Saknar 4pin slot i moderkortet. Hur löser jag det?

Permalänk

Saknar 4pin slot i moderkortet. Hur löser jag det?

Jag vill börja med att säga att jag inte har så värst bra koll på detta med datorbygge men jag köpte i alla fall två fläktar att sätta längst upp i chassit för att dra ut all den varma luft som samlar sig där inne.
Problemet är bara att jag får endast dit en fläkt eftersom jag endast har 1 ledig 4pin anslutning på moderkortet. Den heter CPU FAN 2. Jag vet inte vad namnet innebär, men skulle det på något sätt gå att grena ut den 4pin slotten till 2 eller fler slottar?
För nu ligger en fläkt här hemma och skräpar, men jag vill gärna få in den. Hur löser jag det här? :S

Permalänk
Skrivet av ployfield:

Jag vill börja med att säga att jag inte har så värst bra koll på detta med datorbygge men jag köpte i alla fall två fläktar att sätta längst upp i chassit för att dra ut all den varma luft som samlar sig där inne.
Problemet är bara att jag får endast dit en fläkt eftersom jag endast har 1 ledig 4pin anslutning på moderkortet. Den heter CPU FAN 2. Jag vet inte vad namnet innebär, men skulle det på något sätt gå att grena ut den 4pin slotten till 2 eller fler slottar?
För nu ligger en fläkt här hemma och skräpar, men jag vill gärna få in den. Hur löser jag det här? :S

vilket moderkort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om du har ett 3pin uttag på moderkortet typ "CaseFan1" eller ngt så kan du sätta den där. Dock kommer den gå på full effekt då hela tiden.

Annars bara köpa en förgrening typ.

https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Grönahunden: ASUS Z170 PRO GAMING/AURA, Socket-1151

Permalänk

@Extremaz: Ja se där. Exakt vad jag behöver. Tack!
Om jag i framtiden skulle vilja dra in en till fläkt, kan jag då köpa den här istället? https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Vad jag kan se så ger den mig 5 extra slots istället för 2 extra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ployfield:

@Extremaz: Ja se där. Exakt vad jag behöver. Tack!
Om jag i framtiden skulle vilja dra in en till fläkt, kan jag då köpa den här istället? https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Vad jag kan se så ger den mig 5 extra slots istället för 2 extra?

Det där är mer likt en fläkthub så tänk på att den ska anslutas via en molex också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns 3 stycken 4-pin fläkt anslutningar på det moderkortet, som är markerade med: CHA_FAN1/2/3. Om du har problem att hitta, läs i manualen för moderkortet.
Du kan även använda den extra CPU_FAN anslutningen som du hittat, men då kontrolleras hastigheten av CPU temp.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte se hur en förgrening ska kunna funka. En av pinnarna i en sådan kontakt är ju till för att läsa av fläktens hastighet. Men hur kan man veta den om man har två fläktar? Finns det inte uttag på moderkortet så hade jag satsat på att köpa antingen en dum konverter från molex eller någon form av fläktstyrenhet om du vill få kontroll på ljudnivån på fläktarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Jag kan inte se hur en förgrening ska kunna funka. En av pinnarna i en sådan kontakt är ju till för att läsa av fläktens hastighet. Men hur kan man veta den om man har två fläktar? Finns det inte uttag på moderkortet så hade jag satsat på att köpa antingen en dum konverter från molex eller någon form av fläktstyrenhet om du vill få kontroll på ljudnivån på fläktarna.

Man använder bara en givare för att få återkoppling, du kan ju ändå inte styra fläktarna separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.