HTC Vive blir trådlös med nytt tillbehör

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive blir trådlös med nytt tillbehör

Något som avskräcker många med virtuell verklighet är det stora antal kablar som krävs för att använda VR-headset. Detta vill Tpcast råda bot på med ett tillbehör som gör HTC Vive trådlös.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant att höra från riktiga användare om det blir någon märkbar skillnad i latens. Men priset för en Vive och priset för detta pålägg.. ja.. som student måste man prioritera andra saker.

Permalänk
Medlem

Vad händer med latensen?

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Så fort lite noggranna tester åker upp och ger grönt ljus köper jag hem en

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MUST.NOT.PREPURCHASE!!! Hnnnng

Visa signatur

Applause, any questions?

Permalänk
Medlem

Och hur mycket kommer bilden komprimeras för att kunna skickas på detta sätt med godtagbar latens? Jag tror på kraftiga försämringar, vilket det inte riktigt finns utrymme för idag med tanke på kvalitén.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Detta kanske blir något att köpa i framtiden när de fixar batteritiden (om det nu fungerar utan fördröjningar) Sen gäller det ju även att det inte är känsligt för störningar från wifi blåtand osv och avstånd från datorn.
Händer ganska ofta att jag råkar rycka i kabeln så att en av dom åker ur lite (främst den lilla runda kontakten)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Vad händer med latensen?

Citerar artikeln:

"En farhåga när det talats om VR-headset som ansluts till en dator trådlöst är att det skulle medföra fördröjningar, men enligt HTC ska detta inte vara märkbart. "

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Och hur mycket kommer bilden komprimeras för att kunna skickas på detta sätt med godtagbar latens? Jag tror på kraftiga försämringar, vilket det inte riktigt finns utrymme för idag med tanke på kvalitén.

Detta låter som om det skulle försämra latensen. Att komprimera bilden skulle väl ändå bara spara bandbredd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Jag betalar lätt pengarna för det om det funkar klockrent men när ingen teknisk data ges och det enda man får är "latensen är inte märkbar" så kan jag inte låta bli att undra vad haken är. Någonstans har ju yxan fallit, och det känns inte som att det är priset direkt ävek om 220 dollar inte är snorbilligt heller.

Brutal komprimering och oskarp bild med interlacing mellan frames, typ? 2400x1080 på 90hz kan man väl glömma genom luften utan att strypa det rätt duktigt? Blir kul att se iaf, riktigt bra steg.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju vad många väntar på. Jag vill ha VR headset men inte med massa kablar som hänger efter.

Jag som har en tendens att paja trådbundna hörlurar för att kabeln helt plötsligt ligger runt stolsbenet eller armstödet när man ska ta av sig dom och det blir glapp till slut. Skulle inte vilja det hände med ett VR headset direkt.

Permalänk
Medlem

Bra! En rent av nödvändig utveckling skulle jag säga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av vompen:

Citerar artikeln:

"En farhåga när det talats om VR-headset som ansluts till en dator trådlöst är att det skulle medföra fördröjningar, men enligt HTC ska detta inte vara märkbart. "

Ja det är klart de säger så, men hur det är i verkligheten är intressant också. Jag tror inte på det förrän vi sett tester från oberoende testare. Men jag hoppas självklart att det är sant

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Underbart! Dock skulle jag föredragit bättre linser, lättare headset, mindre SDE och större FOV.

Permalänk
Medlem

Känns sådär att ha en sprängladdning (batteri) monterad på skallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Framtiden är ljus på VR-fronten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Så fort lite noggranna tester åker upp och ger grönt ljus köper jag hem en

Lär nog inte ske... det är som sagt en begränsad upplaga och du får välja "ja" eller "nej".

Personligen så är jag dock precis lika kluven... då kablarna avskräckte mig också.

Skrivet av Lessismore:

Känns sådär att ha en sprängladdning (batteri) monterad på skallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du hellre ha en åskledare? (kabel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Citerar artikeln:

"En farhåga när det talats om VR-headset som ansluts till en dator trådlöst är att det skulle medföra fördröjningar, men enligt HTC ska detta inte vara märkbart. "

Går dock emot det som tidigare sagts om att dagens trådlösa teknik inte är tillräcklig. Trodde att det skulle behövas nyteknik/standarder innan vi skulle få läsa om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Känns sådär att ha en sprängladdning (batteri) monterad på skallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge inte Samsung tillverkar batterierna ska det nog inte vara något problem

Visa signatur

i5 3570K, GTX 670 med Arctic Accelero twin turbo II, HyperX 8GB RAM 1600mhz, 128GB SSD, 1TB HDD, Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Går dock emot det som tidigare sagts om att dagens trådlösa teknik inte är tillräcklig. Trodde att det skulle behövas nyteknik/standarder innan vi skulle få läsa om detta.

WiGig eller 802.11ad är släppt och finns på marknaden idag, alltså 60GHz med låga latenser och kort avstånd, där du i princip nästan behöver fri sikt, och måste absolut vara i samma rum. Routers med det har börjat komma, men det är inte riktigt de produkter jag menar. 802.11ad kan också köra DisplayPort eller HDMI trådlöst och kisel bör börja dyka upp åtminstone som förhandsexemplar hos elektroniktillverkare nu. Exakt hur bra de är får tiden utvisa.

Permalänk
Medlem

Blir ett köp om tester från privatpersoner är positiva, dock lite sugen på att vara testkanin men det får nog vara denna gången.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Alldeles för dålig batteritid, skulle hellre se t.ex. en ryggsäck med större batteri i så det i alla fall håller lika länge som kontrollerna.
Ja, kablarna förstör lite av inlevelsen men att bara ha 1½ timme per laddning duger inte heller för det priset.

Permalänk
Skrivet av Siken:

Alldeles för dålig batteritid, skulle hellre se t.ex. en ryggsäck med större batteri i så det i alla fall håller lika länge som kontrollerna.
Ja, kablarna förstör lite av inlevelsen men att bara ha 1½ timme per laddning duger inte heller för det priset.

Precis och med tanke på att batterier blir sämre med tiden så kanske man ligger på under en timme efter något år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Precis och med tanke på att batterier blir sämre med tiden så kanske man ligger på under en timme efter något år.

Efter något år använder man nog inte HTC vive alls. Jag kommer byta ut min så fort Gen2 kommer.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Efter något år använder man nog inte HTC vive alls. Jag kommer byta ut min så fort Gen2 kommer.

Jag tänker då ha min längre än ett år. Väntar minst 2-3 om nu inte gen 2 skulle vara 4 gånger så skarp i bilden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Precis och med tanke på att batterier blir sämre med tiden så kanske man ligger på under en timme efter något år.

Det ska finnas möjlighet att byta ut batteriet mot ett kraftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siken:

Alldeles för dålig batteritid, skulle hellre se t.ex. en ryggsäck med större batteri i så det i alla fall håller lika länge som kontrollerna.
Ja, kablarna förstör lite av inlevelsen men att bara ha 1½ timme per laddning duger inte heller för det priset.

Hur vanligt är det egentligen att någon använder ett VR-headset så länge i sträck?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Hur vanligt är det egentligen att någon använder ett VR-headset så länge i sträck?

1½ timme passerar otroligt fort när man spelar minecraft i VR.
Självklart tar man pauser, men såvida inte den kan ladda full kapacitet på 5-10 minuter så skulle jag störa mig på det i längden.

Permalänk
Skrivet av ekkn:

Det ska finnas möjlighet att byta ut batteriet mot ett kraftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är korrekt. Ett störra batteri kommer snart, med fem timmar speltid tror jag.

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att jag väntar med VR.

Trådlöst är ett måste.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil