Problem med spel, dålig latens/ping under delar av dygnet.

Permalänk

Problem med spel, dålig latens/ping under delar av dygnet.

Jag har en Asus rt n66u router och 100/10 Mbit/s internet. Jag använder wifi:n och det ger mig cirka 35 i ping i Battlefield 1 och kanske 45 i exempelvis Heroes and Generals NÄR DET FUNKAR!

Dock, till och från under dagen så blir något snett med spelandet. Bf 1 får hög latens och H&G får hög ping. Jag trodde med mitt internet att det borde inte vara några problem och så är det också under DELAR av dagen. Dock, till och från åker pingen i H&G upp i 400 och latensen i Bf 1 till 500 ms.

Jag trodde först att detta var ett problem specifikt för ett viss spel och dess server, men det var inga andra som hade liknande problem när jag spelade, bara jag! Det var dessutom liknande problem i andra spel, som Bf 1, Red Orch 2 och H&G. Ej speldugligt. Vissa timmar fungerar det, andra timmar är det alldeles för högt, OCH NEJ det beror inte på att jag använder torrent eller att andra laddar. Eftersom alla fps-spelen visar samma problem ligger problemet någon annanstans, och det märkliga är att det är inte konstant bra eller dåligt. Det kan vara bra i några timmar, för att sedan bli dåligt i några andra. Ska jag misstänka min ISP?

De som tillhandahåller abonnemanget skyllde exempelvis på mikrovågsugnen som varnande exempel, men jag har inte den på i 3 timmar! Dessutom tittar jag på routersidans traffic manager för att se om någon nedladdning pågår, men icke...!

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Inaktiv

Det framgår inte om du kör TRÅDLÖST eller TRÅDAT.

kör inte trådlöst, det suger oftast och det beror i rätt många fall på saker du INTE KAN KONTROLLERA

Permalänk

@studiox_swe: Jo, jag använder trådlöst och det fungerar under delar av dagen utan problem, men inte hela. Därför misstänker jag min ISP!

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem

Du har gjort bra observationer, men om du vill komma fram till något måste du utesluta olika delar av systemet också. Du är ansvarig för att allt efter fiberkonverter fungerar som det ska, så genomför tester med minimal mängd utrustning på din sida (dvs en enda kabelansluten dator, helst med livelinux för att utesluta knasig mjukvara på datorn). Kvarstår problemet beror det högst sannolikt på något du inte har kontroll över och du ska felanmäla till ISP:n. Försvinner problemet bör du fortsätta felsöka inom LAN:et.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

@studiox_swe: Jo, jag använder trådlöst och det fungerar under delar av dagen utan problem, men inte hela. Därför misstänker jag min ISP!

Hur kom du fram till slutsatsen att bara för ditt wifi fungerar under delar av dagen så är det alltid bra?

Antingen kan du testa att köra med kabel eller så får du mäta var fördröjningen uppkommer. Pingplotter.

Permalänk

När jag fick problem med Bf 1 nyligen, alldeles just, så hade jag en latens på 200 ms och en packet loss på 20%. Jag testade ping plotter mot ping.sunet.se som någon föreslog i en annan tråd för att se. Men, den genomsnittliga latensen de första 15 min var högst 20-25 ms. Således är det förmodligen något mellan ISPn och Bf1 servrarna.

Efteråt att ha testat mot ping.sunet.se, så gick jag tillbaka till en av de europeiska servrarna på Bf 1 och såg att situationen var densamma, med 200 ms i latens och ca 20% packet loss.

Tyvärr vet jag inte vilken IP adress de europeiska servrarna använder sig av så jag kan inte se mot pingplotter.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk

http://i.imgur.com/DyYp3f8.png

Efter att ha fått en IP adress av Trollsand till en Bf 1 server testade jag ping plotter och ovanstående länk leder till bilden under den korta tid jag lät ping plotter vara på. Problemen verkar dyka upp låååångt bort! Vet ej vad jag skall göra åt det!

Någon kunnig själ som har någon ide?

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,