ARN: "Köp via crowdfunding gäller under distansavtalslagen"

Permalänk
Melding Plague

ARN: "Köp via crowdfunding gäller under distansavtalslagen"

Att köpa produkter via crowdfunding-plattformar räknas som vanliga konsumentköp och ångerrätten gäller därför som vanligt. Detta fastställer ARN i en nyligen avslutad tvist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande!
Då kanske man kan börja våga sponsra diverse företag som har en god idé. Känns ju inte helt bortkastat om projektet avbryts/inte kommer någonstans eftersom man då kan få pengarna tillbaka?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har faktiskt svårt att tro att utländska företag lägger stor vikt vid ARNs "rekommendation".

Permalänk
Medlem

Gäller den svenska distansköplagen när man beställer saker från utlandet? Omvänt sett om jag säljer något till utlandet måste jag då hålla reda på alla olika länders konsumentlagar? I det här fallet var det en amerikansk crowdfunding som sålde hörlurarna så jag förstår inte riktigt hur ARN kan påverka något?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ronnylov:

Gäller den svenska distansköplagen när man beställer saker från utlandet? Omvänt sett om jag säljer något till utlandet måste jag då hålla reda på alla olika länders konsumentlagar? I det här fallet var det en amerikansk crowdfunding som sålde hörlurarna så jag förstår inte riktigt hur ARN kan påverka något?

Skulle jag också vilja veta. Tror absolut inte det gäller.

ARN har en svarta listan så lite kan de påverka för den som bryr sig om sånt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta är väl att Svenska företag inte längre kan skattesmita genom att maskera en försäljning av en produkt som Crowdfunding. Och att det nu klassas som ett inköp av en produkt snarare än en donation för att skapa en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Gäller den svenska distansköplagen när man beställer saker från utlandet? Omvänt sett om jag säljer något till utlandet måste jag då hålla reda på alla olika länders konsumentlagar? I det här fallet var det en amerikansk crowdfunding som sålde hörlurarna så jag förstår inte riktigt hur ARN kan påverka något?

Nej, den gäller inte. Inom EU finns däremot ett direktiv för att harmonisera lagstiftningen i medlemsländerna (dvs det ska vara samma regler i alla länder). Handlar du utanför EU beror det på vilket land det gäller och vilka lagar och avtal som finns.

Skrivet av Campaigner:

Skulle jag också vilja veta. Tror absolut inte det gäller.

ARN har en svarta listan så lite kan de påverka för den som bryr sig om sånt.

ARN har ingen lista på företag som inte följer deras rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Gäller den svenska distansköplagen när man beställer saker från utlandet? Omvänt sett om jag säljer något till utlandet måste jag då hålla reda på alla olika länders konsumentlagar? I det här fallet var det en amerikansk crowdfunding som sålde hörlurarna så jag förstår inte riktigt hur ARN kan påverka något?

Distansköplagen gäller bara när en konsument köper av ett företag, när det är saker som säljs av privatpersoner är det helt andra regler som gäller.

Om jag tolkar den här sidan:
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guara...
så får jag det till att distansköplagen inte gäller rakt av utomlands, men att det finns motsvarande skydd när man handlar inom EU.

Från USA finns det dock inte lika mycket skydd:
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/handla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

ARN har ingen lista på företag som inte följer deras rekommendationer.

Nej, men Råd&Rön har en lista på företag som inte följer ARN:s rekommendationer:
http://www.radron.se/svarta-listan/

Permalänk
Medlem

Det här gäller utan tvekan Pugz (https://www.kickstarter.com/projects/pugz/pugz-worlds-smalles...).
Det var rena cirkusen kring den här kickstarter kampanjen.

Permalänk
Medlem

Detta borde vara självklart och är inget uppseendeväckande alls. Konsumenten är svagare än företaget och skall så ha beskydd därifrån, även vid crowdfunding.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om företaget (eller personen) som söker crowdfunding är seriös och inte bara ute efter att bluffa till sig pengar så är det väl självklart att man vid en ändring (som kan göra att vissa kunder/sponsorer inte längre vill ha produkten) låter folk ångra sig.

Tycker inte att det borde vara ok (dvs ett skäligt avtalsvillkor) att man får ändra produkten (i ngt väsentligt) från vad man ursprungligen utlovat, iaf inte utan att avtalen hävs och måste nytecknas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Men detta är ju patetiskt! Är ju totalt slöseri med tid att vända sig till ARN som tar många månader på sig att utreda något som inte kommer leda någonstans. jag menar, de har ingen makt alls, NOLL! Speciellt när det gäller utländska företag. De vet säkert inte ens vad ARN är och även om de får reda på det så har de ju ingen skyldighet at följa rekommendationen, så nej, domstol är nog allt som funkar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Men detta är ju patetiskt! Är ju totalt slöseri med tid att vända sig till ARN som tar många månader på sig att utreda något som inte kommer leda någonstans. jag menar, de har ingen makt alls, NOLL! Speciellt när det gäller utländska företag. De vet säkert inte ens vad ARN är och även om de får reda på det så har de ju ingen skyldighet at följa rekommendationen, så nej, domstol är nog allt som funkar.

Det är fortfarande intressant. Jag väntar på Drakar & Demoner och Kult som är svenska KS (om de inte kan komma undan genom att vara utlandsregistrerade eller så, det vet jag inte). Räknas det som ett distansköp är det ju lag, och det kan man inte bara ignorera som man kan med ARN.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Men detta är ju patetiskt! Är ju totalt slöseri med tid att vända sig till ARN som tar många månader på sig att utreda något som inte kommer leda någonstans. jag menar, de har ingen makt alls, NOLL! Speciellt när det gäller utländska företag. De vet säkert inte ens vad ARN är och även om de får reda på det så har de ju ingen skyldighet at följa rekommendationen, så nej, domstol är nog allt som funkar.

Skrivet av Json_81:

Det är fortfarande intressant. Jag väntar på Drakar & Demoner och Kult som är svenska KS (om de inte kan komma undan genom att vara utlandsregistrerade eller så, det vet jag inte). Räknas det som ett distansköp är det ju lag, och det kan man inte bara ignorera som man kan med ARN.

Ja alltså, det finns en bra sak och det är att om man får rätt hos ARN, så gör det en eventuell rättegång så mycket enklare, men hur många orkar ta det så lång så länge det inte rör sig om tiotusentals, kanske hundratusentals kronor?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja alltså, det finns en bra sak och det är att om man får rätt hos ARN, så gör det en eventuell rättegång så mycket enklare, men hur många orkar ta det så lång så länge det inte rör sig om tiotusentals, kanske hundratusentals kronor?

Det kan i varje fall underlätta vid en rättegång. Vad jag menar med det är att dels beror kvalitén på ARN;s bedömning på parternas inlagor, precis som vid en riktig domstolsprocess, och sedan är inte domstolarna på något vis bundna av ARN. Om det däremot finns bra inlagor ger det också en bra indikation på hur en domstol skulle döma.

Däri ligger också nyttan med ARN. Eftersom det är kostnadsfritt är det ett bra sätt att få frågan prövad av oberoende och tingsmeriterade jurister som arbetar specifikt med konsumenträttsliga frågor. Sedan har du ytterligare fördel av att många företag inom rikets gränser följer deras rekommendationer.

Jag hade för egen del orkat processa för betydligt mindre än tiotusentals kronor, förutsatt att jag är säker på min sak och processen kan drivas i Sverige. Förenklade tvistemål kan inte bli så dyra och så mycket arbete är det inte om man har lite koll på hur det funkar.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Gäller den svenska distansköplagen när man beställer saker från utlandet? Omvänt sett om jag säljer något till utlandet måste jag då hålla reda på alla olika länders konsumentlagar? I det här fallet var det en amerikansk crowdfunding som sålde hörlurarna så jag förstår inte riktigt hur ARN kan påverka något?

Har jobbat åt en webbutik som säljer till Finland och dom måste betala finsk moms och följa den finska distansköplagen som är lite mer generös än våran. I Finland står tex inte köparen för returfrakten vid en retur.

Tror dock det endast gäller för handel mellan EU-länder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kan i varje fall underlätta vid en rättegång. Vad jag menar med det är att dels beror kvalitén på ARN;s bedömning på parternas inlagor, precis som vid en riktig domstolsprocess, och sedan är inte domstolarna på något vis bundna av ARN. Om det däremot finns bra inlagor ger det också en bra indikation på hur en domstol skulle döma.

Däri ligger också nyttan med ARN. Eftersom det är kostnadsfritt är det ett bra sätt att få frågan prövad av oberoende och tingsmeriterade jurister som arbetar specifikt med konsumenträttsliga frågor. Sedan har du ytterligare fördel av att många företag inom rikets gränser följer deras rekommendationer.

Jag hade för egen del orkat processa för betydligt mindre än tiotusentals kronor, förutsatt att jag är säker på min sak och processen kan drivas i Sverige. Förenklade tvistemål kan inte bli så dyra och så mycket arbete är det inte om man har lite koll på hur det funkar.

Jag kan säga av egen erfarenhet att ARN inte är allt. jag har haft två ärenden hos ARN där båda har fått avslag av olika anledningar, men där jag har sluppit undan ekonomisk skada ändå.

I ett av fallen som är mest i nutid handlade det om ett köp av soffa. Jag var i en butik och skulle köpa en soffa som verkade bra. Jag hade tänkt att köpa den på delbetalning. Enligt konsumentkreditlagen är återförsäljaren skyldig att ge info om alla detaljer kring delbetalningen som ränta, månadsavgift m.m. Detta gjorde inte återförsäljaren. Detta var inte så stor grej för mig vid köpet, men jag utnyttjade det senare när det blev problem.

När jag skulle montera ihop soffan så visade det sig att den var sne/skev och vind på flera ställen så att det inte såg bra ut. Jag kände direkt att det här är inte en soffa jag vill ha, så jag gick till återförsäljaren för att häva köpet, men han hävdade sin rätt att åtgärda felet eller ersätta den med en ny produkt, vilket är hans rätt, men jag kände obehag inför hela produktlinjen och företaget i stort, så jag hävdade att köpet var ogiltigt enligt konsumentkreditlagen eftersom återförsäljaren inte gett den info om krediten som han är skyldig att göra. Han skrattade och kallade mig otrevliga ord och sket i mig, så jag hotade med ARN och han skrattade ännu mer.

Så jag la ett ärende till ARN som tog ungefär ett havlår, men blev avslaget i brist på bevis.

Men innan det blev avslaget så var ärendet redan löst, för jag hade kontaktat det inkassobolag som företaget vänt sig till och förklarat situationen och att jag sänt ärendet till ARN och då avskev dom skulden ganska omgående, så så blev det löst för mig och har blivit löst på samma sätt en annan gång då det blivit tvist.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Snart så kommer svenskarna vara blockade från Crowd funding-sidor. GJ HF!

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

Distansköplagen ger dig 14 dagar att ångra köpet. Så det är alltså inte ett speciellt långt spann. Mer spännande är om konsumentköplagen gäller. Räknar man med Sexmånadersregeln där så räknas fel på produkt eller undermålig produkt före sex månader alltid som ett fabrikationsfel. Efter 6 månader blir det köparens ansvar att bevisa detta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Crowd funding handlar ju om att på en liten skala investera pengar för att förverkliga projekt. Är man inte villig att ta risken så är det ju bara att vänta och köpa produkten när den är klar, fattar inte riktigt kritiken som dyker upp emellan åt. Skulle ju vara sjysst ifall man hade 14 dagars ångerrätt på aktier.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Crowd funding handlar ju om att på en liten skala investera pengar för att förverkliga projekt. Är man inte villig att ta risken så är det ju bara att vänta och köpa produkten när den är klar, fattar inte riktigt kritiken som dyker upp emellan åt. Skulle ju vara sjysst ifall man hade 14 dagars ångerrätt på aktier.

Fast om man handlar med värdepapper finns lagar och regler som täcker detta redan.
Crowdfunding handlar inte om värdepapper, eller ens regelrätt investering.
Det utnyttjas i ganska hög grad att det är otydligt vad som gäller för just crowdfunding där det allt som oftast bara handlar om att blåsa kunderna utan att de kan göra något.

Permalänk
Medlem

Detta förstärker missuppfattningen att crowdfunding är det samma som webbshoppande och det är på sikt rent av skadligt för vad crowdfunding är, nämligen ett slags riskkapital man som "köpare" går in med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jobbigt det blir när man måste ta ansvar för skiten man skall sälja....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Spännande!
Då kanske man kan börja våga sponsra diverse företag som har en god idé. Känns ju inte helt bortkastat om projektet avbryts/inte kommer någonstans eftersom man då kan få pengarna tillbaka?

Det förutsätter ju att pengarna öht finns kvar i bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Distansköplagen ger dig 14 dagar att ångra köpet. Så det är alltså inte ett speciellt långt spann. Mer spännande är om konsumentköplagen gäller. Räknar man med Sexmånadersregeln där så räknas fel på produkt eller undermålig produkt före sex månader alltid som ett fabrikationsfel. Efter 6 månader blir det köparens ansvar att bevisa detta.

Att bevisa att man inte orsakat ett fel är lika enkelt som att bevisa att man inte slagit sönder produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ganska ofta oerhört dumma inlägg som försöker likställa en donation via crowdfunding med en investering. Jag kan inte låta bli att fundera på om det beror på okunskap eller ren dumhet. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ser ganska ofta oerhört dumma inlägg som försöker likställa en donation via crowdfunding med en investering. Jag kan inte låta bli att fundera på om det beror på okunskap eller ren dumhet. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du nu? Crowdfunding i denna formen är inte ens i närheten av donation?
En donation är en gåva utan krav eller förväntan på återgäldning, när du "ger" pengar till ett projekt där "rewards" etc är listade och nämnda är detta snarare en investering än donation då personen förväntar sig "avkastning" i form av "rewards".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Detta förstärker missuppfattningen att crowdfunding är det samma som webbshoppande och det är på sikt rent av skadligt för vad crowdfunding är, nämligen ett slags riskkapital man som "köpare" går in med.

Och vilka lagar, regler och förordningar täcker denna typ av "riskkapital"?
Normalt när man bidrar med riskkapital så får man något tillbaka. Detta något är alltsom oftast i form av värdepapper som kan säljas vidare om investeringen är lyckad, eller så blir de värdelösa, men pappren finns fortfarande ifall någon vill köpa upp resterna.

Vad har du för garantier med crowdfunding? Personerna bakom kan ta pengarna och försvinna. De kan arbeta på produkten och sälja av till större företag till en storvinst som du bidragit till men du inte får ut något av. De kan göra om produkten till att vara något helt annat än vad som utlovats. Etc.

Utlåtanden som denna från ARN är till för att styra upp vad som faktiskt gäller och tydliggör vad konsumenten har för skydd ifall det går åt pipsvängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Och vilka lagar, regler och förordningar täcker denna typ av "riskkapital"?
Normalt när man bidrar med riskkapital så får man något tillbaka. Detta något är alltsom oftast i form av värdepapper som kan säljas vidare om investeringen är lyckad, eller så blir de värdelösa, men pappren finns fortfarande ifall någon vill köpa upp resterna.

Vad har du för garantier med crowdfunding? Personerna bakom kan ta pengarna och försvinna. De kan arbeta på produkten och sälja av till större företag till en storvinst som du bidragit till men du inte får ut något av. De kan göra om produkten till att vara något helt annat än vad som utlovats. Etc.

Utlåtanden som denna från ARN är till för att styra upp vad som faktiskt gäller och tydliggör vad konsumenten har för skydd ifall det går åt pipsvängen.

Det är faktiskt en bra fråga. Borde man behöva skatta(kapitalskatt) på "vinsten" man gjorde när man fick produkten till ett lägre pris än andra som köper den efter crowdfundingen?

Det är klart att det inte finns några garantier precis som det inte finns när du köper aktier i ett bolag. Det finns däremot lagar mot förskingring