Nvidias senaste drivrutin dras med problem

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vilka som är värst, de som säger att AMD är skit eller de som gottar sig åt att andra har problem med sina grafikkort bara för att dom valt "fel" märke. Båda är nog lika illa i min bok.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet inte riktigt vilka som är värst, de som säger att AMD är skit eller de som gottar sig åt att andra har problem med sina grafikkort bara för att dom valt "fel" märke. Båda är nog lika illa i min bok.

Jag kan inte direkt se att någon "gottar" sig i att andra har problem. Snarare verkar det vara sarkastiska kommentarer riktade till användare som inte dykt upp i tråden för att försvara Nvidia. Jag har svårt att tro att någon här ser nöje i att andra medlemmar i forumet har problem med sina datorer. Problemet är, i detta fall, Nvidia som inte sköter mjukvarusidan bra. Det kan komma och tära på Nvidias rykte om det fortsätter.

Det har varit extremt vanligt att det klagas på AMD's drivare även om det lugnat ner sig betydligt på senare tid. Insikten om att AMDs drivare i regel är grymt stabila idag har kanske äntligen uppfattats.
Problemet i AMDs fall är att de inte fått ut någon högpresterande krets ännu. Fiji har varit ute rätt länge nu.

Permalänk
Medlem

Work it Nvidia time to get down to serious patches ok ! Work it or i switch to the red team !

Permalänk

Har haft NVIDIA i flera generationer och aldrig tidigare haft problem, men nu så har jag lite problem med senaste drivarna. Hoppas de fixar det snabbt.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fast ni ligger det ju inte i själva drivrutinen utan i GFE...

Nu tycker jag du var lite väl ärlig. Hur kul är världen då ;=)

Permalänk
Avstängd

@xenopsy:
Ok,tack för att du skrev.
Ja min funka med klockrent innan updaten.😬

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

En ny hotfix-drivrutin har släpps som påstås lösa problemet med minnesfrekvenserna: http://www.guru3d.com/news-story/download-geforce-375-95-hotf...

Installeras på egen risk, kan vara bra att invänta lite rapporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker hela konceptet med "Game ready" drivrutiner leder till onödig komplexitet och riskerar att de introducerar en massa buggar.

Istället för att sitta och finetuna drivrutinerna för varje nytt AAA-spel som kommer genom diverse "fulhack" borde de fokusera på att få drivrutinerna att vara stabila och prestera bra oavsett spel/program. Hela tanken med OpenGL, Vulkan och Direct3D är ju att det ska vara hård- och mjukvaruoberoende. Bara ett kort och dess drivrutiner stödjer API:et så ska det fungera.

Det kräver att utvecklarna står för optimeringarna istället för nVidia och hittils har det fungerat betydligt sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Maximo:

Det kräver att utvecklarna står för optimeringarna istället för nVidia och hittils har det fungerat betydligt sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan knappt minnas ett spel där utvecklarna har ens försökt göra det jobbet senaste 5-7 åren.. DOOM2016 kanske? Det spelet flöt väldigt bra "oavsett" hårdvara eller drivrutin. Men annars kan jag inte i mitt närminne hämta något.

Så ja... det har funkat väldigt mycket sämre när inte GPU tillverkaren har tillhandahållit support för ett spel

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan knappt minnas ett spel där utvecklarna har ens försökt göra det jobbet senaste 5-7 åren.. DOOM2016 kanske? Det spelet flöt väldigt bra "oavsett" hårdvara eller drivrutin. Men annars kan jag inte i mitt närminne hämta något.

Så ja... det har funkat väldigt mycket sämre när inte GPU tillverkaren har tillhandahållit support för ett spel

Dock är det ju bara 1-2 spel varje månad som de lägger en massa tid på att specialanpassa drivrutinerna för. Övriga spel skulle kanske fungera bättre om det inte var en massa specialworkarounds för det senaste Call of Battlefield, utan allmänna optimeringar och fixar för Direct3D och OpenGL istället. Hela vitsen med ett generaliserat API försvinner ju om varje spel ändå ska ha en specialbyggd drivrutin. Spelutvecklarföretagen får väl se till att anställa folk som kan programmera...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Testpilot

@Pepsin: Jag tror det har blivit svårare att göra allmänna drivrutiner just för att varje företag har idag i princip sin egna motor som är skräddarsydd kring diverse API:er. Därför nVidia/AMD väljer att satsa på att åtminstone få dem nya stor-säljarna att rulla på bra.

Sedan är dem mer 'öppna' motorerna så som Unreal Engine 4/Unity/CryEngine inte så roliga att jobba med heller. Unreal Engine 4 har tex. inte ens stöd för flera GPU'er i sin motor, utan det är något spelutvecklarna lär bygga själva eller låta nVidia/AMD fixa i form av drivrutiner i efterhand.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >