Permalänk
Medlem

ADSL - bra/dåligt?

Hej alla!

Nu ligger det till såhär att jag har eventuellt fått tag på en lägenhet. Och där går det bara att få ADSL. Och då vaknar min spelhjärna till och undrar, vad är egentligen ADSL? Kan man spela utan lagg osv? Jag laddar inte ner filmer eller något, däremot så brukar jag kika på film från olika streaming hemsidor. Och hur snabbt kan man få med ADSL? Har googlat men med min lilla nalle puh hjärna så blir jag inte mycket klokare.

Tack på förhand!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Det är bättre än 4G men sämre än fiber kan man väl säga. Det går utmärkt att spela, hänger ju mycket på vad du spelar också. Blir oftast något högre svarstid än fiber men inte så illa att saker är ospelbara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kolla hur snabbt ADSL du kan få t ex här (mata in din adress och sök):
https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på 30/10 adsl från telia och det funkar bra.
Barnen och frugan brukar streama från netflix till 2 tv apparater samtidigt som jag spelar. Och jag har inte märkt något lagg.
Däremot rekomenderar jag att bryggkoppla telias router och köpa en egen.

Visa signatur

Bara döda fiskar följer strömmen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gonzo:

Jag sitter själv på 30/10 adsl från telia och det funkar bra.

Det kan inte stämma utan du har nog vdsl i så fall men det är besläktad teknik, eller så menar du att du har Bredband 30 abonnemanget som innehåller båda adsl och vdsl.
Står valet mellan adsl och 3-4g så skulle jag valt adsl främst pga de löjligt låga datamängdsbegränsningarna för mobilt bredband, mobilt bredband ska inte användas i hemmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan nog maximalt få ut 30Mbit i så fall. Det duger utmärkt för att surfa och spela med.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan inte stämma utan du har nog vdsl i så fall men det är besläktad teknik, eller så menar du att du har Bredband 30 abonnemanget som innehåller båda adsl och vdsl.
Står valet mellan adsl och 3-4g så skulle jag valt adsl främst pga de löjligt låga datamängdsbegränsningarna för mobilt bredband, mobilt bredband ska inte användas i hemmet.

Helt rätt... Tänkte lite galet där.
Bredband 30 har jag...
Jag hade 4g innan jag skaffade bredband 30 och aldrig mer...
Mobilt bredband funkar i sommarstugan eller husvagnen, INTE för dagligt bruk i hemmet.

Visa signatur

Bara döda fiskar följer strömmen!

Permalänk

xDSL går via de vanliga telefonledningarna (marknätet/kopparledningarna). Ju längre från basstationen du befinner dig, ju lägre hastighet kommer du få. Själv kan jag max få 8/1, oavsett leverantör.

Tydligen kan man i dagsläget få upp till 60Mbit i hastighet, tror dock att väldigt få kommer upp i sådana hastigheter. Vill minnas att endast en av fyra kom över 12Mbit när man hade ett 24Mbit abonnemang.

Som Aldric T säger så funkar det prima till att spela med, sedan om det är bättre än 4G är väl beroende på flera saker. Du kanske får lägre ping med xDSL tekniken, men hastigheten i 4G kan ibland långt överskrida xDSL tekniken. Hos mig så får jag ca 22-30Mbit ned med 4G. I Landvetter Centrum så har 4G nätet lyckats leverera över 160Mbit när jag kollade bredbandskollen, vilket är vida överlägset någon xDSL hastighet.

Fördelen med xDSL abonnemang är väl ofta att de inte har någon övre gräns hur mycket bandbredd man får förbruka, medans 4G abonnemang ofta har gränser.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Jag hade ADSL 8/1 från telia, spelade online utan problem så länge det var en bra server.
Skulle man däremot streama YouTube samtidigt märkte man direkt att de blev lagg och inte orka leverera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är inga problem att spela med xDSL. Jag har precis fått fiber och pingar nu sämre när jag spela Overwatch än jag gjorde med mitt xDSL. Men pingtider beror ju mer på leverantör och hur trafiken routas än tekniken från ditt hem till närmsta station.

Men en sak bör du tänka på, ska du ha ADSL så rekommenderar jag Telia och ingenting annat, dom är överlägsna på xDSL tekniken just nu.