Problem med arkivering av music CD

Permalänk
Medlem

Problem med arkivering av music CD

Hej Hopp

Håller på och arkiverar en massa musik cd's till datorn med ett RIP program.

Nu har jag 2 skivor kvar som absolut inte går att rippa.

Båda skivorna kan spelas i en vanlig musik cd och även i dvd spelaren till datorn.

Dom ser inte ut att vara i speciellt dåligt skick när jag tittar fysiskt på dom.

Vet ni något program som har det lilla extra för att föra över dom sista två skivorna till datorn.

Har även provat Recover Disc 2.0 vilket inte heller gick.

Några idéer?

Permalänk

Har du mer än en CD/DVD-läsare i datorn, prova en annan.
Jag brukar köra med nått som heter "CDEx" för att rippa musik-CD's men jag tror egentligen inte den har några "special-features".. Den kan signalera om CDn verkar vara trasig eller så iallfall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Nu har jag 2 skivor kvar som absolut inte går att rippa.

Vad är det för skivor? Kommer de från Sony BGM ? Får du upp någon autorun dialog när du stoppar in skivan? Om inte, prova att hålla in SHIFT när du stoppar i skivan, och välj "gör ingenting" och se om det hjälper dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

http://exactaudiocopy.de kan nog vara relevant.

https://www.isobuster.com kanske fungerar i ditt fall så kan vara värt att prova men EAC bör vara det bättre alternativet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Skrivet av oRBIT2002:

Har du mer än en CD/DVD-läsare i datorn, prova en annan.
Jag brukar köra med nått som heter "CDEx" för att rippa musik-CD's men jag tror egentligen inte den har några "special-features".. Den kan signalera om CDn verkar vara trasig eller så iallfall.

En av dessa två kvar gick helt plötsligt att rippa så nu har jag den sista kvar och den är bränd sedan tidigare och går att spela på vanlig cd spelare (stereo anläggningen) utan problem.

Håller på och provar cdex just nu, ser ut att ta lång tid (estamited time 153 min) för hela skivan.

Har dock en till cd/dvd nere i källaren men kommer inte riktigt ihåg om den är sata eller IDE lol

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad är det för skivor? Kommer de från Sony BGM ? Får du upp någon autorun dialog när du stoppar in skivan? Om inte, prova att hålla in SHIFT när du stoppar i skivan, och välj "gör ingenting" och se om det hjälper dig.
B!

Sista skivan är en bränd av märket Sony. Kommer inte ihåg om jag fick autorun dialog. Kan kolla upp det efter cdex försöket.

Skrivet av anon5930:

http://exactaudiocopy.de kan nog vara relevant.

https://www.isobuster.com kanske fungerar i ditt fall så kan vara värt att prova men EAC bör vara det bättre alternativet.

Provade EAC tidigare igår, var katastrof. Ett track tog 2 timmar och 49 min att rippa. Lyssnade av låten idag och där var massor med fel i ljudet från början till slutet.

Om cdex misslyckas får jag prova med isobuster. Klart om ca två timmar.

Tycker ändån det är märkligt att en vanlig cd spelare har inga problem med att spela upp spåren likaså snabbspola etc där sedan data verkar så pass skadad i en cd/dvd spelare.

Lite synd detta för det var rätt bra låtar på skivan överlag, men jag ger inte upp än. Ovanliga låtar så är ganska osäker på att jag ens kan köpa dom på itunes eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Tycker ändån det är märkligt att en vanlig cd spelare har inga problem med att spela upp spåren likaså snabbspola etc där sedan data verkar så pass skadad i en cd/dvd spelare.

Vad jag var ute efter är att Sony (Nå, inte bara Sony. Men de var värst med sitt root-kit) under en period stoppade spännande mjukvara på sina skivor, som autostartar, installerar sig på datorn, och sedan lever jävel, just för att det inte ska gå och kopiera skivan.
En vanlig CD spelare kan däremot inte läsa dataspåret, och skippar det helt. Att göra en bränd kopia av en sådan skiva är inte heller ett problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt RubyRipper. Den läser varje spår flera gånger och använder en felkorrigeringsalgoritm för att lista ut svårlästa bitar. Den bérättar också väldigt tydligt vad som oläsligt om den inte lyckas läsa en del av spåret.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?