Mini-ITX med stöd för Wake on keyboard?

Permalänk
Medlem

Mini-ITX med stöd för Wake on keyboard?

Hej Sweclockers!

Är det någon av er som i nutid har erfarenheter av att kunna boota datorn från avstängd (ej bara suspendat) genom att trycka på tangentbordet? Jag vet att det funnits stöd för detta på tidigare moderkort - men det är svårt att hitta dokumentation om detta på många av de moderkort jag överväger för min mini-ITX-burk som skall duga för gaming.

Jag vet att det mekaniska tangentbordet HHKB (pro 2) iallafall skulle kunna ge signalen via USB till moderkortet, men det gäller alltså bara mig veterligen Apple-datorer (vilket inte är ett alternativ).

Så min fråga egentligen är: Vet du något moderkort med formfaktor mini-ITX som har funktionen "Wake/boot on keyboard/USB" som går att ställa in i BIOS?

Tacksam för svar - har googlat en hel del och hittar inga vettiga svar som är up-to-date med produkterna som finns idag. Funktionen skall alltså vara som på denna youtube-film.

(Första forumposten här, men har lurkat längre tid - be gentle

Permalänk
Medlem

Det där är en standardfunktion som finns hos alla moderkort, väl? Iaf de jag har använt - funkar bra på mitt z170i pro gaming (ps/2).

Permalänk
Medlem

@qquality: Tack för snabbt svar! Just nu har jag ett msi b150l pro gaming ac i tankarna - det finns säkert där också men hittar inget bra manualstöd online för den.. Kanske slår på stort med z170 asus ändå...

Permalänk
Medlem

Funkar det med USB? Eller är det bara PS/2 som fungerar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Ja det är sant - glömde specificera det - är det någon som testat med USB-tangentbord?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat och det funkar inte med usb, alternativet saknas i bios.

Fast jag kan nästan svära på att jag har startat med usb-tangentbord på tidigare moderkort jag haft.. (eller inte!).

Permalänk
Medlem

@qquality: OK! Läste något om att det kunde bero på att USB-busarna inte får ström under powerdown - och att det evt kunde ställas in på nåt ställe. Får skaffa Z170 o testa tänker jag. Ett annat alternativ kanske är att skaffa en konverter av något slag för att konvertera USB-signalen till ps 2..