Permalänk

Vilken Hastighet passar bäst? (Fiber)

Tjena! Nu till veckan så börjar fiber grävningen/installationen bli klar och vi vet inte vilket hastighet som skulle passa bäst för oss. Vi är ungefär 6-7 st som använder internet dagligen varav 2 st som spelar och laddar ner spel. Vi funderar på Bahnhof 100/10 eller 25/100, vilken hastighet tror ni passar bäst? Och är Bahnhof en pålitlig leverantör?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Generellt så kräver ju inte spelande så hög hastighet. Viktigare med bra router. Skulle inte tro att du behöver mer än 10 Mb upp, så 100/10 låter bra.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisMine:

Tjena! Nu till veckan så börjar fiber grävningen/installationen bli klar och vi vet inte vilket hastighet som skulle passa bäst för oss. Vi är ungefär 6-7 st som använder internet dagligen varav 2 st som spelar och laddar ner spel. Vi funderar på Bahnhof 100/10 eller 25/100, vilken hastighet tror ni passar bäst? Och är Bahnhof en pålitlig leverantör?

25/100 ser ut som ett typo, säker att det inte är 25/10? Isåfall, kör på 100/10, alltid gött att ha lite extra kraft. Vad betyder "använder internet" för övrigt? Kan vara allt från surfa till att titta på netflix, men skiljer markant i bandbredd som krävs. Bahnhof brukar vara populära på sweC för deras politiska uttalanden/handlingar, som att vägra spara IP adresser etc. Jag hade dem själv i ca 2 år och det fungerade utmärkt den tiden jag hade dem i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att han menar 250/100. Det är en vanlig hastighet hos Bahnhof.

Om inte ni ser det som ett problem med pengarna skulle jag lätt satsa på 250Mbit.
Inte för att jag tror att ni kommer maxa linan men det skadar inte att ha lite överkraft om man är några stycken som delar på linan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

100/10, ska man ladda ner spel idag är det guld värt skulle jag säga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Sorry, Jag menade 250/100 :/

@cheben med "använder Internet" så menar jag att man surfar, streamar film.

Dock så kommer har vi TV från bredbandsbolaget, drar den något Internet? (Den står igång mest hela dagarna)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisMine:

Sorry, Jag menade 250/100 :/

@cheben med "använder Internet" så menar jag att man surfar, streamar film.

Dock så kommer har vi TV från bredbandsbolaget, drar den något Internet? (Den står igång mest hela dagarna)

Ok, är det frågan om att ha 250/100 så skulle jag säga att det beror på vad det kostar. 100/10 kommer räcka (om ni inte streamar allt för mkt 4k material), men att ha 250/100 kan ändå vara värt det ibland. Att gå från 10 till 100 upp gör det tex möjligt att börja ladda upp större filer, tex backupslösningar som crashplan.

Är det TV så ni får vanlig kabel TV men över fiber skall den ej påverka er internethastighet. Tror inte IPTV gör det heller för den delen. En fiber har så enormt mycket bandbredd att det inte riktigt konkurrerar med varandra om det är vettigt gjort. Dock inte 100% säker på den delen

Permalänk
Medlem

Hade tagit 250Mbit om ni är så många. Beror ju dock på hur mycket video man ser och hur ofta spel tankas. Men köra slut på 100Mbit är inte svårt 2016.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

OK, Tack för hjälpen, så jag tror att vi börjar med 100/10 och sedan ser i fall det fungerar bra annars så får vi uppgradera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I de fallen som man faktiskt maxar en 100/100 lina så kan man oftast maxa en 250 lina också. Fördelen med 250 är ju främst att man halverar tiden det tar att tanka större saker för en fortfarande rätt så rimlig kostnadsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När man ska ladda ner spel så är 250 ner guld

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc