Permalänk
Medlem

Köpa nya antenner

Hej,
Klantig som jag är lyckades jag bryta av en av antennerna till mitt nätverkskort (Asus PCE-AC68U). Jag lyckas inte hitta några reservantenner på Asus hemsida och är osäker på vilken alternativ antenn jag kan köpa. Behöver alla tre vara likadana (dvs måste jag byta alla tre?) eller räcker det med att dom har samma specs?

Förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Skrivet av TassM:

Hej,
Klantig som jag är lyckades jag bryta av en av antennerna till mitt nätverkskort (Asus PCE-AC68U). Jag lyckas inte hitta några reservantenner på Asus hemsida och är osäker på vilken alternativ antenn jag kan köpa. Behöver alla tre vara likadana (dvs måste jag byta alla tre?) eller räcker det med att dom har samma specs?

Förslag mottages tacksamt!

en wifi antenn är metalltråd inne i en Plast/gummi hölje, hur bryter man av en sån?

köper du en antenn här i Sverige så kostar dom troligen 100-200kr
skulle du köpa 3st på ebay så får du säkert alla tre för 100-200kr

din router funkar väl med 2 antenner ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Hej,
Klantig som jag är lyckades jag bryta av en av antennerna till mitt nätverkskort (Asus PCE-AC68U). Jag lyckas inte hitta några reservantenner på Asus hemsida och är osäker på vilken alternativ antenn jag kan köpa. Behöver alla tre vara likadana (dvs måste jag byta alla tre?) eller räcker det med att dom har samma specs?

Förslag mottages tacksamt!

En sånär skulle nog fungera asbra
http://s.aliexpress.com/EJjaiEve

Men borde fungera med bara två antenner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

en wifi antenn är metalltråd inne i en Plast/gummi hölje, hur bryter man av en sån?

köper du en antenn här i Sverige så kostar dom troligen 100-200kr
skulle du köpa 3st på ebay så får du säkert alla tre för 100-200kr

din router funkar väl med 2 antenner ?

Precis i skarven vid muttern gick den av...ett bordsben var inblandat...
Det fungerar fortfarande men hastigheten är svajig. Förut fick jag jämn överföringhastighet.
(Det är en av antennerna till nätverkskortet, inte routern)

Skrivet av Sweex:

En sånär skulle nog fungera asbra
http://s.aliexpress.com/EJjaiEve

Men borde fungera med bara två antenner?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är alltså en 8dBi antenn jag behöver? Behöver jag byta alla tre eller räcker det med den trasiga?

Permalänk
Skrivet av Sweex:

En sånär skulle nog fungera asbra
http://s.aliexpress.com/EJjaiEve

Men borde fungera med bara två antenner?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av TassM:

Precis i skarven vid muttern gick den av...ett bordsben var inblandat...
Det fungerar fortfarande men hastigheten är svajig. Förut fick jag jämn överföringhastighet.
(Det är en av antennerna till nätverkskortet, inte routern)

Det är alltså en 8dBi antenn jag behöver? Behöver jag byta alla tre eller räcker det med den trasiga?

ja tvivlar på att det är 8dBi.. kineserna brukar vara lite svajiga i deras "förklaringar" troligen 3-5dbi
dom lär dock funka då antal dBi inte är så viktigt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja tvivlar på att det är 8dBi.. kineserna brukar vara lite svajiga i deras "förklaringar" troligen 3-5dbi
dom lär dock funka då antal dBi inte är så viktigt..

Är du säker på att dBi inte är viktigt? En googlesökning ger inget klart svar, vissa säger dock att det spelar roll...

Permalänk
Skrivet av TassM:

Är du säker på att dBi inte är viktigt? En googlesökning ger inget klart svar, vissa säger dock att det spelar roll...

du kan nå längre med antenner där dBi är större men du får troligen ingen bättre täckning från 5 till 8dBi inne i huset.
den blir också mera platt, tänk dig att täckningen är som en munk med hål i...

det går också att "se" på en antenn att den inte är 8-9dBi då dom brukar vara 40-45cm långa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du kan nå längre med antenner där dBi är större men du får troligen ingen bättre täckning från 5 till 8dBi inne i huset.
den blir också mera platt, tänk dig att täckningen är som en munk med hål i...

det går också att "se" på en antenn att den inte är 8-9dBi då dom brukar vara 40-45cm långa.

Jag tror du missförstod min fråga, eller så var jag otydlig. Är det viktigt att ha samma dBi på alla tre antennerna eller spelar det ingen roll? En googlesökning på detta ger inget tydligt svar även om vissa påstår att man bör ha samma.

Permalänk
Avstängd

Något jag hade gjort är att maila Asus och fråga/förklara situationen och se om dom kan skicka nya, eventuellt mot en liten kostnad.

Permalänk

passa på att köpa ett par som iaf på pappret är bättre än orginalet från kineserna.

standardpinnen som brukar komma med wifiutrustning brukar vara typ 3-5db antenner så kolla vad du hittar några grövre kan ju inte bli sämre iaf.

t.ex.
https://www.aliexpress.com/item/3-9dBi-2-4GHz-5GHz-Dual-Band-...

eller om du vill göra en fot och montera antennerna på vid sidan om datorn eller något då de är ganska långa (14-15" ~35-38cm)
https://www.aliexpress.com/item/3-9dBi-2-4GHz-WiFi-RP-SMA-Ant...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Något jag hade gjort är att maila Asus och fråga/förklara situationen och se om dom kan skicka nya, eventuellt mot en liten kostnad.

Jag funderade på att göra det men ett flertal googleträffar påstår att Asus inte tillhandahåller reservantenner

Permalänk
Skrivet av TassM:

Jag funderade på att göra det men ett flertal googleträffar påstår att Asus inte tillhandahåller reservantenner

Är det viktigt att ha samma dBi på alla tre antennerna eller spelar det ingen roll

jag vet inte helt säkert om det är nödvändigt med ha exakt samma antenner + desto längre antenner du har = högre dBi men samtidigt funkar dom sämre för högre frekvenser 5Ghz
ska du köpa dom från kina så får du ju 3 antenner iallafall.

dom långa antennerna som @Rouge of Darkness: länka till är optimerade för 2,4Ghz
5Ghz kommer inte att funka vad det än står på aliexpress.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644