Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Det jag kan om historia e den jag har lärt mig här i Sverige så jag försöker inte utmåla Polen som ett offer. Jag vet ex att i jakten på Judarna i Polen så vände sig polackerna ofta mot judarna för sin egna fortlevnad... Blev lite förbluffad när jag såg på youtube när en snubbe i Israel frågade folk på gatorna vem/vilka som var ansvariga för judarnas tragiska öde under Andra världskriget att många svarade att det var polackernas fel, tänkte, men hur var det med Hitler å nazisterna å det då? aja....

Sen förstår jag att många här i Sverige låter sig lockas till den ideologin som Sovjet stod för men jag själv har några få minnen om hur det var i Polen under den rådande ideologin å även om jag personligen aldrig led eller utsattes för några övergrepp så minns man inflationen, långa köerna, alla skräpbilarna, å vissa oroligheter när polen blev självständigt.

... Tror jag litar mer på vad mina förfäder har sagt till mig om hur deras familjer förstördes än vad det står i dagens historieböcker om att invånare i det ockuperade landet välkomnade främmande stormakter med öppna armar.

Polen var inte en homogen enhet pga uppstyckning av andra stormakter men man har alltid velat vara fria som exempelvis en demokratisk republik. Om jag minns rätt så är ju nuvarande östra Polen eg den mittersta delen av gamla Polen som styrdes av österike-ungern och var enbart där man fick prata Polska vilket om jag minns rätt inte var tillåtet i de andra delarna. Den kommunistiska ideologin går tvärtemot vad Polacker har suktat efter så lång tid. Därav kallade jag de två länderna och dess ideologier för olja och vatten. Klart det finns en del historiskt viktiga polacker som stod på kommunisternas sida.

Periodvis har Polen haft en problematisk historia av antisemitism, troligen därav de åsikter du sett i Youtube-videon. Du kan säkert finna olika versioner av vad som hänt beroende på vem du frågar. När du skriver "jag litar mer på vad mina förfäder har sagt" så är det riskabelt, då det de berättar om sina erfarenheter troligen är sant, men det återger inte hela bilden. Det är säkerligen därför du också hör överdrifter om antisemitism i Polen, vilket är en tankeställare, eller hur?

Polen är samtidigt ett av de länder där judarna tidigare i historien haft bäst förutsättningar. Du kan inte använda uttrycket "mot judarna för sin egna fortlevnad", för det finns ingen ursäkt i världen för de som assisterade eller aktivt medverkade i förföljelsen och förintelsen av judar: det har ingen betydelse om de var polacker, tyskar, sovjeter eller från något annat land. I förhållande till judarna som grupp har det aldrig för européer handlat om en kamp för "fortlevnad". Än om det inte är det du avser, så ligger ett sådant resonemang farligt nära ideologin om Lebensraum.

Att döma människor för att de var kommunister är felaktigt. De förhoppningar även polska kommunister hade och vad vi nu associerar med särskilt några kommunistiska regimer är två helt olika ting. Det kan tilläggas att sovjetiska böcker ibland lyfte fram det socialdemokratiska Sverige som ett exempel för vad Sovjet egentligen strävade mot (jag ångrar nu att jag inte sparade de sovjetiska böcker i ämnet jag fann i Lettland). Stalinism är t ex inte en formulerad ideologi av Stalin, utan en beskrivning av hans styre. Stalin gick på tvärs med det som varit deklarerad kommunism till förmån för sitt eget maktbegär. Nu skriver jag inte detta som ett försvar för kommunism, särskilt då jag är opolitisk, utan som en kommentar till att vi inte kan lära oss historiskt vad kommunism är genom att studera Stalins styre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nja, där tänkte du nog lite för fort.
Det du skriver är ju helt sant, men att tyskarna hjälpte Lenin komma till Petrograd så han kunde starta bolsjevikernas oktoberrevolution 1917 var ju knappast nåt som låg dem i fatet i kontakterna med Sovjetunionen senare.
Om tyskarna inte hade släppt genom Lenin från Schweiz där han levde i exil är det ju inte säkert att revolutionen hade kommit.
Iaf inte då och senare kanske den inte hade lyckats.

Det var inte så att Sovjetunionen kände nån jättelik tacksamhetsskuld till Tyskland för att de släppt fram Lenin - de förstod ju att de gjort det av helt själviska skäl för att de hoppades att han skulle ställa till oreda för Tsaren.
Men det var ju definitivt inget som brände nåt förtroende dem emellan.

Tvärt om hade ju tyska armén under Weimarrepublikens dagar ett rätt gott samarbete med Röda armén om olika militära utvecklingsprogram. Som två utstötta nationer som ingen annan i världen ville ha så mycket att göra med fann de varandra - liksom Iran och Nordkorea samarbetat idag eftersom ingen annan vill ta i dem med tång.

Men de kontakterna tog ju slut när Hitler kom till makten och började predika om slaverna som "untermenschen" och Tysklands rätt till "lebensraum" i öster.

Vad var Tysklands syfte med att underblåsa revolutionen? Att försvaga Ryssland. Det är det korta och sanningsenliga svaret. Tyskland hade inget intresse av att självt bli en kommunistisk regim eller att hjälpa det ryska folket. Från Tysklands sida var det ett rent skärt försök till sabotage. Skulle Sovjetledarna ha varit helt ovetande om Tysklands verkliga intentioner, än om det på sätt och vis kanske gav revolutionen en knuff framåt? Knappast.

Min slutsats utgår ifrån vilket förtroendekapital Tyskland hade hos sovjetledarna. Det jag menar är att Tysklands tidigare inblandning spädde på misstron: "ibland gör Tyskland si och ibland gör de så, men du kan inte riktigt lita på vad de vill". Stalin hade ju varit med och förstod nog, som den gängledare han varit, bättre än många intrigerna bakom detta.

Jag motsäger i sak ingenting av det du skriver, samtidigt som det inte ändrar hur jag uppfattar effekterna av Tysklands inblandning i början av 1900-talet. Däremot är jag öppen att omvärdera min tolkning ifall det finns välgrundade fakta som visar annat.

---

Den historiska twisten är dock intressant: några västmakter bidrog aktivt till att uppmuntra en revolution de knappast kunde förutse konsekvenserna av. För Tysklands del, sett ur nazisternas synpunkt, kan det nästan ses som att de byggde sin egen giljotin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad var Tysklands syfte med att underblåsa revolutionen? Att försvaga Ryssland. Det är det korta och sanningsenliga svaret. Tyskland hade inget intresse av att självt bli en kommunistisk regim eller att hjälpa det ryska folket. Från Tysklands sida var det ett rent skärt försök till sabotage. Skulle Sovjetledarna ha varit helt ovetande om Tysklands verkliga intentioner, än om det på sätt och vis kanske gav revolutionen en knuff framåt? Knappast.

Min slutsats utgår ifrån vilket förtroendekapital Tyskland hade hos sovjetledarna. Det jag menar är att Tysklands tidigare inblandning spädde på misstron: "ibland gör Tyskland si och ibland gör de så, men du kan inte riktigt lita på vad de vill".

Jag skrev ju precis det i min förra kommentar?

Skrivet av Kermit_Mupp:

Det var inte så att Sovjetunionen kände nån jättelik tacksamhetsskuld till Tyskland för att de släppt fram Lenin - de förstod ju att de gjort det av helt själviska skäl för att de hoppades att han skulle ställa till oreda för Tsaren.

Som sagt - naturligtvis visste kommunisterna att det kejserliga Tyskland inte släppt fram Lenin för att hjälpa dem utan för att skapa problem för det kejserliga Ryssland de var i krig med.
Men den handlingen hjälpte ju fortfarande kommunisterna så det var ju inte som du skrev innan så att det brände nåt förtroende mellan kommunisterna när de väl kommit till makten och Weimarrepublikens Tyskland.

Alla nationer vet naturligtvis alltid att alla andra nationer agerar i sitt eget intresse i första hand - det är inget konstigt med det. Så det faktum att Tyskland denna gång gjorde en sak för att gynna sig själv som samtidigt råkade gynna kommunisterna är ju naturligtvis inget kommunisterna gick och var misstänksamma mot Tyskland över senare.

Hade Tyskland gjort något för att gynna sig själva och som samtidigt MISSGYNNADE kommunisterna hade det naturligtvis varit en annan sak men nu gynnades ju som sagt kommunisterna av att Tyskland släppte fram Lenin. Det var ju ren win-win för bägge parter.

Och som sagt: Efter första världskriget var både Tyskland och Sovjetunionen paria i väst - ingen ville ha speciellt mycket att göra med varken hunnen som de precis utkämpat ett långt krig mot eller kommunisterna som de misstrodde för att vilja sprida revolutionen till deras egna länder. Och precis som pariastater som Nordkorea och Iran idag tenderar att finna varandra som de enda tillgängliga samarbetspartners som finns hade Sovjetunionen och Weimarrepubliken rätt goda relationer på iaf det militära området.

Men det var ju Weimarrepubliken som sagt. När Hitler väl kom till makten, som öppet agiterade om att alla slaver var rasmässigt underlägsna "untermenschen" och att Tyskland hade rätt till "lebensraum" i öster, så försämrades ju relationerna snabbt.

Så Nazityskland hade inget förtroendekapital alls hos Stalin - men det hade ingenting att göra med vad det kejserliga Tyskland en gång gjort som hjälpte kommunismen, eller hur förbindelserna sett ut under Weimarrepubliken dagar utan det handlade ju helt om Hitler och hans ideologiska hatkampanj inte bara mot den kommunistiska ideologin utan alla slavar.

Lite grann som Mexico idag har goda relationer med USA men de kommer ju bli bottenfrysta efter 20 januari när Trump blir president efter hur han svartmålat inte bara mexikaner utan latinos i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Mycket av det jag säger här har jag sett på en dokumentär Greatest Story Never Told av Dennis Wise.
Skickades från m.sweclockers.com

Hittar inte en enda seriös källa som har nåt positivt att säga om den där "dokumentären" utan det verkar vara en ren propagandafilm som förnekar förintelsen och blåljuger.
Nazistiska siten Nordfront talar väl om den - så klart.
Det borde räcka för att alla normala människor skall inse att det inte finns nån mening att slösa tid på sån skit.

Filmen nämns i en artikel från stiftelsen Expo som granskar antisemitiska och nazistiska hatgrupper:
http://expo.se/2014/sd-ordforande-forsvarar-glorifierande-fil...

Så om du verkligen är så okunnig som du påstår kan jag informera dig om att det är nazistisk propaganda du baserat dina kommentarer på. Och är du inte så okunnig utan bara spelar det så är du nog snarare här för att sprida den propagandan vidare.

Så alla som läser detta är härmed varnade - "The Greatest Story Never Told" av Dennis Wise är ingen dokumentär utan nazistisk propaganda.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Jag brukar vilja tänka att Hitler var väldigt intelligent vilket han ju givetvis var men visade sig samtidigt lite hjärntvättad utåt.. En väldigt fashinerade man som jag tänker snarare än några nationalistiska eller rasistiska motiv ville se vad han kunde få folket att göra och låtsades vara "galen"...

Kanske inte va så men en intressant tanke tycker jag.

Man brukar ju säga att gränsen mellan intelligens och vansinne är hårfin, vilket jag nog vill påstå både är sant och att Hitler är ett bra exempel på.

Att han var oerhört intelligent råder det ingen större tvekan på, troligtvis även FÖR intelligent för sitt eget och resten av världens bästa. Att egenskaper som känslor och medmänsklighet gärna får sig en törn vid hög intelligens är ingen hemlighet och ur historiskt perspektiv så känns det ju som att Hitler led av mer eller mindre total avsaknad av dessa egenskaper.

Så intelligent var han absolut, men jag tror snarare att det var just det som ledde till hans galenskap snarare än att han skulle låtsats vara galen.

Ps. Om någon undrar över kopplingen "hög intelligens vs. känslor" så är Spock i de gamla Star Trek filmerna den bästa hänvisningen jag kan göra för visa på exempel. Där får man en ganska enkel (om än överdriven) bild av de negativa sidorna av hög intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det går utmärkt att säga - de var ett par år före inom vissa områden som jag sa men inte mer. Så har det sett ut iaf hela 1900-talet att någon nation möjligen kan dra ifrån lite inom nåt område men inte mer. Kunskapsackumulationen är internationell och bygger på att forskning konstant får impulser från olika håll kors och tvärs över gränserna - det är inte som i filmerna där ett geni står ensam i ett labb och uppfinner saker som är decennier före sin tid.
Istället är det jättegrupper av forskare som jobbar med samma saker men med lite olika vägar att nå samma mål och den som hittar rätt väg först har ett försteg.

nej det har det inte alls. den utvecklingsmodellen hade knappt någon betydelse alls innan 1900 i princip. och fortsatt in en bra bit i det seklet så var det just enskilda individer, eller mindre grupper som helst höll allt för sig själva. att de genom snokande och hörsägen kom över idéer förekom naturligtvis, men nästan ingen ville annat än att detta skulle vara en enkelriktad tankekedja. internationella samarbeten mellan organisationer eller företag blev inte ens en riktigt påtaglig faktor förrän runt mitten av 1980 ungefär.

du behöver verkligen kolla på den där dokumentärserien om "nittonhunratalets innovatörer" eller vad den hette. gick på SVT så den bör inte vara svår att googla upp filer av. varenda exempel där illustrerar utmärkt vad jag sagt.

en annan handlade om Brauns Marsvisioner, och här medger NASA att de snarare var 60-70 år före. skisser på kapslar och ritningar av förbrännarsystem och stegdesign som praktiskt taget är identiska med det enda teoretiskt funktionella som ligger på ritborden för framtida användning, idag.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Leonardo Da Vinci skissade på en helikopter för 500 år sen - det betyder inte att han låg 500 år före i flygforskningen för en skiss är inte en helikopter. Det är en väldig skillnad på att tänka på nåt och förverkliga det.

intressant synvinkel. pappersidéer och grundforskning som inte omedelbart resulterar i praktisk applikation räknas alltså inte, alls. verkligen en udda tanke, hade ju varit intressant om Nobelkommittén följde den modellen.

"och Nobelpriset för fysik 2018 går till Samsung."

Skrivet av Kermit_Mupp:

Jag känner till Werner Heisenberg och tungvattnet i Norge om det är det du menar men det hade iofs ingenting att göra med att tyskarna ockuperade Norge.

nävisst, de bara råkade bli väldigt intresserade av att få tillgång till den enda anläggningen i närheten som prodecerade något som kunde ersätta det som handelembargon och sanktioner hindrat dem att få tag i på annat håll. saker som råkade vara användbart enbart för en enda sak. bara tillfälligheter.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Men det är inte mitt jobb att googla fram stöd för WDac påstående. Förstår inte varför du lägger dig i min konversation med honom men om du vill ta över ansvaret för att bevisa det WDac påstår så be my guest.

ni kan ju alltid fortsätta konversationen via PM då, så riskerar ni inte att någon stör samtalet.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Så, alltså - WDac:s påstående var:

"Finns dokumentation på att tyskarna var på god väg med sin atombomb med tester långt före de allierade...."

så välkommen att bevisa det då.

även detta tror jag ingick i just samma serie som nämndes tidigare.

tyskarna , eller alltså rättare sagt Heisenberg och en väldigt liten grupp på knappt 20 personer, hade kommit långt nog att formulerat teorin och börjat experimentera med själva klyvningsprocessen. första försöket misslyckades för att förtändningen inte kunde startas synkroniserat nog, detta visste de om. alltså skulle andra områdens mekanikkompetens ha löst det på några veckor om projektet gått vidare. men som sagt, SS var för visionslösa för att bekosta det.

amerikanerna däremot hade utöver insamling av all tillgänglig forskning enorm budget och mantal på fyrsiffrigt. att projektet var uppseendeväckande var delvis av just formen, för det förekom knappt innan som sagt.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Och då gäller alltså en länk till en seriös källa som bevisar att denna "dokumentation" existera och att den är trovärdig.
Inte "googla på nåt jag säger och bevisa vad jag inte kan göra själv" - det är INTE en källa.

det är ingens skyldighet att behöva leta upp smidiga fakta som troligen avvisas med att det bara är en intervju med några av forskarna runt Heisenberg som via hörsägen hört och sina senila kollegor, etc. för vad exakt är ett "trovärdig källa" för dig? begreppet existerar förmodligen inte, och vad i den vägen menar du att du producerat själv för att stödja din mening på liksom.

det är inte som att det är skumma bloggar och Flashbackinlägg jag hänvisar till. om du inte orkar kolla upp det eller anser att multinationellt producerade vetenskapsdokumentärer av de största och "seriösaste kanaler" så är det meningslöst att gräva fram något annat heller åt dig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Att han var oerhört intelligent råder det ingen större tvekan på, troligtvis även FÖR intelligent för sitt eget och resten av världens bästa. Att egenskaper som känslor och medmänsklighet gärna får sig en törn vid hög intelligens är ingen hemlighet

Ps. Om någon undrar över kopplingen "hög intelligens vs. känslor" så är Spock i de gamla Star Trek filmerna den bästa hänvisningen jag kan göra för visa på exempel. Där får man en ganska enkel (om än överdriven) bild av de negativa sidorna av hög intelligens.

nu blandar du ihop kalkylerande med intelligens, det är mer än en hårfin skillnad. psykopati är något som anmärkningsvärt ofta uppvisas hos "intelligenta" ledare som företagsledare, politiker osv. det är däremot inte någon tendens som kan sägas sticka ut med intelligens i meningen forskare, uppfinnare och liknande.

det exemplet blir lite bakvänt. problemet för Spocks folk är ju inte brist på känslor utan ett översvall av dem, och av det vilt svängande slaget dessutom. därför gick de rakt mot naturen via sina kulturella normer att undertrycka dem så mycket som möjligt, de anses helt enkelt för farliga, eller rent av samhällsfarliga.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

nu blandar du ihop kalkylerande med intelligens, det är mer än en hårfin skillnad. psykopati är något som anmärkningsvärt ofta uppvisas hos "intelligenta" ledare som företagsledare, politiker osv. det är däremot inte någon tendens som kan sägas sticka ut med intelligens i meningen forskare, uppfinnare och liknande.

det exemplet blir lite bakvänt. problemet för Spocks folk är ju inte brist på känslor utan ett översvall av dem, och av det vilt svängande slaget dessutom. därför gick de rakt mot naturen via sina kulturella normer att undertrycka dem så mycket som möjligt, de anses helt enkelt för farliga, eller rent av samhällsfarliga.

1. Nej, det gör jag inte.

2. Jag refererade till de gamla filmerna, inte efterkonstruktionen som dyker upp i de nya.

Klart

Permalänk
Medlem

Svar till AndreaX:

Frågan gäller hur långt Tyskland som nation låg före sina motståndare i militärteknologisk forskning och applikation under andra världskriget.
Signaturen WDac påstod ursprungligen att:

Skrivet av WDac:

en sak är säker, Tyskarna låg 20-30 år framåt i tiden jämför med resten av världen rent tekniskt, men de vill inte de Allierade erkänna

samt:

Skrivet av WDac:

Finns dokumentation på att tyskarna var på god väg med sin atombomb med tester långt före de allierade....

På vilket jag kommenterade att de snarare låg 2-3 år före inom vissa områden men inte mer, samt att jag begärde att WDac skulle belägga sitt påstående om tyska atombombstester med en seriös källa.

Varpå du blandade dig i konversationen och påstod att:

Skrivet av AndreaX:

hur långt före de var går naturligtvis inte att säga

samt att beviset för tyska atombombstester som WDac talade om skulle gå att finna genom att:

Skrivet av AndreaX:

googla Werner Heisenberg bara. och om varför nazisterna brydde sig om att krångla sig ända upp till Norge.

Gällande den första frågan om hur långt före tysk vapenteknologisk forskning låg svarade jag då:

Skrivet av Kermit_Mupp:

Det går utmärkt att säga - de var ett par år före inom vissa områden som jag sa men inte mer. Så har det sett ut iaf hela 1900-talet att någon nation möjligen kan dra ifrån lite inom nåt område men inte mer. Kunskapsackumulationen är internationell och bygger på att forskning konstant får impulser från olika håll kors och tvärs över gränserna - det är inte som i filmerna där ett geni står ensam i ett labb och uppfinner saker som är decennier före sin tid.
Istället är det jättegrupper av forskare som jobbar med samma saker men med lite olika vägar att nå samma mål och den som hittar rätt väg först har ett försteg.

På vilket du svarade:

Skrivet av AndreaX:

nej det har det inte alls. den utvecklingsmodellen hade knappt någon betydelse alls innan 1900 i princip. och fortsatt in en bra bit i det seklet så var det just enskilda individer, eller mindre grupper som helst höll allt för sig själva. att de genom snokande och hörsägen kom över idéer förekom naturligtvis, men nästan ingen ville annat än att detta skulle vara en enkelriktad tankekedja. internationella samarbeten mellan organisationer eller företag blev inte ens en riktigt påtaglig faktor förrän runt mitten av 1980 ungefär.

du behöver verkligen kolla på den där dokumentärserien om "nittonhunratalets innovatörer" eller vad den hette. gick på SVT så den bör inte vara svår att googla upp filer av. varenda exempel där illustrerar utmärkt vad jag sagt.

På vilket jag nu svarar att varenda vapenteknologisk utveckling som skedde under andra världskriget bedrevs av professionella staber av forskare och ingenjörer som utgick från den internationellt kända forskningen inom sina respektive områden som var välkänd av alla parter. Teorin om kärnvapen, liksom raketer, liksom jetflyg liksom alla andra praktiska applikationer som förverkligades under kriget var känd redan innan det.

Ta exemplet med jetflyg tex - tyskarna var helt klart först med att få dem i serieproduktion och de kom i operationell tjänst i slutet av kriget. Men det var inte så att allierade forskare inte förstod att jetflyg skulle komma och var chockade - vilket de varit om tyskarna legat 20-30 år före dem.
Istället experimenterades det med med jet-teknik i flera länder i världen under 30-talet men tyskarna satsade på tekniken tidigare och fick ut dem i produktion och tjänst före alla andra. Men inte långt före.

Den välkända tyska Me-262 började anlända till tyska träningsenheter i april 1944 och hade första framgången i strid i juli samma år. Samma månad får den första brittiska enheten tillgång till Storbritanniens och de allierades första jetplan, Gloster Meteor. Britterna har ingen brådska att skicka upp ny och oprövad teknik över fientlig terräng utan håller sina jetflyg över Storbritannien där piloterna får träna på sina nya plan med att skjuta ned tyska V-1-raketer.
I december 1944 får den börja flyga över kontinenten och i januari 1945 stationeras de första enheterna dit där de allierade nu befriat Frankrike och är på väg in i Tyskland.
Men vid den här tidpunkten är de allierades flygövertag i väst så massivt att allt tyskarna skickar upp har dussintals plan mot sig och britternas Meteorer får aldrig en chans att faktiskt gå i strid mot nåt av de få tyska flyg som ännu finns kvar.

I populärvetenskaplig militärhistoria kan du se eller läsa hur mycket som helst om tyskarnas Me-262 medan britternas Gloster Meteor är praktiskt taget helt bortglömd. Det beror inte på att tyskarna låg några 20-30 år före de allierade - det beror på att de flesta militärhistoriskt intresserade bara konsumerar samma ytliga militärhistoriska porr som alltid lyfter fram alla tyska konstruktioner eftersom det säljer. En dokumentärfilm eller bok om brittiska Gloster Meteor lockar långt färre tittare eller läsare än ytterligare en i raden av produktioner om tyska Me-262.
Publiken får vad den vill ha - nazistisk krigsporr - och det snedvrider deras bild av historien.

Och det här exemplet med jet-teknik gäller för alla andra områden också. Tyskarna låg inga 20-30 år före de allierade inom någon forskning alls och det borde vara uppenbart om du betänker att andra världskriget i Europa ändå bara var knappt 6 år långt. Även om en stat lägger massiva resurser på praktiska applikationer (dvs faktiska vapensystem) under krig och är beredda att pröva vilka galna idéer som helst för att vinna ett försprång kan de inte komma så mycket före alla andra när grundforskningen ju fram till krigsutbrottet var internationellt känd av alla nationer.

Och återigen - inte för att det är nån seriös källa att uppmana mig att googla nåt - men en googling på "nittonhundratalets innovatörer" och SVT ger iaf ingen träff.

Du fortsätter med:

Skrivet av AndreaX:

en annan handlade om Brauns Marsvisioner, och här medger NASA att de snarare var 60-70 år före. skisser på kapslar och ritningar av förbrännarsystem och stegdesign som praktiskt taget är identiska med det enda teoretiskt funktionella som ligger på ritborden för framtida användning, idag.

vilket jag tänker svara på tillsammans med ditt svar på min tidigare kommentar att skisser inte är detsamma som praktiska applikationer och där jag gav exemplet att:

Skrivet av Kermit_Mupp:

Leonardo Da Vinci skissade på en helikopter för 500 år sen - det betyder inte att han låg 500 år före i flygforskningen för en skiss är inte en helikopter. Det är en väldig skillnad på att tänka på nåt och förverkliga det.

På vilket du nu svarade:

Skrivet av AndreaX:

intressant synvinkel. pappersidéer och grundforskning som inte omedelbart resulterar i praktisk applikation räknas alltså inte, alls. verkligen en udda tanke, hade ju varit intressant om Nobelkommittén följde den modellen.

"och Nobelpriset för fysik 2018 går till Samsung."

Och svaret på de två kommentarerna från dig är att nej, när frågan som sagt gällde hur långt före tyskarna låg de allierade i militärteknologisk forskning och applikationer under andra världskriget så spelar det ingen roll hur många pappersidéer och skisser tyskarna än producerade. Sån producerade naturligtvis allierade forskare också men de känner varken du eller jag till för det är bara tyska forskares fantasier som drar till sig intresse i populärvetenskapliga kretsar.
Återigen - ja, naturligtvis fanns det en massa duktiga tyska forskare men Tyskland låg inte som nation decennier före de allierade under andra världskriget - det är rent felaktigt.

Och Nobelpriset och kriterierna för hur det delas ut har naturligtvis inte ett skit med andra världskriget och hur den militärteknologiska situationen då såg ut att göra.

Så till det andra påståendet från WDac då, om att det:

Skrivet av WDac:

Finns dokumentation på att tyskarna var på god väg med sin atombomb med tester långt före de allierade....

vilket jag begärde belägg för och du då svarade:

Skrivet av AndreaX:

googla Werner Heisenberg bara. och om varför nazisterna brydde sig om att krångla sig ända upp till Norge.

På vilket jag svarade att en uppmaning att googla nåt inte är en källa och att tungvattnet i Norge - om det nu var det du menade - inte hade nåt att göra med att tyskarna invaderade Norge.
På vilket du nu svarade:

Skrivet av AndreaX:

nävisst, de bara råkade bli väldigt intresserade av att få tillgång till den enda anläggningen i närheten som prodecerade något som kunde ersätta det som handelembargon och sanktioner hindrat dem att få tag i på annat håll. saker som råkade vara användbart enbart för en enda sak. bara tillfälligheter.

Så du menar alltså att tyskarna visade intresse för tungvattnet bevisar att de invaderade Norge av den anledningen? Jag kan säga att de visade intresse för norskt getkött också men det bevisar inte att de invaderade Norge för att komma över det.
Som ockupanter av större delen av Europa stal tyskarna allt som de var intresserade av men det i sig är inget som helst bevis för att de invaderade dessa olika länder för dessa sakers skull.

För att bevisa ditt påstående om att anledningen till "varför tyskarna brydde sig om att krångla sig ända upp i Norge" var just tungvattenanläggningen i Rjukan så behöver du belägga detta med seriösa källor som visar att den tyska invasionen av Norge motiverades av viljan att ta kontroll över just denna resurs.
Till min kännedom finns det inga sådana dokument som visar att detta var den enda eller ens en av huvudanledningarna till den tyska invasionen av Norge. Om du känner till några sådan källor vill jag att du hänvisar till dem och "googla det, såg nån dokumentär jag inte minns namnet på" är fortfarande inte en källa.

Apropå att jag tidigare påpekade att du bröt in i en konversation jag hade med WDac skrev du:

Skrivet av AndreaX:

ni kan ju alltid fortsätta konversationen via PM då, så riskerar ni inte att någon stör samtalet.

Men poängen är inte att du inte får skriva - det får du gärna göra. Problemet är att jag begärda att han skulle belägga vad han påstod med källor och du svarade med "googla" - vilket då återigen inte är en källa!

Som svar på min fråga om belägg för WDac:s påstående om dokumentation som bevisar tyska atombombstester svarar du:

Skrivet av AndreaX:

även detta tror jag ingick i just samma serie som nämndes tidigare.

Men serien du nämnde några rader tidigare i samma svar är du ju inte ens säker på vad den hette och en googling ger inga resultat! Du bidrar inte med någonting till diskussionen annat än lösa påståenden som inte ens går att finna stöd för!

Och slutligen då, som körsbäret på toppen, skriver du:

Skrivet av AndreaX:

det är ingens skyldighet att behöva leta upp smidiga fakta som troligen avvisas med att det bara är en intervju med några av forskarna runt Heisenberg som via hörsägen hört och sina senila kollegor, etc. för vad exakt är ett "trovärdig källa" för dig? begreppet existerar förmodligen inte, och vad i den vägen menar du att du producerat själv för att stödja din mening på liksom.

det är inte som att det är skumma bloggar och Flashbackinlägg jag hänvisar till. om du inte orkar kolla upp det eller anser att multinationellt producerade vetenskapsdokumentärer av de största och "seriösaste kanaler" så är det meningslöst att gräva fram något annat heller åt dig.

Jo, det är dens skyldighet att belägga sina påståenden som gör dem om de ifrågasätts - det är så en saklig diskussion fungerar.
Vad du tror om hur jag kommer reagera har inte ett dugg att göra med din skyldighet att belägga vad du påstår - eller i det här fallet då vad WDac påstått men du av nån anledning hoppat in och stött.

En trovärdig källa är en seriös, etablerad fackhistoriker som skrivit om det du påstår och som i sin tur stödjer sina slutsatser på grundkällor. Det är så historieforskning fungerar - den bygger alltid på grundkällor som bevisats hålla för en källkritiskt granskning vilket utförs av andra fackhistoriker än den som skrivit arbetet.
Det faktum att du inte tror att ens själva begreppet "trovärdig källa" existerar tyder på att du inte har den första aning om hur riktig historisk forskning bedrivs.

Nej, du hänvisar inte till skumma bloggar eller Flashbackinlägg - du hänvisar till en dokumentärserie på SVT som du inte riktigt minns vad den hette och som inte går att hitta när jag googlar efter den. Det är naturligtvis mycket mer trovärdigt?

Att du är för lat för att belägga vad du påstår är inte bevis för någonting. Producera en vettig länk till en källa som stödjer WDac:s påståenden om du fortfarande vill stå för dem eller erkänna att du inte kan det. Och så kan du ju belägga ditt påstående om att tyskarna invaderade Norge för att komma över tungvattnet också, när du ändå är igång.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom tråden tror jag WW2 startade för att någon ställde frågan "Varför startade WW1?"