Är Noctua NH-D15 kompatibel med mina Ramminnen?

Permalänk
Medlem

Är Noctua NH-D15 kompatibel med mina Ramminnen?

Hej!

Jag är på jakt efter en ny towerkylare men sitter och funderar på om Noctua NH-D15 är kompatibel med mina ram. Jag har corsair vengance pro minnen som är ganska höga, så jag undrar om jag kan köra med båda fläktarna eller om jag ska köpa S varianten.

Permalänk
Medlem

Siffrorna du behöver står på Noctua's sida. 32mm över moderkortet med 140mm's fläkt, och 52mm med 120mm's fläkt.
Om jag har rätt för mig är minnena 44mm höga. + något för sockeln, - något för att minnet sitter I sockeln. Så säg 46mm över moderkortet. Om det stämmer, kan du köra 120mm fläkt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@Avot: Jag har höga minnesmoduler och en Noctua NH-D15 men det fungerar ändå. Kylarens Fan Clips - dom metalsakerna som håller fläktarna, fästes mellan valfria kylflänsar, så man kan flytta ut den främre fläkten och på så vis få plats med den även om man har höga moduler.

Permalänk
Inaktiv

Det finns en annan variant av samma kylare som har en asymmetrisk design med bättre ram kompabilitet, NH D15S.

http://noctua.at/en/nh-d15s.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Det finns en annan variant av samma kylare som har en asymmetrisk design med bättre ram kompabilitet, NH D15S.

Enligt design-dokumentet, ger de exakt samma frihöjd till RAM-minnet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Klippt ifrån Noctua:

"The front fins of the NH-D15 generally protrude over the RAM slots. Due to the recessed lower fins, it is still possible to use RAM modules with up to 64mm height in single fan mode. In dual fan mode, the front fan will sit above the RAM slots as well. In this case, Noctua recommends using standard height RAM (up to 32mm). However, in chassis with more than 165mm CPU cooler clearance, the front fan can be moved upwards to make room for memory modules taller than 32mm (e.g. moving the fan 5mm up will increase the total height from 165 to 170mm and make room for 37mm tall modules)."

Annars finns det ju LP (Low Profiile) minnen att införskaffa så är det absolut inga som helst problem. De är inte sämre bara för att de har låg profil, presterar precis lika bra.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

@Avot *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...