Permalänk
Medlem

Positivt luftflöde? (Fläktar 200r)

Hej!

Har lite frågor kring hur jag får positivt lufttryck så var vänlig att läs texten.

Har tänkt skaffa lite fler fläktar till mitt Corsair Carbide 200r. Dels för att det ska se snyggare ut och för att jag är trött på dammet som kommer in från toppen. Just nu har jag en Intake fläkt och en outake. (Båda 120mm)

Har tänkt mig att:

Ha två 140mm fläktar längst upp som blåser UT luft

Ha en 120mm fläkt med fläktfilter som sitter längst ned i chassit och blåser IN luft.

Samt en 120mm fläkt med filter som sitter på sidopanelen och blåser in luft.

Jag har även tänkt mig att ha en fan controller och sätta intake fansen på mer kraft än outake för att få "positivt lufttryck".

Värt att notera är att min CPU kylares fläkt hjälper till med utblåset och är en 120mm fläkt från be quiet.

Frågan är då om jag kommer att få positivt lufttryck trots att två av mina tre outake fans är 140mm och alla mina intake 120mm.

Här är inköpslistan jag tänkt mig:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9900942/

"Inet tyst chassifläkt 120mm" ska sitta längst ned.
"Cooler master 120mm" i sidopanelen.
Båda "Corsair Af140" längst upp i chassit.

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

Gå in på varje fläkt, kolla specifikationer, kika på luftflödet och räkna ut flödet på alla infläktar och utfläktar, Får du högre på Ut än in räcker det inte. Tänk dock på att flödet är räknat på MAX, skaffar du en kontroller kan du dra ner utsuget lite om du anser det är förhögt.

Med fläktarna du valt kommer du ha in: 110,6 och ut: 132,8
Du kommer alltså få ett negativt tryck med fläktarna på max.

Kollar man dock olika guider mm så föredras negativt tryck för att få bäst effekt, Det blir då ett automatiskt sug i burken, men drar lättare in damm mm,

Själv kör jag enbart 120mm intag i fronten och en 120 vänster chassisida,
Som utsug en stor 200mm i toppen och en 150 i baken och får därigenom ett negativt tryck. Testade mig fram och det blev bäst resultat i min burk iallfall.

Jag valde att inte ha någon i botten på min burk för att inte massa onödigt damm ska sugas in.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Gå in på varje fläkt, kolla specifikationer, kika på luftflödet och räkna ut flödet på alla infläktar och utfläktar, Får du högre på Ut än in räcker det inte. Tänk dock på att flödet är räknat på MAX, skaffar du en kontroller kan du dra ner utsuget lite om du anser det är förhögt.

Med fläktarna du valt kommer du ha in: 110,6 och ut: 132,8
Du kommer alltså få ett negativt tryck med fläktarna på max.

Kollar man dock olika guider mm så föredras negativt tryck för att få bäst effekt, Det blir då ett automatiskt sug i burken, men drar lättare in damm mm,

Själv kör jag enbart 120mm intag i fronten och en 120 vänster chassisida,
Som utsug en stor 200mm i toppen och en 150 i baken och får därigenom ett negativt tryck. Testade mig fram och det blev bäst resultat i min burk iallfall.

Jag valde att inte ha någon i botten på min burk för att inte massa onödigt damm ska sugas in.

Yes, upptäckte detta och böt intake fan till en be quiet shadowing och från nu mer intake än outake. Får väl beställa detta om något blir billigare på black friday.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Gå in på varje fläkt, kolla specifikationer, kika på luftflödet och räkna ut flödet på alla infläktar och utfläktar, Får du högre på Ut än in räcker det inte. Tänk dock på att flödet är räknat på MAX, skaffar du en kontroller kan du dra ner utsuget lite om du anser det är förhögt.

Med fläktarna du valt kommer du ha in: 110,6 och ut: 132,8
Du kommer alltså få ett negativt tryck med fläktarna på max.

Kollar man dock olika guider mm så föredras negativt tryck för att få bäst effekt, Det blir då ett automatiskt sug i burken, men drar lättare in damm mm,

Själv kör jag enbart 120mm intag i fronten och en 120 vänster chassisida,
Som utsug en stor 200mm i toppen och en 150 i baken och får därigenom ett negativt tryck. Testade mig fram och det blev bäst resultat i min burk iallfall.

Jag valde att inte ha någon i botten på min burk för att inte massa onödigt damm ska sugas in.

Negativt lufttryck kommer alltid dra in damm, genom varenda liten öppning som finns i chassit. Ser inte varför man skulle sträva efter negativt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB 3200MHz - 1080ti FE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fberglind:

Negativt lufttryck kommer alltid dra in damm, genom varenda liten öppning som finns i chassit. Ser inte varför man skulle sträva efter negativt

Skickades från m.sweclockers.com

För att prestandan blir bättre. Du slipper värmezoner med då övertryck har tendens att ge zoner med dåligt utbyte av luft.
Sedan är det rent överspelat detta. Temperaturskillnaderna är marginella om allt är ok och man har i princip lika mycket in som ut.
Själv kör jag 2x140 mm in och en 140 mm ut. Dessa på så låg hastighet som möjligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tänk på att dammfilter hindrar luftflödet, så insugen behöver mer kräm än utblåsen för att flytta samma mängd luft.
Du borde sträva efter övertryck och ha dammfilter på samtliga insug, och en dator behöver inte låta som en dammsugare för att vara sval om man tar sig tid och planerar.
Sen kan det vara grymt störande att ha massa olika fläktar eftersom dom har olika ljudbild, men om du har stora fläktar och kör dom i låg rpm så är det inget man direkt märker av.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

jag har 7 in och en ut

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tänk på att dammfilter hindrar luftflödet, så insugen behöver mer kräm än utblåsen för att flytta samma mängd luft.
Du borde sträva efter övertryck och ha dammfilter på samtliga insug, och en dator behöver inte låta som en dammsugare för att vara sval om man tar sig tid och planerar.
Sen kan det vara grymt störande att ha massa olika fläktar eftersom dom har olika ljudbild, men om du har stora fläktar och kör dom i låg rpm så är det inget man direkt märker av.

Nu har insugen tillsammans med alla fläktar 196,2 cfm och utsugen 182,8. Tror även att jag inte kommer köra alla på 100% utan anpassa efter ljudnivån men ha i åtanke att insug ska vara mer än utsug. Låter det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Nu har insugen tillsammans med alla fläktar 196,2 cfm och utsugen 182,8. Tror även att jag inte kommer köra alla på 100% utan anpassa efter ljudnivån men ha i åtanke att insug ska vara mer än utsug. Låter det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

För mig låter det som en väldig massa fläktar. Vore intressant att veta lite mer om datorn, moderkort, minne, CPU, PSU, grafikkort.

Jag har byggt datorer i många år och låter konfigurationen styra. Den datorn jag skriver det här på är en arbetsstation som inte är avsedd för gaming och med ett moderat grafikkort (Geforce 960). Moderkort ASUS Z170 PRO GAMING (gjort för gaming men jag köpte det för att det just då var billigt - kampanjpris), CPU intel i5-6600K, 16 GB primärminne, 240GB SSD, 2 st 3TB hårddiskar, Fractals INTEGRA 750W modulär PSU. Här räcker 2 st 140 mm PWM-fläktar in och en ut för att hålla temperaturen på CPU-kärnorna runt 25° C i idle och runt 55° C då datorn jobbar på max belastning (riktigt tunga kompileringar). Grafikkortets fläktar startar aldrig och datorn är helt tyst om jag rensar dammfiltren varannan månad. Ja, just det CPU-kylaren är en be quiet! Pure Rock och alla fläktar styrs från moderkortet och har lägsta hastighet satt till 300 RPM (ligger oftast runt 400 RPM)

Så berätta gärna om datorn. Det gör det lite lättare att ha åsikter och ge råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

För mig låter det som en väldig massa fläktar. Vore intressant att veta lite mer om datorn, moderkort, minne, CPU, PSU, grafikkort.

Jag har byggt datorer i många år och låter konfigurationen styra. Den datorn jag skriver det här på är en arbetsstation som inte är avsedd för gaming och med ett moderat grafikkort (Geforce 960). Moderkort ASUS Z170 PRO GAMING (gjort för gaming men jag köpte det för att det just då var billigt - kampanjpris), CPU intel i5-6600K, 16 GB primärminne, 240GB SSD, 2 st 3TB hårddiskar, Fractals INTEGRA 750W modulär PSU. Här räcker 2 st 140 mm PWM-fläktar in och en ut för att hålla temperaturen på CPU-kärnorna runt 25° C i idle och runt 55° C då datorn jobbar på max belastning (riktigt tunga kompileringar). Grafikkortets fläktar startar aldrig och datorn är helt tyst om jag rensar dammfiltren varannan månad. Ja, just det CPU-kylaren är en be quiet! Pure Rock och alla fläktar styrs från moderkortet och har lägsta hastighet satt till 300 RPM (ligger oftast runt 400 RPM)

Så berätta gärna om datorn. Det gör det lite lättare att ha åsikter och ge råd.

Be quiet pure rock även här samt en i5 6600k och ett r9 380. Nätaggregat är ett 750w evga g2 och har 16gb ram. Vet att jag verkligen inte behöver alla fläktar. Men är trött på hur mitt chassi det ut fast är väldigt nöjd med det på andra sätt. Tycker det skulle bli finare med lite LED fläktar. Jag är även trött på att det kommer in massa damm från toppen av chassit där det finns massa hål. (Corsair Carbide 200r) och läste någonstans att man kan få bort intagningen av damm i datorn om man sätter två 140mm fläktar där uppe i chasit. Då tänkte jag att jag sätter dom
På utblås men då så får jag ett negativt lufttryck i datorn och lade till andra fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Be quiet pure rock även här samt en i5 6600k och ett r9 380. Nätaggregat är ett 750w evga g2 och har 16gb ram. Vet att jag verkligen inte behöver alla fläktar. Men är trött på hur mitt chassi det ut fast är väldigt nöjd med det på andra sätt. Tycker det skulle bli finare med lite LED fläktar. Jag är även trött på att det kommer in massa damm från toppen av chassit där det finns massa hål. (Corsair Carbide 200r) och läste någonstans att man kan få bort intagningen av damm i datorn om man sätter två 140mm fläktar där uppe i chasit. Då tänkte jag att jag sätter dom
På utblås men då så får jag ett negativt lufttryck i datorn och lade till andra fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter vettigt. Du kan ju alltid ställa in fläktarna sen, Är väldigt sällan fläktar ens går på maxeffekt så.

Men att du haft insuget i toppen är enligt mig lite knasigt, Värme stiger ju uppåt

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Be quiet pure rock även här samt en i5 6600k och ett r9 380. Nätaggregat är ett 750w evga g2 och har 16gb ram. Vet att jag verkligen inte behöver alla fläktar. Men är trött på hur mitt chassi det ut fast är väldigt nöjd med det på andra sätt. Tycker det skulle bli finare med lite LED fläktar. Jag är även trött på att det kommer in massa damm från toppen av chassit där det finns massa hål. (Corsair Carbide 200r) och läste någonstans att man kan få bort intagningen av damm i datorn om man sätter två 140mm fläktar där uppe i chasit. Då tänkte jag att jag sätter dom
På utblås men då så får jag ett negativt lufttryck i datorn och lade till andra fläktar.

Ah, jag är lite nördig med att datorn ska vara en tyst, mörk låda där man bara anar kraften. Alltså har jag numera alltid fönsterlösa lådor. Dessutom har jag bara toppfläktar om jag (tycker mig) tvingas att ha vätskekylning men det var ett tag sedan. En R4 med lite häftigare grejor i som jag byggde åt en kompis hade vätskekylning med toppfläktar men det blev faktiskt både svalare och tystare med en be quiet! Dark Rock Pro 3, inga fläktar i toppen och en extra lågvarvsfläkt (insug 200 RPM) i sidan för extra luft på grafikkorten.

Skrivet av Ipzen:

Det låter vettigt. Du kan ju alltid ställa in fläktarna sen, Är väldigt sällan fläktar ens går på maxeffekt så.

Men att du haft insuget i toppen är enligt mig lite knasigt, Värme stiger ju uppåt

Jag har faktiskt testat med insug från toppen med vattenkylare och med alla möjliga andra konfigurationer och tycker (subjektivt) att med lätt övertryck i lådan (mer lufttryck in än ut) spelar det faktiskt ingen roll om man suger in luft uppifrån. Någon i en tidigare tråd tyckte att skillnaden var marginell.

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande kom jag fram till att detta blir den bästa lösningen för mig.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9903880/

Två 140mm med filter, en i sidopanelen och en under till.
En 120mm outake som ska sitta längst upp ovanför cpu kylaren.

Inte heller någon fläktkontroll då jag inte känner för att lägga pengar på det. Eller kan jag fixa nån PWM grej och styra från moderkort?

Får se lite hur det blir på fredag om det blir några schyssta reor då och ändrar efter det.

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Inte heller någon fläktkontroll då jag inte känner för att lägga pengar på det. Eller kan jag fixa nån PWM grej och styra från moderkort?

Förr berodde det på moderkortet men jag gissar att det är standard numera på alla moderkort. De moderkort jag testat för 1150- och 1151-sockeln har haft väldigt bra PWM-styrning.

Permalänk
Medlem

@samkanga
Måste säga att chassit verkar jäkla bökigt att få till tyst men ändå bra kylning i.
Hur skulle det funka om du satte 2st 140mm med dammfilter i chassisidan och en 120mm i bakkant i linje med cpu-kylaren?
Sen på något sätt täcka över toppen så inte damm tar sig in där.

Men dom där filtren kommer mest bara hålla hårstrån och större dammkorn borta, allt fint damm kommer slörpas in ändå.
Eller går det att kasta in 1 eller 2st 140mm fläktar i fronten på chassit, eller har det bara plats för 120mm där?
Hur som helst så brukar jag alltid undvika att montera fläktar horisontellt då det ställer rätt höga krav på fläktens lager, kan lätt bli missljud och vibrationer, eller att fläktens livslängd sjunker drastiskt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd

När jag testat på äldre brukar så funkar det rätt bra hur som haver även om ALLA fläktar blåser in eller ut som är en udda config ger det ingen större skillnad i temp utan hamnar i regionen om några få grader på klockat system med hög tdp och min dator i sign kan jag köra helt utan chassie fläktar men en fläkt bak sänker cpu tempen med ganska många grader och är oftast i den regionen man behöver få bort värmen

Så summan av allt är att oftast är det ganska skit samma hur fläktarna sitter och många fläktar gör knappt ett skit extra mot 2-3st och testa är bästa erfarenheten för man kan snacka om fickor virvelvindar och har hört allt senaste åren som stämmer lite med verkligheten

Edit: var nästan säker jag sett test på det det någonstans och hittade fläkt test som kanske kan vara intressant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För att prestandan blir bättre.

Jag är inte säker på att det är en universell sanning. Egentligen skulle jag vilja påstå att det är direkt felaktigt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du slipper värmezoner med då övertryck har tendens att ge zoner med dåligt utbyte av luft.

Vi börjar med över, vs undertryck. Vi har inte varken eller i våra chassin. Det är exakt samma tryck i som utanför chassit.
Skillnaderna man kan uppleva, ligger i laminära, och turbulenta flöden. Helt enkelt.
Om du suger, så är flödet i burken betydligt mindre turbulent, vilket orsakar dammutfällning, och att luften följer minsta motståndets lag, vilket ger sämre värmeutbyte med grejerna.
Om man i stället blåser, så får man ett riktat, turbulent flöde. Det ger ökat motstånd, vilket betyder lägre förflyttad volym, men effektivare energiutbyte med allt i dess väg. Det turbulenta flödet gör även att dammet följer med på ett bättre sätt, och därför blir system med mer in, än ut, inte lika dammiga invändigt.

Nu är inget av detta ett problem, eftersom vi i det närmaste alltid har aktiv kylning på det som är viktigt, och sällan förlitar oss enbart på sugfläktar, så vi får brutit upp det stillastående lagret luft nära komponenterna, för vettig energiöverföring.

Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan är det rent överspelat detta. Temperaturskillnaderna är marginella om allt är ok och man har i princip lika mycket in som ut.

Så mycket är definitivt sant. Förutsatt att man har ett vettigt flöde totalt sett, så spelar det i praktiken inte speciellt stor roll.

Skrivet av 20kr:

Men dom där filtren kommer mest bara hålla hårstrån och större dammkorn borta, allt fint damm kommer slörpas in ändå.

Jag kan inte starkt nog förorda filter, oavsett vad för slag. Helst ska man ha ett tvåstegs skum-filter, med ett torrt ytterst, och ett med filterolja innanför, men i praktiken finns det inga sådana chassin. Det är möjligen för att de minsta partiklarna är mycket enklare att få till att stanna i luften, och följa med ut ur chassit igen, även om de följer med in. Jag har haft igång brandväggen sedan 2008, och CPU fläkt, och kylare är orörd sedan dess. Ett par korta tittar invändigt för att uppgradera RAM-minnet, Det trots att jag slarvat med att städa filtret, och ofta inte gör det innan jag inte vågar öppna luckan utan att först dammsuga bort det som sitter på utsidan. Temperaturen på CPU i det systemet är oförändrad sedan uppstarten.
2x92mm i fronten, med dammfilter, PSU fläkt ut på baksidan. Systemet är en Socket T, Prescott P4, som någon gav mig för att "pappa" hade kastat med monitorn, och skadat VGA kontakten på moderkortet. Så, ett ganska standardiserat P4 system, ökänt för att det var varmt redan från början, nedstoppat i ett av Chieftecs rack chassin.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte säker på att det är en universell sanning. Egentligen skulle jag vilja påstå att det är direkt felaktigt.

Vi börjar med över, vs undertryck. Vi har inte varken eller i våra chassin. Det är exakt samma tryck i som utanför chassit.
Skillnaderna man kan uppleva, ligger i laminära, och turbulenta flöden. Helt enkelt.
Om du suger, så är flödet i burken betydligt mindre turbulent, vilket orsakar dammutfällning, och att luften följer minsta motståndets lag, vilket ger sämre värmeutbyte med grejerna.
Om man i stället blåser, så får man ett riktat, turbulent flöde. Det ger ökat motstånd, vilket betyder lägre förflyttad volym, men effektivare energiutbyte med allt i dess väg. Det turbulenta flödet gör även att dammet följer med på ett bättre sätt, och därför blir system med mer in, än ut, inte lika dammiga invändigt.

Nu är inget av detta ett problem, eftersom vi i det närmaste alltid har aktiv kylning på det som är viktigt, och sällan förlitar oss enbart på sugfläktar, så vi får brutit upp det stillastående lagret luft nära komponenterna, för vettig energiöverföring.

Så mycket är definitivt sant. Förutsatt att man har ett vettigt flöde totalt sett, så spelar det i praktiken inte speciellt stor roll.

Jag kan inte starkt nog förorda filter, oavsett vad för slag. Helst ska man ha ett tvåstegs skum-filter, med ett torrt ytterst, och ett med filterolja innanför, men i praktiken finns det inga sådana chassin. Det är möjligen för att de minsta partiklarna är mycket enklare att få till att stanna i luften, och följa med ut ur chassit igen, även om de följer med in. Jag har haft igång brandväggen sedan 2008, och CPU fläkt, och kylare är orörd sedan dess. Ett par korta tittar invändigt för att uppgradera RAM-minnet, Det trots att jag slarvat med att städa filtret, och ofta inte gör det innan jag inte vågar öppna luckan utan att först dammsuga bort det som sitter på utsidan. Temperaturen på CPU i det systemet är oförändrad sedan uppstarten.
2x92mm i fronten, med dammfilter, PSU fläkt ut på baksidan. Systemet är en Socket T, Prescott P4, som någon gav mig för att "pappa" hade kastat med monitorn, och skadat VGA kontakten på moderkortet. Så, ett ganska standardiserat P4 system, ökänt för att det var varmt redan från början, nedstoppat i ett av Chieftecs rack chassin.
B!

Nu riktar jag mig inte bara till dig i detta svaret men jag började med dig så du får all uppmärksamhet

Mer mekaniskt tillförd gas in i samma utrymme vilken är större än vad som mekaniskt sugs ur ett utrymme kommer att generera ett högre tyck inuti det utrymmet, luften som inte sugs ut kommer att sippra ut på ställen som inte är täta och på så vis skapa samma flöde in som ut.
Svårare än så är det inte och väldigt lätt att mäta med en tryckmätare.

Med det sagt skall man vara väl medveten om att fläktar till datorer är gjorda för att genererar höga flöden för sin storlek och framförallt för sitt effektuttag. De är däremot inte gjort för att levererar luftflöden när det finns statiska motstånd. Dessa fläktar skulle tex aldrig fungera till torr & våt filter konstruktioner (de ja känner till) eller ens tillsammans med vanliga ventilationsfilter vars partikelupptagning mäts i (µm).

I datorer sitter det oftast något form av nylonfilter. Dessa är att betrakta som grovfilter som egentligen bara kan ta upp större dammpartiklar, vilket räcker ganska långt för datorer. Dock skall man veta att låter man sitt filter precis som du verkar ha gjort vara i fred, så kommer det filtrera ännu bättre ju smutsigare det blir. Tyvärr är arean på dessa filter ganska begränsad vilket leder till att de ganska snabbt börjar bygga upp mer statiskt motstånd och flödet sjunker ganska snabbt genom det.
Man behöver alltså inte vara manisk med sitt rengörande av filter då det faktiskt kommer att vara kontraproduktivt men att helt glömma bort de är inte vidare hit.

Sedan till er alla som använder er av cmf som flödesenhet för fläktar. Det är absolut inte fel med det men det blir ungefär samma sak som att svensk sitta och diskutera hur många miles to a gallon en bil drar.
Sverige mäts ventilationsflöden i l/s (liter per sekund) eller m3/h (kubik per timme) när man pratar mängden dessa fläktar kan leverera i friblåsande läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Nu har insugen tillsammans med alla fläktar 196,2 cfm och utsugen 182,8. Tror även att jag inte kommer köra alla på 100% utan anpassa efter ljudnivån men ha i åtanke att insug ska vara mer än utsug. Låter det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast hur skall du tillse att du får konstant övertyck bara för att du har fläktar som vid 12v ger ett visst flöde helt friblåsandes utan något som helst motstånd?
Du skriver att du troligen inte kommer köra de på 12v och då är det ingenting som säger att fläktkurvan på flödet är linjär för alla fläktarna.
Det flödet du anger har också ett mätmetod fel. Nu vet jag inte vilken mätmetod dessa fläktar är avmätta med med 5-10% mätfel är det absolut inte bättre än och då har de redan där källa till potentiellt undertryck.
Lägg sedan till att du har filter på dessa tillluftsfläktarna. bara det filtret kommer ta MINST 10% av flödet direkt och ökar med tiden.
Så högst troligt börjar du redan med högre frånluftsflöde genom systemet än vad din filtrerade mängd tilluft genererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu riktar jag mig inte bara till dig i detta svaret men jag började med dig så du får all uppmärksamhet

Tackar, jag gillar uppmärksamhet.

Skrivet av Triton242:

Mer mekaniskt tillförd gas in i samma utrymme vilken är större än vad som mekaniskt sugs ur ett utrymme kommer att generera ett högre tyck inuti det utrymmet, luften som inte sugs ut kommer att sippra ut på ställen som inte är täta och på så vis skapa samma flöde in som ut.
Svårare än så är det inte och väldigt lätt att mäta med en tryckmätare.

Det är som du skriver, väldigt lätt att mäta, och vi får helt enkelt inget signifikant över, eller undertryck i våra burkar.

Skrivet av Triton242:

I datorer sitter det oftast något form av nylonfilter. Dessa är att betrakta som grovfilter som egentligen bara kan ta upp större dammpartiklar, vilket räcker ganska långt för datorer.

Mina burkar har alla samma sorts filter, men med lite olika grovlek, beroende på om jag bytt, eller fortfarande kör på original. Det är 4-10mm tjock "skum" matta, liknande den man har i akvarium, fast med mycket högre genomsläpp. Just för att de bara ska ta det grova skräpet. Praktiskt som f-n.

Skrivet av Triton242:

Dock skall man veta att låter man sitt filter precis som du verkar ha gjort vara i fred, så kommer det filtrera ännu bättre ju smutsigare det blir. Tyvärr är arean på dessa filter ganska begränsad vilket leder till att de ganska snabbt börjar bygga upp mer statiskt motstånd och flödet sjunker ganska snabbt genom det.
Man behöver alltså inte vara manisk med sitt rengörande av filter då det faktiskt kommer att vara kontraproduktivt men att helt glömma bort de är inte vidare hit.

Det filtrerar bättre, men mina fläktar jobbar mot "target temperature" så ju mer det skitar igen, desto hårdare jobbar fläkten. Flödet förblir detsamma, men ljudnivån ökar. Så när jag inte står ut mer, var 6-8 vecka, byter jag alla filter, och hivar de skitiga i tvättmaskinen på en skölj-cykel.

Skrivet av Triton242:

Sedan till er alla som använder er av cmf som flödesenhet för fläktar. Det är absolut inte fel med det men det blir ungefär samma sak som att svensk sitta och diskutera hur många miles to a gallon en bil drar.
Sverige mäts ventilationsflöden i l/s (liter per sekund) eller m3/h (kubik per timme) när man pratar mängden dessa fläktar kan leverera i friblåsande läge.

Problemet här är väl att oftast anges inte l/m osv, utan det är CFM som är förhärskande. Visst, man kan halvera siffran för att få en grov (och något överskattad) siffra för L/s, men det gör ingen. Så länge alla jämför samma sorts siffror spelar det inte någon roll.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tackar, jag gillar uppmärksamhet.

Det är som du skriver, väldigt lätt att mäta, och vi får helt enkelt inget signifikant över, eller undertryck i våra burkar.

Datorfläktarjobbar inte bra tillsammans med motstånd som ja skrev, dock spelar det inte så stor roll då det kommer att skapas ett övertryck även om det i ventilationssammanhang är lågt om man försöker tillföra mer luft mekanistiskt än man tar ut. Man får då luften att passera genom ett filter och det är det viktiga för att slipp få in damm.
Sedan om man får lite undertryck är det inte hela värden. Säg att du har 30l/s i sekunden i tilluft och 35l/s i frånluft. Då kommer fortfarande 85% av flödet vara filtrerat.

Citat:

Mina burkar har alla samma sorts filter, men med lite olika grovlek, beroende på om jag bytt, eller fortfarande kör på original. Det är 4-10mm tjock "skum" matta, liknande den man har i akvarium, fast med mycket högre genomsläpp. Just för att de bara ska ta det grova skräpet. Praktiskt som f-n.

Det filtrerar bättre, men mina fläktar jobbar mot "target temperature" så ju mer det skitar igen, desto hårdare jobbar fläkten. Flödet förblir detsamma, men ljudnivån ökar. Så när jag inte står ut mer, var 6-8 vecka, byter jag alla filter, och hivar de skitiga i tvättmaskinen på en skölj-cykel.

Det du beskriver är ett helt vanligt dammfilter vilket även de är att betrakta som grovfilter. Största skillnaden är att de har större area än nylonfiltret och blir inte "smutsigt" lika snabbt. Dessa filter sitter ofta monterade i olika typer av apparatskåp, dock sitter det då oftast kraftigare fläktar eftersom dessa filter har ett högre statiskt tryckfall.

Citat:

Problemet här är väl att oftast anges inte l/m osv, utan det är CFM som är förhärskande. Visst, man kan halvera siffran för att få en grov (och något överskattad) siffra för L/s, men det gör ingen. Så länge alla jämför samma sorts siffror spelar det inte någon roll.

B!

Nej det spelar som sagt ingen roll, det är bara roligt att detta forumet ofta anmärker på SI enheter m.m Men när detkommer till luftflöde är det mer eller mindre ingen som benämner det som brukligt i Sverige Det är också ett klar indikation på att man faktiskt inte har en aning om hur mycket en cmf är ute i verkligheten och inte vet hur man skall relatera till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Triton242
Mycket trevlig läsning att gnola igenom dina inlägg, du tycks vara sådär lagom nördig när det kommer till fläktar och filter precis som mig

Jag kör själv nästan uteslutande med vanligt ventilationsfilter i 2 olika tjocklekar, vilket jag väljer beror på mån av plats och fläktens statiska-tryck/varvtal.
Har köpt ark som jag får klippa till själv, blev både billigt och smidigt.
Kan även tipsa om att myggnät funkar hyggligt som filter, speciellt om det kombineras med ett ventilationsfilter bakom, då tar sig endast dom allra minsta partiklarna igenom.

Jag tycker det görs på tok för få bra chassin så har haft som vana att gå lös på dom med dremel och fixa till fläktplatser och filter själv, men chassi-skaparna har börjat förstå ett och annat på sistone så det går åt rätt håll.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Efter lite googlande kom jag fram till att detta blir den bästa lösningen för mig.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9903880/

Två 140mm med filter, en i sidopanelen och en under till.
En 120mm outake som ska sitta längst upp ovanför cpu kylaren.

Inte heller någon fläktkontroll då jag inte känner för att lägga pengar på det. Eller kan jag fixa nån PWM grej och styra från moderkort?

Får se lite hur det blir på fredag om det blir några schyssta reor då och ändrar efter det.

Hur blev det till slut? Och vilka temperaturer fick du som slutresultat?