Microsoft går med i Linux Foundation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Where's the poop, Microsoft?

Har svårt att tro att de gör det frivilligt utan någon "masterplan"... Foliehatt på!

Skrivet av Marsupilami:

Kan inte tänka mig att Microsoft utan vidare har rent mjöl i påsen. Den enda förklaring jag kan se är att de på sikt vill få större kontroll över Linux - också.

Alltså $500 0000 är kaffe pengar för Microsoft.

Så jag är också mycket suspekt till detta agerande, då det endast görs om de räknar med att få tillbaka något. Men det kan vara att de helt enkelt vill köpa lite god PR för allt vi vet...

Måste ut o handla mer folie... har inte nog för att göra en hatt stor nog för detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squall Leonhart:

Fast "vettigare på skrivbordet" innebär väl i var mans ögon att det ska funka och se ut som Windows? Borde vara enklare att välja Windows då om det är utseende och funktion som avviker för mycket från "standarden".

Näe, men stabilare, och mer användbart, dagens skrivbordsmiljöer är under all kritik tycker jag.
Jag har testat flera av de olika distarna som finns det senaste året och kört linux mint den större delen sedan förra december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Kan inte tänka mig att Microsoft utan vidare har rent mjöl i påsen. Den enda förklaring jag kan se är att de på sikt vill få större kontroll över Linux - också.

Deras cloud service har ju möjlighet att starta virtuella linux servrar med ett klick etc. Tror de fattat att folk hellre kör linuxservrar än windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det handlar om överlevnad.

Senaste åren har det märkts tydligt att de bidragit i open source projekt.

Och de använder själva open source komponenter i deras stack.

Positiva nyheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av stgr:

Näe, men stabilare, och mer användbart, dagens skrivbordsmiljöer är under all kritik tycker jag.
Jag har testat flera av de olika distarna som finns det senaste året och kört linux mint den större delen sedan förra december.

Mint har jag aldrig provat men däremot kört Kubuntu i drygt 10 år, FreeBSD + KDE innan det i något år och Redhat (7.0-9.0) i skolan och den erfarenhet jag har är att det snarare är hur mycket är inkonsekvent. Dels att det kan vara blandade språk (eller väldigt avvikande kvalitéts- eller standardmässigt), dels att vissa inställningar fortfarande görs via conf-filer medan andra är samlade under systeminställningar och dels att vissa saker ställs in på olika ställen men med exakt samma funktion (exempelvis automatisk inloggning).
Stabilt vill jag dock säga att det är. Inte mindre stabilt än Windows 7 åtminstone.
Bevisligen är det också enkelt att använda (åtminstone KDE). Ett exempel är min kollega som kallar sig själv "dum och blond" som vid flera tillfällen lånat datorn utan att tänka på att det är min dator som visas på skärmarna (KVM-switch). Min mamma och pappa använder bara Kubuntu hemma och använder datorerna precis som vilken hemmaanvändare som helst (bankärenden, läsa nyheter, handla, se film o.s.v).
Så går man in med förutsättningarna att det inte behöver vara på ett visst sätt så funkar det utmärkt, däremot är det fortfarande värdelöst för spel och för folk som använder specifik programvara som är beroende av Windows (exempelvis bokföring).

Men visst, smaken är som baken och det finns mycket att förbättra för att systemet ska bli mer konkurrenskraftigt, vilket även ligger på tredje parts bord. Steam är ju ett steg i rätt riktning som kanske kan få lite fart på grafikkortstillverkarna och deras drivrutiner som i mångt och mycket är rätt så dåliga i Linux.

Permalänk
Avstängd

Önskar att Microsoft skulle släppa Visual Studio till Linux.

Permalänk

De ändrade ju strategin och ledningen för inte så länge sedan.

Sedan dess har det varit känt och de har marknadsfört att de lagt om strategin till att embracea Mac/Linux och andra plattformar, istället för att ha som mål att låsa in folk på Windows och deras frameworks.

Rimmar 100% med senaste releasen av .NET och ASP.NET med fokus på att vara plattformsagnostiskt (lirar med Mac/Linux etc). Där de också la rätt stor vikt vid att integrera tredjeparts-frameworks etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Önskar att Microsoft skulle släppa Visual Studio till Linux.

Den riktiga i så fall, inte den skiten som kommer till Mac. Men VSCode kanske blir något bra mellanläger om man kan få in lite templates (t.ex C# Class, etc) och de produktivitetshjälparna som finns i vanliga VS. Har tyckt att VSCode är bra, men kan inte använda det för att det inte har de vanligaste templatesen och skriver in namespace automatiskt, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Den riktiga i så fall, inte den skiten som kommer till Mac. Men VSCode kanske blir något bra mellanläger om man kan få in lite templates (t.ex C# Class, etc) och de produktivitetshjälparna som finns i vanliga VS. Har tyckt att VSCode är bra, men kan inte använda det för att det inte har de vanligaste templatesen och skriver in namespace automatiskt, etc.

Visual Studio Code är open source, du får gärna bidra med kod och templates, eller skriva en issue så det finns en förfrågan på det (om det inte redan finns).

https://github.com/Microsoft/vscode

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stgr:

Så bra då!
Då kanske linux antligen blir vettigare på skrivbordet istället för alla leksaks-wm's.

Smaken är väl olika, men jag hade då önskat att Windows integrerat KDE, ja eller om du nu vill isolera det till wm, kwin. Så länge ingen saboterar Awesome och i3 är jag nöjd.

...

Om Microsoft ska ha en vettig långsiktig strategi är det ett normalt steg i utvecklingen. Microsoft har flera år varit bland de som bidragit med kod till Linux-kärnan, då de varit så illa tvungna för att inte tappa marknadsandelar på marknaden för virtualisering. Microsoft har pengar i kassan men deras position är ganska knepig:

  • Android, baserat på Linux-kärnan, dominerar marknad för handhållna enheter, en marknad som sedan länge MS tappat

  • Hyper-V: marknadsandelarna MS tog i början har redan nåt toppen och det finns inga utsikter för att MS skulle klara annat än att behålla en mindre marknadsandel.

  • Azur: är delvis redan beroende av Linux för driften och än om Azur Stack hjälper MS att behålla sin nuvarande marknad med Hyper-V lär som redan nämnts ingen boost komma.

Även VmWare börjar få svårt att bibehålla sin marknad, då KVM i alla de tappningar rullar på. VmWare har inte något som fullt ut kan konkurrera med Open Stack och när Open Stack dessutom börjar komma i relativt lättimplementerade paketlösningar, jag då blir det tufft.

Linux Foundation erbjuder ingen lösning på alla dessa utmaningar och vad MS har för långsiktig strategi har jag inte sett någon trovärdig information om. MS har hamnat i läget att vara trängt ifrån två håll. Det verkar trots allt som att Red Hat tänkte rätt då de medvetet aldrig utmanade MS på skrivbordet.

Permalänk

Intressant att det finns så många som är så skeptiska till detta. Det verkar nästan lite konspiratoriskt ibland. $500.000 är väl $500.000 oavsett vem som pröjsar det och förhoppningsvis kommer det väl till användning.

Dessutom är det ju självklart att det finns en baktanke, och som många skriver är det förmodligen ett sätt att hålla kvar eller öka sin målgrupp för sina tjänster. Jag har svårt att tro att IBM och Intel eller andra som är med i samma klubb gör det av ren altruism.

Till sist en liten befogad fråga kanske: På vilket sätt kan Microsoft påverka utvecklingen av linux? I min värld så är det omöjligt för dem att, som någon insinuerade, "köpa upp och lägga ner", så i vilken riktning kan de påverka? Betaltjänster?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

R.I.P Linux

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

R.I.P Linux

Hur kan du få till detta att vara dåligt för Linux? Jag ser det som mycket positivt. I värsta fall blir det ingen skillnad.

Bara för att dom donerar pengar så betyder inte det att dom blir delägare på något vis som skulle likna ett aktiebolag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Överraskande! Så nu måste jag räkna ut vad det dolda affärsmotivet är. Reklam i Tux-menyn? Hmm... Iofs har de pengar så de kan gödsla med, men ändå. Ah! Naturligtvis är det rätt move för att öka försteget mot Apple. Blir bra.

Hoppas vi ser bättre drivrutinsstöd för Linux ut av detta. Men jag tror att flödet kommer vara från Linux till Windows istället. Men, då blir ju Windows bättre. Win-Win.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd

Agenda, att få SQL-server prisad bland linux fantaster som ofta är serveradmins,

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Överraskande! Så nu måste jag räkna ut vad det dolda affärsmotivet är. Reklam i Tux-menyn? Hmm... Iofs har de pengar så de kan gödsla med, men ändå. Ah! Naturligtvis är det rätt move för att öka försteget mot Apple. Blir bra.

Hoppas vi ser bättre drivrutinsstöd för Linux ut av detta. Men jag tror att flödet kommer vara från Linux till Windows istället. Men, då blir ju Windows bättre. Win-Win.

Vad finns det för fördel för dem förutom ren goodwill, om man nu tänker affärsmotiv? Vad har hindrat dem från att tidigare ha ett "flöde från linux" då källkoden är öppen? Detsamma gällande affärsmotiv, har något tidigare hindrat dem att släppa produkter till linux?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Skrivet av Christhebalrog:

Vad finns det för fördel för dem förutom ren goodwill, om man nu tänker affärsmotiv? Vad har hindrat dem från att tidigare ha ett "flöde från linux" då källkoden är öppen? Detsamma gällande affärsmotiv, har något tidigare hindrat dem att släppa produkter till linux?

Lite det jag också funderar på. Spontant så när det gäller Windows (eller Apple för den delen) så är det nåt de vill klona. MSSQL var ju halvmesyren, kanske nåt i den vägen?

Eller bara bli respektabla på serversidan. Det är det jag kommer på.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Lite det jag också funderar på. Spontant så när det gäller Windows (eller Apple för den delen) så är det nåt de vill klona. MSSQL var ju halvmesyren, kanske nåt i den vägen?

Eller bara bli respektabla på serversidan. Det är det jag kommer på.

Haha fan vad elak jag är Men det blir ju liksom så efter ett tag när man jobbar med det. Ska bannemej göra en Linuxdistro som heter Cynix, hahaha.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Överraskande! Så nu måste jag räkna ut vad det dolda affärsmotivet är. Reklam i Tux-menyn?

Men snälla människor. MS har inte köpt Linux Foundation. Det handlar om en donation på $500.000, som självklart inte är en obetydelsull summa, men det är i det stora hela en droppe i havet och ger inte något som helst inflytande. Deras bidrag och engagemang är ju betydligt större än detta. Det handlar väl mest om att visa ett budskap. Och vad är "Tux-menyn" förresten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christhebalrog:

Vad finns det för fördel för dem förutom ren goodwill, om man nu tänker affärsmotiv? Vad har hindrat dem från att tidigare ha ett "flöde från linux" då källkoden är öppen? Detsamma gällande affärsmotiv, har något tidigare hindrat dem att släppa produkter till linux?

Det finns ett flertal projekt där Microsoft skulle kunna dra nytta av samarbetet, samtidigt som de också kan bidra till att utvecklingen går snabbare. Ett projekt som nämnts är Hyperledger, för Linux Foundation är inte bara Linux.

Eftersom MS även använder Linux är det inte långsökt att de kan effektivisera viss anpassning genom ett mer direkt samarbete. MS verkar ha mognat och kommit ur de gamla hjulspåren av att göra allt själva och blivit mer pragmatiska och öppna om sitt beroende av samarbete. Azure Cloud Switch (ACS) bygger på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Visual Studio Code är open source, du får gärna bidra med kod och templates, eller skriva en issue så det finns en förfrågan på det (om det inte redan finns).

https://github.com/Microsoft/vscode

Detta är något som redan är ganska efterfrågat, så det kommer nog. Klarar mig med VS så länge. Har andra projekt att jobba på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?