Skrivet av Defeat^:
Precis så jag har fått känslan av vad HDR i TV-apparater är, främst en kvalitetsstämpel.
HDR är absolut inte någon kvalitetsstämpel.
Vad som dock är helt sant är att de flesta i huvud taget inte begriper vad HDR, HDR-video, helt enkelt är.
Så vad är HDR? Det är ett nytt, effektivare, sätt att koda videosignaler. Varken mer eller mindre (egentligen).
För att förstå det här så behöver man börja från grunden. Hur skapas egentligen en video-bild?
Jo om vi tar fallet med t.ex. en typisk tv-sändning så ser det i stora väldigt enkla drag ut såhär:
En kamera fångar ljus och konverterar det till en elektrisk (och numera även digital) signal.
Denna signal överförs till en tv, en display, som konverterar den elektriska signalen till ljus som vi kan titta på. Såhär:
Inom detta finns, som minst, två sorters kodning:
OETF [ung:Optical to Electro Transfer Function] för att få ljus->signal.
EOTF [Electro to Optical Transfer Function] för att få signal->ljus.
Vad är då HDR? Det är nya OETF och EOTF funktioner! Egentligen inte ett dugg mer än så (men det är inte så lite, tvärtom).
Varför nya OETF och EOTF funktioner? Jo, för det har visat sig att de "OETF/EOTF:er" vi har använt tidigare helt enkelt inte varit tillräckligt bra, inte tillräckligt effektiva, om man vill beskriva en scen med hög dynamik (dvs om man vill beskriva väldigt mörka och väldigt ljusa objekt inom en och samma signal).
Här kan nämnas att det finns två nya OETF/EOTF-par, två nya HDR-standarder: PQ (SMPTE 2084) samt HLG.
När man pratar om en HDR-display menar man, egentligen, alltså först och främst en display som kan ta emot PQ (och/eller HLG) OETF-kodad signal och som iaf på ett något sånär kan återge denna signal på det sätt PQ (och/eller HLG) EOTF föreskriver.
Och EOTF är alltså den funktion som omvandlar den elektriska insignalen till det ljus som vi kan titta på. En ytterst vital del av en display alltså.
Till detta tillkommer lite saker för att få allt att funka bra praktiskt:
- Metadata: Det här är nytt för HDR och ger information om själva materialets beskaffenhet (peak ljusstyrka osv) och om materingdisplayens beskaffenhet. Detta metadata fungerar som hjälp när det är dags att återge den PQ/HLG-kodade signalen. Det är nämligen så att HDR-standarna är mkt mer krävande/"större" än vad dagens displayer är. Därför behöver displayen utföra sk tonemapping (och color-mapping) för bästa resultat.
- 10 bit: 10 bit precision, "fler nyanser", är i sig inte unikt för HDR men HDR är bland dem första som nyttjar detta.
- Wide Color Gamut(WCG): Större färgrymder, "mer mättade färger", är i sig inte unikt för HDR men HDR men HDR är bland dem första som nyttjar detta.
Vidare har vi lite olika HDR-format:
HDR10 och Dolby Vision som använder PQ OETF/EOTF. Än så länge har HDR10 bara statisk metadata, DV kirrar dynamisk metadata.
BBC/NHK som använder HLG OETF/EOTF, ingen metadata.
Vidare så finns det mediaspelare som kirrar olika HDR-format. Som nu då t.ex. Youtube som kirrar HDR10 (och även HLG kanske).
Nån som fortfarande inte hajjar vad HDR är?
Citat:
Själva wow-effekten folk pratar om hos HDR beror väl inte på högre färgrymd, snarare den högre kontrasten?
Effekten, den bättre bilden, beror på lite allt möjligt. Mer mättade färger, fler nyanser, högre ljusstyrkor, bättre förutsättningar för detaljer i lågdagrar etc etc.
Citat:
Finns ju ingenting som säger att inte gamla OLED-paneler ger samma kontrast utan HDR?
Exakt! Faktisk kontrast/dynamik och färgrymd är ju en egenskap som är kopplad till displayen som sådan. Har ju i sig inget med HDR att göra. Men för att kunna beskriva och återge bilder med "maffiga färger och massor med dynamik" på ett så bra sätt som möjligt måste signalen vara smart kodad, dvs den behöver fått sig en omgång av de nya OETF/EOTF:erna.
Man kan även vända på det oxå, de nya EOTF:erna dikterar/kräver en display med riklig ljusstyrka som kontrast/dynamik. PQ/HLG EOTF, HDR i sig självt alltså, ger alltså inte i sig "maffig kontrast och mega färger", vilket man lätt kan tro när man läser alla kassa internetartiklar om ämnet... Däremot är det så att HDR kräver det för riktigt bra resultat.
*****
Mega-nerden som vill gräva ner sig HDR-standarderna finner dem nedplitade i detalj i ITU-R BT.2100 (eller "Rec2100" som man ofta säger):
https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bt/R-REC-BT.2100-0-2...