Fredagspanelen 124: Spridningskollen lägger ned, Playstation 4 Pro och Intel Skylake-X

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 124: Spridningskollen lägger ned, Playstation 4 Pro och Intel Skylake-X

Veckans avsnitt av Fredagspanelen är här, vilket innebär snack om nya värstingprocessorer, nedlagda piratjägare och inte minst färska spelkonsoler från Japan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skit snygg studio.

Det börjar se bättre ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolgrävare

Då har helgen officiellt börjat!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

aah nice strålande! då får var fredagen räddad!
Ska till affären och handla chips och dip och beställa en online pizza och avnjuta denna fredagspanel!

Permalänk
Medlem

Varför tar ni ej upp att skylake-x (socket 2066 är en ny mellanserie) Utan att det är Purley som är det som skylake-e skulle ha blivit från början i roadmaps osv (Fast nu e purley bara dual kort & inte singel processorer så sämmre än vad det borde blivit) Eller e det bara jag som e sur över detta? Kanske därav namnbytet till -x istället för -e (mer pengar för intel ,nästan samma som föregående arkitektur)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Oooh 50Hz, dubbelt så bra.

Permalänk
Medlem

Nu är det över fyra veckor sedan som värmeproblemen med EVGA uppdagades, finns det någon orsak till att ni inte nämnt något om detta i de två senaste panelerna?

Man vill ju gärna höra era tankar och åsikter kring ämnet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Fredagspanel!

Bra att ni skrotade skrik-bakgrunden. Tittade mer på den än på er.

Har inte kollat än men har en påse naturchips med havssalt och lite hallon singoalla kakor här på bordet. Ska nog bli av så småningom.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Jag läste: "fredagspanelen lägger ned" och var beredd att hoppa ut genom fönstret... Puh!..

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Fredagspanel!

Bra att ni skrotade skrik-bakgrunden. Tittade mer på den än på er.

Instämmer, men denna gången gick blicken hela tiden upp till vänster, på något som ser ut som ett par uttag på väggen.. :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Efter att slagit på ärslet ute och det vart ett elände i trafiken under veckan så är Fredagspanelen härligt avkopplande. Sjunker ner i stolen och myser framför skärmen i november kylan

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag läste: "fredagspanelen lägger ned" och var beredd att hoppa ut genom fönstret... Puh!..

Jo holis, samma här 😐

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Avstängd

Nice studio nu.

Det enda som fattas är att eliminera den där skuggan så ser det i princip 100% professionellt ut.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

Varför tar ni ej upp att skylake-x (socket 2066 är en ny mellanserie) Utan att det är Purley som är det som skylake-e skulle ha blivit från början i roadmaps osv (Fast nu e purley bara dual kort & inte singel processorer så sämmre än vad det borde blivit) Eller e det bara jag som e sur över detta? Kanske därav namnbytet till -x istället för -e (mer pengar för intel ,nästan samma som föregående arkitektur)

I.o.m att det handlar om 55 pinnar till lär 6 kanaler i praktiken vara uteslutet. Enbart dataledningarna för 2 kanaler till tar 128 pinnar (varje kanal är 64-bitar bred), sedan tillkommer pinnar för kontrollogik som adressering och liknande.

E-serien och nu X-serien är ju en mellanserien mellan desktop och Xeon E5/E7. T.ex. saknas finesser som DDIO stöd (vilket än mer antyder att 6-kanaler inte kommer hända, vad är poängen med så mycket bandbredd när plattformen inte är superstark på I/O och toppar på endast 10-kärnor?) samt multiprocessorstöd (ingen QPI).

E/X-serien är vettig för arbetsstationer, där fanns egentligen bara Xeon E5 och där får man ofta betala för en del saker som inte riktigt är vettigt i en arbetsstation.

För gamers tror jag Kaby Lake X kan vara den mest intressanta modellen trots "endas" fyra kärnor. Det om man nu använder den höga TDPn för att officiellt nå 5 GHz eller i alla fall väldigt nära.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jacob Hugosson gillade jag.
En skärpt kille.Hoppas se mer av honom i panelen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Efter att slagit på ärslet ute och det vart ett elände i trafiken under veckan så är Fredagspanelen härligt avkopplande. Sjunker ner i stolen och myser framför skärmen i november kylan

Jag ramlade också idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det där med fläkten på PS4 Pro kontra ”originalet” – vänligen definiera vad ni menar med originalet. Är det den allra första PS4:an som släptes för lite mer än två år sen (CUH-1100), eller är det den variant som kom ett år senare (CUH-1200) som är tystare och har lägre strömförbrukning?

Vore fint att veta vilken modell av PS4 det är som ni jämför fläktandet från PS4 Pro med.

Lite off-topic, men ändå inte: vill påpeka att även om grafikprestandan är bra mycket klenare i en Apple TV (4:e generationen) med sin A8-SoC så är det i mitt tycke imponerande att se vilken grafik en sådan liten fläktlös (och alltså ljudlös) låda kan prestera med tanke på hur mycket den första generationens PS4:a (CUH-116A) jag haft att göra kunde vråla. Om Apple lyckas hålla uppe årliga släpp för sina A-chip så kan det nog bli en ”konsol” att räkna med (liksom NVIDIA Shield). Men sen är det så klart mycket mer runtomkring själva spelen som är bättre i PS4:ans och Xbox:ens system (tänker på chatt osv.).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det där med fläkten på PS4 Pro kontra ”originalet” – vänligen definiera vad ni menar med originalet. Är det den allra första PS4:an som släptes för lite mer än två år sen (CUH-1100), eller är det den variant som kom ett år senare (CUH-1200) som är tystare och har lägre strömförbrukning?

Vore fint att veta vilken modell av PS4 det är som ni jämför fläktandet från PS4 Pro med.

Lite off-topic, men ändå inte: vill påpeka att även om grafikprestandan är bra mycket klenare i en Apple TV (4:e generationen) med sin A8-SoC så är det i mitt tycke imponerande att se vilken grafik en sådan liten fläktlös (och alltså ljudlös) låda kan prestera med tanke på hur mycket den första generationens PS4:a (CUH-116A) jag haft att göra kunde vråla. Om Apple lyckas hålla uppe årliga släpp för sina A-chip så kan det nog bli en ”konsol” att räkna med (liksom NVIDIA Shield). Men sen är det så klart mycket mer runtomkring själva spelen som är bättre i PS4:ans och Xbox:ens system (tänker på chatt osv.).

Bra poäng om att det är intressant vilken PS4 det snackas om (även om jag antar att de syftar på den allra första batchen/revisionen av PS4).

Håller även med om att ATV och iOS nog kan bli en väldigt intressant enhet även på spelsidan med tiden. Finns mycket bra förutsättningar för att Apple kan lyckas väl, precis som de gjort på den portabla spelmarknaden med iOS (iPhone och iPad).

Själv funderar jag på att skaffa en XB1 S, men då faktiskt mest som mediacenter/streaminenhet och för sin fysiska 4k BD (spelar mest på PC, MBP och iPad).

Att man sedan kan använda de nya kontrollerna på PC också blir ju en bra bonus. Såg att Dustin hade kampanj på XB1 S med Fifa och dubbla handkontrollers (bara där ett värde på 2x500.-) för 2800.- (en 4K BD kostar normalt bra mycket mer).

Annars så ser jag just nu fram emot min NES Classic...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Skylake-x den nya mellanserien är enligt mig ,bara ett sätt att tjäna mer pengar för intel.
Inget nytt, ej 6 minneskanaler, ej pci-e4, ej riktigt stöd för ssd på dimmplatser, ej 10Gb nätverk osv. Har svårt att se vitsen med denna.
om det inte varit för pinnbytet till 2066 från 2011 så skulle den hetat 2011-4 så istället för att komma med uppgraderingen som skulle ha varit enligt deras roadmap. (moderkorts-plattformen)
nu ser jag ingen vits att uppgradera har 8 kärnig haswell(2011-3) @4,7Ghz & sandybridge (2011) 2x8 kärnor @2,8Ghz (för annat än spel). Så vem vet efter detta kanske det blir en Zen även om det finns större frågetecken för den moderkortsplattformen.
Ska hålla koll på purley också om det kommer nåt vettigt moderkort där (den riktiga skylake-e plattformen)
(detta handlar om Moderkort plattform ej processorerna)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vart kan man byta in en ps4a mot pro?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

som jag skrev när nyheten om x299 kom ut

"Vanliga dubbelkort (ep) skylake-e har socket 3647 det e bara detta som bantas ner (kan vara vettigt i vissa scenarion ) men det ska hända nåt nytt också.
Som jag skrivit förut så har jag väntat på detta sen sandy bridge kom ut ,men det dröjer väl 5 år till i denna takt som det kommer nåt nytt. Det var det nya med moderkorts plattformen jag såg fram mot ,nu får vi i stort sett inget nytt, några nya pci-e linor på styrkretsen men för få enligt mig (pci-e 4 hade varit en fördubbling) så ett lätt uppdaterat x99 e allt vi får.
(4 minneskanaler linor på denna krets känns som att man kan glömma ssd på minnesplatser också m.a.o.)
Detta borde vara en uppdatering av mellanserien inte high end"

Men tiden lär väl visa hur saker blir Zen & framtida Intel kretsar. Denna generation blev väldigt urvattnad.
Små uppdateringar för varje generation både plattformsmässigt & på processorsidan.
Man får hoppas att Zen kan ändra på detta. (detta var plattformen jag sett fram mot sen sandy bridge & s2011 kom ut men bidde inget av detta.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som tycker att Jacob är söt?

Jag tycker om eran fredagspanel den var bra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tycker språket blivit sämre dom senaste panelerna, mycket svordomar som drar ned helhetsintrycket.
Snälla försök tänka på det.
Annars mycket bra.

Visa signatur

störst går först.....

Permalänk
Skrivet av martinot:

Bra poäng om att det är intressant vilken PS4 det snackas om (även om jag antar att de syftar på den allra första batchen/revisionen av PS4).

Håller även med om att ATV och iOS nog kan bli en väldigt intressant enhet även på spelsidan med tiden. Finns mycket bra förutsättningar för att Apple kan lyckas väl, precis som de gjort på den portabla spelmarknaden med iOS (iPhone och iPad).

Själv funderar jag på att skaffa en XB1 S, men då faktiskt mest som mediacenter/streaminenhet och för sin fysiska 4k BD (spelar mest på PC, MBP och iPad).

Att man sedan kan använda de nya kontrollerna på PC också blir ju en bra bonus. Såg att Dustin hade kampanj på XB1 S med Fifa och dubbla handkontrollers (bara där ett värde på 2x500.-) för 2800.- (en 4K BD kostar normalt bra mycket mer).

Annars så ser jag just nu fram emot min NES Classic...

Ja, antagligen är det väl allra första PS4:an det syftas på. Tråkigt om PS4 Pro är i närheten av den gällande fläktblåsandet.

Xbox One S är absolut intressant i och med att man får en 4K-Blu-ray-spelare i den (och att kontrollerna fingerar i Windows). Smart drag av Microsoft, tycker jag. Dessutom är lådan förbaskat snygg i mina ögon. Samtidigt känner jag att det nog dröjer ett tag innan det är aktuellt att skaffa UHD-TV och att det blir vanligare (och billigare) att komma över filmer osv. i UHD-formatet.

Får se vad det blir av Apple TV och spelen. Känns som sagt en bit kvar innan den ligger på konsol funktionsmässigt för spel. Men det där men vad det kan bli ab prestandan och ljudnivån sett till dess storlek tycker jag absolut är intressant. Framförallt med tanke på hur mycket som deras A-chip utvecklas varje år. Undrar hur länge det kommer hålla i sig?

Många NES-spel har absolut en speciell charm fortfarande, så det blir nog kul med den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Relik 📜

@star-affinity, @martinot

@JonasT hade CUH-1100, @Jacobar CUH-1200 om jag minns rätt (en vit.. bleh).

Jag sålde och jämför med en CUH-1100. Presenterar en teori i annan tråd (#16485824) om just ljudnivån, citerar mig själv.

Skrivet av emilakered:

Den står i en tv-bänk, öppen bakåt och med luft åt sidorna! Exakt samma plats som PS4:an innan.

Har en teori. Jag märker att min Pro är tystare än gamla när jag spelar gamla spel, alltså titlar som inte är uppdaterade och där Pro borde gå ned frekvens. Däremot, när jag spelar titlar som drar nytta av nya hårdvaran ordentligt flåsar den på.

Kan det vara så att många kör just icke uppdaterade spel? Jag gick direkt på Titanfall 2, vilket pressar dynamisk upplösning extra med Pro. Där låter konsolen en hel del i perioder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ESET tipsar om det enda du behöver veta för att klara dig från virus på internet, sen försöker dom sälja antivirusprogram. :D:D:D

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

som jag skrev när nyheten om x299 kom ut

"Vanliga dubbelkort (ep) skylake-e har socket 3647 det e bara detta som bantas ner (kan vara vettigt i vissa scenarion ) men det ska hända nåt nytt också.
Som jag skrivit förut så har jag väntat på detta sen sandy bridge kom ut ,men det dröjer väl 5 år till i denna takt som det kommer nåt nytt. Det var det nya med moderkorts plattformen jag såg fram mot ,nu får vi i stort sett inget nytt, några nya pci-e linor på styrkretsen men för få enligt mig (pci-e 4 hade varit en fördubbling) så ett lätt uppdaterat x99 e allt vi får.
(4 minneskanaler linor på denna krets känns som att man kan glömma ssd på minnesplatser också m.a.o.)
Detta borde vara en uppdatering av mellanserien inte high end"

Men tiden lär väl visa hur saker blir Zen & framtida Intel kretsar. Denna generation blev väldigt urvattnad.
Små uppdateringar för varje generation både plattformsmässigt & på processorsidan.
Man får hoppas att Zen kan ändra på detta. (detta var plattformen jag sett fram mot sen sandy bridge & s2011 kom ut men bidde inget av detta.)

Jag kunde inte hålla med mer!

Min analys under samma artikel var att Intel positionerar sig för att kunna möta Zen. Nu kommer dom i stort sätt ha 4 olika plattformar, oklockningsbar och klockningsbar konsumentplattform, en entusiast light och en entusiast. Beroende på hur Zen presterar och hur populär den blir så har dom därmed förfinat sina verktyg att möta den prismässigt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av emilakered:

@star-affinity, @martinot

@JonasT hade CUH-1100, @Jacob har CUH-1200 om jag minns rätt (en vit.. bleh).

Jag sålde och jämför med en CUH-1100. Presenterar en teori i annan tråd (#16485824) om just ljudnivån, citerar mig själv.

Tack för info! Teorin låter absolut rimlig. Men du tycker alltså att Pro dundrar på mer än CUH-1100 när den kör Pro-anpassade spel?

Sen vet vi ju alla att den vita PS4:an är objektivt snyggare än den svarta, alltså inte alls "bleh".

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av star-affinity:

Tack för info! Teorin låter absolut rimlig. Men du tycker alltså att Pro dundrar på mer än CUH-1100 när den kör Pro-anpassade spel?

Sen vet vi ju alla att den vita PS4:an är objektivt snyggare än den svarta, alltså inte alls "bleh".

Ja, det tycker jag.

Also, dumheter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har en PS4 Pro, inkopplad på samma ställe som min gamla PS4, och jag upplever faktiskt att den är tystare (!). Kan iofs bara jämföra med Rise of the Tomb Raider men där den gamla maskinen flåsade på rätt så rejält, så har PS4 Pro en något tystare ljudprofil. Det är dessutom bara min subjektiva åsikt, jag har inte gjort några som helst mätningar.

Men jag har läst fler intryck som skiljer sig vitt. Vissa upplever PS4 pro som tystare och andra mer högljudd. Kan det vara så att vissa vinner på yields-lottot?