Permalänk

bästa luftkylaren som går att köpa idag

vilken är den bästa luftkylaren som går att köpa i butik i sverige??
kvittar va den kostar vilken är bäst??
är det NH-D15 fortfarande??

Permalänk

@little_fraz: Ja. Du är helt rätt på det. NH-D15 är den bästa luftkylaren.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kolla även på NH-D15S (med "S"), den ska ha bättre kompatibilitet.
Lite snedställd så att den lämnar plats åt första PCIe-platsen och mer rum för högre RAM. Däremot så kanske den bara kommer med en fläkt..?

Permalänk
Medlem

Hade inte kört på en sådan eftersom den skapar så mycket värme. Borde bli betydligt varmare i hela datorn av den.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 är den bästa, finns ett par andra som ligger lika ungefär i samma klass, typ Raijintek Tisis men hade hellre kört på NH-D15 om jag skulle luftkyla, vilket jag inte gör

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

ok funderar på att överge min custom loop och prova en luftkylare istället.
räcker ändå till att överklocka en hel del med antar jag.
hur är det med värme i chassit om man kör på en nh-d15 blir det märkbart högre temp i hela chassit??
har ett Fractal define S

Permalänk
Medlem

@little_fraz: Jag kör med ett NH-D15 i ett fractal design core 500, och jag har inga problem med värme innuti chassit. Även om det är så himla litet.

Permalänk
Skrivet av little_fraz:

ok funderar på att överge min custom loop och prova en luftkylare istället.
räcker ändå till att överklocka en hel del med antar jag.
hur är det med värme i chassit om man kör på en nh-d15 blir det märkbart högre temp i hela chassit??
har ett Fractal define S

Räcker absolut och blir över till överklockning

Testat med OC på 4.5 GHz och då håller processorn sig kring strax under 60 grader (max 60) vid intensivt spelande.

Nej, tvärtom. Den blåser ut varmluft ifrån processorn väldigt effektivt.

Define S har väl bra luftlöde?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har själv den nh-d15 på en i7 4790k @4,6Ghz med 1,29v och 2133MHZ ram minne.
Jag satte på en tyst profil... Som går inte över 55%.
När jag spelar bf1 går den aldrig över 62 grader, typ som max core temp...(så 53-54 grader på processorn ytan)
Och jag kör på med 120FPS i ultra 1080p.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag har själv den nh-d15 på en i7 4790k @4,6Ghz med 1,29v och 2133MHZ ram minne.
Jag satte på en tyst profil... Som går inte över 55%.
När jag spelar bf1 går den aldrig över 62 grader, typ som max core temp...(så 53-54 grader på processorn ytan)
Och jag kör på med 120FPS i ultra 1080p.

lysande tackar, ska ha den på en i7 6700k men den borde inte vara varmare än din hoppas jag

Permalänk
Skrivet av septembro:

Räcker absolut och blir över till överklockning

Testat med OC på 4.5 GHz och då håller processorn sig kring strax under 60 grader (max 60) vid intensivt spelande.

Nej, tvärtom. Den blåser ut varmluft ifrån processorn väldigt effektivt.

Define S har väl bra luftlöde?

jo jag tycker övriga delar är hyffsat svala
kör ju med en custom loop idag så har inte så mycket flöde i burken just

Permalänk
Skrivet av little_fraz:

jo jag tycker övriga delar är hyffsat svala
kör ju med en custom loop idag så har inte så mycket flöde i burken just

Ok. Bra det.

Det är tillräckligt med 2 fläktar in och 1 fläkt ut som chassifläktar. Gör faktiskt inte så himla stor skillnad med fler fläktar. Kanske sänker temperaturen med 2-3 grader. Ska man ha fler kan det vara på att ha en som inblås på sidan för grafikkortet kanske. Men det är valfritt. Inget nödvändigt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU