Trådlöst nätverkskort kompatibelt med Linux Mint 18 Sarah

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort kompatibelt med Linux Mint 18 Sarah

Hej,
Om 2 veckor släcker de ned vårt kopparnät och vi blir tvungna att skaffa mobilt bredband här i glesbygden.
Har bl a flera Dell utan trådlöst nätverkskort. Den här är en Optiplex 780 desktop. Såg på en annan tråd att ett internt kort hade säkrare uppkoppling än en USB sticka. Routern kommer att vara en Huawei E5172, Telias abonnemang.
Så vilka kort /stickor är kompatibla med Mint och andra Linux OS ?? Telia bara sade att de inte hade support för Linux.
Hälsning,
hepatica

Permalänk
Medlem
Skrivet av hepatica:

Hej,
Om 2 veckor släcker de ned vårt kopparnät och vi blir tvungna att skaffa mobilt bredband här i glesbygden.
Har bl a flera Dell utan trådlöst nätverkskort. Den här är en Optiplex 780 desktop. Såg på en annan tråd att ett internt kort hade säkrare uppkoppling än en USB sticka. Routern kommer att vara en Huawei E5172, Telias abonnemang.
Så vilka kort /stickor är kompatibla med Mint och andra Linux OS ?? Telia bara sade att de inte hade support för Linux.
Hälsning,
hepatica

Intel, Intel och åter Intel. Jag har aldrig träffat på någon som har problem med Intels kort och Linux.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER:
Hej,
Tack skall du !
Hälsning,
hepatica

Permalänk
Rekordmedlem

Varför fortsätter du inte att använda kabel i lanet om du gjort det tidigare ? Huaweien har väl ethernet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej Mrgaffe,
Det blir ju en kabel till närmaste desktop från routern. De övriga 3 desktopparna får ju gå via trådlöst. 2 st laptops har trådlösa nätverkskort redan installerade.
När vi fick ADSL hit -06 skaffade jag trådlöst men det gick inte att spela poker, blev nedkopplad hela tiden. Jänkarna påstod att klienten var så känslig så jag drog en fast 20m nätverkskabel med en router intill första jacket och efter det har det fungerat perfekt. Sedan skaffade jag mig homeplugs från Kjell & co., då kunde jag vara uppkopplad i hela kåken. Kör nästan bara Linux. Skall åka till Örebro och köpa ett par externa kort och se om det fungerar.
Har du några bra råd så säg !!!
hepatica

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

Hej Mrgaffe,
Det blir ju en kabel till närmaste desktop från routern. De övriga 3 desktopparna får ju gå via trådlöst. 2 st laptops har trådlösa nätverkskort redan installerade.
När vi fick ADSL hit -06 skaffade jag trådlöst men det gick inte att spela poker, blev nedkopplad hela tiden. Jänkarna påstod att klienten var så känslig så jag drog en fast 20m nätverkskabel med en router intill första jacket och efter det har det fungerat perfekt. Sedan skaffade jag mig homeplugs från Kjell & co., då kunde jag vara uppkopplad i hela kåken. Kör nästan bara Linux. Skall åka till Örebro och köpa ett par externa kort och se om det fungerar.
Har du några bra råd så säg !!!
hepatica

Det var ingen förklaring på varför du ska börja köra allt över wifi för att du byter router men Intel är störst som kretstillverkare så de lär ha stöd, själv har jag inte haft några problem alls med drivrutiner för nätverk i linux med nån dator jag använt men vill man så kan man ju söka på den specifika kretsen och se om den stöds.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Absolut. Som jag skrev i början så släcks vårt fasta nät ned den sista november och efter det är det bara mobilt bredband som gäller. Ingen fiberoptik finns att tillgå för oss.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
Absolut. Som jag skrev i början så släcks vårt fasta nät ned den sista november och efter det är det bara mobilt bredband som gäller. Ingen fiberoptik finns att tillgå för oss.

Det jag syftar på är att hur du ansluter till internet inte påverkar hur lanet kopplas upp eller har du tidigare inte haft nått lan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
Absolut. Som jag skrev i början så släcks vårt fasta nät ned den sista november och efter det är det bara mobilt bredband som gäller. Ingen fiberoptik finns att tillgå för oss.

Skrivet av mrqaffe:

Det jag syftar på är att hur du ansluter till internet inte påverkar hur lanet kopplas upp eller har du tidigare inte haft nått lan ?

För att förtydliga kanske. Huawei E5172 är en router med 4g som enbart har en ethernet port. Jag antar att detta är anledningen till att OP nu vill köra WiFi till alla datorer?
Men eftersom routern trots allt har en ethernet port borde det gå att köpa en switch som kopplas till denna porten. Sedan kan de extra portarna från switchen kopplas till 20m kabeln och homeplugs precis som det tidigare varit kopplat till ADSL routern. Därmed blir det inget krångel med kompatibilitet eller dålig mottagning på WiFi

Permalänk
Medlem

@Devien:
Ok boys. Det har aldrig varit frågan om detta . Det är inte problemet. Min enda fråga har varit vilka externa/interna trådlösa nätverkskort som är kompatibla med olika Linux OS. Den här Huawei routern verkar inte fungera tillsammans med Linux.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@Devien:
Ok boys. Det har aldrig varit frågan om detta . Det är inte problemet. Min enda fråga har varit vilka externa/interna trådlösa nätverkskort som är kompatibla med olika Linux OS. Den här Huawei routern verkar inte fungera tillsammans med Linux.

Varför skulle en router inte fungera gentemot en linuxklient, den är ju inte beroende av vilket operativsystem som klienterna använder och största delen av allt på internet använder linux och det är nog faktiskt också troligt att routern kör linux i grunden.
Hursomhelst, Intels kretsar stöds av nästan allt omedelbart de släpps på marknaden och linux brukar ha bra stöd för nätverk så om du inte hittar nån helt ny och lite udda krets från en liten tillverkare så finns det nog stöd för den i linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Var hos en granne igår med en laptop ( Win 10 och Peppermint 7 ). Han har mobilt bredband och har Telias router, Huawei E5172.
Det gick lätt och smidigt att få igång Win 10 men Peppermint gick inte alls.
Är självklart tacksam för tips !

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
Var hos en granne igår med en laptop ( Win 10 och Peppermint 7 ). Han har mobilt bredband och har Telias router, Huawei E5172.
Det gick lätt och smidigt att få igång Win 10 men Peppermint gick inte alls.
Är självklart tacksam för tips !

Låter skumt, själv har jag inte haft några problem alls med nätverk i linux och jag har svårt att tro att problemen beror på linux i sig, strul kan ju alltid uppstå men det beror nog på annat än linux.
Vad hände, har du lite mer detaljer om vad som gick snett ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi följde Telias instuktioner till punkt och pricka. Det slutade alltid med " Trådlöst nätverk never ". Vi testade inte att koppla LAN-kabeln från routern direkt till min laptop pga att den var kopplad till hans frus dator och han var rädd att det kunde strula.Frågar man Telia så säger de bara att de inte har support för Linux.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

Vi följde Telias instuktioner till punkt och pricka. Det slutade alltid med " Trådlöst nätverk never ". Vi testade inte att koppla LAN-kabeln från routern direkt till min laptop pga att den var kopplad till hans frus dator och han var rädd att det kunde strula.Frågar man Telia så säger de bara att de inte har support för Linux.

Var i processen tar det stopp, kan du se och ansluta mot rätt ssid, kan du ansluta och kommer till att mata in nyckel, får du inget ip?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Tack för att du orkar !
Vi matade in nyckeln men fick inget ip, bara telias never.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
Tack för att du orkar !
Vi matade in nyckeln men fick inget ip, bara telias never.

Det är bara asciitecken i ssid och nyckel ? Dvs inga mellanslag eller å, ä eller ö ?
Provat utan kryptering igång ? Provat att byta ssid och nyckel för att tvinga fram en ny anslutning ? Provat utan kryptering igång ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ok. Tack skall pröva det nästa gång hos honom. Själv väntar jag till sista dagarna i november innan jag lämnar ADSL, med sorg i hjärtat.
Kan berätta för dig att när Linde Energi år -08 grävde ner låg- och högspänningskablarna så frågade de Telia om de var intresserade av att få fiberoptiken nergräven tillsammans men de nobbade. Har du fiberoptik ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
Ok. Tack skall pröva det nästa gång hos honom. Själv väntar jag till sista dagarna i november innan jag lämnar ADSL, med sorg i hjärtat.
Kan berätta för dig att när Linde Energi år -08 grävde ner låg- och högspänningskablarna så frågade de Telia om de var intresserade av att få fiberoptiken nergräven tillsammans men de nobbade. Har du fiberoptik ?

Ja vi bildade en fiberförening genom att göra om en vattenförening och fixade det själva så nu äger vi fibernätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Var det dyrt ? År -20 är det tänkt att vi skall få det här också, till en kostnad i dagsläget på 21500:-/per hushåll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
Var det dyrt ? År -20 är det tänkt att vi skall få det här också, till en kostnad i dagsläget på 21500:-/per hushåll.

Det har kostat kring 18 000 just nu men kan bli billigare om det är fler som efteransluter sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
80% här i byn måste vara med annars backar Telia. Vad använder du själv för OS ? Kör du apple OS X ? Jag har mer än 20 st olika Linux OS, gillar dem skarpt. Använder bara Windows för internetbanken. Du kanske har något bra alternativ.
Gillar du hockey ? Arboga förlorade hemma mot Grästorp nyligen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
80% här i byn måste vara med annars backar Telia. Vad använder du själv för OS ? Kör du apple OS X ? Jag har mer än 20 st olika Linux OS, gillar dem skarpt. Använder bara Windows för internetbanken. Du kanske har något bra alternativ.
Gillar du hockey ? Arboga förlorade hemma mot Grästorp nyligen.

Använder själv win och linux och har aldrig ägt Mac men jag har jobbat på Macar.
Banken funkar bra i linux men Bankid är det ju lite värre med numera men det går ju att gå runt det med mobilt bankid eller en virtuell winmaskin, personligen så har jag ofta ett par maskiner med olika os igång så jag har inte nått större problem med det även om jag hade föredragit att bankid hade funkat i linux eftersom jag försöker dra mig mer o mer mot linux för dagligt användande sedan win 8 släpptes.
Har inte lärt mig exakt hur jag ska göra allt jag vill göra i linux ännu men det blir mindre och mindre funktioner som inte går att ersätta men jag saknar lite funktioner ännu.
Är ingen större skridskofantast av nån sort men jag har varit i ishallen nån gång och tittat, Bandy är större häromkring mellan Vänersborg, Trollhättan och Lidköping, 3 elitlag i varsin grannstad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ok. Har aldrig ägt en mac. Vann en på tradera för nästan 2 år sedan men blev blåst på pengarna, 3300 kr. Han hade blåst 7 andra personer också. Den 20 november förra året förlorade han på alla 8 punkter i Malmö tingsrätt. Antingen gick han underjorden eller flydde landet. Kronofogden kan inte få tag på honom. Skall inte gå in på hans ursprung. Annars tycker jag tradera är riktigt bra. Hur som helst, imorgon skall jag köpa ett externt trådlöst nätverkskort. Sedan skall jag testa den på olika linux och se om den tar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hepatica:

@mrqaffe:
Ok. Har aldrig ägt en mac. Vann en på tradera för nästan 2 år sedan men blev blåst på pengarna, 3300 kr. Han hade blåst 7 andra personer också. Den 20 november förra året förlorade han på alla 8 punkter i Malmö tingsrätt. Antingen gick han underjorden eller flydde landet. Kronofogden kan inte få tag på honom. Skall inte gå in på hans ursprung. Annars tycker jag tradera är riktigt bra. Hur som helst, imorgon skall jag köpa ett externt trådlöst nätverkskort. Sedan skall jag testa den på olika linux och se om den tar.

Innan du köper nått så bör du i så fall kolla add det finns linuxdrivrutiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jovisst, tack. Känner du till Netgear ? Har väldigt stort sortiment.

Permalänk
Medlem

@hepatica: Atheros kretsar brukar också funka bra, men senast jag meckade wifi i linux så var man tvungen att baka in drivers i kärnan vilken slutade med att varje gång man uppdaterade så slutade driversen funka för wifi så man fick göra om.
Leta upp ett bra intel kort som sagt. Netgear är bara ren chansning och inget att rekommendera.
Googla lite efter respektive dist och ett nätverkskort du hittat så får du nog bäst svar om det funkar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Deejay_Alive:
Tack deejay ! Intel än en gång !!