Permalänk

IP-TV koppling

God kväll!

Tog på mig uppdraget att koppla om föräldrarnas TV "setup". De har IP-TV från Telia och använder förtillfället en box som får koppling via routern med RJ-11. Det jag försöker klura ut är det smidigaste sättet att koppla in en till TV och detta på ett sätt som i längden blir väldigt enkelt då mina föräldrar inte är särskilt tekniskt intresserade och har kunskap därefter. Antar att man måste ha ytterligare en box för att kunna använda sig av två skärmar men vill koppla de utan att binda ett såkallat tvillingabonemang. De olika skärmarna är på två olika våningar och jag vill koppla de på ett enkelt sätt utan att dra för många synliga kablar, funderar på en homeplug lösning. Till mina fråga då, hur kopplar jag in ytterligare en skärm med eller utan hjälp av ytterligare box på enklaste sätt?

De använder sig a en "vanlig" tv och en Samsung smart tv (vet ej modell) om detta är nyttig information.
Tusen tack för framtida råd.

Permalänk
Medlem

Går med en HDMI splitter men att kunna se på olika kanaler går inte..Telia låser din IP-TV till boxens mac adress så det går inte ens med 2 st boxar som man har en switch mellan väggen och boxarna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Skojar du? 2 trådar i kontakten och TV?!

Det måste vara fel... RJ22 eller RJ45?

Normalt sett har dom lite trådlösa pryttlar för att skyffla det till TV #2
Kompisen fick en TG234:a igår (iof har han fiber?) som skulle lösa det åt honom, kan vara värt att ringa Telia och fråga

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kort svar är att dina föräldrar åker på en tvillingbox för x antal kronor.
Inte ens en teknikfrälst klarar sig utan det om man inte ska spendera pengar på HDMI split och dra dubbla nätverkskablar mellan dem. För att inte tala om problemet med att byta kanal då fjärren med största sannolikhet är IR.

Permalänk

@Gurk Kikat på en sådan men lite tveksam att köra tv trådlöst då det är ganska mycket störningar redan, vet du vilken frekvens de kör på? Räcker det med en TG234:a eller måste man ha extramottagare om man vill ha på mer än 1 skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DASANTOON:

@Gurk Kikat på en sådan men lite tveksam att köra tv trådlöst då det är ganska mycket störningar redan, vet du vilken frekvens de kör på? Räcker det med en TG234:a eller måste man ha extramottagare om man vill ha på mer än 1 skärm?

Japp, extra box för TV#2 och frekvensen är 2.4ghz (det är vanlig IP-trafik liksom) och det går ... wht... 4-10mbit så det brukar funkar bra trådlöst.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kort svar är att dina föräldrar åker på en tvillingbox för x antal kronor.
Inte ens en teknikfrälst klarar sig utan det om man inte ska spendera pengar på HDMI split och dra dubbla nätverkskablar mellan dem. För att inte tala om problemet med att byta kanal då fjärren med största sannolikhet är IR.

Finns ju Telias Zappa-app
Fungerar ypperligt skall tilläggas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Japp, extra box för TV#2 och frekvensen är 2.4ghz (det är vanlig IP-trafik liksom) och det går ... wht... 4-10mbit så det brukar funkar bra trådlöst.

Ja det verkar ju vara det bästa alternativet! Blir nog den lösningen till slut!
Stort tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det ingår en playtjänst också, prova den.
https://playplus.telia.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DASANTOON:

@Gurk Kikat på en sådan men lite tveksam att köra tv trådlöst då det är ganska mycket störningar redan, vet du vilken frekvens de kör på? Räcker det med en TG234:a eller måste man ha extramottagare om man vill ha på mer än 1 skärm?

Mina päron har telia via ADSL och tv. Då första uttaget är på övervåningen så hade de en kabel först. Men sen köpte farsan 2 trådlösa grunkor, fungerar kanon. Verkar inte störa något annat heller. Är dock inte 100 på om vi pratar om samma sak här. Dessa är då för 1 tv. Men typ "trådlös hdmiförlängning". Kan hända man kan ha flera sånna för att skicka tv till flera.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DASANTOON:

@Gurk Kikat på en sådan men lite tveksam att köra tv trådlöst då det är ganska mycket störningar redan, vet du vilken frekvens de kör på? Räcker det med en TG234:a eller måste man ha extramottagare om man vill ha på mer än 1 skärm?

Nu har jag inte den prylen men köpte en som webhallen sålde tidigare, fugerade superfint i någon månad tills något hände i huset (hyreshus) - ny granne med nytt WiFi, ny mikrovågsugn eller liknande då boxen slutade fungera, fick en ny från webhallen men nope. Den klarade inte av att synca längre.

Så nej det är inte vanlig Wi-Fi 2.4 utan någon egen standard som förmodligen inte klarar av att göra resend alls. (som sagt har INTE testat Telias box, dock samma frekvensband) - Webhallen säljer den inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Nu har jag inte den prylen men köpte en som webhallen sålde tidigare, fugerade superfint i någon månad tills något hände i huset (hyreshus) - ny granne med nytt WiFi, ny mikrovågsugn eller liknande då boxen slutade fungera, fick en ny från webhallen men nope. Den klarade inte av att synca längre.

Så nej det är inte vanlig Wi-Fi 2.4 utan någon egen standard som förmodligen inte klarar av att göra resend alls. (som sagt har INTE testat Telias box, dock samma frekvensband) - Webhallen säljer den inte längre.

Den jag pekade på från telia, det är en helt vanlig repeater, 2.4 och 5.0 ghz.
http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-ho...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Den jag pekade på från telia, det är en helt vanlig repeater, 2.4 och 5.0 ghz.
http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-ho...

Jaha, det förstod jag faktiskt inte då den marknadsförs som en TV repeater. Då måste du samexistera på Wi-Fi nät, usch!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av studiox_swe:

Jaha, det förstod jag faktiskt inte då den marknadsförs som en TV repeater. Då måste du samexistera på Wi-Fi nät, usch!

Iptv använder ofta multicast och det stöds inte av alla wifiprylar, det kan vara därför man lägger in tv i namnet. (spekulation)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Installerade https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/te... idag och det var lätt som en plätt (perfekt för mina föräldrar alltså) kan även flika in med att repeater funktionen fungerade bättre än väntat, trots att den sitter på andra sidan huset en våning under routern så tappade jag från 50mb/s till 35mb/s! Själva huvudfunktionen iallafall för mitt projekt (IP-tv) så blev det helt okej, ingen störning hittills men antar att man får ge det lite tid innan man drar några slutsatser!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jaha, det förstod jag faktiskt inte då den marknadsförs som en TV repeater. Då måste du samexistera på Wi-Fi nät, usch!

Marknadsföring talar inte så mycket om tekniken bakom.
Det är ~10mbits/stream och ja det samexisterar med övrig trafik, det är lite tricket med ip-tv och multicast. Om du inte våglängds-separerar tjänsterna, exempelvis kör enkelriktad digitaltv över 1550nm (vanlig kabeltv). Men dom cpe:rna är lite dyrare och du får som kund sämre flexibilitet (exempelvis väldigt krångligt med trådlös överföring då bandbredden lätt hamnar på 1gbit eller mer)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Det billigaste är att skaffa en mediaspelare.
Och använda play plus.som ingår när man har tv hos Telia.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Marknadsföring talar inte så mycket om tekniken bakom.
Det är ~10mbits/stream och ja det samexisterar med övrig trafik, det är lite tricket med ip-tv och multicast. Om du inte våglängds-separerar tjänsterna, exempelvis kör enkelriktad digitaltv över 1550nm (vanlig kabeltv). Men dom cpe:rna är lite dyrare och du får som kund sämre flexibilitet (exempelvis väldigt krångligt med trådlös överföring då bandbredden lätt hamnar på 1gbit eller mer)

Jag känner en del folk som driftar IP-TV nät men att man våglängseparerar Coax förstår jag inte riktigt hur du menar..

Multicast fungerar på alla trådlösa enheter då det Wi-Fi är i princip en brygga. Sen är det ju ett problem att multicast trafik oftast är UDP och att wifi routrar kanske inte har IGMP inbyggt vilket kanske floodar lite. Har aldrig kört multicast i wireless.

Det kan också vara så att prylarna faktiskt gör om trafiken till unicast, vilket skulle vara mer effektivt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag känner en del folk som driftar IP-TV nät men att man våglängseparerar Coax förstår jag inte riktigt hur du menar..

Det smög sig in en punkt där, ursäkta.

Förtydligar:

Om man våglängdsseparerar tjänsterna och tappar av digital-tvn för sig så ställer det lite högre krav på cpe:n, plus och minus med trådlöst eller inte trådlöst. Man våglängdsseparerar över fibern alltså (1550nm är en ljus-våglängd) och därmed till bryggan mellan fiber/coax. CPE:erna har isf ett ljus för bredband, ett för tv och en för retur. = dyrare utrustning

Våglängsseparering över coax är vanligt, även om du inte förstod det, men det är för att adressera cpe:er i större fastighetsnät så man kan hantera överbokning på ett bra sätt... tänk comhem-nät, ip-tv går som en separat ip-tjänst och har inte med våglängden över coax att göra (ena är l2 och det andra är l3 kommunikation)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Det smög sig in en punkt där, ursäkta.

Förtydligar:

Om man våglängdsseparerar tjänsterna och tappar av digital-tvn för sig så ställer det lite högre krav på cpe:n, plus och minus med trådlöst eller inte trådlöst. Man våglängdsseparerar över fibern alltså (1550nm är en ljus-våglängd) och därmed till bryggan mellan fiber/coax. CPE:erna har isf ett ljus för bredband, ett för tv och en för retur. = dyrare utrustning

Våglängsseparering över coax är vanligt, även om du inte förstod det, men det är för att adressera cpe:er i större fastighetsnät så man kan hantera överbokning på ett bra sätt... tänk comhem-nät, ip-tv går som en separat ip-tjänst och har inte med våglängden över coax att göra (ena är l2 och det andra är l3 kommunikation)

Väldigt OT men tror du behöver plugga några år till då jag inte förstår ett dyft av vad du pratar om. Jag pysslar med WDM rätt ofta kan tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Väldigt OT men tror du behöver plugga några år till då jag inte förstår ett dyft av vad du pratar om. Jag pysslar med WDM rätt ofta kan tilläggas.

Om du inte förstår så ska jag plugga? Oklart.

Här står det lite om det jag pekade på.
https://en.wikipedia.org/wiki/Passive_optical_network
https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Om du inte förstår så ska jag plugga? Oklart.

Verkar som du är en expert, då kanske du kan förklara för mig följande:

- Hur kan jag ha en optisk våglängd på ett elektriskt medium, dvs kabel-TV
- Du säger att olika våglängder ger mindre CPU belastning, fast moduleringen av optiskt fiber sker i någon form av SFP och inte i en CPU, hur menar du då?
- Du säger att unicast samexisterar med multicast, men det otroligt sällan med tanke på CoS, hur menar du?
- Du säger att IP-TV är på 10Mbit/s men säger i nästa mening att IP-TV brukar gå över 1000 Mbit/s, hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Verkar som du är en expert, då kanske du kan förklara för mig följande:

Jag kan försöka

Skrivet av studiox_swe:

- Hur kan jag ha en optisk våglängd på ett elektriskt medium, dvs kabel-TV

Läs mitt inlägg igen, jättenoga så står det tydligt digital-tv men då flera personer inte ser skillnad på ip-tv och digital-tv så skrev jag i parantes vilket som avsågs. Det är ungefär som med satelit-tv, eller ip-tv. Någonstans tas ju signalen mot. Digital-tv som matar ip-tv har en väldigt hög bandbredd. Tar du ut den på koaxkabeln (ungefär som vid kabel-tv på villor eller lägenheter etc) så är den svår att skicka med det du missförstod som tv-repeater.

Skrivet av studiox_swe:

- Du säger att olika våglängder ger mindre CPU belastning, fast moduleringen av optiskt fiber sker i någon form av SFP och inte i en CPU, hur menar du då?

Du vet alltså inte vad en CPE är?
"Customer Placed/Permises Equipment" - grunkor hemma hos kunder, fiberkonverteraren samt eventuel enhet att tappa av VLAN för IP-TV/Telefoni/Bredband från olika VLAN till portar eller RF-kontakter (kabel-tv/antennutag). Typ, en switch.

//edit länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Customer-premises_equipment

Skrivet av studiox_swe:

- Du säger att unicast samexisterar med multicast, men det otroligt sällan med tanke på CoS, hur menar du?

Protokollmässigt över L2

Skrivet av studiox_swe:

- Du säger att IP-TV är på 10Mbit/s men säger i nästa mening att IP-TV brukar gå över 1000 Mbit/s, hur menar du?

Nej, IP-TV som stream (om du förstår enklare) är inte samma som enkelriktad digital-tv-ström som utan problem växer iväg till ~1gbit.

Har du fler frågor så svarar jag gärna på dom

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Nej, IP-TV som stream (om du förstår enklare) är inte samma som enkelriktad digital-tv-ström som utan problem växer iväg till ~1gbit.

Ptja det är ju tvärtom, fast det kanske du lär dig nån gång. Multicast strömmar, dvs TS strömmar om du vet vad det är, de är aldrig över 25 Mbit, faktiskt är att det endast finns en distributör i Sverige som kör 25 Mbit..... Så dina Gigabit vet jag inte var du får från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ptja det är ju tvärtom, fast det kanske du lär dig nån gång. Multicast strömmar, dvs TS strömmar om du vet vad det är, de är aldrig över 25 Mbit, faktiskt är att det endast finns en distributör i Sverige som kör 25 Mbit..... Så dina Gigabit vet jag inte var du får från.

Du verkar vara tvärlåst på att digital-tv är samma sak som IP-TV och multicast.

Jag ska försöka förklara:

Om du tänker dig alla kanaler i det marksända nätet som skickas ut samtidigt, hur stor bandbred tar dom då på ett ungefär?
Det blir en hel del faktiskt.

Eller, om vi tar HC:n för viasat eller c.more som dels skickar iväg kanalerna upp till jymden, eller den avtapparen till telia/bbb/telenor/etc för utskick som ip-tv, vad är den grunkans bandbredd? Det blir en hel del det med.

Eller, exempelvis Sappa som samlar ihop både Viasat och C.More, några utländska och andra kanaler... den det är samlas ihop och distribueras som kabel-tv, det skickas på helt vanliga maskiner intill ip-tv-strömmarna till distributionsställena... det blir totalt lite över 2gbit, faktiskt.

Så, förstår du nu?

//edit - nu har jag en fråga till dig (om det är ok att jag får ett svar tillbaks): Kan du förklara vad dom olika delarna av din signatur står för? Först trodde jag att du var certad? Men det är du ju inte, eller? - Det är saker du stött på i jobbet eller?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T