Playstation 4 Pro plockas isär av Ifixit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

man sätter väl inte en 5400 rpms disk i en dator eller i en konsol 2016 snart 2017 ... har haft såna diskar och man fick spader redan då.. kört ssd diskar eller sshd i många år nu! betala extra ?? skiljer inte så mycket på en 5400 och en 7200 så var vill du komma? bara sätta i gång bråk eller vad var du ute efter?

Handlar väl om att Sony gjorde en affär med hårddisktillverkaren och fick en fete deal på 5400RPM'are..konsolspelare är inte så kräsna ändå så..

Kvittar om de får vänta 5min per laddningsscen eller 45sekunder...för man kan inte känns skillnad på 30sekunder eller 5 minuter.

//Skämt.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

man sätter väl inte en 5400 rpms disk i en dator eller i en konsol 2016 snart 2017 ... har haft såna diskar och man fick spader redan då.. kört ssd diskar eller sshd i många år nu! betala extra ?? skiljer inte så mycket på en 5400 och en 7200 så var vill du komma? bara sätta i gång bråk eller vad var du ute efter?

Det kan skilja sig mellan att ha 0 kostnad och ha 400:- som i sin tur måste komma någonstans ifrån. De flesta verkar faktiskt inte bry sig eftersom PS4 säljer som smör. De som vill ha bättre lagringsmedium får helt enkelt byta ut sitt mot ett bättre..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

man sätter väl inte en 5400 rpms disk i en dator eller i en konsol 2016 snart 2017 ... har haft såna diskar och man fick spader redan då.. kört ssd diskar eller sshd i många år nu! betala extra ?? skiljer inte så mycket på en 5400 och en 7200 så var vill du komma? bara sätta i gång bråk eller vad var du ute efter?

Det skiljer en hel del i ljudnivå, och varför citerar du inte den du diskuterar med?

Sony har också kontrakt på flera år, så det är väl mer en fråga man får rikta till HGST, men troligen kunde de inte erbjuda en nyare 7200 rpm-disk för samma pris. 1TB SSHD kostar garanterat mer, runt dubbla priset och är enbart 5400-rpm. SSHD skulle alltså märkas på priset till konsument. Svårt att såga Sony när Microsoft gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men en radialfläkt är väl ändå det optimala i ett så pass litet chassi, den suger in kallare luft o blåser ut den varma luften.
Den gör det den ska , och det är en bra lösning om man inte har plats för flera fläktplatser d v s in o utsug.

Hur hade du tänkt dig att lösa det med flera axialfläktar?

En 120mm i fronten som suger in, och en 120mm som blåser ut?
Eller kanske högljudda 80mm i fronten som suger in, och en 80mm som blåser ut?

Då hade chassit inte sett ut som det gör nu, det kan jag lova

Men är nyfiken hur du tänker?
Så svara gärna.

Absolut. Men det kanske kunde varit en aningen bättre och större radialfläkt?

Jag vänder mig mot tanken att form går före funktion när maskinen alstrar förhållandevis mycket värme. På Nintendo 64-tiden så räknade man wattspillet på fingrarna. Nu är det ändå 100W som ska viftas bort, vilket inte bara kan viftas bort (hehu).

Det optimala enligt mig vore att använda en 92mm axialfläkt i aktern som drar ut varm luft, och då kan man lika gärna använda två stycken bredvid varandra. Då blir det bra fart på luften samtidigt som förutsättningarna för tyst gång är goda och maskinen kan göras tillräckligt kompakt för vardagsrummet.

Men 80mm-fläktar som snurrar i högst 2000rpm är inte fy skam heller, det är bra mycket bättre fart i sådana än de där sketna radialfläktarna som suttit i alla PS3:or och PS4:or utan föra allt för mycket väsen av sig. Jag "moddade"* min Xbox (första) med en ny fläkt. Slängde ut 70mm-kolibrien som i 12V vrålade på i 4000-5000rpm och slängde in en standard Zalman-fläkt på 80mm. Xboxen matade kostant 6V eller nåt sånt, så fläkten gick i typ 1500rpm och var helt tyst men blåste ändå betydligt mer.

*om jag kan kalla det för det, för det var väldigt enkelt, bara såga av ett hörn på fläkten

Skrivet av Calle2003:

PS4 Pro och PS4 Slim är tystare (förutom Blu-ray läsaren) jämfört med PS4 "Fat" så antingen går de svalare eller så är det en tystare radialfläkt.

Ah, där ser man. Men direkt efter kommer flera som påstår motsatsen Verkar vara varierande kvalitet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag tror det är markant skillnad på första revisionen av PS4 med blankt HDD hölje(CUH-11XX) och andra med matt (CUH-12XX). Min 12:a lät inte farligt mycket medan polarens 11:a lät lite mera. Detta kan bidra till att folk upplever ändringen till Pro:n lite olika. Jag sitter en bit från konsolen själv och tycker inta att varken CUH-12 och Pro:n är störande.

Därtill har flera sagt att om Pro:n är i kompatibilitetsläget och klockar ner sig är den väldigt tyst, men i nyare spel som nyttjar hela hårdvaran fläktar den på desto mera. Jag har endast spelat Uncharted 4 av de spel som ska ha pro-update och har 1080p projektor, så jag vet inte om spelet klockar upp hårdvaran ens.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Petterk:

Det skiljer en hel del i ljudnivå, och varför citerar du inte den du diskuterar med?

Sony har också kontrakt på flera år, så det är väl mer en fråga man får rikta till HGST, men troligen kunde de inte erbjuda en nyare 7200 rpm-disk för samma pris. 1TB SSHD kostar garanterat mer, runt dubbla priset och är enbart 5400-rpm. SSHD skulle alltså märkas på priset till konsument. Svårt att såga Sony när Microsoft gör samma sak.

Intressant inflik, jag har Toshiba-disk i min Pro. Sony verkar ha plockat in från flera tillverkare för att täcka upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

man sätter väl inte en 5400 rpms disk i en dator eller i en konsol 2016 snart 2017 ... har haft såna diskar och man fick spader redan då.. kört ssd diskar eller sshd i många år nu! betala extra ?? skiljer inte så mycket på en 5400 och en 7200 så var vill du komma? bara sätta i gång bråk eller vad var du ute efter?

Dels är ljudnivån lägre på en 5400 rpm vs en 7200 rpm, och prestandaskillnaden är sannolikt inte speciellt stor i realiteten heller eftersom det är mycket mer än skivornas rotationshastighet som avgör hur snabb enheten är. Som en bonus utvecklar den antagligen aningen mindre värme.

Priset på en konsoll är redan extremt pressat, sannolikt så pressat att de säljer själva enheten med viss förlust, och de allra flesta som köper en konsoll kommer inte märka någon skillnad mot en SSD såvida de inte ställde två konsoller bredvid varandra. Utvecklingen på lagringsmedia är inte riktigt där att SSDs kan konkurrera med priset på HDDs, så det är fullt naturligt att man valt att utrusta konsollerna med HDDs.

SSHD stället jag mig starkt tvivlande till, framförallt eftersom diskens firmware ska avgöra vad som är viktigast att lägga på SSD-delen. De är säkert snabbare än HDDs i vissa situationer, och lika långsamma i andra, då de ändå kommer begränsas av I/O-hastigheten på den mekaniska delen. Det skulle bli en stor procentuell merkostnad för en konsoll, som sannolikt skulle märkas av ännu mindre prestandamässigt än skiftet från SSD till HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Intressant inflik, jag har Toshiba-disk i min Pro. Sony verkar ha plockat in från flera tillverkare för att täcka upp.

Intressant, Toshiba tillverkar inte ens några 7200-rpmare däremot

Hos Sony kan man iaf byta den interna disken, hos Microsoft får man lov att köra extern om man vill expandera. Går att ersätta disken där om man kan klona originaldisken, men vid reset så krymps den till original-storleken (om man satt i större disk och växt partitionen) och utan filerna/mjukvaran som ligger på disken fungerar inte konsolen så det är verkligen inte tänkt att man ska byta.

Ska man ändå byta disken är det ju bra att originaldisken knappt syns på priset, men jag tror nog många också nöjer sig med den. I många fall är det inte så stor skillnad i laddningstiderna. Är ju inte riktigt samma sak som i en PC.