma tillverkningsteknik.
Klockfrekvensen är praktiskt taget skillnaden och det spelar mindre roll när man köper överklockningsbar processor.

Om man nu ska lägga ner så mycket pengar på en dator kan man ju ändå vänta om något som ens är någon procent bättre kommer ut inom snar framtid.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Med det där resonemanget kommer man aldrig kunna köpa något, det finns ALLTID något nytt och bättre på väg ut...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade jag velat lägga 40.000 SEK på den dator just nu, så hade det blivit något i denna stilen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9858753/

För att kyla Titan hade jag nog använt mig av denna (om den passar)

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=400-HY-5188-B1

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni kan rekommendera en 4-kärnig 6700K när han redan har en 6-kärnig 5820K...
En uppgradering skulle ju vara 8-kärnig 6900K (eller 10-kärnig 6950K men då försvinner halva budgeten bara på cpu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Hade jag velat lägga 40.000 SEK på den dator just nu, så hade det blivit något i denna stilen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9858753/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9858753/

För att kyla Titan hade jag nog använt mig av denna (om den passar)

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=400-HY-5188-B1

Vettigaste bygget hittills. Men frågan är om OP behöver massivt lagringsutrymme och externt ljudkort. OP kan spara många tusenlappar där.

Skrivet av b1ghen:

Förstår inte hur ni kan rekommendera en 4-kärnig 6700K när han redan har en 6-kärnig 5820K...
En uppgradering skulle ju vara 8-kärnig 6900K (eller 10-kärnig 6950K men då försvinner halva budgeten bara på cpu).

Kan du inte läsa? Den nuvarande datorn ska doneras bort...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@b1ghen: Han ska ju inte ha kvar nuvarande dator. 6700K räcker gott åt ett ensamt Titan Pascal, samt har en högre core clock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Förstår inte hur ni kan rekommendera en 4-kärnig 6700K när han redan har en 6-kärnig 5820K...
En uppgradering skulle ju vara 8-kärnig 6900K (eller 10-kärnig 6950K men då försvinner halva budgeten bara på cpu).

Jätteenkelt, 6700k har en något bättre performance vad gäller single core performance. Många spel är dåliga på att hantera många kärnor och tittar du på benchmarks utan något i bakgrunden kommer 6700k nästan alltid vara snabbare än en 5820k. Nästan ingen skillnad, och bara då få kärnor används, men... det är vad det är.

Skulle han däremot få för sig att använda datorn till flera saker samtidigt eller göra något annat än att spela så är det en helt annan fråga. För många workloads är tex en gammal FX-8350 snabbare än säg en 6600k, men inte för gaming benchmarks, och det kan så gott som helt sägas tack vare antalet kärnor i respektive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Måste bara få fråga, varför lägga ner 40k på en dator som du mestadels spelar WoW på?

varför köpa en Ferrari om man bara ska åka fram och tillbaka till en fotbollsträning?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:
Åka med stil kanske ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

varför köpa en Ferrari om man bara ska åka fram och tillbaka till en fotbollsträning?

En helt annan sak enligt mig, jag hade lätt köpt en Ferrari om jag hade haft för mycket pengar. Men när en dator för 40k gentemot 20k inte är sån superstor skillnad på så ser jag ingen anledning till att lägga de pengarna. Men det är min åsikt.

Skrivet av VideoyGTX:

@griid:
Åka med stil kanske ^^

Haha så sant!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Varför ödsla pengar på en sån stenåldersplattform som X99 om man ska köra ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Beror på hur man balanserar bygget. Jag kunde lätt lägga pengarna som jag lade på t.ex. chassi och vattenkylning till SSD diskar, större monitor eller andra komponenter. Ska denna "monsterdatan" se ut som ett monster också dvs. fet chassi och kylning etc? Jag vill t.ex. att systemet ska se snyggt ut också, det ska vara kul att kolla på typ som en potent bil. För mig är datorer och bilar samma sak. Principen är den samma. Men för 40k skulle jag inte välja ett tråkigt define chassi. För 40k är det nödvändigt med riktig vattenkylning enligt mig. Definitionen på monsterdator är att den måste vara vattenkyld och ha minst ett high end kort och en 6 kärning i7. Allt annat kan klassas som barn-dator.

Frågan är dock vad TS menar med "monsterdator" då man lätt inte behöver lägga 40k för att "maxa" spelen. Angående 6 eller 4 kärnig cpu, så beror det på vilken upplösning som kommer köras. Om jag inte minns fel så är det relativt liten skillnad mellan en 4 och 6 kärnig cpu på 1440p och högre i de spel som drar nytta av flera trådar. FPS i spel beror också till stor del på drivrutinerna på gpu samt hur spelet är optimerat. Jag vet själv att WOT har optimerats, troligen till den graden att jag skulle få nuvarande fps med klenare gpu och cpu.

Du säger att andra använder datorn, men vilka spel spelar dem, och måste dem ha högsta fps på högsta inställningarna? Jag ser det svårt att montivera budgeten om datorn endast ska användas till "spel" och speciellt huvudsakligen wow.

Om du nu vill ha ett fett system eftersom det är din hobby då är det en annan femma. Vill du ha ett fett system som speglar ditt WOW spelande, och skryta lite på forum etc. då kan en högre budget motiveras.

Permalänk
Medlem

@henxon: Du ska "bara" spela? Du har inte tänkt överklocka? Tänker du kyla systemet med luft eller vatten? Hur mycket lagringsutrymme behöver du?

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta att kritisera personer som faktiskt har råd eller är villiga att lägga mycket pengar på en dator?
Eller gör det så jävla ont i er att ni måste skriva så att ni själva känner er bättre?

Skulle jag bygga en ny dator med den budgeten skulle jag gå på följande hårdvara:

I7 6700K om du bara ska spela
I7 6850K/6900K om du redigerar och pyslar med prog som använder sig av många kärnor
Highend moderkort från MSI, ASUS eller EVGA
Nvidia Titan X Pascal
Ram 32gb

Resterande delar väljer du utifrån vad du själv tycker om eller känner att du behöver.

Och få någon som kan hjälpa dig om du inte är insatt själv att bygga en costum waterloop som kyler CPU och GPU i datorn så får du en snygg tyst och grym PC som kommer funka länge.