ASUS USB-AC56 anslutning till 5GHz-band beter sig underligt

Permalänk
Medlem

ASUS USB-AC56 anslutning till 5GHz-band beter sig underligt

Hej!

Efter att ha installerat om drivrutiner, resettat router, sett till att bara en enhet kör på 5GHz-bandet och så vidare lämnar jag nu över bollen till er, kära sweclockare.

Min nätverksdongel beter sig oerhört udda. Fel enl. nedan (fel uppkom efter viss tid, säg 2,5 veckor efter köp):

  • Kan inte ansluta till 5GHz bandet, det med internetuppkoppling hakar upp sig (inkl öppnande av nätverkscenter, enhetshanteraren och så vidare som har en direkt koppling till dongeln

  • 2,4 GHz bandet funkar felfritt

  • Ominstallation av drivrutiner funkar ej, drivrutiner från ASUS egna hemsida gör att dongeln startar om sig själv i en loop. Detta medför att jag måste köra P&P drivarna

  • Ibland funkar 5GHz bandet, ibland direkt vid uppstart, ibland efter avinstallation via enhetshanteraren, ibland efter fem försök av avinstallation

Testat:

  • Ominstallera drivrutiner (inkl de från ASUS egna hemsida)

  • Uppdaterat USB 3.0 drivare till mitt mobo (Z170-A)

  • Resetta router

  • Sett till att inga andra enheter är uppkopplade på 5GHz-bandet

  • Efter hoppet gett upp, LUKTAT på usb-dongeln för att se så att det inte luktar bränt

När den väl har åtkomst till 5GHz-bandet och den inte beter sig oerhört underligt så funkar det felfritt tills det att jag stänger av datorn. Det känns som ett mjukvaru-problem men jag har inte lyckats identifiera vad det kan vara.

PS. Felstavningar och dylikt kan förekomma, det har varit en hård dag på jobbet.

//debben

Permalänk
Medlem

Ominstallation av drivrutiner funkar ej, drivrutiner från ASUS egna hemsida gör att dongeln startar om sig själv i en loop. Detta medför att jag måste köra P&P drivarna

Detta låter inte bra. Har du testat med lite äldre drivare eller de som kom i förpackningen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@debben: Har exakt samma. Hade samma underliga problem att ansluta mig till dongeln. Hos mig var lösningen att ha olika SSID på 2,4 & 5 Ghz banden. Annars gick det nästa alldrig att få min nas att koppla upp sig på 5ghz bandet. Blev 2.4 Ghz bandet eller ett felmeddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ominstallation av drivrutiner funkar ej, drivrutiner från ASUS egna hemsida gör att dongeln startar om sig själv i en loop. Detta medför att jag måste köra P&P drivarna

Detta låter inte bra. Har du testat med lite äldre drivare eller de som kom i förpackningen?

Skrivet av dennisnp:

@debben: Har exakt samma. Hade samma underliga problem att ansluta mig till dongeln. Hos mig var lösningen att ha olika SSID på 2,4 & 5 Ghz banden. Annars gick det nästa alldrig att få min nas att koppla upp sig på 5ghz bandet. Blev 2.4 Ghz bandet eller ett felmeddelande.

Spännande svar hörreni. Nej jag har inte testat gamla drivrutiner, men det verkar inte vara problemet eftersom jag körde drivisarna de har på hemsidan redan innan problemet uppkom.

@dennisnp

Intressant! Jag testade att byta SSID och kanal, samt kontrollera vilka kanaler närliggande 5GHz-band kör. Inget av det fungerar skulle jag vilja tillägga. Jäkla skit.

Nästa steg är väl en rollback, det är ju uppenbarligen någonting som har blivit fel med drivrutiner, eller en kombination av denna drivrutin och andra.

Ni har ingen susning om något program som liknar DDU för andra drivrutiner än GPU?

Edit: Kan det ha något att göra med VMWare? Den kör ju in nätverksdrivisar vid installation... (har testat avinstallera detta, men kan det ligga rester och skräpa?)