Största ironin med "alternativ media"?

Permalänk
Avstängd

Största ironin med "alternativ media"?

Tjena! Jag skapar ny tråd så det inte anses vara off-topic i annan tråd.

DISCLAIMER: jag är personligen emot massinvandring från dem som har stark religiös bakgrund och jag är för samma lön för lika arbete mellan män & kvinnor trots att jag är emot radikalfeminism. Så slipper du tro att jag är någon extremvänsterlig figur.

Med "alternativ media" så menar jag (mass)media som INTE är det majoriteten av svenskar matas av varje dag som Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, DN, och lokala nyhetstidningar i respektive ort. Jag kan också mena vissa forum som Flashback.

En ironi som jag ser med "alternativ media" och utmaningen med dessa är att, precis som politiska lagda nyhetstidningar som Aftonbladet, etc., så är även "alternativa medier" politiskt lagda, vilket gör att precis som Aftonbladet vill kanske dölja eller ljuga om vissa uppgifter i vissa nyheter så kanske "alternativa medier" dölja eller ljuga om vissa uppgifter.

Exempel: det rapporteras om en våldtäkt som gjorts av någon. Vi säger att Aftonbladet, som ligger politiskt lagd vänster(?), rapporterar att det var en ung man, och de säger inget mer än så. Vi säger då att någon "alternativ media", som ligger politiskt lagd INTE åt vänster, rapporterar att det var en ung man som varit flykting med viss religiös bakgrund.

Här är frågan och ironin i det hela: hur vet vi om Aftonbladet rapporterade "sanningen" eller dolde något? Och hur vet vi att "alternativa median" rapporterade "sanningen" eller hittade dem på något?

Min uppfattning om "vanliga medier" vs "alternativa medier" är att "vanliga medier" KANSKE tenderar att "dölja uppgifter" (t.ex. ej ge mer specifika signalement om gärningspersoner) medan "alternativa medier" KANSKE tenderar att "hitta på uppgifter" (t.ex. ge fler/specifika signalement som inte ens stämmer överens om gärningspersonerna).

Varför skulle då Aftonbladet vilja "dölja" vissa signalement? Jo, för det kanske gynnar deras politiska åsikter och får dem att framstå som "rätta politiska alternativet". Varför skulle "alternativa media" vilja "visa eller hitta på" vissa signalement? Jo, för det kanske gynnar deras politiska åsikter... osv.

Här är min diskussionsfråga: hur ska vi veta VAD som faktiskt är "här är signalementen som Aftonbladet INTE vill att du ska veta om denna gärningsperson"-nyheter på "alternativ media" och VAD som faktiskt är "påhittade signalement för gärningspersonen"?

Ett argument jag hört om "alternativ media" är att "de rapporterar just det vanlig svensk massmedia INTE vill rapportera" och frågan är då hur ofta det faktiskt är så och hur ofta det är påhittade nyheter som gynnar deras politiska och/eller ideologiska propaganda?

Jag står fortfarande för det jag sa i Disclaimer samtidigt som jag är öppen för den "gråa sanningen", dvs., "så här illa är det faktiskt" eller "så här illa är det faktiskt inte". Om "alternativ media" faktiskt talar sanning om att det börjar bli sämre för svenska folket och "vanlig media" försöker dölja detta så vore det en skandal. Det är bara djuprotad politisk ideologi som skulle kunna låta sånt hända.

ELLER. Så är det inte så hemskt som "alternativ media" framställer det. Jag är öppen för en nyanserad diskussion och hur vi kan fördjupa vårat perspektiv inom detta. Jag är arbetslös och har bara legat med några tjejer, varav bara en var snygg. Så nu har jag personangripit mig själv med så du slipper göra det!

SHOOT!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exempel: det rapporteras om en våldtäkt som gjorts av någon. Vi säger att Aftonbladet, som ligger politiskt lagd vänster(?), rapporterar att det var en ung man, och de säger inget mer än så. Vi säger då att någon "alternativ media", som ligger politiskt lagd INTE åt vänster, rapporterar att det var en ung man som varit flykting med viss religiös bakgrund.

Här är frågan och ironin i det hela: hur vet vi om Aftonbladet rapporterade "sanningen" eller dolde något? Och hur vet vi att "alternativa median" rapporterade "sanningen" eller hittade dem på något?

aftonbladet i det där fallet rapporterade det relevanta i frågan.
personen är en man, han är ung, han misstänks för att ha begått en våldtäkt.

det är inte relevant i frågan att han är flykting och tror på Allah

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Bygg inte din världsbild på vad media rapporterar.

Permalänk
Medlem

Kort:
Vi vet inte vilka som rapporterar sanningen. Men som du själv antyder så är det mindre troligt att de
"etablerade" media-alternativen hittar på något. De vinklar/undanhåller.

"Alternativ media" skyr mer eller mindre inga medel för att få fram sitt budskap, med både lögner, påståenden och direkta påhopp.

Med det sagt så kan det vara bra att poängtera att det är otroligt dumt att någonsin i dagens samhälle tro på något för att det står i ett nyhetsmedie, oavsett om det är DN, aftonbladet, fria tider eller nya tider... Tyvärr väldigt tråkigt, men den bistra sanningen...

Permalänk

Kan faktiskt tycka att källkritik borde bli ett eget ämne i skolan.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

@AplAy Ingen har egentligen påstått att alternativ media är saklig. Men det är Aftonbladet inte heller. Därför är alternativmedis relevant eftersom den förmedlar en annan synvinkel än den man ständigt matas med av mainstreammedia. Då går det att läsa allt och bygga en egen uppfattning.

Att förlita sig på enbart alternativmedia räcker inte, skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kan faktiskt tycka att källkritik borde bli ett eget ämne i skolan.

Vi behöver inte källkritik utan tillgång till rådata. Källorna har nästan alltid någon form av bias, pga politiska, religiösa, monetära eller personliga skäl.

Permalänk
Medlem

Personligen bojkottar jag all media och har gjort det i 2 år. Med media menar jag Facebook, Instagram, Aftonbladet, DN, Avpixlat, CNN, osv osv. Mår så sjukt mycket bättre rent psykiskt sen jag gjort det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

"Det" "är" "polisens" "uppgift" "att" "gå" "ut" "med" "signalement""." "Begär" "ut" "förundersökningsprotokoll" "eller" "liknande" "dokument""," "vilka" "är" "offentlig" "handling" "om" "du" "absolut" "vill" "veta" "om" "misstänkte" "gärningsmannen" "har" "ett" "träben" "eller" "liknande""."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag skapar ny tråd så det inte anses vara off-topic i annan tråd.

DISCLAIMER: jag är personligen emot massinvandring från dem som har stark religiös bakgrund och jag är för samma lön för lika arbete mellan män & kvinnor trots att jag är emot radikalfeminism. Så slipper du tro att jag är någon extremvänsterlig figur.

Med "alternativ media" så menar jag (mass)media som INTE är det majoriteten av svenskar matas av varje dag som Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, DN, och lokala nyhetstidningar i respektive ort. Jag kan också mena vissa forum som Flashback.

En ironi som jag ser med "alternativ media" och utmaningen med dessa är att, precis som politiska lagda nyhetstidningar som Aftonbladet, etc., så är även "alternativa medier" politiskt lagda, vilket gör att precis som Aftonbladet vill kanske dölja eller ljuga om vissa uppgifter i vissa nyheter så kanske "alternativa medier" dölja eller ljuga om vissa uppgifter.

Exempel: det rapporteras om en våldtäkt som gjorts av någon. Vi säger att Aftonbladet, som ligger politiskt lagd vänster(?), rapporterar att det var en ung man, och de säger inget mer än så. Vi säger då att någon "alternativ media", som ligger politiskt lagd INTE åt vänster, rapporterar att det var en ung man som varit flykting med viss religiös bakgrund.

Här är frågan och ironin i det hela: hur vet vi om Aftonbladet rapporterade "sanningen" eller dolde något? Och hur vet vi att "alternativa median" rapporterade "sanningen" eller hittade dem på något?

Min uppfattning om "vanliga medier" vs "alternativa medier" är att "vanliga medier" KANSKE tenderar att "dölja uppgifter" (t.ex. ej ge mer specifika signalement om gärningspersoner) medan "alternativa medier" KANSKE tenderar att "hitta på uppgifter" (t.ex. ge fler/specifika signalement som inte ens stämmer överens om gärningspersonerna).

Varför skulle då Aftonbladet vilja "dölja" vissa signalement? Jo, för det kanske gynnar deras politiska åsikter och får dem att framstå som "rätta politiska alternativet". Varför skulle "alternativa media" vilja "visa eller hitta på" vissa signalement? Jo, för det kanske gynnar deras politiska åsikter... osv.

Här är min diskussionsfråga: hur ska vi veta VAD som faktiskt är "här är signalementen som Aftonbladet INTE vill att du ska veta om denna gärningsperson"-nyheter på "alternativ media" och VAD som faktiskt är "påhittade signalement för gärningspersonen"?

Ett argument jag hört om "alternativ media" är att "de rapporterar just det vanlig svensk massmedia INTE vill rapportera" och frågan är då hur ofta det faktiskt är så och hur ofta det är påhittade nyheter som gynnar deras politiska och/eller ideologiska propaganda?

Jag står fortfarande för det jag sa i Disclaimer samtidigt som jag är öppen för den "gråa sanningen", dvs., "så här illa är det faktiskt" eller "så här illa är det faktiskt inte". Om "alternativ media" faktiskt talar sanning om att det börjar bli sämre för svenska folket och "vanlig media" försöker dölja detta så vore det en skandal. Det är bara djuprotad politisk ideologi som skulle kunna låta sånt hända.

ELLER. Så är det inte så hemskt som "alternativ media" framställer det. Jag är öppen för en nyanserad diskussion och hur vi kan fördjupa vårat perspektiv inom detta. Jag är arbetslös och har bara legat med några tjejer, varav bara en var snygg. Så nu har jag personangripit mig själv med så du slipper göra det!

SHOOT!

Bra skrivit.

Det viktiga tror jag är att inte "låsa fast" sig i sina åsikter, eftersom det nog i många fall blir då man letar efter de medier som förstärker just dessa fasta åsikter.

Man bör givetvis granska allt man läser eller hör om kritiskt. Dock finns det i min mening vissa typer av nyhetsrapportering där ett mindre antal människor har "färgat av" sig på det som rapporteras jämfört med exempelvis dagstidningar eller alternativmedia. Ett av dessa alternativ är TT. Därför är ett av de enda alternativen jag själv känner att jag åtminstone kan lita en del på SVT:s text-tv eftersom man där oftast plockar nyheter rakt av från TT. Märk dock väl att jag ingenstans påstått att denna typ av informationskälla är ofelbar.

Skrattade rejält åt dina sista rader, kul med lite humor så här en fredagseftermiddag

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

"Det" "är" "polisens" "uppgift" "att" "gå" "ut" "med" "signalement""." "Begär" "ut" "förundersökningsprotokoll" "eller" "liknande" "dokument""," "vilka" "är" "offentlig" "handling" "om" "du" "absolut" "vill" "veta" "om" "misstänkte" "gärningsmannen" "har" "ett" "träben" "eller" "liknande""."

"Ja" "det" "är" "det" "." ":-)"

Permalänk
Medlem

Med lite jädrans sunt förnuft kan man nog med 90% säkerhet lista ut vilken artikel som är mest trolig.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Kul med ännu en sån här tråd där samma personer maler på om samma saker sida efter sida.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det går ju att vända på problemet också, alternativmedia lär väl ignorerar information om nyheter eller helt att rapportera något som de inte tycker är relevant eller bryr sig om att skriva om. Frågan är väl snarare vilka som bäst representerar vad som händer runt om i landet, och personligen tror/tycker jag knappast att t.ex. hälften av allt som är värt att rapporteras handlar om invandring eller invandrare, vilken är bilden man får från somliga alternativ. Men visst, bryr man sig knappt om något annat så är det kanske ett bättre alternativ.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

aftonbladet i det där fallet rapporterade det relevanta i frågan.
personen är en man, han är ung, han misstänks för att ha begått en våldtäkt.

det är inte relevant i frågan att han är flykting och tror på Allah

Förstår inte varför det är relevant att personen är en man eller är ung...

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med om att alla människor är precis lika starkt ideologiskt färgade i sin världsbild fast åt olika håll. Finns massor av bloggare m.m som klarar av argumentation med "å ena sidan, å andra sidan" utan att huvudet exploderar.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Förstår inte varför det är relevant att personen är en man eller är ung...

Precis vad jag tänkte. Jag förstår att det är många som tänker så, men jag skulle gärna vilja se någon formulera ett genomtänkt objektivt argument för varför vissa egenskaper är relevanta, när andra inte är det. Hur kan man på ett objektivt och generellt sätt motivera var den gränsen går?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte varför det är relevant att personen är en man eller är ung...

om vi ska gå åt det hållet så borde det även vara relevant vad han röstade i senaste valet. om det alltså spelar roll att han tror på Allah.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte varför det är relevant att personen är en man eller är ung...

Varför behöver viss information hållas hemlig?

Jag håller med om att det känns magstarkt att hänga ut personer med namn innan de blivit dömda i domstol, om det inte finns ett synnerligt samhällsintresse, tänk grov brottsling på flyende fot.
Men om det aldrig rapporteras detaljer kring problem hur ska vi kunna ta ställning i komplicerade frågor i ämnet? Ex förebyggande åtgärder.

Jag tycker att hela tanken kring att medelsvensken av olika anledningar inte behöver veta vissa saker för att den skulle bli orimligt upprörd bottnar i någon form av människoförakt.

Är det ens möjligt att lösa problem på rätt vis utan att känna till hela problembilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@AplAy: media skall inte gå ut med signalement. det är polisens uppgift. så har det alltid varit tills desinformatörer för hatmedia påstår annat.

Om ett brott har begåtts, så är praxis att endast gå ut med uppgifter som är relevanta i förhållande till brottet. Så har det alltid varit.

Hatmedia rapporterar väldigt sällan om brott som ljushyade nordeuropeer, utan fokuserar endast på svaga minoriteter. mycket där är ochså påhitt och vinklingar, även om nått av casen ibland stämmer.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför behöver viss information hållas hemlig?

Jag håller med om att det känns magstarkt att hänga ut personer med namn innan de blivit dömda i domstol, om det inte finns ett synnerligt samhällsintresse, tänk grov brottsling på flyende fot.
Men om det aldrig rapporteras detaljer kring problem hur ska vi kunna ta ställning i komplicerade frågor i ämnet? Ex förebyggande åtgärder.

Jag tycker att hela tanken kring att medelsvensken av olika anledningar inte behöver veta vissa saker för att den skulle bli orimligt upprörd bottnar i någon form av människoförakt.

Är det ens möjligt att lösa problem på rätt vis utan att känna till hela problembilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju likväl vända på det. Många människor har i allmänhet tendenser att döma flertalet människor eller hela folkgrupper baserat på vad någon enstaka gjort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

Om ett brott har begåtts, så är praxis att endast gå ut med uppgifter som är relevanta i förhållande till brottet. Så har det alltid varit.

Vad är relevanta uppgifter, vid t.ex en våldtäkt? Eller en grov misshandel? Varför är kön och ålder relevant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har själv nästintill noll förtroende för journalism idag, och det är tråkigt då det inte är journalisternas fel utan mer en marknadsanpassning för att tidningarna ska överleva ekonomiskt.

Vad jag känner är att vi behöver en mediemotsvarighet till Systembolaget, dvs inte ett monopol utan ett komplement. Ett nyhetsrapporterande med länkar till källor som är fria från politiska och ekonomiska intressen. SVT räknas inte in här, jag får intrycket att även de har en odeklarerad politisk (vänster) agenda, som om de var politiskt feministledda (eller motsvarande).

Edit:
Alla detaljer vid brott är relevanta. Antingen rapporteras det att det är en ung man som är nyanländ med starka religiösa åsikter som har vissa framgångar inom esporten/streaming, eller så rapporteras det att "en person har rånat en annan person", eller motsvarande. Inte "ung man som spelar datorspel begår våldsbrott" eller "ytterligare en invandrare begår brott" eller "religiös man våldför sig på ung icke-troende kvinna".

ALLT ska med, eller CENSUR MAXIMUM, och gissa vilken som är fel så uppåt väggarna.

Permalänk
Avstängd

Tack så mkt för alla svaren!

En annan tanke jag har angående "alternativa medier" och som jag har hört som annat argument för dem är att, "de [alternativa massmedier] kom till just för att påpeka 'problemen' som 'vanliga medier' ignorerar att rapportera", med antydan att det plötsligt finns problem som inte tidigare fanns som är så viktiga att dem måste rapporteras.

Å detta är intressant tycker jag; VARFÖR kom dessa "alternativa medier" till för från första början? Utan att låta för konspiratorisk nu, vad är det som var den tändande gnistan? Är det verkligen något som har pågått ett tag som "vanlig massmedia" ignorerar att rapportera och någon eller några fick nog och började rapportera om det?

Personligen bor jag i ett område där det bor många "icke-vita" och "icke-svenskar" och jag har gått hem från krogen många gånger under flera år utan att ha varken hört eller sett eller blivit drabbad själv av någon form av brott. Jag är man. Och så fort jag läser i lokala tidningen på nätet här så får jag läsa om överfall, våldtäkter å liknande så saker tycks ju hända i staden med cirka 50 000 invånare.

Jag har därför således svårt att kunna läsa på "alternativa massmedier" som möjligen kan få det att råka låta som om det "sker så många brott som mörkläggs av polisen och ignoreras av massmedia" då jag själv inte har kunnat observerat något brott på långa avstånd men ändå läser om det i lokala tidningen.

Dessutom nu när alla har mobiltelefoner, så borde det kunna filmas där man ser eller åtminstone hör brott pågå. Ta exempelvis polisvåldet mot svarta i USA som spekuleras att har varit lika vanligt nu som tidigare men nu i takt med att fler tar fram mobilen och filmar så har det blivit mer uppdagat i "massmedia" och således i sociala medier.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rottemark:

Vad är relevanta uppgifter, vid t.ex en våldtäkt? Eller en grov misshandel? Varför är kön och ålder relevant?

Skickades från m.sweclockers.com

Så fort man censurerar så vinklar man informationen. Det relevanta är att gå ut med alla signalement som hjälper till med att hitta gärningsmanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mkt för alla svaren!

En annan tanke jag har angående "alternativa medier" och som jag har hört som annat argument för dem är att, "de [alternativa massmedier] kom till just för att påpeka 'problemen' som 'vanliga medier' ignorerar att rapportera", med antydan att det plötsligt finns problem som inte tidigare fanns som är så viktiga att dem måste rapporteras.

Å detta är intressant tycker jag; VARFÖR kom dessa "alternativa medier" till för från första början? Utan att låta för konspiratorisk nu, vad är det som var den tändande gnistan? Är det verkligen något som har pågått ett tag som "vanlig massmedia" ignorerar att rapportera och någon eller några fick nog och började rapportera om det?

Personligen bor jag i ett område där det bor många "icke-vita" och "icke-svenskar" och jag har gått hem från krogen många gånger under flera år utan att ha varken hört eller sett eller blivit drabbad själv av någon form av brott. Jag är man. Och så fort jag läser i lokala tidningen på nätet här så får jag läsa om överfall, våldtäkter å liknande så saker tycks ju hända i staden med cirka 50 000 invånare.

Jag har därför således svårt att kunna läsa på "alternativa massmedier" som möjligen kan få det att råka låta som om det "sker så många brott som mörkläggs av polisen och ignoreras av massmedia" då jag själv inte har kunnat observerat något brott på långa avstånd men ändå läser om det i lokala tidningen.

Dessutom nu när alla har mobiltelefoner, så borde det kunna filmas där man ser eller åtminstone hör brott pågå. Ta exempelvis polisvåldet mot svarta i USA som spekuleras att har varit lika vanligt nu som tidigare men nu i takt med att fler tar fram mobilen och filmar så har det blivit mer uppdagat i "massmedia" och således i sociala medier.

Människor vill ha enkla svar på komplicerade frågeställningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Så fort man censurerar så vinklar man informationen. Det relevanta är att gå ut med alla signalement som hjälper till med att hitta gärningsmanen.

Det är inte allmänhetens uppgift att jaga gärningsmän, det sköter polisen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Å detta är intressant tycker jag; VARFÖR kom dessa "alternativa medier" till för från första början? Utan att låta för konspiratorisk nu, vad är det som var den tändande gnistan?

Rent krasst var det internet. Förr i tiden fick man papperstidningar hem i brevlådan via prenumerationer, eller så gick man och köpte kvällstidningarna i affären. I takt med att fler och fler tidningar kom online sjönk intäkterna iomed att folk fick tillgång till nyheterna gratis, och fler slutade prenumerera och köpa kvällstidningarna i affären. Jag misstänker att de idag får kanske 10% av de intäkter de fick en gång i tiden, eller någon annan absurt låg siffra.

Iomed drastiskt minskade intäkter var varje tidning tvungna att försöka behålla sina kärnläsare, för annars skulle de gå under. Detta medförde i praktiken att gå från en objektiv och heltäckande journalistiskt rapporterande de inte längre hade råd med till att trimma fettet så att säga och polarisera sina nyheter för att behålla sina kärnläsare och locka till sig nya. Så säg att en tidning gick åt höger för att behålla sina högerskara så blev vänsterskaran som läste tidningen bortkastade, och en annan tidning gick då åt vänster för att locka de läsarna (då de tappat alla sina högerläsare till första tidningen). Så fortsätter detta till vi har en ö-nation av tidningar av tydligt polariserade innehåll.

In kommer alternativmedian som helt plötsligt fått en marknad då det finns en jävla massa vatten mellan öarna. Mao ingen konspiration, bara marknadsekonomi och dess effekter.

Detta är så jag uppfattat det ivf.

Vissa mindre tillägg
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inte allmänhetens uppgift att jaga gärningsmän, det sköter polisen.

Det är ingen slump att polis och media går ut med signalement. Polisen går ut med uppgifter för att skydda och få in tips från allmänheten. Alla signalement som hjälper till med att identifiera gärningsmännen är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det är ingen slump att polisen och media går ut med signalement. Polisen går i dag ut med uppgifter för att skydda och få in tips från allmänheten. Alla signalement som hjälper till med att identifiera gärningsmännen är relevant.

Det borde väl vara polisen som vet bäst om detta behövs göras i medier eller inte?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti