Permalänk
Hedersmedlem

Dator startar men ger bara bild ibland

Det var väldigt längesen jag gjorde en sån här tråd, men nu behöver jag hjälp med ett ganska klurigt problem!

Min stationära dator (Gigabyte Z97MX-Gaming 5, Core i5 4670k, 2x4 GB RAM, Radeon R9 280X, Cooler Master Silent Pro 600W) vill inte alltid ge bild när jag kallstartar den. Tyvärr har det visat sig vara svårt att på ett säkert sätt återskapa felet.

En liten andel av gångerna jag startar den går allt som vanligt, och den är helt stabil när den väl är igång. Fläktar och belysning på moderkortet går alltid igång, men mus och tangentbord lyser inte alltid upp. Ibland fastar den i en boot-loop där den startar om ungefär var 10:e sekund, men ger aldrig bild.

Det är samma problem utan det diskreta grafikkortet, och jag har kört 8 passes i Memtest utan fel.

Så, någon som har erfarenhet av liknande problem? Jag skulle gissa på att nätagg eller moderkort är trasigt. Kommer kunna testa med annat nätagg inom kort, men dela gärna era tankar och erfarenheter!

Permalänk
Medlem

@widL:
När du körde memtest, körde du med bägge minnena i då?

Undrar mest då jag hade problem med mina, körde jag test med alla i (4x2GB) hittades inga fel, körde jag dock med bara 2st eller med bara ett hittades fel direkt på 2st av dem.

Mit problem var dock inte samma som ditt, utan mitt var att vid tung/stor minnes användning så kunde datorn frysa och hard reset var nödvändig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

@widL:
När du körde memtest, körde du med bägge minnena i då?

Undrar mest då jag hade problem med mina, körde jag test med alla i (4x2GB) hittades inga fel, körde jag dock med bara 2st eller med bara ett hittades fel direkt på 2st av dem.

Mit problem var dock inte samma som ditt, utan mitt var att vid tung/stor minnes användning så kunde datorn frysa och hard reset var nödvändig.

Nej, körde bara med en modul, för att minimera potentiella felkällor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

korrupt bios kanske

Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att gissa utan att kunna återproducera felet varje gång (eftersom det ibland fungerar), men mest uppenbara (när du säger boot-loop) är en av 3 saker:

1. Instabil OC, eller minnes problem.
2. Nätaggregatet som inte orkar driva det (tex pga åldrande kondensatorer), eller är defekt.
3. Moderkortet defekt eller dens BIOS som är korrupt (även dåligt backupbatteri kan orsaka BIOS problem).

Att du inte får bild behöver inte betyda defekt grafikkort (GPU) som många tror, då datorn i de flesta fall ska boota även utan den. Det som kan ske är att defekt GPU hindrar uppstarten, men sällan är den orsaken till en boot loop. Eftersom du har hittat att samma fel sker utan GPUn så har ju även den eliminerats, och kvar är de 3 jag listat ovan.

Börja med att nollställa BIOS och även kolla backup batteriet, dessa är enkla saker som kostar väldigt lite tid och jobb, så de är en bra början. Du har redan testat minnet rätt bra, men testa inte bara 1 stick, utan testa även med full konfig, då det kan vara fel i spänning/timeings på dem som gör att den inte kan få till det.

Om du kan få tag i ett extra nätaggregat, testa. För även om GPUn tas ut, och 12Ven blir stabil, så kanske inte 5V, 3,3V eller -12 volt är, och detta ger sina problem. Boot loop sker ofta för datorn startar, sen väntar på att PSUn ska ge signal "spänningar stabila", så att moderkortet kan initiera BIOS och CPU. Men får den inte den signalen efter en liten tid, så stänger den av, och startar igen, tills den får den. Detta kan pågå tills du manuellt stänger, eller i all evighet, och därav .. "boot loop" utan bild.

Om man utesluter allt annat än moderkortet, så blir ju sen slutsatsen att det är defekt moderkort, men detta brukar vara sista steget, för det är ofta bara med uteslutningsmetoder man kan uppnå det.

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx: Tack för ett väldigt bra svar!

Det är ingen överklockning inblandad. Bra poäng med minnes-inställningar som kan ha blivit fel. Jag resetade BIOS nån gång i "början" av felsökningen, men har inte gjort det varje gång jag ändrat på hårdvaran. Ska testas!

Intressant info om boot-sekvensen. Jag har ingen detaljerad koll på hur en modern PC bootar, och nätagget har ganska många år på nacken, så det är inte helt osannolikt att det är där problemet ligger!

Precis som du säger så suger ju såna här problem för att det är så svårt att felsöka utan att kunna utesluta varje komponent separat.

Permalänk
Inaktiv

Har haft samma problem utan lösning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

@Paddanx: Tack för ett väldigt bra svar!

Det är ingen överklockning inblandad. Bra poäng med minnes-inställningar som kan ha blivit fel. Jag resetade BIOS nån gång i "början" av felsökningen, men har inte gjort det varje gång jag ändrat på hårdvaran. Ska testas!

Normalt ska du inte behöva nollställa BIOS hela tiden, så tro inte att du gjort fel där. Men om du har resetat den, och den har svårt att få igång det stabilt igen, så kan det vara en orsak. Har sett detta när tex default inställningen inte ger korrekt minnesspänning (som också kan bero på PSUn så klart), vilket i sin tur ger problem att få en POST. Men om du har testat minnena (även med alla moduler i, som vanligt) och passerat, så bör inte detta vara något problem.

Skrivet av widL:

Intressant info om boot-sekvensen. Jag har ingen detaljerad koll på hur en modern PC bootar, och nätagget har ganska många år på nacken, så det är inte helt osannolikt att det är där problemet ligger!

Start på en PC är... komplext
Finns en fin artikel om detta på Sweclockers, av Jörgen Städje (om du är intresserad).

Nätaggregat har ca 3 (budget) till 5 (mellanklass) till 7+ (high-end) års livslängd på sig, helt beroende på klass, design och hur varmt/hårt den kört. Ett aggregat som kör varmt, får mer last på sig och kondensatorerna torka fortare. Naturligtvis kan du ha tur och få ett ex som håller 10 år trots att det var mellanklass om du sköter om det (håller det rent och svalt och håller max 50-75% last på det, men det är sällsynt.

Skrivet av widL:

Precis som du säger så suger ju såna här problem för att det är så svårt att felsöka utan att kunna utesluta varje komponent separat.

Enda man kan göra är att utesluta del för del med det man har, men har man sporadiska fel, är det enklaste nästa att börja hitta ett pålitligt sätt att framkalla det. För om du ska hitta det, måste du vara säker på att det sker varje gång du testar, annars blir det väldigt jobbigt och långdraget.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu testat med annat nätagg och bytte även CMOS-batteriet. Den beter sig precis lika oregelbundet oavsett minneskonfiguration. Nu har jag nog gjort allt jag kan för att utesluta andra komponenter än processor och moderkort. Får bli att låta Inet testa grejerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Har nu testat med annat nätagg och bytte även CMOS-batteriet. Den beter sig precis lika oregelbundet oavsett minneskonfiguration. Nu har jag nog gjort allt jag kan för att utesluta andra komponenter än processor och moderkort. Får bli att låta Inet testa grejerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt.

Men trasigt moderkort händer, och du har uteslutet det andra så gott du kunnat.