Vatten kylning har jag tänkt rätt / är det något jag har missat

Permalänk

Vatten kylning har jag tänkt rätt / är det något jag har missat

hej alla,

Jag har tänkt att bygga ett eget vattenkylnings system till min dator och till en början bara kyla cpu:en men vid senare tillfälle även börja kyla mitt grafikkort. Jag har plockat ut något jag tror funkar men tänket kolla med sweclocker om det är något jag har missat eller kanske ska tänka om och välja något annat. Det blir mitt först bygge med custom loop och är väldigt nervös att jag ska välja saker som inte passar och börjar läka med mera.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9881150/

Jag har väl en budget med chassit som är med på runt 10K men vill gärna ligga en bit under(helst inte 9999kr). Kom gärna med egna förslag eller tillbehör som kommer göra mitt liv enklare vid bygget.

Tack i förväg

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

Byt ut Anslutningarna i länken till softtube så kommer de funka bättre.
https://www.inet.se/produkt/5331450/anslutning-alphacool-eisz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

hej alla,

Jag har tänkt att bygga ett eget vattenkylnings system till min dator och till en början bara kyla cpu:en men vid senare tillfälle även börja kyla mitt grafikkort. Jag har plockat ut något jag tror funkar men tänket kolla med sweclocker om det är något jag har missat eller kanske ska tänka om och välja något annat. Det blir mitt först bygge med custom loop och är väldigt nervös att jag ska välja saker som inte passar och börjar läka med mera.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9881150/

Jag har väl en budget med chassit som är med på runt 10K men vill gärna ligga en bit under(helst inte 9999kr). Kom gärna med egna förslag eller tillbehör som kommer göra mitt liv enklare vid bygget.

Tack i förväg

Skulle nog rekommendera ett av de färdiga paketen som Komplett säljer.

https://www.komplett.se/product/821956/datorutrustning/kylnin...

https://www.komplett.se/product/821955/datorutrustning/kylnin...

Lycka till

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Sen destillerat vatten kan man köpa 4l för runt 60 kr från en reservdel butik typ Mekonomen då har du extra så du kan spola radiatorn kan finnas skräp i dom.
Som första skrev byt ut kopplingarna till rätt typ

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Skippa EK-Koolant, köp kylarglykol på biltema eller liknande istället, när du ändå är där och köper batterivatten/destvatten.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Entusiast

Byt ut slangen, kan inte minnas att jag läst annat än negativt om Masterkleer...
Skippa destillerade vattnet, köp en dunk på biltema istället. Kommer behövas då du bör rengöra radiatorn...
Byt fittings, du har valt för hardtube och inte för soft...

Permalänk

Tackar, skabyta fittings som ni har pekat ut, om slangen jag har valt är dålig vad rekommenderar ni istället? Och angående färdigt paket så säljer de inga 420radiator paket så det kommer jag inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack för all hjälp nu har jag köpte det, ändra typen av slang och fittings. Kommer bli att åka till Biltema var nu det ligger men men det är det minsta problemet.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Entusiast

Kör du vidare på pastel eller ska du bara köra destillerat vatten? Köper du pastel så är det bara köra 3 delar vatten och 1 del koncentrat då allt du behöver finns färdigt i koncentratet, kör du bara på destillerat vatten så lär du behöva biocide och antikorrosivt... vissa kör med glykol, men av allt jag läst så ser jag snarare bara nackdelar med det.

http://www.overclockers.com/pc-water-coolant-chemistry-part-i...

Citat:

Reasons to use antifreeze:

Readily available
Provides basic corrosion inhibition

Reasons not to use antifreeze

Toxic to humans and animals
Higher viscosity than water (lower flow rates)
Thermal conductivity and specific heat not as good as water
Becomes even more viscous at lower temperatures
Diluted corrosion inhibitors may not provide optimum protection
For these reasons, it is generally better in my opinion to use a specially formulated super coolant additive instead of automotive antifreeze

Motiveringen att sänka frystemp och höja koktemp köper jag inte... du kommer aldrig köra vattnet i närheten av frystemp och om vattnet närmar sig kokpunkten så har pumpen förmodligen redan gett upp innan detta då pumpar inte brukar föredra vattentemp på 60 grader eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

Tackar, skabyta fittings som ni har pekat ut, om slangen jag har valt är dålig vad rekommenderar ni istället? Och angående färdigt paket så säljer de inga 420radiator paket så det kommer jag inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket bra val av komponenter, för att vara ett första bygge. Ger utmärkta utbyggnads möjligheter.

Stora plus i ditt system:
* 420 rad (3x140mm) Kommer räcka även när du utökar med grafikkortet i loopen.
* Noctua 140mm Svarta, bland de bästa man kan köpa för att driva luft igenom en radiator.
* D5 pump. Inte jätte tyst, men OK och kraftfull.

De färdiga kitten hade en del minus:
* 240/360 rad. Mycket mindre. 120mm fläktar låter mera än motsvarande 140mm.
* DDC pump. Svagare än D5.

Köper du batterivatten på Biltema? (Det gör jag med) glöm inte att ha i någonting för att motverka alg-bildning.
Jag brukar köpa "->denna<-"
Den tenderar dock att över tid färgas blå. Ett andra alternativ har någon redan nämnt, att blanda i glykol fungerar alldeles utmärkt. Men om du gör det? var då säker på att du kan tappa ut vattnet utan att få en droppe på dina delar, för glykol brukar lämna spår.
För övrigt har du glömt att investera i en avtappning. Då kan du alltid tappa ur systemet under kontrollerade former. Det kan du inte utan.

Kompletera gärna ordern med:
1x T-stycke.
2x extra fittings för slang, till den.
1x Kulventil
1x hane/hane adapter.
1x Fitting Utgående ände, för slang ut ur chassit.

Vill du inte ha kulventilen direkt på T-koplingen, kan du byta ut hane/hane adaptern mot två till fittings. (Totalt fem).
Det är några hundralappar till, jag vet av erfarenhet att det är sura hundralappar att lägga. Men jag vet också av erfarenhet att första gången man dränerar loopen, kommer man ångra att man inte byggde rätt från början.

Lycka till!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Kompletera gärna ordern med:
1x T-stycke.
2x extra fittings för slang, till den.
1x Kulventil
1x hane/hane adapter.
1x Fitting Utgående ände, för slang ut ur chassit.

Vill du inte ha kulventilen direkt på T-koplingen, kan du byta ut hane/hane adaptern mot två till fittings. (Totalt fem).
Det är några hundralappar till, jag vet av erfarenhet att det är sura hundralappar att lägga. Men jag vet också av erfarenhet att första gången man dränerar loopen, kommer man ångra att man inte byggde rätt från början.

Lycka till!

Det ska jag absolut lägga till något jag totalt hade glömt bort. En fråga hur ofta kommer jag vilja töma min loop? Är det engång om året eller mer sällan eller oftare?

Åter igen tack för hjälpen ni förstår inte hur många gånger man har kollat på youtube videos och läst och sen när man börjar plocka in saker i köp korgen så tar man fel på fittings.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

mm tömma systemet de gör jag bara om jag bygger om mitt eller om det händer nått med det
se bara till att ha nått mot algtillväxt har själv i ca 6% miljövänlig glykol har en dunke för spill som jag sen kan ta till miljöstation man ska inte hälla ut sånt hur som helst

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

En fråga hur ofta kommer jag vilja töma min loop? Är det engång om året eller mer sällan eller oftare?

Jag kör med rör, men har en bit slang in och ut från D5 pumpen, som tar upp eventuella vibrationer. Jag brukar byta slangarna en gång om året. Slangarna slit av vattnet, mera om man har partiklar som åker med runt. Ännu en anledning att skölja ur radiatorer m.m. innan man tar dem i bruk. Slangarna blir grå och tråkiga av slitaget på insidan.
Kanske värt att tänka på när du monterar pumpen. Monterar man den stumt och impellern inte är perfekt ballancerad, kommer det resonera i chassit. Ställer man pumpen på gummifötter, äter dessa upp ljudet.
Sammtidigt passar jag på att kolla hur kylblocken ser ut. (Eventuellt göra lite rent.)
Annars blir det varje gång du vill göra nått, måste du tömma, för att inte spilla. Säg att du vill prova en temp sensor-fitting, skall du öppna loopen, vill du inte ha vatten i den.
Vill du byta en komponent i datorn och slangarna är i vägen, måste du tömma...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast

@Turbonisse Måste bara få fråga. Varför anser du att man ska köra med glykol egentligen? Av allt jag läst om det så finns det inga fördelar med det. Är det inte bara enklare att smälla i 1-2 droppar biocide och nån droppa antikorro istället (som den du rekommenderade)? Visst får du dessa egenskaper av glykol också, men de negativa effekterna är ju desto fler...

EDIT: Nu sågar jag inte folks åsikt att köra med glykol vid fotknölarna, bara mer nyfiken på varför folk kör med det och om det isf är nåt jag missat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

@Turbonisse Måste bara få fråga. Varför anser du att man ska köra med glykol egentligen? Av allt jag läst om det så finns det inga fördelar med det. Är det inte bara enklare att smälla i 1-2 droppar biocide och nån droppa antikorro istället (som den du rekommenderade)? Visst får du dessa egenskaper av glykol också, men de negativa effekterna är ju desto fler...

EDIT: Nu sågar jag inte folks åsikt att köra med glykol vid fotknölarna, bara mer nyfiken på varför folk kör med det och om det isf är nåt jag missat...

Du blandar ihop mej med någon annan.
Jag skrev att man "kan använda" glykol. Följt av en varning. (Tidigare talare hade redan föreslagit glykol.)
Jag själv skulle aldrig använda glykol. Men jag vet att det skulle fungera.
Det skyddar bra mot alg beväxning, det räcker med en liten skvätt, då man inte har i det för att skydda mot frost.
Men som jag skrev, får man det på komponenterna, lämnar det spår.
Jag länkade till produkten jag använder själv. (Inte glykol!)

Jag hoppas inte det framstod som att jag rekomenderar glykol?
Då är det mycket bättre med tipset jag läste om något man kan köpa på apoteket. Kommer inte ihåg vad det hette bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Du blandar ihop mej med någon annan.
Jag skrev att man "kan använda" glykol. Följt av en varning. (Tidigare talare hade redan föreslagit glykol.)
Jag själv skulle aldrig använda glykol. Men jag vet att det skulle fungera.
Det skyddar bra mot alg beväxning, det räcker med en liten skvätt, då man inte har i det för att skydda mot frost.
Men som jag skrev, får man det på komponenterna, lämnar det spår.
Jag länkade till produkten jag använder själv. (Inte glykol!)

Jag hoppas inte det framstod som att jag rekomenderar glykol?
Då är det mycket bättre med tipset jag läste om något man kan köpa på apoteket. Kommer inte ihåg vad det hette bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag tolkade det inte så, min text kanske var lite skev... my bad Har blivit lite fundersam då man ser så många som använder det och "rekommenderar" det. Jag har själv inte använt det och har ingen egen erfarenhet av det, så jag kan bara gå på vad jag läst om det.

Permalänk
Medlem

erfaren watercooler sen 2009

@Dyslektikern: Planering av lopen kan va svårt utan erfarenhet av montering i det specifika schassiet, men ett fulltower är en bra början!
Angående val av slang, alla slangar har problem med plasticiser som gjör att slangen blir mjölkaktig, vilket reducerar genomskinliheten
redan efter tre månader, mitt förslag är https://www.overclockers.co.uk/primochill-primoflex-advanced-...
och Mayhems X1 clear coolant. Min favorit anslutning är Bitspower!

Permalänk
Medlem

Hittade en video på detta chassie med vattenkylning där reservoarcombon monterad på 280-rad
i front:https://www.youtube.com/watch?v=hquErKv4vMw
Det finns fler videos på detta chassie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Nej jag tolkade det inte så, min text kanske var lite skev... my bad Har blivit lite fundersam då man ser så många som använder det och "rekommenderar" det. Jag har själv inte använt det och har ingen egen erfarenhet av det, så jag kan bara gå på vad jag läst om det.

Jag kör med etylenglykol, typ 30-40%. Största anledningen för mig är att det är så lättilgängligt, bara gå och hämta en slatt ur stora dunken i garaget istället för att behöva beställa saker online, typ gratis är det också. Sen har jag lite blandade metaller i min loop (koppar, mässing, nickel och t.om stål) vilket inte rekomenderas, men med glykol så funkar det. Skyddar mot korrosion och skyddar mot alger och annat.

Har tidigare haft problem med EK blood eller vad det hette som klegga igen cpu-block. Aldrig haft problem sen jag bytte till glykol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag kör med etylenglykol, typ 30-40%. Största anledningen för mig är att det är så lättilgängligt, bara gå och hämta en slatt ur stora dunken i garaget istället för att behöva beställa saker online, typ gratis är det också. Sen har jag lite blandade metaller i min loop (koppar, mässing, nickel och t.om stål) vilket inte rekomenderas, men med glykol så funkar det. Skyddar mot korrosion och skyddar mot alger och annat.

Har tidigare haft problem med EK blood eller vad det hette som klegga igen cpu-block. Aldrig haft problem sen jag bytte till glykol.

Att det fungerar är det nog ingen som tvivlar på. Men det har en konsistens något åt "sockervatten" inte kul om man spiller.
Sedan skulle jag vilja tipsa dej när du nu ändå använder glykol. Använd inte en blandning som man har till bilen, där glykolens första uppgift är att förhindra att vattnet fryser.
Ju mera glykol du har i, destu lägre fryspunkt får blandningen. MEN...
Ju mera glykol du har i, destu sämre kyler blandningen! Glykolen har inte alls samma förmåga att transportera bort värmen som vatten har. Det enda du behöver glykolen till i datorn, är att förhindra algbildning, det räcker med 3-5% (Max) Allt utöver det gör bara att det kyler sämre.
Troligtvis har du over-kill på kylkapaciteten och märker inget, men ändå!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Att det fungerar är det nog ingen som tvivlar på. Men det har en konsistens något åt "sockervatten" inte kul om man spiller.
Sedan skulle jag vilja tipsa dej när du nu ändå använder glykol. Använd inte en blandning som man har till bilen, där glykolens första uppgift är att förhindra att vattnet fryser.
Ju mera glykol du har i, destu lägre fryspunkt får blandningen. MEN...
Ju mera glykol du har i, destu sämre kyler blandningen! Glykolen har inte alls samma förmåga att transportera bort värmen som vatten har. Det enda du behöver glykolen till i datorn, är att förhindra algbildning, det räcker med 3-5% (Max) Allt utöver det gör bara att det kyler sämre.
Troligtvis har du over-kill på kylkapaciteten och märker inget, men ändå!

Glykolens främsta uppgift i bilen är att förhindra frysning OCH korrosion, i kalla länder brukar 50/50 rekomenderas men även om du bor i typ californien rekomenderas minst 25% glykol eller antokorrosionsmedel typ waterwetter. Är medveten om att glykol leder sämre än vatten, dock är det ganska marginell skillnad. Som sagt min loop är lite speciell (ghettomeckad) då jag har en res av stål. Började med vattenkylning när det var apdyrt med vatten-grejer, nu kan man ju köpa en res för 100-300 spänn men orkar inte ändra det som funkar

Märkte för övrigt ingen skillnad alls i temp när jag bytte från EK coolant till glykolblandning

Permalänk
Medlem

watercooling

@Dyslektikern: Kör själv med alphacool rads, ST30 280+ST30 140 med 6600k 3.5Ghz överklockad till 4.6Ghz, Cpu-block och Gpu-block.
Temp 25grader till max 46grader, så 46mm rad är lite owerkill tycker jag. ps vill du ha en tyst dator, välg max 1200 rpm fläktar- jag kör
med 750rpm-fläktar.

Permalänk

Hej har redan beställt varor men jag kommer nog ställa ner fläktarna så att tempen fortsatt är låg och men inte låter som ett jetplan. Men så här ser slut order ut:

be quiet! Dark Base 900 Pro Silver Bokad 2 699 kr1 st2 699 kr
Anslutning, Alphacool Eiszapfen 13/10mm G1/4 6 Ej i lager 279 kr1 st279 kr
Radiator, Alphacool NexXxoS XT45 Copper 420mm Ej i lager 999 kr1 st999 kr
Reservoar, EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump Bokad 1 299 kr1 st1 299 kr
Slang, PrimoChill 13/10mm -Crystal Clear 3m Bokad 189 kr1 st189 kr
Block, EK-Supremacy EVO Bokad 599 kr1 st599 kr
Noctua NF-A14 iPPC-2000 140mm PWM Ej i lager 279 kr3 st837 kr
Adapter Y-splittkabel 4-pins fläktar Bokad 49 kr2 st98 kr
Vätska, EK-Ekoolant Mayhem Pastel Vit 250ml Ej i lager 149 kr2 st298 kr
Filling bottle 1000ml Bokad 109 kr1 st109 kr

Kommer köpa till lite mera fittings och sånt så jag även kan töma systemet på ett enkelt sätt som @Turbonisse föreslog. Men är mycket glad över alla som svara och skrev har hjälpt mycket.

Missa ett ord
Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Glykolens främsta uppgift i bilen är att förhindra frysning OCH korrosion, i kalla länder brukar 50/50 rekomenderas men även om du bor i typ californien rekomenderas minst 25% glykol eller antokorrosionsmedel typ waterwetter. Är medveten om att glykol leder sämre än vatten, dock är det ganska marginell skillnad. Som sagt min loop är lite speciell (ghettomeckad) då jag har en res av stål. Började med vattenkylning när det var apdyrt med vatten-grejer, nu kan man ju köpa en res för 100-300 spänn men orkar inte ändra det som funkar

Märkte för övrigt ingen skillnad alls i temp när jag bytte från EK coolant till glykolblandning

Var man har vad man vill i sin loop Jag förstår att du har mera glykol i loopen för att du blandat olika metaller i loopen. Ville bara klargöra att om man kör med moderna grejer, köpta för ändamålet, är det mera nackdel än fördel, vad gäller just kylning, att köra så hög koncentration. Några procent räcker för att hålla alger borta, allt över det försämrar kyl kapaciteten.
Själv kör jag "off the shelf" produkter. Blocken är acetal (Plast) och koppar. Radiatorerna är av koppar, rören likaså. Pumphus och impeller (D5) är av plast. Så ser väl de flesta system ut idag? Koppar och plast.

Jag har haft funderingar på att hitta en riktigt stor radiator och ställa som fot, till en NODE 605. Så stor att jag inte skulle behöva fläktar. Luften skulle ta sig igenom med konvektor effekt. Bara en vattenpump för att driva runt vattnet.
Kollar nätet efter NODE 605 till salu i när området. Sett ett par på blocket, men de vart 30 mil bort.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Hej igen,

Funkar det med att komplitera med det här https://www.inet.se/kundvagn/bild/9899426/ för att kunna tömma systemet enkelt? eller ska jag ha något mer? eller andra delar.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

Hej igen,

Funkar det med att komplitera med det här https://www.inet.se/kundvagn/bild/9899426/ för att kunna tömma systemet enkelt? eller ska jag ha något mer? eller andra delar.

Jag tror du saknar EN anslutning.
Om du tänker att du "klipper en slang" för att sätta avtappningen emellan vid snittet, behöver du två anslutningar till slang ändarna. Sedan monterar du förgreningen mellan adaptrarna, monterar male/male förlängning i tredje hålet. Därpå monterar du kulventilen.
Där är alla delar du köpt!
Men du skulle kanske vilja fortsätta med en bit slang ut ur chassit?
I så fall saknas det en adapter för slang. (Totalt tre)

Allternativt saknar du en male/male förlängning, om du vill montera Y-blocket direkt på ugång från någon av komponenterna.
Jag har en radiator med ett 1/4 hål i andra änden (Där jag inte ansluter min loop.) Där jag monterat avtappningen direkt på radiatorn.
Oavsett ser det ut som du är en del kort, vilken väg du än väljer att gå!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Så här blev resultatet av min custom loop,

https://puu.sh/swmNF/0050c5a8a9.jpg

https://puu.sh/swmPQ/5c4f27afb3.jpg

Tog mig bra lång tid att få ihop allt men när väl alla delar satt på plats så starta den direct och är både svall och tyst.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x