Permalänk
Medlem

Lösning utan en massa kabel?

Hej! Har knappast någon koll på nätverk, så hoppas att jag kan få lite råd här.
Bor i en lägenhet som egentligen är ett renoverat garage och har Telia adsl som fungerar bra. Routern står i kontoret där jag och sambon har våra datorer. Skulle vilja spela lite på den stora skärmen i vardagsrummet och började kolla på saker som tex steam link... Dock verkar dessa inte vara några höjdare över wifi och många rekommenderar att dra kabel direkt till dem. Dock är det en vägg i mellan och de står liksom på motsatta ändar av rummen, så det blir ganska många meter. jag funderar på om det skulle finnas någon annan lösning för att använda TVn som monitor?

Kanske skulle kunna flytta routern till vardagsrummet med förutsättningen att det telejacket fungerar (inga antennuttag fungerar så är inte säker på att alla telejacket gör det) då det skulle bli kortare distanser från routern till datorn och till tvn. Annars har jag funderat på trådlös HDMI och Bluetooth kontroller...

Antar att det inte går att använda två routrar? En i varje rum? Finns det några andra lösningar?

Permalänk
Medlem

Det låter som att Powerline kan vara det du söker: https://www.dustinhome.se/group/hardvara/natverk/powerline/?s...

Har använt det mycket själv i mina dagar och fungerar i princip problemfritt (så länge det är på samma fas i elcentralen) och är SÅ mycket bättre än WiFi.

Permalänk
Medlem

Med lite tur kan du kanske köra en "homeplug"/"powerline".
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/natverk/...

Jag testade i förra lägenheten, men det var värdelöst.
Beror mycket på hur elen är dragen antar jag.

Permalänk
Medlem

Powerlines lät sannerligen intressant. Dock skulle det ju vara surt att köpa hem ett pack och sedan märka att de inte fungerar så bra... Får helt enkelt läsa på lite. Finns det några andra lösningar?

Permalänk
Medlem

@mogalen:
Öppet köp 30 dagar använd det. Öppna prylarna försiktigt och fabriksåterställ dem innan du lämnar tillbaka dem.

Visa signatur

.

Permalänk

Köp en poweline och prova och fungerar det inte, öppet köp?

Edit: Någon var snabbar

Visa signatur

Citera!