Internet tål ingen Droidboxbelastning.

Permalänk
Medlem

Internet tål ingen Droidboxbelastning.

Jag har fiber (luftkabel) installerad med 40 MB plus router. När jag mäter Bredbandskollen med laptop (Wifi) bredvid routern har jag 33 nerladdning och 31,5 upp.
Har jag datorn 7-8 meter bort får jag 20 ned och 15 upp. Helt OK siffror? Men när jag nu startar min Droidbox (Wifi ansluten och kopplad till TV) och försöker ta in SVT Play sjunker hastigheten till 5,4 ned och 6,3 upp = för sakta för att TV ska fungera.
Är det möjligt att en Droidbox kan belasta så hårt?
Tänkte eventuellt installera en TP-Link men bredbandsinstallatören påstår att TP-Link inte klarar jobbet utan dom vill dra HDMI-kabel 25 meter tvärs över huset till TV-hörnan eftersom dom säger att Droidboxen måste kabelanslutas.
Några intelligenta synpunkter?
Jag har en Droidbox i ett annat hus och annat internet och där ser jag absolut ingen skillnad när den är ansluten eller ej.

Permalänk
Medlem

Som jag läser det så kör du en bredbandskollen samtidigt som du kollar på svt-play? Kör du HD så tar det ca 10mbit/s och du får 5/6mbit på den bredbandskollen du kör då? Låter helt rimligt om du kör två strömmar (bbk / svtpl) samtidigt.

Japp, isf är det klockrent som du ska få.

//edit - det dom säjer var väl inte HDMI-kabel utan nätverkskabel?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Internet tål ingen Droidboxbelastning

Skrivet av Gurk:

Som jag läser det så kör du en bredbandskollen samtidigt som du kollar på svt-play? Kör du HD så tar det ca 10mbit/s och du får 5/6mbit på den bredbandskollen du kör då? Låter helt rimligt om du kör två strömmar (bbk / svtpl) samtidigt.

Japp, isf är det klockrent som du ska få.

//edit - det dom säjer var väl inte HDMI-kabel utan nätverkskabel?

Hej. Ja jag köper ditt resonemang MEN det som gör mig konfunderad är detta. Jag har 2 hus och har problem i det ena enligt följande:

Hus 1: Här har jag 40 MB och när jag mäter mot Bredbandskollen från en laptop får jag 47 MB både upp och ner= helt OK
Nu ansluter jag en Internetradio + en annan laptop som streamar SVT play + en Droidbox X7 som spelar upp Youtubefilm till TV + laptop nr 1 som nu mäter 37 ner och 42 , alltså helt OK.

Hus 2: Här har jag 40 MB från samma leverantör. När jag mäter med en laptop får jag 53 MB både upp och ner. Nu ansluter jag en Droidbox X7 kopplad till TV och när jag nu mäter är det 4 MB ner och 34 upp = våldsamt mycket för lågt, går inte att se SVT Play t.ex.

Min huvudvärk är alltså varför denna jätteskillnad? I alla anslutningar är det Wifi. Kabelkillarna sa faktiskt HDMI-kabel men jag förmodar att dom menar en nätverkskabel. Men jag kan inte se att det skulle göra någon skillnad.
Hoppas du eller någon har en bra förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Hej. Ja jag köper ditt resonemang MEN det som gör mig konfunderad är detta. Jag har 2 hus och har problem i det ena enligt följande:

Hus 1: Här har jag 40 MB och när jag mäter mot Bredbandskollen från en laptop får jag 47 MB både upp och ner= helt OK
Nu ansluter jag en Internetradio + en annan laptop som streamar SVT play + en Droidbox X7 som spelar upp Youtubefilm till TV + laptop nr 1 som nu mäter 37 ner och 42 , alltså helt OK.

Hus 2: Här har jag 40 MB från samma leverantör. När jag mäter med en laptop får jag 53 MB både upp och ner. Nu ansluter jag en Droidbox X7 kopplad till TV och när jag nu mäter är det 4 MB ner och 34 upp = våldsamt mycket för lågt, går inte att se SVT Play t.ex.

Min huvudvärk är alltså varför denna jätteskillnad? I alla anslutningar är det Wifi. Kabelkillarna sa faktiskt HDMI-kabel men jag förmodar att dom menar en nätverkskabel. Men jag kan inte se att det skulle göra någon skillnad.
Hoppas du eller någon har en bra förklaring.

Förklaringen ligger antagligen i signalkvalitet. Brus och fel som blir i både hus 1 och hus 2. Du kanske inte ser det så tydligt, men du har exakt samma förhållande i Hus 1, fast tvärt om.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Du vill alltså egentligen förbättra wifi i ett hus där det redan finns en fast anslutning via fiber ? i så fall bör du montera en eller flera accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Internet tål ingen Droidboxbelastning

Skrivet av mrqaffe:

Du vill alltså egentligen förbättra wifi i ett hus där det redan finns en fast anslutning via fiber ? i så fall bör du montera en eller flera accesspunkter.

Jo, jag har fast fiberanslutning och samma typ av modem i bägge husen. Det jag har svårt att förstå är att i Hus 2 har jag i princip fri sikt 7 meter mellan modemet och Droiden och avsevärt mindre belastning än i Hus 1 där allt fungerar med fler anslutna objekt även till undervåningen genom betongbjälklag.
Ändå kollapsar Hus 2 direkt jag ansluter boxen.
Blir intressant att se om det blir bättre med nätverkskabel, men ändå skulle jag vilja veta varför det kollapsar eller om det är något strul med inkommande fiber. Alternativt med en TP-Link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Jo, jag har fast fiberanslutning och samma typ av modem i bägge husen. Det jag har svårt att förstå är att i Hus 2 har jag i princip fri sikt 7 meter mellan modemet och Droiden och avsevärt mindre belastning än i Hus 1 där allt fungerar med fler anslutna objekt även till undervåningen genom betongbjälklag.
Ändå kollapsar Hus 2 direkt jag ansluter boxen.
Blir intressant att se om det blir bättre med nätverkskabel, men ändå skulle jag vilja veta varför det kollapsar eller om det är något strul med inkommande fiber. Alternativt med en TP-Link.

Sidnotering där, jag har enbart (100%) dåliga erfarenheter av TP-Link... se gärna efter något annat märke, precis vad som helst.

//edit - kanske inte 100%, jag såg en router studsa ovanligt bra i backen. Det fick mig att småle, så 99,9%.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stenent:

Jo, jag har fast fiberanslutning och samma typ av modem i bägge husen. Det jag har svårt att förstå är att i Hus 2 har jag i princip fri sikt 7 meter mellan modemet och Droiden och avsevärt mindre belastning än i Hus 1 där allt fungerar med fler anslutna objekt även till undervåningen genom betongbjälklag.
Ändå kollapsar Hus 2 direkt jag ansluter boxen.
Blir intressant att se om det blir bättre med nätverkskabel, men ändå skulle jag vilja veta varför det kollapsar eller om det är något strul med inkommande fiber. Alternativt med en TP-Link.

Du har alltså 2 olika anslutningar i varsitt hus via olika hårdvara, det är inte så underligt att det skiljer om du mäter via wifi eftersom det är oerhört beroende av lokala förhållanden, allt inom radioräckvidd påverkar wifiprestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Internet tål ingen Droidboxbelastning

Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså 2 olika anslutningar i varsitt hus via olika hårdvara, det är inte så underligt att det skiljer om du mäter via wifi eftersom det är oerhört beroende av lokala förhållanden, allt inom radioräckvidd påverkar wifiprestandan.

OK, Tack för alla inlägg. Jag avvaktar vad som händer när dom dragit en nätverkskabel. Jag har ändå svårt att förstå den markanta skillnaden mellan dom två installationerna. Radiomässigt finns nog inga problem med räckvidd och signalstyrka (är själv radioingenjör :-).
Tack för alla inlägg/kommentarer och ha en bra dag

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för router i respektive hus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pröva första husets prylar i hus 2 så vet du iallafall om det beror på hårdvaran.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Pröva första husets prylar i hus 2 så vet du iallafall om det beror på hårdvaran.

Routern är i båda fallen Huawei H35M8247HEI 1.

Jo jag har haft funderingar på att flytta prylar men det är ganska långt mellan husen och lite struligt så jag avvaktar till nästa vecka då dom drar en nätverkskabel genom huset. Förhoppningsvis så löser problem sig.

Ha en trevlig helg.