Permalänk
Medlem

Telia dödar min ADSL

Jag bor med min sambo och två barn en liten bit ute på landet. Idag har vi endast kopparledning och ingen annan direkt möjlighet till internet. Därmed är det den enda kontakten vi har idag med resten av världen dvs internet och telefon.Telia har nu beslutat att lägga ner denna station som vi är kopplad till from den sista november 2016. Det är dessutom inte Telia själva som levererat internet/ip telefonin utan det är ett externt företag som hyrt av telia då telia ej vill bygga ut. Telia har därmed hyrt ut till teleservice.net som är lokala företagare. Telia har även vägrat sälja ut detta till just teleservice.net trots att teleservice ville detta för att försörja oss på landet med internet.

Teleservice.net har erbjudit drabbade kunder en alternativ lösning i form av trådlöst bredband (ej att förväxla med mobilt bredband). Tyvärr fungerade inte detta alls då basen kräver fri sikt och det finns ej. Det mobila bredbandet fungerar dåligt här ute oavsett vad operatörerna säger. De hänvisar till täckningskartor m.m men det är inte nära sanningen.

Till min enkla fråga som egentligen inte kräver föregående text

Då jag är en gamer så är detta en liten mardröm om än ett i-landsproblem. Det jag närmst kollat på är Tele2 och deras 100gb abbonemang 4G. Kommer garanterat få sätta upp antenner t ex denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Behöver därmed tips på stabil och bra modem för 4G. Den måste ha extern antenn så att jag kan dra ut ovan antenn på tak. Den ska även bara vara pass-through till min R7000 som sitter i huset.

Diskussioner om PTS eller annat är ointressant då jag varit i kontakt med de flesta instutioner men får främst copy-paste svar och andra floskler. De hänvisar till satellitinternet för 1500kr/månad...ingen hjälp finnes.

Undrar även om andra gamers sitter på just 4g och hur det fungerar. Hör vissa "rykten" om att det blir små disconnects ibland vilket gör att spelen stänger ner pga disconnects? erfarenheter?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Det finns ingen granne eller dylikt som har internet via fiber som syns från taket ? Inom ja säg 1 mil.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag bor också ute på landet.

Vi skaffade mobilt bredband från Tre och de funkar väldigt bra. Jag kör med extern riktantenn på taket och har runt 80% signalstyrka. Får 22MBit ner, ibland mindre under dagtid. Jag spelar väldigt mycket och upplever väldigt sällan problem med ping eller liknande. Har disconnects ibland och får starta om modemet, det händer kanske en gång i månaden och det har nog med Tres kassa modem att göra.

Dock är ju en stor nackdel databegränsningen. Vi är 2 vuxna och 2 barn som alla använder nätet en hel del så 100GB / månad räcker inte. Jag fick helt enkelt skaffa ADSL också som barnen och frun använder.

Kostar mig nästan 800kr/månad 😫

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kega:

Jag bor också ute på landet.

Vi skaffade mobilt bredband från Tre och de funkar väldigt bra. Jag kör med extern riktantenn på taket och har runt 80% signalstyrka. Får 22MBit ner, ibland mindre under dagtid. Jag spelar väldigt mycket och upplever väldigt sällan problem med ping eller liknande. Har disconnects ibland och får starta om modemet, det händer kanske en gång i månaden och det har nog med Tres kassa modem att göra.

Dock är ju en stor nackdel databegränsningen. Vi är 2 vuxna och 2 barn som alla använder nätet en hel del så 100GB / månad räcker inte. Jag fick helt enkelt skaffa ADSL också som barnen och frun använder.

Kostar mig nästan 800kr/månad 😫

Skickades från m.sweclockers.com

Helt sjukt att vi fortfarande har datamängdstak i Sverige, ett land som har bland den starkaste Internet-infrastrukturen i världen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Helt sjukt att vi fortfarande har datamängdstak i Sverige, ett land som har bland den starkaste Internet-infrastrukturen i världen.

taket är för att förhindra överbelastning av masterna de är redan idag överbelastade på många ställen i hela sverige genom att ha ett tag sållar de ut de största bandbredds slukarna fort.

kolla om du inte kan få tag i ett företagsabonnemang utan tak de är några hundralappar dyrare men kanske värt det?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det finns ingen granne eller dylikt som har internet via fiber som syns från taket ? Inom ja säg 1 mil.

Nej, tyvärr. Omringad av skog och inget fiber finns förutom i närmsta by.

Skrivet av Kega:

Jag bor också ute på landet.

Vi skaffade mobilt bredband från Tre och de funkar väldigt bra. Jag kör med extern riktantenn på taket och har runt 80% signalstyrka. Får 22MBit ner, ibland mindre under dagtid. Jag spelar väldigt mycket och upplever väldigt sällan problem med ping eller liknande. Har disconnects ibland och får starta om modemet, det händer kanske en gång i månaden och det har nog med Tres kassa modem att göra.

Dock är ju en stor nackdel databegränsningen. Vi är 2 vuxna och 2 barn som alla använder nätet en hel del så 100GB / månad räcker inte. Jag fick helt enkelt skaffa ADSL också som barnen och frun använder.

Kostar mig nästan 800kr/månad 😫

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att det inte finns ADSL. Men jag håller med gällande data då 100gb kommer att vara på gränsen. Får skära ner tror jag. Har även jag 2 barn om än små. Men en del youtube, netflix mfl.

Men det känns iaf lite bättre att du inte haft några större bekymmer gällande spelandet.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Kul... regeringens plan om 90% av alla ska ha 100Mbit eller mer verkar sätta de andra 10% tillbaka till stenåldern med röksignaler. HF tänkte de här?

De ska bara få ta ner ADSL om det finns fiber som ersättning, inte något annat.

@Hybenos
Hoppas du hittar en lösning. Det är illa nog att sitta på ADSL i mina ögon, men att inte ens ha det... eww. Lider med dig.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kul... regeringens plan om 90% av alla ska ha 100Mbit eller mer verkar sätta de andra 10% tillbaka till stenåldern med röksignaler. HF tänkte de här?

De ska bara få ta ner ADSL om det finns fiber som ersättning, inte något annat.

@Hybenos
Hoppas du hittar en lösning. Det är illa nog att sitta på ADSL i mina ögon, men att inte ens ha det... eww. Lider med dig.

sanning med modifikation.

finns fortfarande "byar" runt om med 2-3hus som får mobilt "bredband" som alternativet istället för de inte bor i närheten där fiber tänker grävas ner utan isf får bekosta själv att fiber grävs ner kanske 2 mil om man har osis men ändå vill ha.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Telia brukar erbjuda bredbandsabb. över den mobila tekniken, dvs. obegränsat men bestämd teoretisk hastighet till de kunder som inte kan få varken fiber eller x-dsl.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

taket är för att förhindra överbelastning av masterna de är redan idag överbelastade på många ställen i hela sverige genom att ha ett tag sållar de ut de största bandbredds slukarna fort.

kolla om du inte kan få tag i ett företagsabonnemang utan tak de är några hundralappar dyrare men kanske värt det?

Det skulle jag säga är en sanning med kraftig modifikation. Om det verkligen var överbelastade master som var problemet hade du haft fritt internet på tider dem inte används mycket, typ på natten. Mängden data är inte den begränsade resursen, bandbredd är. Även om du har väldigt lite data kommer du att använda den när det flesta andra använder sin, vilket korkar igen tornet ändå.

Jag hade föredragit fri data, men "tierd" bandbredd precis som på vanlig lina. Jag hade tom för min del kunnat tänka mig ett abonnemang med lägre bandbredd. Är ett mycket effektivare sätt hålla trafiken på en hanterbar nivå, men gör det såklart mycket svårare att få kunder att hosta upp cash för "extra data"

Permalänk
Medlem

Finns det någon i närheten du känner som har fiber eller liknande bra uppkoppling?

Det går att köra riktade WIFI antenner som har ett par km räckvidd så länge man ha hyggligt fri sikt (lite träd och sånt ska inte vara ett problem men 500m skog lär inte funka).

Linus tech tips har testat dom på youtube.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Jag bor med min sambo och två barn en liten bit ute på landet. Idag har vi endast kopparledning och ingen annan direkt möjlighet till internet. Därmed är det den enda kontakten vi har idag med resten av världen dvs internet och telefon.Telia har nu beslutat att lägga ner denna station som vi är kopplad till from den sista november 2016. Det är dessutom inte Telia själva som levererat internet/ip telefonin utan det är ett externt företag som hyrt av telia då telia ej vill bygga ut. Telia har därmed hyrt ut till teleservice.net som är lokala företagare. Telia har även vägrat sälja ut detta till just teleservice.net trots att teleservice ville detta för att försörja oss på landet med internet.

Teleservice.net har erbjudit drabbade kunder en alternativ lösning i form av trådlöst bredband (ej att förväxla med mobilt bredband). Tyvärr fungerade inte detta alls då basen kräver fri sikt och det finns ej. Det mobila bredbandet fungerar dåligt här ute oavsett vad operatörerna säger. De hänvisar till täckningskartor m.m men det är inte nära sanningen.

Till min enkla fråga som egentligen inte kräver föregående text

Då jag är en gamer så är detta en liten mardröm om än ett i-landsproblem. Det jag närmst kollat på är Tele2 och deras 100gb abbonemang 4G. Kommer garanterat få sätta upp antenner t ex denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Behöver därmed tips på stabil och bra modem för 4G. Den måste ha extern antenn så att jag kan dra ut ovan antenn på tak. Den ska även bara vara pass-through till min R7000 som sitter i huset.

Diskussioner om PTS eller annat är ointressant då jag varit i kontakt med de flesta instutioner men får främst copy-paste svar och andra floskler. De hänvisar till satellitinternet för 1500kr/månad...ingen hjälp finnes.

Undrar även om andra gamers sitter på just 4g och hur det fungerar. Hör vissa "rykten" om att det blir små disconnects ibland vilket gör att spelen stänger ner pga disconnects? erfarenheter?

http://www.net1.se/privat/?gclid=CP2diMq5m9ACFQstGQodc_cPgQ
Inte vrålsnabbt. men ingen begränsning (heter det)
Ska ha bästa täckningen i swedala.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

http://www.net1.se/privat/?gclid=CP2diMq5m9ACFQstGQodc_cPgQ
Inte vrålsnabbt. men ingen begränsning (heter det)
Ska ha bästa täckningen i swedala.

Finns en tråd här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1391717-net1-borjar-med...
Tyvärr verkar det inte vara så positiva röster där

Tele2 erbjuder iaf 200 gig, fortfarande kanske inga rejäla mängder, men det är ju iaf dubbelt upp mot 100gb.
Kör man då två sådana abb och roterar i mitten av månaden så har man ju 400gig / 100 gig i veckan och det borde ju iaf vara görbart.

Se även till att skaffa en riktigt bra router så kan man adblocka, cache etc i den och på så sätt dra ner datamängd.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits som dig, att vi blir av med den fasta kopparlinan den sista november och har ingen vidare mottagning med någon operatör. Jag har beställt hem Telias "Bredband via mobilnätet" och det fungerar för närvarande helt okej, men kommer att införskaffa en riktantenn för att förhoppningsvis få bättre signalstyrka.

Telia har även ett erbjudande till alla som blir av med kopparnätet, dem erbjuder 12 månaders bindningstid och 300GB datatrafik i 24 månader, sedan går det över till deras vanliga 100GB. Hastigheten påverkas givetvis av signalstyrkan. Priset är från 359kr i månaden.
https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De ska bara få ta ner ADSL om det finns fiber som ersättning, inte något annat.

Vem ska betala för det?

Att kräva det av ett börsbolag funkar inte, aktieägarna är inte så förtjusta i dåliga affärer.

Permalänk

4G modem finns bara som usb stickor.
Så antigen får du köpa en router som har plats för SIM-kort eller en där man kan stoppa in en usb-modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quartzite:

4G modem finns bara som usb stickor.
Så antigen får du köpa en router som har plats för SIM-kort eller en där man kan stoppa in en usb-modem.

Vad menar du med "4G modem finns bara som usb stickor." ?
I ex https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi... så får du ju 4g inbyggt utan någon USB sticka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är värt att tänka på om man kör med USB-modem kan man placera modemet där man har bäst signalstyrka.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du med "4G modem finns bara som usb stickor." ?
I ex https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi... så får du ju 4g inbyggt utan någon USB sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är värt att tänka på om man kör med USB-modem kan man placera modemet där man har bäst signalstyrka.

Fast om man är beroende av mobilt bredband bör man ju i vilket fall köra extern antenn oavsett om det är USB sticka eller ej, för bästa prestanda. Däremot om man bor i lägenhet och inte får sätta upp sådant så kanske ett USB modem kan vara fördelaktigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av quartzite:

4G modem finns bara som usb stickor.

Uh.. Va? Nej. De flesta operatörer levererar router med modem för 4G nätet, och de flesta av dem har stöd för extern antenner, men ibland bara för WiFi't, inte för 4G anslutningen. Telia kör för närvarande med Huawei E5186, som, om jag förstått det rätt, har stöd för 2 externa antenner, båda för 4g/LTE. Den har istället inga externa antenner för WiFi't. Men det kan ju kvitta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du med "4G modem finns bara som usb stickor." ?
I ex https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi... så får du ju 4g inbyggt utan någon USB sticka.

Jag tänkte om man vill ha en pryl som bara är modem och inte kan något annat.
Den där är sån jag menade med router med plats för SIM-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quartzite:

Jag tänkte om man vill ha en pryl som bara är modem och inte kan något annat.
Den där är sån jag menade med router med plats för SIM-kort.

Jo det förstod jag också därför jag tyckte det var konstigt när du i meningen innan påstod att de bara fanns som USB stickor. Därför jag frågade vad du menade Men jag skulle valt en router med modem istället för ett USB modem om jag fick välja dock inte lika portabelt om man har med sig det till olika platser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det beror naturligtvis på hur det ser ut lokalt. Däremot bör man tänka på att en antennkabel ska hållas så kort som möjligt. Det finns de som kör en Dovado Tiny som brygga och sedan nätverkskabel ner till "huvudroutern". Målet måste ju vara att få bästa tänkbara förbindelse utifrån lokala förhållanden.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast om man är beroende av mobilt bredband bör man ju i vilket fall köra extern antenn oavsett om det är USB sticka eller ej, för bästa prestanda. Däremot om man bor i lägenhet och inte får sätta upp sådant så kanske ett USB modem kan vara fördelaktigt.

Permalänk

Ubiquiti AirFiber med räckvidder på 13 km till +300 km är det något eran leverantör kan ha nytta av? fast då behövs det en bra access till internet någonstans som sen distribueras ut till abonnenter via airfiber.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vem ska betala för det?

Att kräva det av ett börsbolag funkar inte, aktieägarna är inte så förtjusta i dåliga affärer.

Begär inte nyinstallationer här.

Bad om att skanova ska ta över dessa linor och de kan skötas lika statligt som de en gång var, och hålla dem i drift tills en ersättare finns. Det är ju ffs regeringen själva som gör detta krav att 90% ska ha bredband. Med alla subventioneringar och annat så kan man inte kalla det dyrt att låta befintliga linjer ligga kvar för de som behöver det och inte har något alternativ. I tätbebyggt område så finns ju fiber som alternativ, så där är det väl en helt annan sak, men det är aldrig bra att ta bort befintlig teknik om du inte har alternativ.

Felia AB har varit en katastrof från dag 1... för både aktieägare och andra. Och skanova är det som har hand om telefonlinen, så låt de ta hand om den andra inkommande till stationen då, som ju inte behövs längre om man överger ADSL från Telias håll ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Finns det någon i närheten du känner som har fiber eller liknande bra uppkoppling?

Det går att köra riktade WIFI antenner som har ett par km räckvidd så länge man ha hyggligt fri sikt (lite träd och sånt ska inte vara ett problem men 500m skog lär inte funka).

Linus tech tips har testat dom på youtube.

Som jag skrev ovan så bor vi lite enskilt med träd runt om. Ingen fiber eller annan rimlig uppkoppling inom ett par km.

Skrivet av Roxxer:

http://www.net1.se/privat/?gclid=CP2diMq5m9ACFQstGQodc_cPgQ
Inte vrålsnabbt. men ingen begränsning (heter det)
Ska ha bästa täckningen i swedala.

Går tyvärr bort av rätt många anledningar. Den främsta är deras användaravtal som är extremt luddigt gällande vad normal användning är samt att många klagar mycket på varierande hastigheter.

Skrivet av zekel:

Jag sitter i samma sits som dig, att vi blir av med den fasta kopparlinan den sista november och har ingen vidare mottagning med någon operatör. Jag har beställt hem Telias "Bredband via mobilnätet" och det fungerar för närvarande helt okej, men kommer att införskaffa en riktantenn för att förhoppningsvis få bättre signalstyrka.

Telia har även ett erbjudande till alla som blir av med kopparnätet, dem erbjuder 12 månaders bindningstid och 300GB datatrafik i 24 månader, sedan går det över till deras vanliga 100GB. Hastigheten påverkas givetvis av signalstyrkan. Priset är från 359kr i månaden.
https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat

//zekel

Vart hittar du just det erbjudandet? hade varit bra trots att det är piraterna (läs telia) som erbjuder. Kan dock inte hitta det du hänvisar till. Kan heller aldrig tro att piraterna skulle erbjuda något som är fördelaktigt för kunden.

Min lösning blir nog följande:
1-2 Antenner
Har en sådan redan hemma som jag ordnat via jobbet. Tänkte eventuellt sätta en till på nedan modem
Modem

Tack för alla inlägg!!

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Begär inte nyinstallationer här.

Bad om att skanova ska ta över dessa linor och de kan skötas lika statligt som de en gång var, och hålla dem i drift tills en ersättare finns. Det är ju ffs regeringen själva som gör detta krav att 90% ska ha bredband. Med alla subventioneringar och annat så kan man inte kalla det dyrt att låta befintliga linjer ligga kvar för de som behöver det och inte har något alternativ. I tätbebyggt område så finns ju fiber som alternativ, så där är det väl en helt annan sak, men det är aldrig bra att ta bort befintlig teknik om du inte har alternativ.

Felia AB har varit en katastrof från dag 1... för både aktieägare och andra. Och skanova är det som har hand om telefonlinen, så låt de ta hand om den andra inkommande till stationen då, som ju inte behövs längre om man överger ADSL från Telias håll ändå.

Du verkar inte förstå att det kostar en massa pengar att driva ett nät. Utrustning går sönder, ledningar blåser ned, elräkningar ska betalas, stationshuset ska värmas upp, stolplinjer ska besiktigas, åskan slår ned, fibern blir avgrävd osv. Det är helt enkelt inte lönsamt att leverera hem till dig, det kostar mer än vad du betalar, det är en förlustaffär.

Och nej det finns inga "subventioner och annat". För i tiden, när televerket hade monopol, kunde man subventionera landsbygd med intäkter från tätort. Men så är inte läget längre, konkurrensen på de lönsamma kunderna i tätort är stor och så är även prispressen. Det gör att alla aktörer måste se över sina kostnader. Och en översyn av kostnader innebär att man gör sig av med sådant som är olönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Jag bor med min sambo och två barn en liten bit ute på landet. Idag har vi endast kopparledning och ingen annan direkt möjlighet till internet. Därmed är det den enda kontakten vi har idag med resten av världen dvs internet och telefon.Telia har nu beslutat att lägga ner denna station som vi är kopplad till from den sista november 2016. Det är dessutom inte Telia själva som levererat internet/ip telefonin utan det är ett externt företag som hyrt av telia då telia ej vill bygga ut. Telia har därmed hyrt ut till teleservice.net som är lokala företagare. Telia har även vägrat sälja ut detta till just teleservice.net trots att teleservice ville detta för att försörja oss på landet med internet.

Teleservice.net har erbjudit drabbade kunder en alternativ lösning i form av trådlöst bredband (ej att förväxla med mobilt bredband). Tyvärr fungerade inte detta alls då basen kräver fri sikt och det finns ej. Det mobila bredbandet fungerar dåligt här ute oavsett vad operatörerna säger. De hänvisar till täckningskartor m.m men det är inte nära sanningen.

Till min enkla fråga som egentligen inte kräver föregående text

Då jag är en gamer så är detta en liten mardröm om än ett i-landsproblem. Det jag närmst kollat på är Tele2 och deras 100gb abbonemang 4G. Kommer garanterat få sätta upp antenner t ex denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Behöver därmed tips på stabil och bra modem för 4G. Den måste ha extern antenn så att jag kan dra ut ovan antenn på tak. Den ska även bara vara pass-through till min R7000 som sitter i huset.

Diskussioner om PTS eller annat är ointressant då jag varit i kontakt med de flesta instutioner men får främst copy-paste svar och andra floskler. De hänvisar till satellitinternet för 1500kr/månad...ingen hjälp finnes.

Undrar även om andra gamers sitter på just 4g och hur det fungerar. Hör vissa "rykten" om att det blir små disconnects ibland vilket gör att spelen stänger ner pga disconnects? erfarenheter?

Du måste skaffa en riktigt bra riktantenn till ditt 4G modem, samt en stabil mast som du förankrar väl!

kanske en
https://www.aliexpress.com/item/4G-LTE-antenna-cable-2pcs-30c...

Kontrollera frekvensomfång noga.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du verkar inte förstå att det kostar en massa pengar att driva ett nät. Utrustning går sönder, ledningar blåser ned, elräkningar ska betalas, stationshuset ska värmas upp, stolplinjer ska besiktigas, åskan slår ned, fibern blir avgrävd osv. Det är helt enkelt inte lönsamt att leverera hem till dig, det kostar mer än vad du betalar, det är en förlustaffär.

Vilken är exakt varför jag åter säger... därför ska det inte drivas privat. Jag förstår mycket väl att det kostar, men du verkar inte begripa att det är numera på väg att bli en basal tjänst att ha internet tillgång, eftersom regeringen har lagt dessa krav. Så snälla... sluta tänk som en kåt ekonom som stirrar på sin lönecheck...

Privatsektorn gynnar inte ens de 90% som ska ha 100Mbit... de gynnar de 20% av de 90% som bor nära och där allt är klart och enkelt. Men åter igen, om vi ska bli ett land som satsar på infrastruktur för data, så måste $$$ ner prioriteras, och krav sättas att:
"Okej, du får det jobbet som är lönsamt där, men då ska du samtidigt göra det jobbet på andra stället som inte är lönsamt."

Sätt krav, istället för att låta oss bli som USA ffs, där du inte har något alternativ, om det inte är 100% lönsamt. Den nivån hade vi inte behövt regeringen ingripande för.

Skrivet av madtop:

Och nej det finns inga "subventioner och annat". För i tiden, när televerket hade monopol, kunde man subventionera landsbygd med intäkter från tätort. Men så är inte läget längre, konkurrensen på de lönsamma kunderna i tätort är stor och så är även prispressen. Det gör att alla aktörer måste se över sina kostnader. Och en översyn av kostnader innebär att man gör sig av med sådant som är olönsamt.

På trådarna som är kvar sedan televerket, som ägs av Skanova, så är det så. De han hand om servicen för dessa trådar och stationer. Skanova dessutom satsar hårt på fiber de också och äger enorma fibernät, som sen hyrs av operatörer som Telia mfl.

Det enda som sker här är just beviset på att samma krav måste finnas på operatörer, för att inte ekonomin ska sätta personer som TS i kläm. Ska de ha system i lönsamma ställen, måste de också ta hand om dessa mindre lönsamma, eller så ska de bli av med hela tillståndet. Ingen operatör borde få neka access till en befintlig station som är i drift.

Permalänk
Medlem

Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att du chattat med en av våra rådgivare får du möjlighet att besvara tre korta frågor.
09:50:30 Din rådgivare Kajsa har kommit in i chatten
09:50:30 Kajsa Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
09:51:21 Robert Hej, har ni något alternativt erbjudande till mig som drabbas väldigt hårt av era nedläggningar av stationer? sitter på en kopparlina idag som är mitt enda alternativ. Nu stänger ni denna i denna månad och därmed har jag ingen koppling till varesig internet eller telefoni. Vad erbjuder ni som ersättning för detta?
09:52:43 Kajsa Vad bra att du hör av dig till oss, Robert!
Vad för typ av erbjudande är det du efterfrågar? Skulle jag kunna få låna ditt personnummer och mobilnummer för att kunna hjälpa dig på bästa sätt?
09:54:13 Robert vilket typ av erbjudande? ja t ex "vi på telia som nu kapar din kommunikation till omvärlden inkl din kontakt med ambulans och polis vill erbjuda dig 4g abonnemang gratis i all framtid"...dvs vad är erat alternativ nu då ni stänger ned min station
09:55:18 Kajsa Okej, jag förstår. Skulle jag kunna få låna ditt telefonnummer?
09:56:28 Robert det hjälper dig inte tyvärr då det är en ip telefonitjänst via ett företag som tills nu fått hyra kopparledningen av er, dessutom en kopparledning de ville köpa och serva själva men det gick inte heller för sig från telia...men du kan få mitt personnummer xxxxxxxx
09:57:14 Kajsa Okej, för att du ska få bästa möjliga hjälp med det här skulle jag behöva koppla dig vidare till en kollega som har hand om företagsabonnemang. Går det bra att dröja kvar i chatten medan jag kopplar dig?
09:58:57 Robert jag är inget företag?
09:59:01 Robert jag är privatperson
09:59:28 Kajsa Jo, men eftersom det gäller en telefonitjänst via ett företag så skulle jag behöva koppla dig.
10:00:01 Kajsa Kollegan som kommer in i chatten kommer läsa konversationen, så du behöver inte förklara ärendet en gång till.
10:00:57 Robert vi lägger ner...jag vill ha ett alternativ till mitt internet ni nu stänger ner helt enkelt...ett erbjudande till oss som drabbas av nedläggningen. Jag vill inte ha telefonitjänst via företag?
10:01:43 Kajsa Jag kanske missförstått dig. Handlar det om ett bredband du har via telia?
10:01:48 Tack för att du kontaktar oss via chatt!

Problemet är att jag har jobbat på telia innan för många år sedan. Upplevde det redan då att större delen av de som jobbar med kundservice var korkade. Uppenbarligen är det lika dåligt nu som då med tanke på svaren ovan. Jag kanske var lite dryg men jag är relativt arg och frustrerad över detta. Försöker inte låta det rinna över på en på kundtjänst men denna tog priset. Stängde ner omgående efter sista svaret.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX