Microsoft: "Activisions val att dela upp Call of Duty-spelare"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Activisions val att dela upp Call of Duty-spelare"

Enligt Microsoft finns inga begränsningar från deras sida för att spela Windows Store-spel med spelare på andra plattformar. Istället menar de att Activision valt att dela upp spelarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter helt tokigt. Tur att man aldrig fastnat för cod spelen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Låter helt tokigt. Tur att man aldrig fastnat för cod spelen.

Gjorde misstaget att köpa Ghosts när det kom...aldrig igen. COD serien är död i mina ögon. BF1 är kul än så länge i alla fall, även om det är långt ifrån perfekt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Gjorde misstaget att köpa Ghosts när det kom...aldrig igen. COD serien är död i mina ögon. BF1 är kul än så länge i alla fall, även om det är långt ifrån perfekt.

Måste säga att bf1 har rätta känslan men ändå något som fattas. Lyckas fortfarande inte spela mer än kanske 3 matcher irad..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Kommer krävas något stort för att CoD ska bli bra igen i mina ögon. Vad vet jag inte.
1an och 1an med expansionen har varit roligast enligt mig. 2an spelade jag inte särskilt mycket men det var riktigt bra. Sedan upp t.o.m. MW1 var OK. Sedan dess har det varit väldigt "meh" och bara känts som re-skins. Som DICE också varit skyldiga till.
BF4 -> re-skin av 3an med liite mer finesser.
Hardline är en REN re-skin av 4an.

BF1 däremot känns dock inte som en re-skin. Riktigt grymt imo.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Med tanke på allt snack kring det hela och Activisions tystnad antar jag att de insett sitt misstag...Kanske jobbar på att fixa det, så väljer att knipa igen tills de kan ge alla bra nyheter eller något.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Kommer krävas något stort för att CoD ska bli bra igen i mina ögon. Vad vet jag inte.
1an och 1an med expansionen har varit roligast enligt mig. 2an spelade jag inte särskilt mycket men det var riktigt bra. Sedan upp t.o.m. MW1 var OK. Sedan dess har det varit väldigt "meh" och bara känts som re-skins. Som DICE också varit skyldiga till.
BF4 -> re-skin av 3an med liite mer finesser.
Hardline är en REN re-skin av 4an.

BF1 däremot känns dock inte som en re-skin. Riktigt grymt imo.

känns inte som COD längre är ute efter att fånga den äldre publiken utan är mest ute efter 12 åringarna som ser alla quickscopers på youtube.
och sen är activision mäkta kända för att köpa upp en franchise och sen driva den i graven med att släppa väldigt frekventa kopior med knappt några uppdateringar. kolla bara hur de gick för guitar hero (för att nämna ett exempel bortom COD)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Tony32:

Kommer krävas något stort för att CoD ska bli bra igen i mina ögon. Vad vet jag inte.
1an och 1an med expansionen har varit roligast enligt mig. 2an spelade jag inte särskilt mycket men det var riktigt bra. Sedan upp t.o.m. MW1 var OK. Sedan dess har det varit väldigt "meh" och bara känts som re-skins. Som DICE också varit skyldiga till.
BF4 -> re-skin av 3an med liite mer finesser.
Hardline är en REN re-skin av 4an.

BF1 däremot känns dock inte som en re-skin. Riktigt grymt imo.

MW2:s split screen co-op på Xbox 360 har jag väldigt bra minnen av. Sedan blev det sämre.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande varför Activision överhuvudtaget släppte det på Windows Store.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Kommer krävas något stort för att CoD ska bli bra igen i mina ögon. Vad vet jag inte.
1an och 1an med expansionen har varit roligast enligt mig. 2an spelade jag inte särskilt mycket men det var riktigt bra. Sedan upp t.o.m. MW1 var OK. Sedan dess har det varit väldigt "meh" och bara känts som re-skins. Som DICE också varit skyldiga till.
BF4 -> re-skin av 3an med liite mer finesser.
Hardline är en REN re-skin av 4an.

BF1 däremot känns dock inte som en re-skin. Riktigt grymt imo.

Mw1 kom efter Cod2, iallafall till PC då trean aldrig släpptes till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Kommer krävas något stort för att CoD ska bli bra igen i mina ögon. Vad vet jag inte.
1an och 1an med expansionen har varit roligast enligt mig. 2an spelade jag inte särskilt mycket men det var riktigt bra. Sedan upp t.o.m. MW1 var OK. Sedan dess har det varit väldigt "meh" och bara känts som re-skins. Som DICE också varit skyldiga till.
BF4 -> re-skin av 3an med liite mer finesser.
Hardline är en REN re-skin av 4an.

BF1 däremot känns dock inte som en re-skin. Riktigt grymt imo.

CoD-serien har verkligen utvecklats men lagom mycket för att man ska känna att det är samma spelserie, ända fram till dom började med skutt á la Titanfall, då gick det utför med allting. Tycker att du använder ordet re-skinn lite fel. Spel i samma serie delar oftast (alltid?) grunderna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag undrar fortfarande varför Activision överhuvudtaget släppte det på Windows Store.

Varför skulle dom inte släppa det där? Är väl bäst att släppa till så många plattformar som möjligt så att vi konsumenter kan välja vilken plattform vi vill stödja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Varför skulle dom inte släppa det där? Är väl bäst att släppa till så många plattformar som möjligt så att vi konsumenter kan välja vilken plattform vi vill stödja.

Skickades från m.sweclockers.com

För att dom visste med sig att spelarna inte skulle kunna spela med varandra. Det senaste har det endast varit på Steam och varför ändra ett vinnande koncept? Vi ser ju nu att det gick alldeles fel. Därför skulle dom inte ha släppt det där.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

För att dom visste med sig att spelarna inte skulle kunna spela med varandra. Det senaste har det endast varit på Steam och varför ändra ett vinnande koncept? Vi ser ju nu att det gick alldeles fel. Därför skulle dom inte ha släppt det där.

Va? Det är ju inget argument för att släppa det exklusivt till Steam. "Dom visste med sig"... Det kanske dom gjorde men det är ju en begränsning dom själva valt.
Vad har gått fel? Fungerar inte MP i spelet?

Vad är ett vinnande recept? 0 konkurrens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Va? Det är ju inget argument för att släppa det exklusivt till Steam. "Dom visste med sig"... Det kanske dom gjorde men det är ju en begränsning dom själva valt.
Vad har gått fel? Fungerar inte MP i spelet?

Vad är ett vinnande recept? 0 konkurrens?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är en begränsning dom har valt men jag undrar varför. Dom delar upp spelarna och du ser ju i den här tråden hur reaktionen är. Ett vinnande koncept är att inte dela upp spelarna i två grupper och något som fungerar bra än så länge - Steam.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, det är en begränsning dom har valt men jag undrar varför. Dom delar upp spelarna och du ser ju i den här tråden hur reaktionen är. Ett vinnande koncept är att inte dela upp spelarna i två grupper och något som fungerar bra än så länge - Steam.

Så du förordar konsolexklusivitet på PC? Det är ju iofs vad steam är bra på då det är en konsolplattform för PC. Men varför släppa till Steam? Exklusivt till Windows Store? GoG? Varför måste det vara just steam?

Dom har säkert ekonomiska aspekter att tänka på då crossplay antagligen tar en del utvecklingstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Så du förordar konsolexklusivitet på PC? Det är ju iofs vad steam är bra på då det är en konsolplattform för PC. Men varför släppa till Steam? Exklusivt till Windows Store? GoG? Varför måste det vara just steam?

Dom har säkert ekonomiska aspekter att tänka på då crossplay antagligen tar en del utvecklingstid.

Skickades från m.sweclockers.com

För att Steam fungerar bra. Vad är det för trams om konsolexklusivitet? Hade dom valt att släppa spelet endast till Windows store hade det varit okej för då hade i alla fall spelarna varit samlade på ett ställe. Ser du inte problemet i att du och din polare inte kan spela ihop för att ni köpte det på olika ställen? Du verkar inte förstå min fråga: Varför valde dom att släppa det till både Steam och WS när dom visste att det skulle vara negativt för deras kunder?

Edit: är det utvecklingstid och pengar som är problemet så förklarar det ändå inte min fråga: varför släppa det till både Steam och WS? Jag hade inte brytt mig om man kunde spela med varandra oavsett vart man köpt det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Kommer krävas något stort för att CoD ska bli bra igen i mina ögon. Vad vet jag inte.
1an och 1an med expansionen har varit roligast enligt mig. 2an spelade jag inte särskilt mycket men det var riktigt bra. Sedan upp t.o.m. MW1 var OK. Sedan dess har det varit väldigt "meh" och bara känts som re-skins. Som DICE också varit skyldiga till.
BF4 -> re-skin av 3an med liite mer finesser.
Hardline är en REN re-skin av 4an.

BF1 däremot känns dock inte som en re-skin. Riktigt grymt imo.

Ja synd att det aldrig kom en expansion till COD 2

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

För att Steam fungerar bra. Vad är det för trams om konsolexklusivitet? Hade dom valt att släppa spelet endast till Windows store hade det varit okej för då hade i alla fall spelarna varit samlade på ett ställe. Ser du inte problemet i att du och din polare inte kan spela ihop för att ni köpte det på olika ställen? Du verkar inte förstå min fråga: Varför valde dom att släppa det till både Steam och WS när dom visste att det skulle vara negativt för deras kunder? Du verkar ha något agg emot Steam och det är därför du tycker detta är bra, och att spelarna blir lidande är skitsamma?

Edit: är det utvecklingstid och pengar som är problemet så förklarar det ändå inte min fråga: varför släppa det till både Steam och WS?

Men du verkar argumentera för steam-exklusivitet istället för cross-play vilket får dig att framstå som en "steam-fanboy". Man kan likväl vända på frågan och fråga sig "varför valde dom att släppa spelet utan crossplay när dom visste att det skulle vara negativt för deras kunder?" Vilket i min mening är en betydligt mer logisk frågeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men du verkar argumentera för steam-exklusivitet istället för cross-play vilket får dig att framstå som en "steam-fanboy". Man kan likväl vända på frågan och fråga sig "varför valde dom att släppa spelet utan crossplay när dom visste att det skulle vara negativt för deras kunder?" Vilket i min mening är en betydligt mer logisk frågeställning.

Det är just det jag menar, varför släppte dom det till både WS och Steam när det inte funkar att spela emot varandra? Jag la precis till det i min post: "Jag hade inte brytt mig om man kunde spela med varandra oavsett vart man köpt det.".
Nu valde dom att släppa det på två plattformar medan dom visste att det skulle dela upp spelarna. varför?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är just det jag menar, varför släppte dom det till både WS och Steam när det inte funkar att spela emot varandra? Jag la precis till det i min post: "Jag hade inte brytt mig om man kunde spela med varandra oavsett vart man köpt det.".
Nu valde dom att släppa det på två plattformar medan dom visste att det skulle dela upp spelarna. varför?

Men det fungerar att spela emot varandra via WS och steam, men Activision valde aktivt att dela upp spelarna genom att inte erbjuda crossplay. Det är den egentliga frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men det fungerar att spela emot varandra via WS och steam, men Activision valde aktivt att dela upp spelarna genom att inte erbjuda crossplay. Det är den egentliga frågan.

Det är ju det exakt det jag menar... varför valde dom att ha både WS och Steam när spelarna inte kan spela emot varandra. Trodde det var uppenbart att det är det jag reagerat på men tydligen inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood:
@Feeku:

Ni håller med varandra, sluta tjafsa!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Grus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Bra att morsan kommer å styr upp

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk

cod mw2 och blops1 var sista bra cod spelena, var dum nog och provade igen med blops 3 men ångrar det stort spelade en 2 timmar sen gav jag upp, allt är typ one hit kill eller massiva aoer

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Måste säga att bf1 har rätta känslan men ändå något som fattas. Lyckas fortfarande inte spela mer än kanske 3 matcher irad..

Är bara kul om man är en hel squad på teamspeak. spelar man själv blir det ingen kommunikation man bara springer runt å dör eller campar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

För att dom visste med sig att spelarna inte skulle kunna spela med varandra. Det senaste har det endast varit på Steam och varför ändra ett vinnande koncept? Vi ser ju nu att det gick alldeles fel. Därför skulle dom inte ha släppt det där.

Problemet är att de delar upp spelarna, inte att det finns på Windows Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Problemet är att de delar upp spelarna, inte att det finns på Windows Store.

Skrivet av ClintBeastwood:

För att dom visste med sig att spelarna inte skulle kunna spela med varandra. Det senaste har det endast varit på Steam och varför ändra ett vinnande koncept? Vi ser ju nu att det gick alldeles fel. Därför skulle dom inte ha släppt det där.

Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, det är en begränsning dom har valt men jag undrar varför. Dom delar upp spelarna och du ser ju i den här tråden hur reaktionen är. Ett vinnande koncept är att inte dela upp spelarna i två grupper och något som fungerar bra än så länge - Steam.

Skrivet av ClintBeastwood:

För att Steam fungerar bra. Vad är det för trams om konsolexklusivitet? Hade dom valt att släppa spelet endast till Windows store hade det varit okej för då hade i alla fall spelarna varit samlade på ett ställe. Ser du inte problemet i att du och din polare inte kan spela ihop för att ni köpte det på olika ställen? Du verkar inte förstå min fråga: Varför valde dom att släppa det till både Steam och WS när dom visste att det skulle vara negativt för deras kunder?

Edit: är det utvecklingstid och pengar som är problemet så förklarar det ändå inte min fråga: varför släppa det till både Steam och WS? Jag hade inte brytt mig om man kunde spela med varandra oavsett vart man köpt det.

Skrivet av ClintBeastwood:

Det är just det jag menar, varför släppte dom det till både WS och Steam när det inte funkar att spela emot varandra? Jag la precis till det i min post: "Jag hade inte brytt mig om man kunde spela med varandra oavsett vart man köpt det.".
Nu valde dom att släppa det på två plattformar medan dom visste att det skulle dela upp spelarna. varför?

Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju det exakt det jag menar... varför valde dom att ha både WS och Steam när spelarna inte kan spela emot varandra. Trodde det var uppenbart att det är det jag reagerat på men tydligen inte.

Det är fan otroligt att vissa inte förstår..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att MS som vanligt ville ha något i utbyte, t.ex. att de behövde baka in något extra API som Activision inte ville ha (skulle kunna vara något som inte fungerar i andra OS samtidigt som de vill hålla dörrarna öppna för SteamOS/Mac?). Blir intressant att höra vad Activision har att säga.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810