Dåligt WiFi - Grundläggande routertips ang. dålig hastighet

Permalänk
Medlem

Dåligt WiFi - Grundläggande routertips ang. dålig hastighet

Hej.

I min lägenhet har jag fiber på 250/100 som går in och fördelas via en sk. tjänstefördelare (en CTS Hes 3106 (5 portar))
Så bredbandet går in i lägenheten och in till denna tjänstefördelare. Därefter har jag 5 omärkta portar. Jag har gjort att port 1 går till min router (Asus RT-ac66u (1750)) och port 2 går till TV från ComHem.

Routern i sin tur har sladd kopplad till min stationära dator.
Här får jag ut 250/100 mer eller mindre exakt.
Så rätt bandbredd går ju in i lägenheten.

Däremot!
Till det trådlösa WiFi:et är det inte lika glamoröst.
Routern är snart 1 månad gammal (och jag är inte hemma på veckorna så använder den bara på helgerna) och till denna har jag kopplat upp 1 surfplatta, 2 telefoner 2 bärbara datorer och 1 PS4.

Första dagen när routern precis var uttagen från kartongen. Då fick jag någonting i stil med 70/70 i ned- och uppladdning på 2,4Ghz och kanske 130/70 på 5,0 Ghz.

När jag nästa vecka kom hem. Då hade routern strulat under veckan. Den hade tappat förbindelsen mellan min sambos dator och telefon. Så jag fabriksåterställde routern via knappen baktill.

Efter detta har routern flera gånger tappat förbindelse likt det som hände i början, MEN jag får numera endast ut mellan 0,5 - 20Mbit nedladdning och 20/70 Mbit i uppladdning.

0,5Mbit nedladdning via Wifi... skämt eller.
Oftast tar surfplattan 10 Mbit. Det kan jag visserligen leva med - men det är inte det jag betalar för och det är inte därför jag köpte routern. Mitt PS4 får 2Mbit i nedladdning - och att ladda ner uppdateringar i denna hastighet gör jag inte. Och Netflix är ju värdelöst.

Så till routerinställningar:
Jag är inte jätteduktig på detta. Har läst lite olika och samlat på mig lite olika tips och trix.
- UPNP - stäng av - hände ingenting
- DHCP - stäng av - hände ingenting
- Sätt Control panel på 20MHz - blev inte bättre i alla fall
- Tilldela IPadresser 100Mbit och uppåt - vet inte hur jag gör?
- Ändra kanal på routern - Har laddat ner WiFi analyzer och det jag kommer fram till är att grannen har bättre täckning i min lägenhet än jag själv har. Har provat att byta till kanaler ingen annan har, men det blir inte bättre.
- Stängt av brandväggen på routern - hände ingenting
- DMz på min surfplatta - ingen förbättring
- Merlin programvara - kan inte installera - eller så vet jag inte hur jag gör? Försökte ladda upp via routern sida men det blir ingenting.

Snälla - är där någon som har en mirakelkur på mitt problem. En ny router (okej att modellen kanske har något år på nacken) kan väl inte leverera så dåligt som den gör? 250 in och levererar 5.
Eller är det inte routern fel? Är det någonting annat?

All hjälp är välkommen och tas emot med öppna armar
//

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att "det blir så" och inget är direkt fel och att det finns lite saker som kan göra det mycket bättre... så, inget är trasigt utan en följd av olika saker.

Så att kontrollera: Har du flera andra trådlösa nät i luften kring dig?
* Detta för att se att ni är 100-tals som slåss om etern i området.

Har du så du kan bara flytta routern ut i ett rum (mitt på golvet) och bandbreddstesta med fri sikt till den.
* Du kan få skumma inteferensfel i hörn och fri sikt är ett måste för att få riktigt hög fart.

I routern har du så du kan uppdatera firmware, testat det?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag misstänker att "det blir så" och inget är direkt fel och att det finns lite saker som kan göra det mycket bättre... så, inget är trasigt utan en följd av olika saker.

Så att kontrollera: Har du flera andra trådlösa nät i luften kring dig?
* Detta för att se att ni är 100-tals som slåss om etern i området.

Har du så du kan bara flytta routern ut i ett rum (mitt på golvet) och bandbreddstesta med fri sikt till den.
* Du kan få skumma inteferensfel i hörn och fri sikt är ett måste för att få riktigt hög fart.

I routern har du så du kan uppdatera firmware, testat det?

Jag har ställt mig bredvid rotuern - det gör ingen skillnad.
jag har provat att ställa routern i flera rum - inte heller någon skillnad.

Jag tror (och nu tror jag) att det var en äldre firmware när jag provade uppkopplingen den första gången och att det blev sämre efter att jag uppgraderat.
Däremot tillåter inte ASUS mig att nedgradera mig. Varken till Merlin eller till en av deras äldre. Det står att det inte fungerar.
(jag kunde prova den näst älsta firmwaren, men inte de jättegamla.

Mitt 5Ghz fungerar inte heller längre. Det går inte att ansluta till - trots att jag har fabriksåterställt och allt. Det är bara totaldött.

Permalänk
Medlem

Köp en separat acesspunkt. Är ofta överlägsna det som en router har inbyggd.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Köp en separat acesspunkt. Är ofta överlägsna det som en router har inbyggd.

Det är kanske det som gäller.
Jag skall prova med en annan router imorgon och sedan lägga denna nuvarande Asus-routern som access punkt.
Om det visar sig fungera bra får jag ta mig och köpa en riktig sådan kanske senare.
Tack för tipset, får se imorgon hur det blir.

Permalänk
Medlem

Provat någon annan custom fw förutom merlin? DD-wrt kanske? Det man läser här på forumet så är det många som kör den routern och alla verkar vara nöjda. Kanske är så att den inte fungerar som den ska dvs trasig? Det kan hända att du måste uppgradera fw på ett speciellt sätt? Har aldrig uppgraderat den routern själv. Kolla google eller merlins/ddwrts hemsida om det är något du måste göra. Ibland måste man flasha med en speciell fw innan man kan gå på den vanliga.
Riktiga APs är bättre i alla avseende, speciellt prestanda och stabilitet. Men då krävs det ju också en egen router = dyrare.
Det är rätt komplicerat med en router, ap och switch inbyggt i samma enhet med en fw. Så det är inte konstigt att det blir fel/sämre

Och som nämnts, kolla med ex wifi analyzer på mobilen/paddan om du kan se andra nätverk. I lägenheter är det oftast 10+ nätverk. Fördelat på 3 kanaler utan störningar så... Fast 5GHz borde u fungera bättre så sett. Har du resetat den efter du pillat runt med inställningarna?

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att återställa routern till fabriksinställningar. Du verkar ha pillat runt friskt och det kan ibland vara lätt att glömma att man provat något som man sedan inte återställt. Börja sedan att läsa på något forum om Merlin. Det finns sätt att tvinga in firmware.

Sedan tycker jag att du ska kolla vilka andra nät som finns runt dig och vilka kanaler de sänder på. På 2,4GHz bandet ska man bara använda kanalerna 1, 6 och 11. Man ska undvika att ha nät som överlappar och det slipper man om man använder bara de tre. Så tex om din granne har ställt in kanal 3 och du har kanal 1 så blir det en massa krockar i etern men om ni båda kör kanal 1 så kan routrarna samsas om utrymmet. Så 1, 6 och 11 är det som gäller, och ligger någon utanför det så blir det knixigt och mycket svårt att få bra. Det finns ett program som heter InSSIDer som kan visa dig vilka nät som finns runt dig. Programmet var tidigare gratis, så leta efter den äldre gratisversionen om du vill prova det.

Till sist placering av routern. De flesta routers mår bra av att stå luftigt. Har du klämt in den någonstans så får du två problem, det första är att den blir varm, vilket kan leda till driftstörningar och det andra är att en viss del av radiovågorna studsar i saker så att du får sämre mottagningsförhållanden. Så en bit ut från väggen och luftigt är optimalt. Kolla också så att antennerna sitter fast ordentligt. Glappar antennerna blir det ju också svårt att få bra mottagning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!