Permalänk
Medlem

Lathund: Internetförbindelser (WAN)

Har efter en tids luskande i detta och andra forum kommit fram till att många begrepp inom nätverksvärlden behöver förklaras tydligt för konsumenter som inte själva har stenkoll på vad som är vad. Ser många spekulationer och gissningar som till slut behandlas som fakta vilket skapar frågor som är svåra att svara på i slutändan.

Bryter ner det i prioriteringsnivå - hur "tung" internettjänsten är.

DISCLAIMER: Detta ämnet är stort. Jag har skrivit ihop denna lista efter egen erfarenhet som med all sannolikhet kan behöva rättas och utökas. Absolut inte emot förslag på förändring av denna lista. Tanken är att på ett sammanfattat vis förklara för en lekman (samt en och annan mindre insatt IT-ansvarig på företag) hur de vanligaste typerna av internetförbindelser som används i dagsläget fungerar.

1. ADSL/VDSL/SHDSL
Detta är den typ av internet som majoriteten av internetkonsumenter nyttjade innan fiberbredband började dyka upp. Tekniken nyttjar kopparkablar, närmare bestämt telekablar som även förser slutkunder med analog telefoni.

Förväntad hastighet:
Upp till 24/1Mbit/s vid ADSLx
Upp till 65/12Mbit/s vid VDSL
Upp till 5,7/5,7Mbit/s per kopparpar vid SHDSL

Vanliga problem:
- Långa avstånd från station minskar hastigheten
- Avgrävda kablar / fallna träd vid luftburen kabelföring
- Fukt på skadad (blottad) kabel
- Magnetisk störning från intilliggande utrustning

Taggar:
ADSL(POTS) splitter, RJ11, "Gristryne", EKKX

2. Mobilt bredband
Internet som istället för kabel kräver antennmottagning för konsumenten att nyttja tjänsten. Tjänsten skickas trådlöst från antennstationer till slutkunds mobiltelefon, USB-modem (dongel) eller router med stöd för mobilt bredband.

Förväntad hastighet:
Upp till 42/11Mbit/s vid 3G HSPAevo
Upp till 100/50Mbit/s vid 4G LTE

Vanliga Problem:
- Nedsatt signalstyrka vid för långt avstånd från antennstation, till följd att hastighet samt svarstid blir lidande
- Nedsatt signalstyrka på grund av dämpande objekt i vägen mellan dig och antenn
- Tillgängliga abonnemang har i regel en begränsning på max tillåten datamängd per månad
- Vid större folksamlingar tenderar mobila nätverk att snabbt bli överbelastade på grund av delad kapacitet

Taggar:
Edge, 3G, 4G LTE

2.1 Satellitbredband
Liknande lösning som mobilt bredband, fast med annan teknik och utförande. Med hjälp av satelliter mottas signal från slutkunds parabol som skickas vidare till en fast mottagarstation för att förse slutkunds utrustning med en länk till internet. På grund av den långa sträckan som signalen måste färdas lider tjänsten av hög svarstid (minst 500ms), vilket inte lämpar sig för exempelvis onlinespelande eller VOIP. För internetsurfande, nedladdning av filer eller videostreaming fungerar tjänsten dock bra. En fördel med denna typ av förbindelse är täckningen, då dagens satelliter täcker i stort sett hela Sverige.

Förväntad hastighet:
Upp till 30/6Mbit/s beroende på avtal

Vanliga problem:
- Hög svarstid då signalen behöver färdas lång väg
- Nedsatt signalstyrka på grund av dämpande objekt i vägen mellan din parabol och satellit
- Tillgängliga abonnemang har i regel en begränsning på max tillåten datamängd per månad, med försämrad hastighet efter uppnådd pott.

Taggar:
Satellitbredband, Parabolbredband

3. Koaxialkabel
När internetförbindelsen lämnas av i kabel-tv uttaget. Begreppet "ComHem-hus" är inte ovanligt när det gäller internet via koaxialkabel. Ofta utgår koaxialkablarna från switch som har fiberupplänk, vilket möjliggör bättre hastighet än xDSL-tjänster då kopparsträckan är kortare samt kabeln i sig kan hantera högre frekvenser.

Förväntad hastighet:
Vanligtvis erbjuds högst 1000/100Mbit/s för abonnemang via koaxialkabel i Sverige, men nyare tekniker tillåter ännu högre hastigheter.

Taggar:
"tre-hål-i-väggen", DOCSIS, MoCA, GoCA

4. Stadsnät (kommunikationsoperatör)*
Vanligast i större städer med inriktning mot privatkunder, där staden eller kommunen har samordnat internetaccess till slutkund med hjälp av ett stadsnät. En bostad eller lokal som är ansluten till stadsnätet har i regel ett inkommande uttag där slutkund kan koppla upp sig och med hjälp av stadsnätets portal välja ISP för att sedan få åtkomst till internet. Även begreppet Öppen fiber / Villafiber faller under denna kategori.

Förväntad hastighet:
Upp till 1/1Gbit/s beroende på abonnemang

Vanliga problem:
- Kvalitén på stadsnäten kan variera väldigt mycket från stad till stad, "upp till" gäller fortfarande i de flesta lägen
- Support, felanmälan och åtgärd kan ta tid beroende på avtal med stadsnätet
- Vanligt att man som kund bollas mellan stadsnät och ISP för att få sitt problem åtgärdat. Många kockar i samma soppa.

Taggar:
Kommunikationsoperatör KO, nätleverantör, Öppen fiber, Fiber till villa, Villafiber, FTTH, Skanova, TDC, Stokab, Zitius, Framtidens bredband, Open Universe, Itux

* Stadsnät är ett brett begrepp med många olika utföranden, en del stadsnät är helt passiva i nätet, en del delvis aktiva och andra helt aktiva mellan avlämning hos slutkund och hos ISP.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog om vilka förbindelser som finns, vidare in på begrepp.

Gbps, Mbps, Kbps, Gbit/s etc
Mega bits per second - en enhet man använder för att ange internethastighet. Märk väl att det som anges är "bits", vilket anges med ett litet "b" och inte "Byte", som anges med stort "B". En Byte innehåller åtta bits, vilket innebär att exempelvis en uppkoppling på 100Mb/s teoretiskt sett kan som mest skicka 12,5MB per sekund.

ms / Ping / latens (RTT)
Tiden det tar från att din dator skickat en signal till att den kommer fram dit den skall. Anges i MilliSekunder. Tiden det tar för din signal att skickas, tas emot och sedan skickas tillbaka igen kallas för RTT eller Round Trip Time.

KO
KommunikationsOperatör, se #4.

SN
Stadsnät, se #4.

ISP
Internet Service Provider, engelskt uttryck för Internetoperatör.

SLA
Service Level Agreement, anger vilken utsträckning av support, underhåll samt utlovad upptid som anges för ett abonnemang, bland annat.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Denna lista är sammanslagen med hjälp av flera medlemmar i detta forum:
Archane, iXam, kallabaz, gargamelo, Saodie, CloX, studiox_swe, Tanis

Permalänk
Medlem

Bra gjort!
Lägg även till förklaring på Mbit/s != MB/s.
Sen tillåter Docsis högre hastigheter än 1000/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Kanon! Du kan lägga till Satellitbredband / Parabolbredband:
http://www.rbsat.se/

Permalänk
Medlem

Du glömde röksignaler!

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband

nackdel
Hög latency när man inte har 4G

Permalänk
Medlem

@iXam: Lagt till förklaring av vanliga begrepp. Känns som en lista som kan bli lång, försöker hålla den relevant till ämnet utan att gå in på allt för avancerade områden.

Väljer att inte skriva vidare om Docsis, håller tråden på en lagom teknisk nivå. Har inte hört någon privatkund som blivit erbjuden högre hastigheter än 1000/100 över koaxial ändå, eller har jag fel?

@kallabaz: Jag har faktiskt ytterst lite erfarenheter av satellitbredband, skall läsa på lite och lägga in den i listan. Känns som att den tar ettaplatsen för minst prioriterad tjänst?

@Baxtex: Lägger till röksignaler när jag får samtal från någon som försöker sälja på mig det. Affärsidé?

@gargamelo: Tillagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

@iXam: Lagt till förklaring av vanliga begrepp. Känns som en lista som kan bli lång, försöker hålla den relevant till ämnet utan att gå in på allt för avancerade områden.

Väljer att inte skriva vidare om Docsis, håller tråden på en lagom teknisk nivå. Har inte hört någon privatkund som blivit erbjuden högre hastigheter än 1000/100 över koaxial ändå, eller har jag fel?

"Vanligtvis erbjuds högst 1000/100Mbit/s för Docsis i Sverige, men nyare standarder tillåter ännu högre hastigheter." skulle man kunna skriva. Men jag förstår om du INTE gör det. Bara jag som är teknikonanist, vilket iof detta forumet är för

Sen missade du en högt väsentlig uppkopplingsform : https://www.ietf.org/rfc/rfc1149.txt

Permalänk
Medlem

@iXam: När du ändå skriver det så bra, väljer jag att vara lat och tacka för din insats!

Ja, du menar IBB - Internet By Blimp?

Permalänk
Medlem

Lite rättelse gällande 3G: Det var länge sedan "Turbo-3G" med 7,2Mbit/s teoretisk hastighet var bäst. HSPA+ är standard idag, åtminstone i större delen av landet och förväntad hastighet med OK täckning är oftast mellan 15-30Mbit/s.

Stämmer att 4G överlag har bättre latens vid bra förhållanden, men i verkligheten betyder inte det att 3G skulle ha hög latens. Allt handlar om täckning, och vid bra förhållanden får men ofta bra latens!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Kanske ska döpa om tråden till WAN-förbindelser eftersom du har med både svartfiber och L2 P2P-länkar.
Saknar även L3 VPN/MPLS VPN, DMVPN och VPLS-tjänster. Det är dock enterprise-sidan alltihop.

Jag kan ju nämna att L3 VPN/MPLS VPN är bland det vanligaste man kan köpa som företagskund med flera siter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

@iXam: Lagt till förklaring av vanliga begrepp. Känns som en lista som kan bli lång, försöker hålla den relevant till ämnet utan att gå in på allt för avancerade områden.

Väljer att inte skriva vidare om Docsis, håller tråden på en lagom teknisk nivå. Har inte hört någon privatkund som blivit erbjuden högre hastigheter än 1000/100 över koaxial ändå, eller har jag fel?

@kallabaz: Jag har faktiskt ytterst lite erfarenheter av satellitbredband, skall läsa på lite och lägga in den i listan. Känns som att den tar ettaplatsen för minst prioriterad tjänst?

@Baxtex: Lägger till röksignaler när jag får samtal från någon som försöker sälja på mig det. Affärsidé?

@gargamelo: Tillagt.

Stämmer bra. Men när du nu har gjort en sådan fin lista så borde vi jobba för att få den komplett.

Fördelar satellit
- Går att få vart som helst bara du ser himlen i princip.

Nackdelar
- Dyrt
- Långsamt (samt alla problem som 4g har)
- Ostabilt med tanke på väder mm.

Permalänk
Medlem

Jag tycks inte kunna redigera mitt första inlägg längre, finns det en gräns på max antal tillåtna redigeringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Jag tycks inte kunna redigera mitt första inlägg längre, finns det en gräns på max antal tillåtna redigeringar?

Tid gången tror jag. Men kontakta moderatorerna här och se om du kan få ett undantag om det är tekniskt möjligt.

Permalänk
Medlem

Tackar Dimestam för förtroendet i denna tråd, jag kan återigen redigera mitt första inlägg!

@Saodie: Tack för att du uppmärksammade detta, ändrat till HSPAevo istället som verkar vara standard i 3G-näten idag. Mobila bredbandstekniker är inte min starka sida!

@kallabaz: Lagt till satellitbredband, skrev in den som subnot under Mobilt bredband, tack!

@CloX: Ändrat rubriken, håller med dig om att det kan läggas till. Håller även med dig om att L3 VPN bör läggas till, känner mig dock för osäker för att lägga till den i listan än - förslag:

(Bortredigerat tidigare förslag på VPN rubrik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Tackar Dimestam för förtroendet i denna tråd, jag kan återigen redigera mitt första inlägg!

@Saodie: Tack för att du uppmärksammade detta, ändrat till HSPAevo istället som verkar vara standard i 3G-näten idag. Mobila bredbandstekniker är inte min starka sida!

@kallabaz: Lagt till satellitbredband, skrev in den som subnot under Mobilt bredband, tack!

@CloX: Ändrat rubriken, håller med dig om att det kan läggas till. Håller även med dig om att L3 VPN bör läggas till, känner mig dock för osäker för att lägga till den i listan än - förslag:

6. L3 VPN
Mjukvarubaserad punkt-till-punkt förbindelse som med hjälp av en virtuell tunnel skapar en krypterad direktlänk mellan två eller flera internetanslutna punkter. Uppgiften att kryptera, och sedan dekryptera all data som färdas i tunneln kräver processorkraft, och beroende på vald utrustning som hanterar denna uppgift kan maxhastighet samt latens påverkas negativt. Tjänsten används för att öka säkerheten i kommunikation mellan olika punkter, och finns i många olika utföranden.

Förväntad hastighet:
Beroende på internethastighet på berörda punkter

Vanliga problem:
- Negativt påverkad hastighet samt latens
- Förlitar sig på internetuppkoppling för att fungera

Taggar:
L3 VPN, MPLS VPN, DMVPN, VPLS, IPsec, SSL VPN, Virtuell tunnel

Oj nu blev det lite rörigt. Jag var nog lite otydlig, ber om ursäkt.
Det jag rabblade upp var olika typer av tjänster.
L3 VPN/MPLS VPN syftar på det som nämns som VPRN i denna artikel https://en.wikipedia.org/wiki/MPLS_VPN (ISPs kallar ofta detta för IP VPN).
VPLS är en annan tjänst som är L2 multipoint
DMVPN är dynamiska multipoint VPNs (krypterade)

Permalänk
Medlem

@CloX: Redigerat förslaget att enbart innefatta L3 VPN, jag kan för lite om VPLS, DMVPN för att skriva en punkt om det alls. Lust att tillföra?

Lägger till en rad i ursprungsinlägget med medlemmar som tillfört förändringar så att ni får cred för er hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Har länge tyckt att det behövs en "hemma LAN/Internet FAQ" här. Hade en rätt populär sektion på AoB för 10 år sen.

Sen kanske man som hemmaanvändare inte kör så mycket våglängder eller MPLS:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Archane:

När internetförbindelsen lämnas av i kabel-tv uttaget. Begreppet "ComHem-hus" är inte ovanligt när det gäller internet via koaxialkabel. Ofta utgår koaxialkablarna från switch som har fiberupplänk, vilket möjliggör bättre hastighet än xDSL-tjänster då kopparsträckan är kortare samt kabeln i sig kan hantera högre frekvenser.

Oftast går kopparkabeln inte till en Switch, terminering sker oftast i en HC (Huvudcentral) som i sin tur är ansluten till en central i området, som har fiber

Skrivet av Archane:

Vanligtvis erbjuds högst 1000/100Mbit/s för DOCSIS i Sverige, men nyare standarder tillåter ännu högre hastigheter.

ComHem erbjuder 1000/100 i vissa områden, vet inte om det är DOCSIS. Standarden erbjuder dock högre hastigheter (download). Högsta närvarande hastighet idag är 500/50 om jag inte har fel

Skrivet av Archane:

Kommunikationsoperatör KO, nätleverantör, Öppen fiber, Fiber till villa, Villafiber, FTTH, Skanova, Zitius, Framtidens bredband, Open Universe, Itux

Skanova erbjuder nog inte stadsnät, det är en Teliatjänst?

Skrivet av Archane:

En totalt passivt avlämnad förbindelse mellan A- och B-punkt. Slutkund styr själv över utrustningen som länkas upp över förbindelsen. I de fall då förbindelsen är avlämnad med en specifik våglängd kan enbart vald våglängd nyttjas. Denna typ av tjänst används i regel enbart av ISP:er samt större IT-företag.

Kanske lite OT men våglängdsterminering kan göras på så sjukt många olika sätt och det förekommer aktiv avlämning med 10Ge, aktiv avlämning på 1310, passiv på exempelvis 1550 osv. Oftast har operatören utrustning för WDM vilket gör att du inte behöver bry dig LR SFPer - då man vanligast ändå beställer WDM över längre avstånd, mellan städer eller länder (annars kan man ju köra svartfiber)

Skrivet av Archane:

Gbps, Mbps, Kbps, Gbit/s etc

Något som vi ofta irriterar oss på Skulle dock länka till wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Data_rate_units då detta är lite mer komplicerat då man kan använda basen 8 eller 10, dvs 1 kbyte kan vara 1000 bytes eller 1024 bytes....

Skrivet av Archane:

ms / Ping / latens
Tiden det tar från att din dator skickat en signal till att den kommer fram dit den skall. Anges i MilliSekunder.

Kan kanske vara vettigt att förklara RTT också.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: En huvudcentral är väl snarare en benämning på platsen där termineringen sker, utrustningen som hanterar koaxialförbindelserna och skickar vidare i fiber bör i de flesta lägen vara en switch? Jag vet att det sker, då jag har stött på detta ett flertal tillfällen. Huruvida det är vanligast kan jag dock inte garantera!

Låter hastigheten för DOCSIS ligga, även om just ComHem som visserligen är klart störst på koaxialförbindelser inte erbjuder den hastigheten via det protokollet.

Skanova är inte Telia!! Vet inte hur många gånger jag har fått förklara detta i mitt jobb De ägs av TeliaSonera men de är en nätleverantör, inte internetleverantör. Har med dem i taggarna då de har mycket med öppen fiber näten att göra i Sverige.

Vågländsförbindelser blir allt vanligare även i accessnäten, då Mux/demux filter blir allt billigare i takt med att fler beställs (som allt annat). Tanken att man med en svartfiberförbindelse till en adress kan skapa ett flertal passivt, dedikerade förbindelser utan att behöva beställa nya svartfiberpar är lugnt samt lönsamt för en ISP.

Lägger till länk för data rates samt RTT!

Permalänk
Inaktiv

@Archane: Naje, tror nog rätt många som arbetar med kabel-tv skulle säga att det är termineringsurustningen snarare än termineringslokalen. Lite som att säga att ditt ADSL sitter i en telefonstation, fast telefonstationen slutade husera AXE växlar för 10 år sen...

Min poäng om DOCSIS vs ComHem (som är ledande) blir lite missvisande. ComHem mig veterligen erbjuder 500/50 men DOCIS 3.1 kan i teorin erbjuda 10.000/1.000 (Om man nyttjar hela spektrumet, vilket betyder bye-bye för TV). DOCSIS 3.0 som många använder klarar max 130/250 Mbit/s upload, långt från de 1000.... Tycker det behövs förtydligande som standarderna på samma sätt som du skrev om DSL..

Jag är otroligt medveten om att Skanova inte är Telia, fast det precis är just det de är. Deras formella namn är "TeliaSonera Skanova Access Aktiebolag". Jag tyckte det var missvisande eftersom Skanova är en passiv aktör som levererar svartfiber och det finns ett antal sådana. Varför är Skanova viktigare än Trafikverket, TDC, Stokab mm?

Har inga synpunkter på att våglängder blir vanligare Vi har kört det i 10 tals år för en massa områden, menade att om man ska ge sig in på att förklara våglängder så kanske man ska skriva om de olika metoderna det finns att lämna av våglängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

@CloX: Redigerat förslaget att enbart innefatta L3 VPN, jag kan för lite om VPLS, DMVPN för att skriva en punkt om det alls. Lust att tillföra?

Lägger till en rad i ursprungsinlägget med medlemmar som tillfört förändringar så att ni får cred för er hjälp!

Hehe det du beskriver är fortfarande inget L3 VPN/IP VPN/VRPN, denna tjänst är inte krypterad och inte punkt till punkt. Tjänsten byggs med hjälp av VRFer hos ISPn för att separera routingtabellen från andra kunder. Det har alltså helt separerat från internet.

Det du beskriver är i grund och botten en IPSEC, jag vet inte hur många kunder som köper IPSEC av ISP, eller om det ens säljs. Många väljer nog att bygga detta själva över en annan tjänst, vanligtvis internet.

För att summer har L3 VPN/IP VPN ingenting med IPSEC eller punkt till punkt att göra.
Såhär beskriver några av ISPerna detta:
https://www.dgc.se/Datakommunikation/Privata-natverk/IP-VPN/
http://tdc.se/natverk/ipvpn
http://www.tele2.se/foretag/upptack/datanatstjanster/ip-tjans...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CloX:

Hehe det du beskriver är fortfarande inget L3 VPN/IP VPN/VRPN, denna tjänst är inte krypterad och inte punkt till punkt. Tjänsten byggs med hjälp av VRFer hos ISPn för att separera routingtabellen från andra kunder. Det har alltså helt separerat från internet.

Det finns så sjukt många olika sätt idag att leverera VPN tjänster att det knappast är värt att skriva. VRF i sig har ju inget med L3VPN att göra, och VPN man kan mappa i många tekniker, exempelvis BGP. Sjukt snurrigt

Skrivet av CloX:

Det du beskriver är i grund och botten en IPSEC, jag vet inte hur många kunder som köper IPSEC av ISP, eller om det ens säljs. Många väljer nog att bygga detta själva över en annan tjänst, vanligtvis internet.

Exakt. Kan säga att det internationellt inte är helt ovanligt att IPSEC levereras av en ISP som en tjänst, tom. över IP nät som dom själva inte har kontroll över. Ofta användbart för att knyta MPLS och IPSEC ihop för att få bättre räckvidd.

Inlägget ursprungligen handlade om WAN men verkar springa iväg åt lite alla möjliga håll nu

Permalänk
Medlem

Hehe detta blir ju en rolig tråd

Skulle vilja få med någonting om att egen utrustning så som router alltid rekommenderas efter ISP:s utrustning.
Då kanske det blir färre "jag får ingen ip-adress på min sjätte enhet på nätverket"-trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

@CloX: Redigerat förslaget att enbart innefatta L3 VPN, jag kan för lite om VPLS, DMVPN för att skriva en punkt om det alls. Lust att tillföra?

MPLS, VPLS, DMVPN är inget som behöver egentligen förklaras på ett forum eftersom vi kommer då upp på nätverks ingenjörs nivå, alltså senior tekniker nivå med flera års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Min poäng om DOCSIS vs ComHem (som är ledande) blir lite missvisande. ComHem mig veterligen erbjuder 500/50 men DOCIS 3.1 kan i teorin erbjuda 10.000/1.000 (Om man nyttjar hela spektrumet, vilket betyder bye-bye för TV). DOCSIS 3.0 som många använder klarar max 130/250 Mbit/s upload, långt från de 1000.... Tycker det behövs förtydligande som standarderna på samma sätt som du skrev om DSL..

Comhem erbjuder 1000/100Mbit/s och det via Docsis 3.0 på vissa ställen i landet (https://www.comhem.se/bredband/bredband-1000) med hjälp av modemet https://www.netgear.com/service-providers/products/cable/gate...
Erurodocsis 3.0 stödjer upp till 1600/216Mbit/s enligt https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Permalänk
Medlem

Då ska vi se, lite förändring i listan.

Väljer att låta allt som har med VPN och liknande tekniker att göra hamna under P2P, som får en mer breddad beskrivning, då det är det de i grund och botten är - punkt-till-punkt tekniker. (Snälla kom inte med något omöjligt undantagsfall som motargument för den meningen.)

Har inte med beskrivning för DOCSIS då jag tvivlar på att en lekman har någon nytta av det. Tänker mig att om kund skulle nämna vilken version av DOCSIS de har till exempelvis Comhem 2nd line support så blir det väldigt snabbt frågetecken. ADSL/VDSL/SHDSL känns lite mer relevant för en kund att stöta på i ett samtal med sin ISP.

Har lagt till TDC samt Stokab i taggar under punkt 4.

Försöker hålla ihop tråden bäst jag kan efter vad jag kan, då tråden är ämnad att vara en sammanfattning över vilka internetförbindelser en lekman kan komma att nyttja, samt en del vanliga begrepp som berör dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Då ska vi se, lite förändring i listan.

Väljer att låta allt som har med VPN och liknande tekniker att göra hamna under P2P, som får en mer breddad beskrivning, då det är det de i grund och botten är - punkt-till-punkt tekniker. (Snälla kom inte med något omöjligt undantagsfall som motargument för den meningen.)

Här har du tyvärr fel. För det första har du listat överlappande:

  • Tekniker

  • Signaleringsmetoder

  • Protokoll

  • Samlingsnamn

  • Topologier

Majoriteten av dessa är dessutom inte begränsat till P2P-topologier. För att inte någon ska göra sig lustig över det så vill jag bara poängtera att många VPN-topologier KAN utformas som (fully/partially) meshed, hub-and-spoke, P2P och så vidare. För MPLS IP-VPN styrs detta enkelt inter- eller intra-VRF-mässigt med route targets.

Självklart kan du köra VPLS mellan två punkter, men hela idéen med VPLS är att stödja just P2MP-topologier. Motsvarande MPLS-applikation för P2P är VPWS, som inte har MAC learning, split-horizon och dylikt just av den anledningen att det inte behövs för P2P. Att man vid vissa administrativa övergångar ändå väljer att köra, eller bygga om tjänsten till, VPLS för mer kraftfulla felsökningsegenskaper är en parentes.

Kopplingen till MPLS som du har med i din lista här är normalt att LDP och/eller RSVP sköter transport (och allokering/distrubering av transportlabels) och tjänstelabel (VC-label) signalleras genom en T-LDP- (draft-martini) eller BGP-session (draft-kompella).

Samma princip gäller för MPLS L3VPN/IP VPN, men där BGP normalt används för signalering för det som rör tjänsten.
Även här är hela tanken att på ett skalbart sätt kunna realisera isolerad kommunikation mellan upp till tusentals ändpunkter. I det här scenariot kan man (med all rätt!) argumentera för att MPLS inte är en tunnlingsmekanism.

Vad gäller IPSec måste du skilja på transport och tunnel mode också. En vanlig praktisk realisering för exempelvis SD-WAN-lösningar är dock att bygga ett IP overlay med IPSec-enkapsulering. Syftet är detsamma. Du nämner även DMVPN, vilket t.o.m innefattar "dynamic multipoint" i namnet. Multipoint-GRE over IPSec, någon?

I kontexten av IPSec och IP-VPN så är det vanligt att man som SP använder en gateway som terminerar många kunders GRE/L2TP/VxLAN-tunnlar med IPSec-enkapsulering vars ändpunkter finns på tredjeparts infrastruktur. Dessa kan termineras som vilken attachment circuit som helst där interfacet tillhör en VRF och således kan behandlas som godtycklig PE i IP-VPN-sammanhanget. IPSec med en IP-baserad tunnel används alltså som komplement för att nå ändpunkter som av godtycklig anledning behöver krypterad paketlast.
För att återkoppla det till samma princip vad gäller VPWS/pseudowires är det väldigt vanligt att man använder dessa genom -beroende på terminologi- metro/aggregerings/access/regional mot en L3-PE där motsvarande interface tillhör kundens VRF. Topologimässigt blir det fortfarande, från ett helhetsperspektiv, inte begränsat till P2P trots att man använder P2P-L2VPN* som en del av en tjänst. Med det sagt säljs det såklart L2VPN* P2P som tjänst. Då är det normalt VPWS (inte VPLS), eller i Carrier Ethernet-termer, EVPL.

TLDR: Formerna du nämnt med ett par undantag är inte begränsat till P2P-topologier och används sällan som sådana. Därför finns det ingen som helst rimlig anledning till att kalla rubriken för P2P.
De "vanliga problem" du listat under kategorin blir ju också delvis fel när det gäller t ex avgrävd kabel. Dessa problem är ju bara ärvda av den infrastruktur tjänsten realiseras ovanpå, vilket du redan redogjort för i punkterna som beskriver olika förbindelsetyper.

Skrivet av Archane:

Har inte med beskrivning för DOCSIS då jag tvivlar på att en lekman har någon nytta av det. Tänker mig att om kund skulle nämna vilken version av DOCSIS de har till exempelvis Comhem 2nd line support så blir det väldigt snabbt frågetecken. ADSL/VDSL/SHDSL känns lite mer relevant för en kund att stöta på i ett samtal med sin ISP.

Den här sektionen saknar "vanliga problem"-rubriken, till vilket jag föreslår:
- Returstörningar
- Många alldeles för stora MAC-domäner, i vilka kunder ofta lider av begränsad bandbredd under peak-tider

Du har också listat 100 Mbps i upstream, men mig veterligen är det ingen svensk kabeloperatör som erbjuder detta.

Skrivet av Archane:

Försöker hålla ihop tråden bäst jag kan efter vad jag kan, då tråden är ämnad att vara en sammanfattning över vilka internetförbindelser en lekman kan komma att nyttja, samt en del vanliga begrepp som berör dessa.

Nu har du ju blandat ganska friskt mellan både förbindelsetyper och tjänster, varav det sistnämnda inte ens är begränsat till ovan citat med internettjänster.

Termen ISP blir därför ganska meningslös. Du har redogjort för förbindelsetyper och VPN-tjänster. Att vissa använder "Internet" som underliggande transport är irrelevant i sammanhanget. Föreslår därför att du ändrar till SP för Service Provider.

Nu blev det här inlägget mycket längre än tänkt, varför jag inte haft tid att korrekturläsa. Ber om ursäkt på förhand för ev. språk- och innehållsfel.

EDIT
Efter att ha läst igenom tidigare inlägg ser det ut som de flesta felen kommit in via framför allt @iXam och dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

EDIT
Efter att ha läst igenom tidigare inlägg ser det ut som de flesta felen kommit in via framför allt @iXam och dig själv.

På vilket sätt har jag bidragit med felaktig information? Comhem erbjuder 1000/100Mbit/s via Docsis på vissa ställen i Sverige. Enligt specen på modemet man får med står det att det är ett Docsis 3.0-modem. Och enligt Wikipedia stödjer Docsis 3.0 dessa hastigheter och även över.

Jag har gett källor på alla mina påståenden.

Permalänk
Medlem

Ett råd i all välmening till TS; skippa allt som har med företag/enterprise-sidan att göra. Detta är ett forum för privatpersoner och deras personliga bruk.

För oss som vill diskutera MPLS, MBGP, DMVPN, osv så finns det forum för det annorstädes.

Fundera på att byt trådnamn till Internetförbindelser (konsument) eller dylikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

Ett råd i all välmening till TS; skippa allt som har med företag/enterprise-sidan att göra. Detta är ett forum för privatpersoner och deras personliga bruk.

För oss som vill diskutera MPLS, MBGP, DMVPN, osv så finns det forum för det annorstädes.

Fundera på att byt trådnamn till Internetförbindelser (konsument) eller dylikt.

Håller helt klart med.