Project Scorpio blir en del av Universal Windows Platform

Permalänk
Melding Plague

Project Scorpio blir en del av Universal Windows Platform

Spelkonsolen Project Scorpio blir en del av Microsofts Universal Windows Platform, vilket bland annat innebär att spel som utvecklas för konsolen kan köras på PC/Windows och vice versa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men vafaaan, jag köpte ju nyss ny konsol ju! Var inte tanken att dom skulle hålla i 10 år?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Men vafaaan, jag köpte ju nyss ny konsol ju! Var inte tanken att dom skulle hålla i 10 år?

Nackdelen med konsol emot PC där man bara uppgraderar sin hårdvara och slipper sitta med en utdaterad låda under TV

Är bara ett projekt så det lär nog ta många år innan den släpps och då köper du nog ny ändå

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Så det blir en väldigt låst PC med andra ord?

Permalänk
Medlem

"Enligt samma rapport ska de 4K-kompatibla spel som finns till Windows 10 idag vara mer eller mindre identiska versionerna för Project Scorpio, vilket innebär att titlar som Rise of the Tomb Raider och Gears of War 4 med officiellt 4K UHD-stöd kommer köra med denna upplösning även på den framtida spelkonsolen."

Vi får se hur det låter när det närmar sig jul 2017. Att de har mage att gå ut med sådana påhitt gång på gång. PS4 har väl iaf sagt att de kör uppskalad 1080p/720p? Så Sony lägger bara in samma chip deras tv innehåller för hårdvaruuppskalning.

Tekniskt sett är 4K bara en upplösning och man kan köra 4K på en GameBoy, dock i 0.00001 fps och med usel detaljnivå. Men när man säger att man kör något i 4K menar man ju att man även kör det med vettig detaljnivå. Så att slutresultatet blir *4x bättre* grafik mot 1080p.

Personligen kan jag inte bry mig mindre om konsoller och dess ägare. Men det är skrämmande vad företag kommer undan med idag. Vilket drabbar alla i slutändan, då de vet att de bara kan ljuga när de släpper produkter, för de flesta vet varken in eller ut.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Skrivet av fermia:

Nackdelen med konsol emot PC där man bara uppgraderar sin hårdvara och slipper sitta med en utdaterad låda under TV

Många uppgraderar iofs GPU till datorn för mer pengar än vad en helt ny konsol kostar

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

"Enligt samma rapport ska de 4K-kompatibla spel som finns till Windows 10 idag vara mer eller mindre identiska versionerna för Project Scorpio, vilket innebär att titlar som Rise of the Tomb Raider och Gears of War 4 med officiellt 4K UHD-stöd kommer köra med denna upplösning även på den framtida spelkonsolen."

Vi får se hur det låter när det närmar sig jul 2017. Att de har mage att gå ut med sådana påhitt gång på gång. PS4 har väl iaf sagt att de kör uppskalad 1080p/720p? Så Sony lägger bara in samma chip deras tv innehåller för hårdvaruuppskalning.

Tekniskt sett är 4K bara en upplösning och man kan köra 4K på en GameBoy, dock i 0.00001 fps och med usel detaljnivå. Men när man säger att man kör något i 4K menar man ju att man även kör det med vettig detaljnivå. Så att slutresultatet blir *4x bättre* grafik mot 1080p.

Personligen kan jag inte bry mig mindre om konsoller och dess ägare. Men det är skrämmande vad företag kommer undan med idag. Vilket drabbar alla i slutändan, då de vet att de bara kan ljuga när de släpper produkter, för de flesta vet varken in eller ut.

Native 4K i titlar som Tomb Raider och Gears of War 4 är absolut ingen omöjlighet, lär dock köras i 30 fps för det mesta. Tror grafikkortet kommer motsvara ett GTX 1070, men med bättre optimisering än till PC kommer 4k vara möjligt i många titlar om man nöjer sig med "stabila" 30 fps. Hade väl dock sett att man hade valt GPU i prestanda med GTX 1080, men då hade antagligen priset sprungit iväg en hel del.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Vad var det jag sa?

Skrivet av TroNi:

Men vafaaan, jag köpte ju nyss ny konsol ju! Var inte tanken att dom skulle hålla i 10 år?

Är nog bara Playstation 2 och möjligen Xbox 360 samt Playstation 3 (i framtiden, nästa år) som hållit (håller) i 10 år. Alla andra har mer haft en livslängd på 5 år.

Skrivet av headphone.ninja:

Så det blir en väldigt låst PC med andra ord?

En Windows-konsol

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Många uppgraderar iofs GPU till datorn för mer pengar än vad en helt ny konsol kostar

Ja, vill man köra höga inställningar har man ju den möjligheten. Vill man ha samma prestanda och grafik som på en konsoll, då blir det helt plötsligt mycket billigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Klockrent då alla spel som lanseras är så dåligt optimerade.
Börjar bli sjukt irriterad på alla spel som släpps idag som inte rullar på bra.
Varför har jag köpt en dator och gtx1080? kastat pengarna i sjön för jag spelar inget längre.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Native 4K i titlar som Tomb Raider och Gears of War 4 är absolut ingen omöjlighet, lär dock köras i 30 fps för det mesta. Tror grafikkortet kommer motsvara ett GTX 1070, men med bättre optimisering än till PC kommer 4k vara möjligt i många titlar om man nöjer sig med "stabila" 30 fps. Hade väl dock sett att man hade valt GPU i prestanda med GTX 1080, men då hade antagligen priset sprungit iväg en hel del.

Ja det är ju det de hävdar och vill att folk skall tro på. Men det är nog inte särskilt verklighetsförankrat. Speciellt inte om konsollen fortfarande skall kosta ~400USD.

Jag kan inte spå framtiden. Men jag kan däremot lova dig att en APU baserad på Polaris med ~100W TDP inte kommer prestera som ett GTX1070 i december 2017. I så fall hade AMD släppt det redan idag som grafikkort och haft mer än 8% av GPU-marknaden.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Känns som ytterligare än icke-nyhet om att Scorpio kommer att ha samma stöd som nuvarande Xbox One. Var inte Microsoft rätt så tydliga med att det gällde en uppgradering av existerande platform?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja ha en robust konsol under tv bänken. Typ som första Xboxen. Så kylningen kan bli bra. Värsta som finns är när konsolen under tv bänken låter som en liten dammsugare, tycker det förstör spelupplevelsen + att det stör gemenskapen i rummet. Helhets upplevelsen med ett surrande ljud i bakgrunden stör mig enormt.

Det kanske inte existerar på Xbone och PS4? har bara erfarenhet av dom första 360 och PS3 konsolerna som reta gallfeber på mig..

Annars har väl Microsoft ett litet försprång mot Sony. Ska bli intressant och se om Sony har nånting i kikaren eller om dom fortsätter med en mer "traditionell" konsol i framtiden också.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att kritiserade spel som CoD:IW följer med till X1 då, så fanns något positivt med dem i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När de låst tillräckligt mycket till UWP så kan de fasa ut Win32. Målet är att vi sakta ska vänja oss med att det blir svårare och svårare att köra osignerad kod. När vi glömt valfriheten är det inget konstigt när den "säkerhetsfunktionen" blir standard. Och inte många kommer klaga eller märka när den blir obligatorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Klockrent då alla spel som lanseras är så dåligt optimerade.
Börjar bli sjukt irriterad på alla spel som släpps idag som inte rullar på bra.
Varför har jag köpt en dator och gtx1080? kastat pengarna i sjön för jag spelar inget längre.

ja, är klockrent att spel kommer komma med 30fps låsning, anpassning efter specifik hårdvara och bättre support för konsoll.
ser verkligen fram emot denna förändring. oh wait, det är vad som händer idag redan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Ja det är ju det de hävdar och vill att folk skall tro på. Men det är nog inte särskilt verklighetsförankrat. Speciellt inte om konsollen fortfarande skall kosta ~400USD.

Jag kan inte spå framtiden. Men jag kan däremot lova dig att en APU baserad på Polaris med ~100W TDP inte kommer prestera som ett GTX1070 i december 2017. I så fall hade AMD släppt det redan idag som grafikkort och haft mer än 8% av GPU-marknaden.

Vad har du hört att det kommer kosta runt $400? Är väl mer rykten som säger att det kommer ligga runt $600-700 och att det kommer va betydligt kraftigare än PS4 Pro, som har grafikprestanda i klass med rx 470/480.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur de kan gå ut så tidigt med exakta siffror, är ju trots allt över ett år tills den lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad var det jag sa?

Är nog bara Playstation 2 och möjligen Xbox 360 samt Playstation 3 (i framtiden, nästa år) som hållit (håller) i 10 år. Alla andra har mer haft en livslängd på 5 år.

En Windows-konsol

Playstation 2 hade en livslängd på drygt 6 år innan ps3 kom och xbox 360 exakt 8 år på dagen innan xbone kom. Vilket är den enda rättvisa jämförelsen vi kan göra då vi inte vet hur länge xbone kommer leva parallellt med Scorpio.

Permalänk
Avstängd

Riktigt härliga nyheter för oss som sitter på Windows 10 som kan ta del av, förhoppningsvis mer AAA-titlar som inte är alltför förstörda p g a konsolers begränsningar vid skapandet.

På så vis låter det riktigt positivt vill jag skriva och fan, så skriver jag även ;P

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

När de låst tillräckligt mycket till UWP så kan de fasa ut Win32. Målet är att vi sakta ska vänja oss med att det blir svårare och svårare att köra osignerad kod. När vi glömt valfriheten är det inget konstigt när den "säkerhetsfunktionen" blir standard. Och inte många kommer klaga eller märka när den blir obligatorisk.

UWP/Metro/Modern UI = urk, fy och blä
Dåligt med hårdvaru acceleration och ofta halvkass programvara som bäst. Nej jag håller mig till Win32 och GNU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Klockrent då alla spel som lanseras är så dåligt optimerade.
Börjar bli sjukt irriterad på alla spel som släpps idag som inte rullar på bra.
Varför har jag köpt en dator och gtx1080? kastat pengarna i sjön för jag spelar inget längre.

Vad har detta med Scorpio att göra?

Skrivet av anon190792:

Jag skulle vilja ha en robust konsol under tv bänken. Typ som första Xboxen. Så kylningen kan bli bra. Värsta som finns är när konsolen under tv bänken låter som en liten dammsugare, tycker det förstör spelupplevelsen + att det stör gemenskapen i rummet. Helhets upplevelsen med ett surrande ljud i bakgrunden stör mig enormt.

Det kanske inte existerar på Xbone och PS4? har bara erfarenhet av dom första 360 och PS3 konsolerna som reta gallfeber på mig..

Annars har väl Microsoft ett litet försprång mot Sony. Ska bli intressant och se om Sony har nånting i kikaren eller om dom fortsätter med en mer "traditionell" konsol i framtiden också.

Sägs vara den stora behållningen med Xbone, att den faktiskt är tyst. Inget jag kan bekräfta själv dock.

Vad har Microsoft för försprång? Mig veterligen ligger de efter.

Skrivet av Aleshi:

När de låst tillräckligt mycket till UWP så kan de fasa ut Win32. Målet är att vi sakta ska vänja oss med att det blir svårare och svårare att köra osignerad kod. När vi glömt valfriheten är det inget konstigt när den "säkerhetsfunktionen" blir standard. Och inte många kommer klaga eller märka när den blir obligatorisk.

Exakt.

Skrivet av Chibariku:

Playstation 2 hade en livslängd på drygt 6 år innan ps3 kom och xbox 360 exakt 8 år på dagen innan xbone kom. Vilket är den enda rättvisa jämförelsen vi kan göra då vi inte vet hur länge xbone kommer leva parallellt med Scorpio.

Jag räknade lite löst på hur länge det fortsatte komma spel i nämnvärd omfattning. Med ditt sätt blir det ännu längre bort från 10 år, så jag vet inte hur den personen tänkte

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Sägs vara den stora behållningen med Xbone, att den faktiskt är tyst. Inget jag kan bekräfta själv dock.

Vad har Microsoft för försprång? Mig veterligen ligger de efter.

Om man ser till användnings område kring en konsol så tror jag framtiden ligger i att kunna utnyttja en konsol på fler områden. Här ligger väl MS mer i framkant än Sony? MS vill ju flörta med pc spelarna också, vilket öppnar upp för en större marknad. Att kunna spela spel på Xbox som funkar på PC (som jag förstått det) så skulle jag nog föredra en Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Om man ser till användnings område kring en konsol så tror jag framtiden ligger i att kunna utnyttja en konsol på fler områden. Här ligger väl MS mer i framkant än Sony? MS vill ju flörta med pc spelarna också, vilket öppnar upp för en större marknad. Att kunna spela spel på Xbox som funkar på PC (som jag förstått det) så skulle jag nog föredra en Xbox.

Håller med dig. Vore galet skönt att kunna spela samma spel både vid tvn och vid datorn med synkade saves. Vissa spel passar bättre i soffan, men man vill ju sitta och tjata på Mumble och multitaska ibland medan man spelar.

Så slipper man diverse streamingplattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Så det blir en väldigt låst PC med andra ord?

I praktiken ingen skillnad från att spela på en PC med steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

En Windows-konsol

Så kommer man att plötsligt blir avbruten i sitt spelande på den också, för att installera uppdateringar? https://www.youtube.com/watch?v=eP31lluUDWU&t=98s

Iden med att ha konsol, PC OSet, telefoner och tom AR glasögon i samma "universella" plattform har kanske en fördel, men frågan är mer... hur bra blir det i praktiken?

Alla portningar, alla modifieringar, allt som inte är 100% optimerat brukar sällan fungera så bra. På PC brukar rå-kraften kompensera för brist på denna optimering, men alla andra enheter med klenare hårdvara (tom tex en konsol), behöver denna optimering för att kunna ge prestanda. Hur i tusan tror de att de jaguar kärnorna ska orka dra runt något annat än perfekt optimerat spel för den plattformen, när folk sitter och får CPU flaskhalsar på 2500k/2600k GPUer i 4Ghz+. Det krävs mao lite mer än att bara "packa upp rätt filer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Så Sony lägger bara in samma chip deras tv innehåller för hårdvaruuppskalning.

Ehm, vad pratar du om?

Ang Scorpio. Den kommer köra deras första-parts spel i 4K. Givetvis inte med max ultra-settings men som minst en 4K variant av One, typ. Ser inget konstigt med MS PR runt detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Vad har du hört att det kommer kosta runt $400? Är väl mer rykten som säger att det kommer ligga runt $600-700 och att det kommer va betydligt kraftigare än PS4 Pro, som har grafikprestanda i klass med rx 470/480.

Rykten som säger att den kommer ligga på 600-700 dollar? Internet är bra värdelöst ibland...en barnunge kan räkna ut att det inte är där den kommer ligga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så kommer man att plötsligt blir avbruten i sitt spelande på den också, för att installera uppdateringar? https://www.youtube.com/watch?v=eP31lluUDWU&t=98s

Iden med att ha konsol, PC OSet, telefoner och tom AR glasögon i samma "universella" plattform har kanske en fördel, men frågan är mer... hur bra blir det i praktiken?

Alla portningar, alla modifieringar, allt som inte är 100% optimerat brukar sällan fungera så bra. På PC brukar rå-kraften kompensera för brist på denna optimering, men alla andra enheter med klenare hårdvara (tom tex en konsol), behöver denna optimering för att kunna ge prestanda. Hur i tusan tror de att de jaguar kärnorna ska orka dra runt något annat än perfekt optimerat spel för den plattformen, när folk sitter och får CPU flaskhalsar på 2500k/2600k GPUer i 4Ghz+. Det krävs mao lite mer än att bara "packa upp rätt filer".

Det lär ju fortfarande vara en konsol, spelen kommer bli optimerade mot den precis som nu. Gissningsvis kommer Microsoft sätta något slags krav på att spel till UWP måste hålla en viss prestandanivå när den körs på Xbox. Microsoft utnyttjar helt enkelt sin starka produktplattform (Windows) för att lyfta sin relativt svaga produktplattform Xbox. Det var egentligen enda vägen MS kunde gå efter Xbone-fiaskot i början om de inte ville lägga ner allt. Xbox och UWP kommer att bli ett. Xbox blir mest ett varumärke för en färdig underhållningsmaskin för vardagsrummet från Microsoft. Den kommer köra Windows lika mycket som nu, dvs samma underliggande teknik, men tro inte att du ska kunna använda den som en PC.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det lär ju fortfarande vara en konsol, spelen kommer bli optimerade mot den precis som nu. Gissningsvis kommer Microsoft sätta något slags krav på att spel till UWP måste hålla en viss prestandanivå när den körs på Xbox. Microsoft utnyttjar helt enkelt sin starka produktplattform (Windows) för att lyfta sin relativt svaga produktplattform Xbox. Det var egentligen enda vägen MS kunde gå efter Xbone-fiaskot i början om de inte ville lägga ner allt. Xbox och UWP kommer att bli ett. Xbox blir mest ett varumärke för en färdig underhållningsmaskin för vardagsrummet från Microsoft. Den kommer köra Windows lika mycket som nu, dvs samma underliggande teknik, men tro inte att du ska kunna använda den som en PC.

Kanske.

Men du glömmer bort deras andra enheter, som samma plattform ska anpassas för. Jag kritiserade inte att Xbox fick detta, utan att idén med den är bra i teorin, men nästan omöjlig att genomföra i praktiken. Kom i håg att MS har sagt att alla appar i UWP ska kunna köras i alla enheter som har UWP. Dvs, spelen ska kunna gå att köra på VR glasögonen och deras portabla enheter också... hur nu F det ska gå till är frågan.

Men jag håller med dig att detta utan tvekan var en taktik för att försöka lyfta fram XBox... för mig dock, har den snarare lyft fram PCn som kommer kunna köra konsolspelen, dvs om jag nu vill ha UWP... :=/ Svårt val.