Permalänk

får ej min i5 6600k stabil över 4.2ghz

Vet inte riktigt vad jag gör fel men min dator vill inte bli stabil över 4.2 ghz, (nu får jag den inte ens stabil på 4.2ghz som jag har haft förut) Tycker det är riktigt skumt då jag ser många som fläskar på med 4.5-4.6 ghz.

I 4.2 ghz har jag kört med 1.260V (då den var stabil) men idag när jag skulle testa gå längre (har bytt nätagg från 500W +80 bronze till 750w +80 guld)

första jag gör är att testa uppa volten till 1.270v vid 4.3ghz, gick inte. Uppade volten till 1.280V, funkade inte. Testade ända upp till 1.300V men ville inte funka. Den bootar men den vill inte göra något i desktop, cpu-z fryser vid uppladdning, kommer 25%.

Är det bara att jag har fått ett dåligt chip eller gör jag något fel?
Kan det vara så att jag måste installera om windows kanske ?(tycker det inte borde ha något med saken att göra men man vet aldrig)

Temps när den var stabil var 75 grader som mest i Intel Burn Test (har bytt chassi nu så vet inte temps med det nya chassit)

Mina saker i burken som kan vara bra att veta är (säg till om jag missat något)

Mobo: MSI Z170A GAMING PRO
Cpu: i5 6600k
Ram: Crucial Ballistix Sport 4x4GB 2400mhz
Psu: Corsair RM750x

Ge mig era åsikter! Jag själv är helt lost, sitter nu på stock frekvenser (har bara använt mig utav CPU multiplier)

/danne

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

Mycket möjligt att du torskade på kisel-lotteriet, finns inte så mycket att göra isf.

Edit: Om du har något automatiskt överklockningsprogram, kolla om det kan få upp processorn i högre än 4.2ghz

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av mrpaintballer:

Mycket möjligt att du torskade på kisel-lotteriet, finns inte så mycket att göra isf.

Edit: Om du har något automatiskt överklockningsprogram, kolla om det kan få upp processorn i högre än 4.2ghz

Vad menar du med kisel?

automatiskt via moderkortet får jag 4.1ghz

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Alla processorer presterar olika när det kommer till överklockning. Vissa är riktigt bra, vissa är riktigt dåliga och de flesta där emellan. Du vet inte vilken du får, därav kallas det ett "lotteri". Kisel för att det är vad processorerna tillverkas av.

Det låter helt enkelt som att du har dragit en riktig nitlott i lotteriet om du har försökt allt.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Alla processorer presterar olika när det kommer till överklockning. Vissa är riktigt bra, vissa är riktigt dåliga och de flesta där emellan. Du vet inte vilken du får, därav kallas det ett "lotteri". Kisel för att det är vad processorerna tillverkas av.

Det låter helt enkelt som att du har dragit en riktig nitlott i lotteriet om du har försökt allt.

Jag har dock inte försökt över 1.3v men vill inte riktigt göra det då jag bara har luft kylare, men det är väll som det är, blir väll till att köpa en i7a istället när man har råd..

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Vet inte riktigt vad jag gör fel men min dator vill inte bli stabil över 4.2 ghz, (nu får jag den inte ens stabil på 4.2ghz som jag har haft förut) Tycker det är riktigt skumt då jag ser många som fläskar på med 4.5-4.6 ghz.

I 4.2 ghz har jag kört med 1.260V (då den var stabil) men idag när jag skulle testa gå längre (har bytt nätagg från 500W +80 bronze till 750w +80 guld)

första jag gör är att testa uppa volten till 1.270v vid 4.3ghz, gick inte. Uppade volten till 1.280V, funkade inte. Testade ända upp till 1.300V men ville inte funka. Den bootar men den vill inte göra något i desktop, cpu-z fryser vid uppladdning, kommer 25%.

Är det bara att jag har fått ett dåligt chip eller gör jag något fel?
Kan det vara så att jag måste installera om windows kanske ?(tycker det inte borde ha något med saken att göra men man vet aldrig)

Temps när den var stabil var 75 grader som mest i Intel Burn Test (har bytt chassi nu så vet inte temps med det nya chassit)

Mina saker i burken som kan vara bra att veta är (säg till om jag missat något)

Mobo: MSI Z170A GAMING PRO
Cpu: i5 6600k
Ram: Crucial Ballistix Sport 4x4GB 2400mhz
Psu: Corsair RM750x

Ge mig era åsikter! Jag själv är helt lost, sitter nu på stock frekvenser (har bara använt mig utav CPU multiplier)

/danne

är volten och multipliern(sync all cores?) det ända du har ändrat? ändra på LLC och öka lite i volt?

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat stänga av Turbo Boost va?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Jag har dock inte försökt över 1.3v men vill inte riktigt göra det då jag bara har luft kylare, men det är väll som det är, blir väll till att köpa en i7a istället när man har råd..

Det beror mer på vilken kylare du har. De bättre luftkylarna har inga problem med 1,3V, de kan prestera i närheten av de bästa vattenkylarna.

Permalänk
Skrivet av criscros:

är volten och multipliern(sync all cores?) det ända du har ändrat? ändra på LLC och öka lite i volt?

japp bara multipliern och volt, vad är LLC?

Skrivet av phreec:

Du har inte råkat stänga av Turbo Boost va?

inte vad jag vet, cpun går ju i 3.9ghz nu konstant och det är ju turbo frekvensen

Skrivet av Andreaz1:

Det beror mer på vilken kylare du har. De bättre luftkylarna har inga problem med 1,3V, de kan prestera i närheten av de bästa vattenkylarna.

Noctua NH-U9B SE2 har jag

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av criscros:

är volten och multipliern(sync all cores?) det ända du har ändrat? ändra på LLC och öka lite i volt?

Har nu googlat om LLC och förstår nu att det kanske är ganska viktigt i överklockning!
Gick in i bios och ställde upp LLC till Mode 1 (det var det eller auto) startade om och gick in på 1.260v vid 4.2ghz och den gick inte stabilt, testade att dra upp till 1.265 och då vart den stabil, men nu blir den dock 78 grader som max via Intel Burn Test så innan jag kan göra mer måste jag nog byta kylning på cpun.

Tänkte att jag ska testa med lite högre hastigheter imorgon då det är hyffsat sent just nu. (bara för att se om LLC kanske gör det mer stabilt)

Tack för hjälp om LLC btw

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag kör min 6600k i 4.5 ghz på 1.34 vcore i bios och de funkar perfekt (inte en krash sen jag hittade min sweetspot). Har ett MSI z170 gaming m3 moderkort och har bara 2 steg på LLC (minns inte exakt namn nu) kör på första läget om jag kommer ihåg rätt. Går upp till 1.36 vcore avläst i HWmonitor under load.
Jag har en Noctua D15 som kylare o den e underbar. Når 75 grader i prime95 men allt vanligt användande ink. dom flesta benchmarks så når den inte ens 70 grader.

Hade dock lite problem när jag byggde burken precis när skylake kom och lyckades bara nå 4.3ghz på 1.4 vcore(min dåvarande smärtgräns) men efter uppdaterat bios blev de som dag o natt.
Jag är supernöjd med min 6600k och tror att med rätt kylare och lite mera Vcore så kan du nog komma högre än 4.2Ghz.

Permalänk
Skrivet av criscros:

är volten och multipliern(sync all cores?) det ända du har ändrat? ändra på LLC och öka lite i volt?

om inte du hade skrivit om LLC hade detta inte varit möjligt!

Skrivet av Jockee86:

Tjena! Jag kör min 6600k i 4.5 ghz på 1.34 vcore i bios och de funkar perfekt (inte en krash sen jag hittade min sweetspot). Har ett MSI z170 gaming m3 moderkort och har bara 2 steg på LLC (minns inte exakt namn nu) kör på första läget om jag kommer ihåg rätt. Går upp till 1.36 vcore avläst i HWmonitor under load.
Jag har en Noctua D15 som kylare o den e underbar. Når 75 grader i prime95 men allt vanligt användande ink. dom flesta benchmarks så når den inte ens 70 grader.

Hade dock lite problem när jag byggde burken precis när skylake kom och lyckades bara nå 4.3ghz på 1.4 vcore(min dåvarande smärtgräns) men efter uppdaterat bios blev de som dag o natt.
Jag är supernöjd med min 6600k och tror att med rätt kylare och lite mera Vcore så kan du nog komma högre än 4.2Ghz.

Har nu fått min Cpu stabil, 4.5ghz vid 1.310v dock blir den 85 grader som mest så tror jag ska gå ner på 4.4ghz tils jag har köpt en ny kylare då den bara vart 81 grad som mest då. 4.4ghz stabil vid 1.300v

Får tacka för all hjälp jag fått! Om jag inte hade blivit tipsad om LLC så hade jag nog aldrig fått den stabil över 4.2

/Danne

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

testade att dra upp till 1.265 och då vart den stabil, men nu blir den dock 78 grader som max via Intel Burn Test så innan jag kan göra mer måste jag nog byta kylning på cpun.

Det är bara att fläska på, kör minst high på IBT.(för att få en hyfsad koll av stabiliteten)
Även om du når 85-90c, under korta perioder under testet, så är detta inget du kommer vara i närheten av när du sedan använder datorn alldagligt ändå.(om du inte konstant maxar den med bild/video whatever redigering/kodning.)

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Det är bara att fläska på, kör minst high på IBT.(för att få en hyfsad koll av stabiliteten)
Även om du når 85-90c, under korta perioder under testet, så är detta inget du kommer vara i närheten av när du sedan använder datorn alldagligt ändå.(om du inte konstant maxar den med bild/video whatever redigering/kodning.)

ska jag testa på high eller högre i IBT?

Ska byta kylare i datorn när jag har råd så tänkte typ en av dessa https://www.inet.se/produkt/6912321/deepcool-captain-240-ex#specs
den borde ju hålla min cpu sval och glad, och den matchar färgmässigt, (svart,röd)

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

om inte du hade skrivit om LLC hade detta inte varit möjligt!

Har nu fått min Cpu stabil, 4.5ghz vid 1.310v dock blir den 85 grader som mest så tror jag ska gå ner på 4.4ghz tils jag har köpt en ny kylare då den bara vart 81 grad som mest då. 4.4ghz stabil vid 1.300v

Får tacka för all hjälp jag fått! Om jag inte hade blivit tipsad om LLC så hade jag nog aldrig fått den stabil över 4.2

/Danne

Ingen fara :)!! Glad att man kan hjälpa till! Kom ihåg att intelburntest är worst case scenario typ.. i vanliga fall kommer du nog inte upp till 75 grader ens.. men 4.5 är en bra oc på 6600k:)

Permalänk
Skrivet av criscros:

Ingen fara :)!! Glad att man kan hjälpa till! Kom ihåg att intelburntest är worst case scenario typ.. i vanliga fall kommer du nog inte upp till 75 grader ens.. men 4.5 är en bra oc på 6600k:)

jo de är ju 1ghz från helt stock utan boost

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

jo de är ju 1ghz från helt stock utan boost

Min 6600k är typ utav samma kaliber som din och max e 4.8ghz för min del men känner ej att den bör ligga där så ja kör den på 4.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

om inte du hade skrivit om LLC hade detta inte varit möjligt!

Har nu fått min Cpu stabil, 4.5ghz vid 1.310v dock blir den 85 grader som mest så tror jag ska gå ner på 4.4ghz tils jag har köpt en ny kylare då den bara vart 81 grad som mest då. 4.4ghz stabil vid 1.300v

Får tacka för all hjälp jag fått! Om jag inte hade blivit tipsad om LLC så hade jag nog aldrig fått den stabil över 4.2

/Danne

Ett litet tips till är att om du inte är bekväm med att köra med Multiplier och Vcore uppskruvad 24/7 är att sätta ration i dynamic mode och vcore i adaptive(när du hittat var den är stabil) så kommer den ställa ner sig själv i idle eller vid låg belastning. Funkar bra för mig och då ligger min på 800mhz / 0.85vcore i idle.

Ang. kylare så va beredd på att om du ska köra en potent luftkylare så är dom STOOOR och vill ha mycket plats och riskerar att stöta sig med ramminnena om du inte har lågprofilminnen. Och om du ska köra med en vattenkylare så är mitt tips att minst sikta på nåt i storleksklass med H100 eller liknande. Hade en H80i tidigare och den va väldigt högljudd vid load så fort man börja överklocka och inte i närheten av min nuvarande Noctua i prestanda.

Hoppas du får ordning på prylarna

Permalänk
Avstängd

jag körde min 4690k i 4800 dynamic så den klockar upp efter behov men ska man vara ärliga så behöver man inte mhz´n så jag körde 4400 på 1.17vcore i stället för den skulle gå väldigt svalt då det i.a.f inte märks i spel ens mellan 4200 och 4800 så är det mer i benchmarking man ser vinst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har samma cpu och mobo som du. Jag kör 4.5 i 1.32v. Har kört 4.6 i 1.35. Men vill köra lite svalare. Har en hyper 212. Prova reset på bios sätt alla volt på auto förutom vcore. Alt uppdatera. Bios och börja om från början. Jag har ställt de flesta volt på vad bios menar som safe. Visar typ vit, gul och röda siffror. Jag kör ingen volt justering utan ligger konstant på 1.32.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att spänningen ni ställer in i uefi/bios är irrelevant information för oss andra. Det enda som betyder något är faktisk spänning som visas i t.ex hwmonitor under stresstest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Kom ihåg att spänningen ni ställer in i uefi/bios är irrelevant information för oss andra. Det enda som betyder något är faktisk spänning som visas i t.ex hwmonitor under stresstest.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog säga att både angivna spänningen i BIOS samt från t.ex. CPU-Z under load är högst relevant så man kan få en högre uppfattning om vart problemet ligger (t.ex. om LLC behöver ökas).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Har nu googlat om LLC och förstår nu att det kanske är ganska viktigt i överklockning!
Gick in i bios och ställde upp LLC till Mode 1 (det var det eller auto) startade om och gick in på 1.260v vid 4.2ghz och den gick inte stabilt, testade att dra upp till 1.265 och då vart den stabil, men nu blir den dock 78 grader som max via Intel Burn Test så innan jag kan göra mer måste jag nog byta kylning på cpun.

Tänkte att jag ska testa med lite högre hastigheter imorgon då det är hyffsat sent just nu. (bara för att se om LLC kanske gör det mer stabilt)

Tack för hjälp om LLC btw

testa även PLL volten med och samt VTT om du fifflar med Bclk, skulle starkt rekommendera Noctua D15 kylaren + bättre kylpasta till en liten klick i mitten av IHS på processorn

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Kom ihåg att spänningen ni ställer in i uefi/bios är irrelevant information för oss andra. Det enda som betyder något är faktisk spänning som visas i t.ex hwmonitor under stresstest.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske va lite otydlig så ber om ursäkt för de.
Alla Vcore värden jag nämnt är avlästa i HWmonitor i windows förutom i mitt första inlägg där jag angav min Vcore inställning i bios.

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Kom ihåg att spänningen ni ställer in i uefi/bios är irrelevant information för oss andra. Det enda som betyder något är faktisk spänning som visas i t.ex hwmonitor under stresstest.

Skickades från m.sweclockers.com

max vcore i hwmonitor är på 1.336v och cpuz är 1,320v

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

max vcore i hwmonitor är på 1.336v och cpuz är 1,320v

är det vad den ligger på under stress? är den stabil? om ja så verkar du ha fått ett chip som nog är kapabel till 4.9 dock inget jag uppmanar dig att testa då du ligger på gränsen för vad som är "för varmt" redan nu. Men testa 4.6 och kolla om den är stabil på samma volt lr vid 1.35?

Permalänk
Skrivet av criscros:

är det vad den ligger på under stress? är den stabil? om ja så verkar du ha fått ett chip som nog är kapabel till 4.9 dock inget jag uppmanar dig att testa då du ligger på gränsen för vad som är "för varmt" redan nu. Men testa 4.6 och kolla om den är stabil på samma volt lr vid 1.35?

japp de var under stress, ska byta kylare till aio vatten snart (240mm rad kanske) så då ska jag testa mer! ligger lite för högt på värmen just nu tycker jag.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

I 4.2 ghz har jag kört med 1.260V (då den var stabil) men idag när jag skulle testa gå längre (har bytt nätagg från 500W +80 bronze till 750w +80 guld)

/danne

Psu'n kan va skit även om den är guld/etc.

Vilken PSU har du? men mer trovligtvis att du fick en nitlott.

Antar att jag hade tur då Min 6600k + 212 Evo kör i 4.5 Ghz 1.2v 60c max i sommras och nu när det är kallare så ligger tempen mer runt 48-51c :P.

Edit: Varför kör du 4x4 GB ram? Z170 funkar mycket bättre med Dual channel dvs 2x8 GB

Permalänk
Inaktiv

1.3V är ju ingenting, höj spänningen till 1.4V förutsatt att du har bra kylning och testa igen.

Min 6600k gör 4.5GHz på 1.35V avläst i HWmonitor medans jag kör prime.

Permalänk
Medlem

@DreinLifeOfYou: 1.32 bios, 1.336 hwinfo med prime 95 igång. Temp 77 grader 4.5 ghz

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED