Qualcomm tillkännager Snapdragon 835 på Samsungs 10-nanometersteknik

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm tillkännager Snapdragon 835 på Samsungs 10-nanometersteknik

Systemkretsen för nästa års flaggskeppstelefoner heter Snapdragon 835 och tillverkas av Samsung på 10 nanometer. Det framgår i ett pressmeddelande från Qualcomm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tidigare under hösten gick Samsung ut med att de börjat producera systemkretsar på 10 nanometer, som jämfört mot 14 nanometer är 30 procent mer transistortät och dessutom ska leverera 27 procent högre prestanda alternativt 40 procent lägre strömförbrukning

jag hoppas innerligt att majoriteten av företagen väljer 40% lägre strömförbrukning än 27% bättre prestanda.
har hellre en mobil som istället för 1½ dag klarar 2 dagar än en mobil som presterar 27% bättre i ett syntetiskt processortest

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag hoppas innerligt att majoriteten av företagen väljer 40% lägre strömförbrukning än 27% bättre prestanda.
har hellre en mobil som istället för 1½ dag klarar 2 dagar än en mobil som presterar 27% bättre i ett syntetiskt processortest

Ja för i praktiken för det inte så stor skillnad. Vad jag gör med mobilen känns inget snabbare i min S6 än i min gamla Nexus 5 eller ens Nexus 4. Till och med min frus Lumia 640 med bara 1,2ghz öppnar webbsidor lika fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bästa saken med Snapdragon 835 är ju att den stöder Quick Charge 4.0 som i sin tur är kompatibelt med USB Power Delivery.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag hoppas innerligt att majoriteten av företagen väljer 40% lägre strömförbrukning än 27% bättre prestanda.
har hellre en mobil som istället för 1½ dag klarar 2 dagar än en mobil som presterar 27% bättre i ett syntetiskt processortest

Man bör dock tänka på att 40 % lägre strömförbrukning på processorn inte innebär 40 % lägre strömförbrukning för telefonen. Skärm och andra komponenter drar en hel del ström.
27% sämre prestanda mot en total vinst på 10% strömförbrukning låter kanske inte lika självklart...

Permalänk
Skrivet av Christley:

jag hoppas innerligt att majoriteten av företagen väljer 40% lägre strömförbrukning än 27% bättre prestanda.
har hellre en mobil som istället för 1½ dag klarar 2 dagar än en mobil som presterar 27% bättre i ett syntetiskt processortest

Kan väl inte vara så svårt att låta användaren välja läge via mjukvara. I grunden är det väl ändå samma chip?

Sen gissar jag på att strömförbrukningen i idle kommer vara i princip densamma. Det är väl mest i tyngre belastningar som spel där det blir skillnad. Precis som med desktopprocessorer går dom ju inte på max clock hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Man bör dock tänka på att 40 % lägre strömförbrukning på processorn inte innebär 40 % lägre strömförbrukning för telefonen. Skärm och andra komponenter drar en hel del ström.
27% sämre prestanda mot en total vinst på 10% strömförbrukning låter kanske inte lika självklart...

nu hittar jag inga källor på det, men får svårt att se att skärmen står för ~70-75% av batterilivet. processorn lär ju vara det som drar näst mest i en mobil. om endast 40% lägre strömförbrukning i processorn blir ~10% bättre batteriliv så ger det att processorn står för ~20-25% av batteriet. nu är inte uträkningen perfekt, men skärmen kan väl ändå inte bestå av mer än hälften av allt som batteriet drar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nu hittar jag inga källor på det, men får svårt att se att skärmen står för ~70-75% av batterilivet. processorn lär ju vara det som drar näst mest i en mobil. om endast 40% lägre strömförbrukning i processorn blir ~10% bättre batteriliv så ger det att processorn står för ~20-25% av batteriet. nu är inte uträkningen perfekt, men skärmen kan väl ändå inte bestå av mer än hälften av allt som batteriet drar.

Beror ju på vad man gör med telefonen. Vid vanlig användning, dvs. saker som inte lastar gpu och cpu så tror jag mycket väl att det stämmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

nu hittar jag inga källor på det, men får svårt att se att skärmen står för ~70-75% av batterilivet. processorn lär ju vara det som drar näst mest i en mobil. om endast 40% lägre strömförbrukning i processorn blir ~10% bättre batteriliv så ger det att processorn står för ~20-25% av batteriet. nu är inte uträkningen perfekt, men skärmen kan väl ändå inte bestå av mer än hälften av allt som batteriet drar.

Alltså, du antar en massa saker utan någon som helst grund och sedan slänger procentsatser hit och dit. Vad försöker du säga? Hur vet du att skärmen inte drar mest och varför "lär" processorn dra mest ström?

Edit: Jag håller helt med om att batteritiden bör prioriteras. Har en Huawei P9 och den är tillräckligt snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nu hittar jag inga källor på det, men får svårt att se att skärmen står för ~70-75% av batterilivet. processorn lär ju vara det som drar näst mest i en mobil. om endast 40% lägre strömförbrukning i processorn blir ~10% bättre batteriliv så ger det att processorn står för ~20-25% av batteriet. nu är inte uträkningen perfekt, men skärmen kan väl ändå inte bestå av mer än hälften av allt som batteriet drar.

Skrivet av anon99339:

Alltså, du antar en massa saker utan någon som helst grund och sedan slänger procentsatser hit och dit. Vad försöker du säga? Hur vet du att skärmen inte drar mest och varför "lär" processorn dra mest ström?

Edit: Jag håller helt med om att batteritiden bör prioriteras. Har en Huawei P9 och den är tillräckligt snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

säger att processorn drar näst mest. inte mest. och mina procentsatser visar väl rätt tydligt att jag tror skärmen drar mest.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag hoppas innerligt att majoriteten av företagen väljer 40% lägre strömförbrukning än 27% bättre prestanda.
har hellre en mobil som istället för 1½ dag klarar 2 dagar än en mobil som presterar 27% bättre i ett syntetiskt processortest

Det bästa kanske hade varit nån form av slider så man fick välja frekvensen på CPUn, kanske redan finns liknande idag med power modes etc

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se stöd för det Europeiska satellitsystemet Galileo.
Qualcomm har stöd för Amerikanska GPS och Ryska GLONASS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag hoppas innerligt att majoriteten av företagen väljer 40% lägre strömförbrukning än 27% bättre prestanda.
har hellre en mobil som istället för 1½ dag klarar 2 dagar än en mobil som presterar 27% bättre i ett syntetiskt processortest

Är väl ändå inte cpu:n som drar mest ström utan det är väl skärmen som drar mest eller?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Man bör dock tänka på att 40 % lägre strömförbrukning på processorn inte innebär 40 % lägre strömförbrukning för telefonen. Skärm och andra komponenter drar en hel del ström.
27% sämre prestanda mot en total vinst på 10% strömförbrukning låter kanske inte lika självklart...

På samma sätt kan du säga att dessa 27% inte kommer ge 27% prestanda vinst, då du kanske väntar på flashminnet eller 3G/4G linan... så det enda du säger är att teoretiskt kan CPUn dra x mindre % energi, eller ge 27% mer prestanda.

Men om man får välja mellan upp till 27% teoretiskt prestanda, eller 10% faktiskt längre batteritid, så tar jag 10% längre batteritid, varje dag, då prestandan räcker och blir över redan idag.

Skrivet av Christley:

nu hittar jag inga källor på det, men får svårt att se att skärmen står för ~70-75% av batterilivet. processorn lär ju vara det som drar näst mest i en mobil. om endast 40% lägre strömförbrukning i processorn blir ~10% bättre batteriliv så ger det att processorn står för ~20-25% av batteriet. nu är inte uträkningen perfekt, men skärmen kan väl ändå inte bestå av mer än hälften av allt som batteriet drar.

Skrivet av Azodan:

Beror ju på vad man gör med telefonen. Vid vanlig användning, dvs. saker som inte lastar gpu och cpu så tror jag mycket väl att det stämmer.

Skrivet av anon99339:

Alltså, du antar en massa saker utan någon som helst grund och sedan slänger procentsatser hit och dit. Vad försöker du säga? Hur vet du att skärmen inte drar mest och varför "lär" processorn dra mest ström?

Edit: Jag håller helt med om att batteritiden bör prioriteras. Har en Huawei P9 och den är tillräckligt snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta beror ju helt på telefonen. En 4k LCD skärm kommer att dra en hel del med mörka färger, medan en OLED kommer dra mest vid vita färger. Så tittar vi bara på skärmen, och antar värsta fall scenaro, så drar dessa utan tvekan nära 40-50% av energin. Därför har vi också extrema skärmsläckare på telefonerna. Men om du har en effektivare OLED på 1080p tex, och du väljer att inte ha full ljusstyrka, alltid, samt har mörk bakgrund och ljus text, så kommer den naturligtvis att dra mindre.

Om vi tittar på CPUn så kan man säga samma. Om den trycker plattan i mattan så drar den också nära 40-50% av batteriet med 8 kärnor tuggande. Det som ofta begränsar här är faktiskt värmen. Skärmen ger ju något "ut" ur energin, men CPUns blir bara värme och inget annat. Men så fort som programmen inte behöver den, så går den snabbt ner i energispar läge, oavsett frekvens.

Sen har du modemet, som också när den sänder på full styrka kan sluka batteri rätt nämnvärt. Vi pratar dock om 10% eller så, jämfört vad CPU/Skräm kan ta i max. Samma med andra funktioner som GPS, Bluetooth mm. De drar ström, men väldigt få % jämfört. Dock är dessa igång 24/7 oftast.

Men!

Om vi dock ändrar synvinkeln och ser det från normal användning, och inte max prestanda/förbrukning, så ändras dessa siffror rätt mycket. Modemet, GPSen och sånt som var relativt snåla, blir nu de större slukarna. Varför? jo för de är redan nära sina energisparläges nivåer när de jämfördes och som sagt, de är igång 24/7.

Skärmen kan du som sagt minska ljusstyrkan på, detta är något som påverkar mest, men den är utan tvekan den största slukaren om du använder telefonen mycket. Varför? för när du använder den, är den nära sitt max, medan om den är max energisparläge, drar knappt något alls.

Samma kan sägas med CPUn, men inte riktigt på samma sätt. CPUn pulsar ström... dvs, den laddar det den ska, sen snabbt ner i sparläge. Så den aktivt justerar sig hela tiden för att dra så lite som möjligt. Det är först om du tex spelar eller använder något som verkligen lastar CPUn, som du märker hur mycket den faktiskt kan förbruka. Och om du har mycket appar igång i bakgrunden kommer du snabbt märka hur batteritiden drastiskt minskar, då CPUn måste rent % jobba mer.

Jämför skärmen mot CPUn dock, så drar skärmen mer eller mindre lika mycket när du läser text, som när du spelar, så varje gång du tittar på den, slukar skärmen ström. Därför upplevs det ofta så att skärmen är den största slukaren, för i praktiken... är den normalt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

På samma sätt kan du säga att dessa 27% inte kommer ge 27% prestanda vinst, då du kanske väntar på flashminnet eller 3G/4G linan... så det enda du säger är att teoretiskt kan CPUn dra x mindre % energi, eller ge 27% mer prestanda.

Självklart så går det åt båda håll som du säger. Min poäng var att belysa att 40 % energieffektivare processor inte ger 40 % längre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Självklart så går det åt båda håll som du säger. Min poäng var att belysa att 40 % energieffektivare processor inte ger 40 % längre batteritid.

Och det har du 100% rätt i

Permalänk
Medlem

Snapdragon 835 med vulkan kan nog vara lika snabb som en ps4

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är väl ändå inte cpu:n som drar mest ström utan det är väl skärmen som drar mest eller?

Beror på vilken skärm, men många har lösningen att använda flygplansläge när de har dåligt med batteri o de har inte med skärmen o göra.
Så tror de är processorn ändå som är boven i detta med tanke på synkning, bakgrundsappar osv.

Vet inte om det är processorn som är kopplad till kameran men snapchat tex drar ju extremt mycket batteri o de sägs ju att kameran är oftast på hela tiden när appen är igång.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB