Microsoft åtgärdar allvarligt säkerhetshål i Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Fått uppdateringen idag och installerat denna

Kommer du ihåg vilket KBnummer den hade?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ja det är dåligt för att det tvingar på en ALLA uppdateringar

Så jag känner med.
Man ska inte trycka i sig alla mediciner som finns heller. Samma ska gälla för Windows.

Alla dessa tusentals uppdateringar som fixar outlook och andra saker som man inte ens använder på datorn tar bara plats och skräpar till registret.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Näää men Windows 10 som är då dåligt för det TVINGAR PÅ EN UPPDATERINGAR!!!!!11111

Ha ha, precis. Nu är det plötsligt bra med uppdateringar, och man vill ha dem (denna) så fort som möjligt.
Helst redan igår.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Så jag känner med.
Man ska inte trycka i sig alla mediciner som finns heller. Samma ska gälla för Windows.

Alla dessa tusentals uppdateringar som fixar outlook och andra saker som man inte ens använder på datorn tar bara plats och skräpar till registret.

Om det är uwp outlook du tänker på så uppdateras det genom windows store och där, av ngn märklig anledning, är uppdateringarna valfria 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det hade säkert fungerat i en värld med bara snälla människor och utan att Internet fanns, men nu ser det inte ut så.

Jag tycker absolut inte man skall få välja bort uppdateringar. Gör man det riskerar man att hamna i botnät och vara en del i en förstörande kraft.

Jag gillar utvecklingen att ett operativsystem går mer och mer mot att vara ett ekosystem och inte bara ett tomt skal, så jag tycker inte alls att ett OS inte skall vidta aktiva åtgärder för att skydda användaren, och i förlängningen också andra användare.

Varför fanns säkerhetshålet i Win10 från början?
Vad mer för säkerhetshål i Win10 finns det som behöver uppdateringar?
Varför tar inte Microsoft på sig ansvaret att hitta säkerhetsläckor innan de släppte Win10/uppdateringar.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Varför fanns säkerhetshålet i Win10 från början?
Vad mer för säkerhetshål i Win10 finns det som behöver uppdateringar?
Varför tar inte Microsoft på sig ansvaret att hitta säkerhetsläckor innan de släppte Win10/uppdateringar.

Det kommer säkert upptäckas fler problem som behöver åtgärdas framöver. Det är en komplicerad produkt där många personer varit inblandade och då sker misstag. Att hoppas på en perfekt programvara från början är nog överoptimistiskt, utan misstag får rättas till allt eftersom ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ingen tvingar dig till använda Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo eftersom en del av de program och spel jag har inte funkar alls eller mindre bra på annat OS så är man tvungen.
I övrigt var det nog en riktigt korkad kommentar du gav.

Skrivet av Exxovion:

Vad jag menade är att man har valen "uppdaterat eller ej uppdaterat". Där det sistnämnda är en katastrof säkerhetsmässigt.

Vilket ju också är en av de största anledningarna till denna förändring.

Arbetsgivaren kanske... beroende på vad man nu har för arbete/arbetsuppgifter.

Katastrof är det inte eftersom jag håller min dator uppdaterad även om jag gör det manuellt och med någon dags fördröjning ibland.
Hade MS varit lite kloka hade dom infört ett filter så man kan plocka bort alla uppdateringar utom kritiska och säkerhets från automatisk uppdatering.
Med den typen av filter hade jag inte haft några problem med att köra auto update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är väl bara Forza och Gears of War?

Och du tror inte det kommer mer? Speciellt när fler säkert går över till dx12 only etc.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

"Microsoft rekommenderar att alla användare installerar den för att se till att de är skyddade."

Har vi något val? Jag kan väl inte stoppa uppdateringar i win10, bara skjuta upp dem.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Varför fanns säkerhetshålet i Win10 från början?
Vad mer för säkerhetshål i Win10 finns det som behöver uppdateringar?
Varför tar inte Microsoft på sig ansvaret att hitta säkerhetsläckor innan de släppte Win10/uppdateringar.

Skrivet av Klarspråkarn:

Det kommer säkert upptäckas fler problem som behöver åtgärdas framöver. Det är en komplicerad produkt där många personer varit inblandade och då sker misstag. Att hoppas på en perfekt programvara från början är nog överoptimistiskt, utan misstag får rättas till allt eftersom ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Sen kan nya säkerhetsluckor tillkomma med nya funktioner. Diverse säkerhetsluckor patchas fortfarande i Windows 7. 100% säkerhet kan inte garanteras. Och det är också en av huvudanledningarna till att man inte ska använda ett operativ efter att supporten löpt ut (dvs när säkerhetsuppdateringarna upphör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

"Microsoft rekommenderar att alla användare installerar den för att se till att de är skyddade."

Har vi något val? Jag kan väl inte stoppa uppdateringar i win10, bara skjuta upp dem.

Nja, man kan stoppa dom helt och sedan uppdatera med 3:e parts program istället eller starta update manuellt.
Fördelen med 3:e partsprogram är att det fungerar som tidigare update där man väljer vilka man vill ladda ner och man kan även gömma updates om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Om du vill spela de senaste spelen så är du tvingad att använda Windows 10.

Ingen tvingar en att spela dom spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av theailer:

Om det är uwp outlook du tänker på så uppdateras det genom windows store och där, av ngn märklig anledning, är uppdateringarna valfria 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, men ganska bra för just Outlook stod för en stor del av alla uppdateringar som jag fick på Win7 fasten jag aldrig haft det installerat på den datorn.
Win10 så har jag inte UWP i fungerande form pga att jag kör med UAC avstänkt så UWP program funkar inte alls.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ingen tvingar en att spela dom spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du använder seriöst det där som ett argument? Okej. Det "argumentet" kan man ju använda till allting här i världen och ska man då följa det så har man inte någon rätt till en annan åsikt till nånting.

Win 10 är bra men inte hur deras hantering av uppdateringar är. Vad är det för fel att ha en åsikt om det? Låt det vara auto som default så länge man har olika valmöjligheter.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Intressant, men ganska bra för just Outlook stod för en stor del av alla uppdateringar som jag fick på Win7 fasten jag aldrig haft det installerat på den datorn.
Win10 så har jag inte UWP i fungerande form pga att jag kör med UAC avstänkt så UWP program funkar inte alls.

Ah ok. Har nog inte tänkt på att jag fick uppdateringar till outlook i win7 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Du använder seriöst det där som ett argument? Okej. Det "argumentet" kan man ju använda till allting här i världen och ska man då följa det så har man inte någon rätt till en annan åsikt till nånting.

Win 10 är bra men inte hur deras hantering av uppdateringar är. Vad är det för fel att ha en åsikt om det? Låt det vara auto som default så länge man har olika valmöjligheter.

Jag lägger vara fram fakta. Ingen tvingar en att använda varken Windows 10 eller spela spel som kräver Windows 10. Har man ett jobb där man endast får/kan använda Windows 10 så är det bara att byta jobb, eller övertala ledningen till att investera i andra mjukvaror.

Det finns inget tvång. Att använda "tvång" som argument fungerar således inte.

För övrigt får man gärna ha en åsikt om hur uppdateringar sköts, diskussioner är nyttigt. Men att kalla det för tvång är en logisk kullerbytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag lägger vara fram fakta. Ingen tvingar en att använda varken Windows 10 eller spela spel som kräver Windows 10. Har man ett jobb där man endast får/kan använda Windows 10 så är det bara att byta jobb, eller övertala ledningen till att investera i andra mjukvaror.

Det finns inget tvång. Att använda "tvång" som argument fungerar således inte.

För övrigt får man gärna ha en åsikt om hur uppdateringar sköts, diskussioner är nyttigt. Men att kalla det för tvång är en logisk kullerbytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir ju ett "tvång" om man ska spela vissa spel. Men sen är det ju inget "tvång" att spela de spelen om du förstår vad jag menar. Allt beror ju på vad man ska/vill göra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag lägger vara fram fakta. Ingen tvingar en att använda varken Windows 10 eller spela spel som kräver Windows 10. Har man ett jobb där man endast får/kan använda Windows 10 så är det bara att byta jobb, eller övertala ledningen till att investera i andra mjukvaror.

Det finns inget tvång. Att använda "tvång" som argument fungerar således inte.

För övrigt får man gärna ha en åsikt om hur uppdateringar sköts, diskussioner är nyttigt. Men att kalla det för tvång är en logisk kullerbytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Byta jobb för att man får automatiska Windows 10-uppdateringar? Nu läser du väl hans inlägg som fan läser bibeln ändå? Du måste väl ändå fatta att man menar att det är tvång i det fall man använder Windows 10. Vilket det är.

Själv har jag en Logitech G27 som nån uppdatering för länge sedan förstörde drivarna för. Så varje gång jag drar ur USB-sladden identifieras den som en Driving Force när man pluggar in den. Finns folk som lyckats fixa det halvpermanent - men då och då när MS uppdaterar så nollställs det igen. Och Logitech skiter helhjärtat i att fixa drivarna

Här om dagen slutade dessutom alla Modern UI-element att fungera på datorn hemma. Inloggningen tog 30 sekunder och en massa tjänster gick inte att starta enligt loggen. Bara att installera om...

Sånt här kommer med jämna mellanrum tycker jag - idiotproblem som inte borde finnas om MS slutade använda kunder som betatestare. Och jag har svårt att förlåta att de låste ute Gpedit ur systemet. Ingick i mitt köpta Windows 7. Rätt vad det är så kanske de avinstallerar Classic Start vid en uppdatering för att det inte "fungerar"? Egenmäktigt förfarande. Hade det inte varit för detta så hade jag gillat skiten. Men just nu känns det som att till och med Apple är the good guys i jämförelse.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det blir ju ett "tvång" om man ska spela vissa spel. Men sen är det ju inget "tvång" att spela de spelen om du förstår vad jag menar. Allt beror ju på vad man ska/vill göra.

Det är valfritt att spela spelen, så det är väl "tvång" och inte tvång.

Personligen uppskattar jag ett uppdaterat system. Minns ni hur mycket hat Google och övriga androidtillverkare fick för att dom inte uppdaterade lika ofta som Apple?

Jag tror att det är väldigt mycket vad man personligen blivit van vid. Jag menar om det fungerade som nu sen säg Windows 95 och man med 10 gjorde uppdateringar valfria så som dom tidigare varit så hade folk klagat på att Microsoft skiter i uppdateringar och inte ger lika bra support.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är valfritt att spela spelen, så det är väl "tvång" och inte tvång.

Personligen uppskattar jag ett uppdaterat system. Minns ni hur mycket hat Google och övriga androidtillverkare fick för att dom inte uppdaterade lika ofta som Apple?

Jag tror att det är väldigt mycket vad man personligen blivit van vid. Jag menar om det fungerade som nu sen säg Windows 95 och man med 10 gjorde uppdateringar valfria så som dom tidigare varit så hade folk klagat på att Microsoft skiter i uppdateringar och inte ger lika bra support.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju skumt om att klaga på något sådant. Då har man ju personligen valt att inte ta emot uppdateringarna automatiskt. Då får man ju skylla sig själv om man då vill ha uppdateringarna på en gång. Har då inte hört några klagomål om Windows 7 angående uppdateringarna, mest bara den där pop-up-rutan inte att de fick uppdateringar för sällan.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det låter ju skumt om att klaga på något sådant. Då har man ju personligen valt att inte ta emot uppdateringarna automatiskt. Då får man ju skylla sig själv om man då vill ha uppdateringarna på en gång. Har då inte hört några klagomål om Windows 7 angående uppdateringarna, mest bara den där pop-up-rutan inte att de fick uppdateringar för sällan.

Och det hade låtit skumt om Microsoft började med "tvingande" uppdateringar för att med Windows 10 göra dom valfria. Folk hade varit så inne i tänket att uppdateringar är något obligatoriskt, något som ska skickas ut av tillverkaren, helst snabbt och sömnlöst, att det hade låtit skumt när vissa börjar klaga på att man numera manuellt får klicka i alla uppdateringar, en "jävla massa merjobb för något som borde vara självklart". "varför kan det inte funka som förut så att jag vet att datorn är säker och uppdaterad utan att behöva starta upp Windows update dagligen".

Du tror inte att vi hade haft en massa som hade klagat på valfria uppdateringar på dom visen? Jag tror det och jag tror även att automatiska uppdateringar är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Och det hade låtit skumt om Microsoft började med "tvingande" uppdateringar för att med Windows 10 göra dom valfria. Folk hade varit så inne i tänket att uppdateringar är något obligatoriskt, något som ska skickas ut av tillverkaren, helst snabbt och sömnlöst, att det hade låtit skumt när vissa börjar klaga på att man numera manuellt får klicka i alla uppdateringar, en "jävla massa merjobb för något som borde vara självklart". "varför kan det inte funka som förut så att jag vet att datorn är säker och uppdaterad utan att behöva starta upp Windows update dagligen".

Du tror inte att vi hade haft en massa som hade klagat på valfria uppdateringar på dom visen? Jag tror det och jag tror även att automatiska uppdateringar är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det tror jag inte. Absolut inte. Låt det vara automatiskt som default men med valet att köra manuellt som tidigare.

Måste levt under en sten om jag missat att folk klagat på att de inte får säkerhetsuppdateringar nog snabbt i äldre Windows. De får ju fortfarande alternativet att installera dem samtidigt som folk som kör med automatiska uppdateringar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Gått att dom fick ut den så pass fort, men kunde nog gått fortare med tanke på läget med skadlig kod.

Permalänk
Medlem

Dom flesta som stör sig över automatiska uppdateringar och dylikt i Windows 10, jag förstår att dom flesta vill att saker ska funka direkt från start och inte att man måste hitta lösningar själv, men det finns enkla knep, t.ex. ställa in Windows Updates i gpedit.msc där man kan ändra till att inte installera eller ladda ner automatiskt utan endast notifiera. Annars skulle jag bara rekommendera att ladda ner verktyget Windows Update MiniTool som mer eller mindre funkar exakt som Windows Update i 8.1 och 7an fast med lite extra funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Var det detta hål som kallades "Atombombing"? I så fall drabbar det ju ALLA Windowsversioner, inte bara 10:an.

Nej.

Atombombning finns det inget skydd mot än och ingen vet hur man ska lösa det så det verkligen fungerar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu