Permalänk
Inaktiv

Snabba temperaturväxlingar

Har installerat en Corsair H60 på en i7 4,0GHz 6700k. I idle så visar Coretemp programmet 30C. Sekunden senare 65C. Och sekunden därefter tillbaka på 30C och hänger kvar på 27-30C ett antal sekunder och sedan tillbaka kortvarigt till 65C.

UEFI får input på 4700rpm från H60.

Jag hör inte ett knyst från pumpen. Lyssnar jag med stetoskop så tycker jag mig höra ett brummande i blocket ovanpå CPU. Det ljudet försvinner är jag drar ut pumpkontakten.

Originalkylpasta sitter på. Men det är ju orimligt att CPU skulle kunna värma upp 30C på en sekund, för att sedan kyla ner med 30C nästa sekund.

MB är ASUS Z170A.

Förslag?

Permalänk
Medlem

Får du samma konstigheter med andra mätprogram?
Ex HWmonitor.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker inte alls det är så orimligt att själva kärnorna kan ändra temperatur otroligt snabbt när belastningen på dem ändras.

Permalänk
Medlem

@anon90098: Hur ser det ut när du har last?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreaz1:

Tycker inte alls det är så orimligt att själva kärnorna kan ändra temperatur otroligt snabbt när belastningen på dem ändras.

Nja, inte 30 C på en sekund. Även om den kunde värmas upp så snabbt är jag väldigt tveksam att kylaren kan göra av med 30 C på en sekund.

Permalänk
Medlem

Vad har du för mätprogram? kolla med MSI afterburner och kolla tempern därifrån!

Permalänk
Inaktiv

Med HWMonitor (CPUID), så får jag samma beteende.
Under last (spel som Team Fortress) pulsar fläkten en massa och går väl mellan 30C och 70C.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Tycker inte alls det är så orimligt att själva kärnorna kan ändra temperatur otroligt snabbt när belastningen på dem ändras.

Den var i idle hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon90098:

Den var i idle hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Är den stabil under last?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Jadå, lite för höga temperaturer dock 70-80C.

Permalänk
Skrivet av anon90098:

Jadå, lite för höga temperaturer dock 70-80C.

Hade precis samma fenomen, felet för mig var att moderkortet höde vcoren själv när cpu:n går in i turbo mode.
Satte vcore själv i bios och nu är den stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon90098:

Har installerat en Corsair H60 på en i7 4,0GHz 6700k. I idle så visar Coretemp programmet 30C. Sekunden senare 65C. Och sekunden därefter tillbaka på 30C och hänger kvar på 27-30C ett antal sekunder och sedan tillbaka kortvarigt till 65C.

UEFI får input på 4700rpm från H60.

Jag hör inte ett knyst från pumpen. Lyssnar jag med stetoskop så tycker jag mig höra ett brummande i blocket ovanpå CPU. Det ljudet försvinner är jag drar ut pumpkontakten.

Originalkylpasta sitter på. Men det är ju orimligt att CPU skulle kunna värma upp 30C på en sekund, för att sedan kyla ner med 30C nästa sekund.

MB är ASUS Z170A.

Förslag?

Om du samtidigt med detta kollar belastning och volt för CPU, så kommer du antagligen se att ena eller det andra eller bägge ändrar sig.

Ser inget konstigt alls med detta, en CPU kan öka/minska mycket i temperatur på väldigt kort tid typ en sekund..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300