Kan man på något smidigt sätt dela 2 datorers hårddiskar med varandra?

Permalänk

Kan man på något smidigt sätt dela 2 datorers hårddiskar med varandra?

Tja! (Inte helt säker på vart jag skulle lägga denna tråd så mod får gärna flytta om det är fel.)

Okej, så jag har 2 st datorer. Dator 1 är min huvuddator, där jag spelar spel och surfar mm. Dator 2 är min redigerings dator, som även används som surf dator och dvs annat ibland.

Idag så spelar jag in videoklipp på dator 1, sedan så tar man min externa usb disk och skickar över klippen och sedan skickar över till dator 2. Problemet är att jag anser detta vara extremt osmidigt och ibland tidskrävande med stora filer.

Min fråga är om det finns något smidigare sätt att lösa detta på? Jag vill dock helst ha kvar vanliga windows på båda datorera och skippar helst att installera server. Går det te.x att ta en nätverksslad och koppla till båda datorerna och sedan använda Windows Hemgrupp eller på något sätt dela båda hårddiskarna genom denna kabel? Dator 2 behöver sällan vara ansluten till internet då den som sagt används till redigering i sony vegas om det är till någon hjälp.

Båda datorerna kör varsin usb nätverks sticka och vi kör 100/100 hemma.

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tja! (Inte helt säker på vart jag skulle lägga denna tråd så mod får gärna flytta om det är fel.)

Okej, så jag har 2 st datorer. Dator 1 är min huvuddator, där jag spelar spel och surfar mm. Dator 2 är min redigerings dator, som även används som surf dator och dvs annat ibland.

Idag så spelar jag in videoklipp på dator 1, sedan så tar man min externa usb disk och skickar över klippen och sedan skickar över till dator 2. Problemet är att jag anser detta vara extremt osmidigt och ibland tidskrävande med stora filer.

Min fråga är om det finns något smidigare sätt att lösa detta på? Jag vill dock helst ha kvar vanliga windows på båda datorera och skippar helst att installera server. Går det te.x att ta en nätverksslad och koppla till båda datorerna och sedan använda Windows Hemgrupp eller på något sätt dela båda hårddiskarna genom denna kabel? Dator 2 behöver sällan vara ansluten till internet då den som sagt används till redigering i sony vegas om det är till någon hjälp.

Båda datorerna kör varsin usb nätverks sticka och vi kör 100/100 hemma.

//Jonathan

Se till att båda datorerna är i samma hemgrupp och dela där mappar mellan dator 1 och 2.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Skrivet av jerqer:

Se till att båda datorerna är i samma hemgrupp och dela där mappar mellan dator 1 och 2.

Okej okej, du har inte humöret för att lite kort förklara hur homegroup fungerar?

Ska jag koppla samman datorerna med en nätverks kabel om man använder homegroup?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

du behöver dina datoer på samma nätverk, alltså uppkopplade på samma router enkelt sagt, spelar ingen roll om det är sladd eller wifi. skapa en hemgrupp på någon av dina datorer. bara söka på hemgrupp/homegroup det äe väldans enkelt. sedan går du med i den nyskapade hemgrtuppen på den andra sedan är det bara att högerklicka mappar och välja dela med hemgrupp.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

i windows 10 skriver du bara hemgrupp/homegroup efter att du klickat på windowstangenten så hittar du detta,.. annars kan du gå till controllpanelen där finns den under nätverkstabben

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Hej Hej,
Snabbt och smidigt går det här att lösa igenom att mappa upp Dator 1s disk med en enhtesbokstav på Dator 2. Gör såhär;
Dator 1:
Öppna "cmd" (Windowsknappen + r - skriv in "cmd" - enter)
Skriv in kommandot: "ipconfig".
Du letar efter värdet för "IPv4 Adress", vilket kommer vara ex. 192.168.0.10 eller något annat roligt.

Dator 2:
Navigera till Dator 1's disk över nätverket;
Windowsknappen + r - skriv in "\\IPv4adress från ovan\c$" (ex. \\192.168.0.10\c$") - enter
Det här bör resultera i en loginprompt, logga in som om att du skulle logga in på Dator 1.
Du bör nu se Dator 1's filer samt att du kan navigera i dem.

För lättare åtkomst;
Windowsknappen + r - skriv in "net use Y: "\\IPv4adress från ovan\c$" /PERSISTENT:YES" - enter
Det här lägger upp kopplingen som "Y:" under "Dator" på Dator 2.

För att gå förbli inloggningsprompten;
Windowsknappen + r - skriv in "cmdkey /add:IPv4adress från ovan /user:ANVÄNDARNAMNpåDator1 /pass:LÖSENORDpåDator1" (ex. "cmdkey /add:192.168.0.10 /user:Jonathan /pass:0101")