Flera routrar efter en switch? (Telia Fiber)

Permalänk
Medlem

Flera routrar efter en switch? (Telia Fiber)

Tjena, har något av ett akut problem;

Vårt hus har fiber från Telia. Mediaomvandlaren sitter inomhus i hallen och i början drog jag en lina från den till en mer central del av huset och kopplade in den medföljande Technicolor routern. Men nu behövs dels bättre täckning och dessutom måste den trådlösa belastningen fördelas eftersom det är alldeles för många trådlösa enheter igång.

För att försöka lösa detta gjorde jag följande i samråd med en kunnig bekant:
- Skrotade Teliaroutern
- Köpte en 5-portars switch
- Köpte tre routrar, ASUS RT-AC66U (en på varje våning var tanken)

Satte därefter switchen direkt efter mediaomvandlaren och därefter började jag koppla in/installera en router i taget i var sin switchport. 1:a routern fungerade utan problem och det går att komma ut på internet etc, detsamma med andra routern. Men på den tredje så indikerar internetlampan att routern visst får internet, men i konfigurationsmenyn tar det stopp och den beter sig som att den inte får tillgång till internet. Därefter började den andra routern hoppa på och av också. Den första fungerar dock utan problem...

Läste runt lite på svenska/engelska forum efter lite googlande och det verkar som att det måste finnas en router till mellan omvandlaren och switchen, och att det krävs en hel del justeringar av inställningarna på samtliga routrar. Någon som vet om detta är den enda lösningen och har lust att förklara? Alternativt om min lösning egentligen borde fungera men förklara vad jag missat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Tjena, har något av ett akut problem;

Vårt hus har fiber från Telia. Mediaomvandlaren sitter inomhus i hallen och i början drog jag en lina från den till en mer central del av huset och kopplade in den medföljande Technicolor routern. Men nu behövs dels bättre täckning och dessutom måste den trådlösa belastningen fördelas eftersom det är alldeles för många trådlösa enheter igång.

För att försöka lösa detta gjorde jag följande i samråd med en kunnig bekant:
- Skrotade Teliaroutern
- Köpte en 5-portars switch
- Köpte tre routrar, ASUS RT-AC66U (en på varje våning var tanken)

Satte därefter switchen direkt efter mediaomvandlaren och därefter började jag koppla in/installera en router i taget i var sin switchport. 1:a routern fungerade utan problem och det går att komma ut på internet etc, detsamma med andra routern. Men på den tredje så indikerar internetlampan att routern visst får internet, men i konfigurationsmenyn tar det stopp och den beter sig som att den inte får tillgång till internet. Därefter började den andra routern hoppa på och av också. Den första fungerar dock utan problem...

Läste runt lite på svenska/engelska forum efter lite googlande och det verkar som att det måste finnas en router till mellan omvandlaren och switchen, och att det krävs en hel del justeringar av inställningarna på samtliga routrar. Någon som vet om detta är den enda lösningen och har lust att förklara? Alternativt om min lösning egentligen borde fungera men förklara vad jag missat?

Tack på förhand!

Så ska du inte koppla. Telia router -> switch -> Accesspunkt.

Du måste stänga av routingen i dina routrar och bara använda dem som access punkt (AP) annats för du sjuka problem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha tre routrar mot internet eftersom du får för få IP-adresser. För att vara en kunnig bekant verkar han inte särskilt kunnig. Vad du egentligen behöver är accesspunkter, inte fler routrar. Lämna tillbaka om möjligt och köp renodlade accesspunkter (förslagsvis Ubiquiti UniFi) så kan du få roaming att fungera bra också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Så ska du inte koppla. Telia router -> switch -> Accesspunkt.

Du måste stänga av routingen i dina routrar och bara använda dem som access punkt (AP) annats för du sjuka problem.

Så det ska vara en router efter omvandlaren men innan switchen (med routing), och de andra tre routrarna efter switchen ska ställas in som access punkter? Funkar access punkter med trådlösa enheter också eller bara med sladd? Behöver man ändra några andra inställningar på någon av routrarna förutom AP?

Permalänk
Medlem

@waydan:

Verkar onödigt att ha flera routrar. Jag gissar att alla också agerar som dhcp också?

Men eftersom duu redan köpt dessa. Så testa att göra såhär.
Du borde bara använda dig av en router som delar ut dhcp. De andra borde du stänga av detta på. Tror att det finns i menyn att bara använda som en accesspunkt. Så vid omvandlaren sätter du master router med dhcp. Sedan de resterande routrarna som är inställda på att bara agera accesspunkter på de andra platserna. Testa också att inte ansluta dessa i wan porten utan i någon port mellan 1-4.

Men nat och dhcp borde vara avstängt på dessa.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Så det ska vara en router efter omvandlaren men innan switchen (med routing), och de andra tre routrarna efter switchen ska ställas in som access punkter? Funkar access punkter med trådlösa enheter också eller bara med sladd? Behöver man ändra några andra inställningar på någon av routrarna förutom AP?

De andra routrarna kopplar du med sladd direkt till switchen. Sedan konfigurerar du dem som access punkter och sätter samma SSD
på alla med samma lösenord.

omvandlaren -> Telia router -> switch -> kabel -> accesspunkter -> WiFi

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan inte ha tre routrar mot internet eftersom du får för få IP-adresser. För att vara en kunnig bekant verkar han inte särskilt kunnig. Vad du egentligen behöver är accesspunkter, inte fler routrar. Lämna tillbaka om möjligt och köp renodlade accesspunkter (förslagsvis Ubiquiti UniFi) så kan du få roaming att fungera bra också.

Aha, ok! Hehe, ja han kanske inte var så kunnig som jag trott då (/som han själv säger ). Fast grejen är den att varje våning ska ha separata lösenord/vara separata nätverk, funkar det med renodlade AP:s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Aha, ok! Hehe, ja han kanske inte var så kunnig som jag trott då (/som han själv säger ). Fast grejen är den att varje våning ska ha separata lösenord/vara separata nätverk, funkar det med renodlade AP:s?

Ja.

Dock så kan du inte ha samma SSID, dvs namnet på trådlösa

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Aha, ok! Hehe, ja han kanske inte var så kunnig som jag trott då (/som han själv säger ). Fast grejen är den att varje våning ska ha separata lösenord/vara separata nätverk, funkar det med renodlade AP:s?

Då är det lite annorlunda. Om du vill att nätverken ska vara helt separata kommer du behöva en router med stöd för VLAN så att du kan skapa tre olika nätverk som delar en IP-adress utåt och sedan en accesspunkt till varje våning som sköter det trådlösa.

Vad är förresten anledningen till att separera nätverken?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Aha, ok! Hehe, ja han kanske inte var så kunnig som jag trott då (/som han själv säger ). Fast grejen är den att varje våning ska ha separata lösenord/vara separata nätverk, funkar det med renodlade AP:s?

Varför olika passord? Olika ssid också då antar jag? Annars blir det jobbigt.

Men stäng av dhcp på samtliga. Förutom den router som ska dela ut dhcp. Anslut de andra i wan porten och konfigurera trådlösa som vanligt

Eller ska du ha delade nätverk?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

@waydan:

Verkar onödigt att ha flera routrar. Jag gissar att alla också agerar som dhcp också?

Men eftersom duu redan köpt dessa. Så testa att göra såhär.
Du borde bara använda dig av en router som delar ut dhcp. De andra borde du stänga av detta på. Tror att det finns i menyn att bara använda som en accesspunkt. Så vid omvandlaren sätter du master router med dhcp. Sedan de resterande routrarna som är inställda på att bara agera accesspunkter på de andra platserna. Testa också att inte ansluta dessa i wan porten utan i någon port mellan 1-4.

Men nat och dhcp borde vara avstängt på dessa.

Mjo, borde kanske frågat här innan inköpen skedde. Ja precis, är inte så jätteduktig på routerinställningar men ASUS konfigurationssida är ju ganska enkel och jag såg tydligt att dhcp är påslaget på samtliga routrar.

Ok, så om jag förstått det hela rätt:
- En router efter omvandlaren som agerar fullt ut som router, dvs. den behöver inte "modifieras" på något sätt utan endast konfigureras som vanligt.
- Från routerns LAN drar jag en sladd till switchen.
- Från switchen drar jag sladdar till resterande tre routrars LAN? Eller WAN-porten? Samt ställer in dessa som AP:s och stänger av NAT och dchp på dessa.

En fråga; på den första routern efter omvandlaren - kommer även dennes trådlösa nätverk fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Då är det lite annorlunda. Om du vill att nätverken ska vara helt separata kommer du behöva en router med stöd för VLAN så att du kan skapa tre olika nätverk som delar en IP-adress utåt och sedan en accesspunkt till varje våning som sköter det trådlösa.

Vad är förresten anledningen till att separera nätverken?

Nja, vet inte om jag formulerade mig rätt där. Vet inte riktigt om det betyder något annorlunda att ha "separata nätverk", jag vill endast ha separata SSID:s och separata lösenord. Tanken är att var och en av de tre routrarna ska finnas på varsin våning och ha ett eget SSID och ett eget password.

Det gäller en hyresfastighet, fördelat på tre plan. Därav uppdelningen, för att underlätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Mjo, borde kanske frågat här innan inköpen skedde. Ja precis, är inte så jätteduktig på routerinställningar men ASUS konfigurationssida är ju ganska enkel och jag såg tydligt att dhcp är påslaget på samtliga routrar.

Ok, så om jag förstått det hela rätt:
- En router efter omvandlaren som agerar fullt ut som router, dvs. den behöver inte "modifieras" på något sätt utan endast konfigureras som vanligt.
- Från routerns LAN drar jag en sladd till switchen.
- Från switchen drar jag sladdar till resterande tre routrars LAN? Eller WAN-porten? Samt ställer in dessa som AP:s och stänger av NAT och dchp på dessa.

En fråga; på den första routern efter omvandlaren - kommer även dennes trådlösa nätverk fungera?

Switchen behöver du egentligen inte. Dra kablar direkt från först routerns.
Ja det trådlösa kommer fungera som vanligt förutsatt att du konfigurerar det. Eller de är väl på default.

Finns något som heter driftläge på routrarna, där kan du ändra till bara ap

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Nja, vet inte om jag formulerade mig rätt där. Vet inte riktigt om det betyder något annorlunda att ha "separata nätverk", jag vill endast ha separata SSID:s och separata lösenord. Tanken är att var och en av de tre routrarna ska finnas på varsin våning och ha ett eget SSID och ett eget password.

Det gäller en hyresfastighet, fördelat på tre plan. Därav uppdelningen, för att underlätta

Tänk på att alla datorer som kopplas till alla dessa enheter kommer att kunna prata med varandra
eftersom nätverket inte är separerat.

Det betyder att det inte spelar roll att du har olika namn och lösenord på de olika access punkterna
när du sedan kopplar allt till samma switch.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Nja, vet inte om jag formulerade mig rätt där. Vet inte riktigt om det betyder något annorlunda att ha "separata nätverk", jag vill endast ha separata SSID:s och separata lösenord. Tanken är att var och en av de tre routrarna ska finnas på varsin våning och ha ett eget SSID och ett eget password.

Det gäller en hyresfastighet, fördelat på tre plan. Därav uppdelningen, för att underlätta

Vad är egentligen meningen med tre olika WLAN när samtliga ändå delar samma nätverk? Låter bara omständligt.
Räkna med uruselt WLAN och sitter du dessutom på ett privatabonnemang gällande internet så kommer det gå sirap i hela lösningen. Bara så du vet vad du har att förvänta dig, så du inte försöker fixa något som inte går att fixa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Switchen behöver du egentligen inte. Dra kablar direkt från först routerns.
Ja det trådlösa kommer fungera som vanligt förutsatt att du konfigurerar det. Eller de är väl på default.

Finns något som heter driftläge på routrarna, där kan du ändra till bara ap

Ok, men anledningen till att jag skaffade switchen var för att få rättvis/fördelad internet till de tre routrarna. Enligt säljaren på Netonnet så var switchens funktion att dels agera grenuttag men även att internet fördelades jämnt över uttagen, t.ex. 3 routrar = 33% var. Detta behövdes eftersom en våning verkar dra betydligt mycket mer än de andra två (mycket streaming/gaming). När dessa inte är hemma är hastigheten inga problem.

Men detta fungerar alltså även om man kopplar direkt till routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Tänk på att alla datorer som kopplas till alla dessa enheter kommer att kunna prata med varandra
eftersom nätverket inte är separerat.

Det betyder att det inte spelar roll att du har olika namn och lösenord på de olika access punkterna
när du sedan kopplar allt till samma switch.

Min mening med uppdelningen är att minska/fördela belastningen på routrarna, så att inte 30-50 trådlösa enheter är anslutna till en och samma router.

Finns det någon nackdel med att enheterna kan prata med varandra? Vet inte riktigt vad det betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Ok, men anledningen till att jag skaffade switchen var för att få rättvis/fördelad internet till de tre routrarna. Enligt säljaren på Netonnet så var switchens funktion att dels agera grenuttag men även att internet fördelades jämnt över uttagen, t.ex. 3 routrar = 33% var. Detta behövdes eftersom en våning verkar dra betydligt mycket mer än de andra två (mycket streaming/gaming). När dessa inte är hemma är hastigheten inga problem.

Men detta fungerar alltså även om man kopplar direkt till routern?

Så fungerar det inte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Min mening med uppdelningen är att minska/fördela belastningen på routrarna, så att inte 30-50 trådlösa enheter är anslutna till en och samma router.

Finns det någon nackdel med att enheterna kan prata med varandra? Vet inte riktigt vad det betyder.

Det löser du inte med upplägget som du har. Dessutom behöver du inte oroa dig för dina enheter
klarar inte 30 stycken användare per access punkt. Du kommer att får problem redan vid 15 stycken.

Hur många användare har du tänkt ska använda det trådlösa nätverket?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Så fungerar det inte.

Skrivet av BrusE:

Det löser du inte med upplägget som du har. Dessutom behöver du inte oroa dig för dina enheter
klarar inte 30 stycken användare per access punkt. Du kommer att får problem redan vi 15 stycken.

Hur många användare har du tänkt ska använda det trådlösa nätverket?

Nähäpp... Nu känner jag mig lost och lurad...

Men visst borde det bli bättre i alla fall? I nuläget finns det bara en router och mellan 20-40 enheter anslutna. Enligt hyresgästerna händer det bara då och då att någon "kickas ut" ur nätverket, samt att hastigheten går ner när streamandet/gameandet börjar. Plus att jag med nuvarande teliarouter inte får ut de 400 i hastighet jag betalar för utan som högst 50, men det är kanske för att den endast lirar på 2.4Ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Ok, men anledningen till att jag skaffade switchen var för att få rättvis/fördelad internet till de tre routrarna. Enligt säljaren på Netonnet så var switchens funktion att dels agera grenuttag men även att internet fördelades jämnt över uttagen, t.ex. 3 routrar = 33% var. Detta behövdes eftersom en våning verkar dra betydligt mycket mer än de andra två (mycket streaming/gaming). När dessa inte är hemma är hastigheten inga problem.

Men detta fungerar alltså även om man kopplar direkt till routern?

Men alltså hur många ip adresser får du tilldelat av din leverantör? Vad är hastigheten? Vad är max hastigheten på din switch?
Kan du låsa max hastighet per port på switchen?
Känns som netonnet killen är ute och cyklar.

Hur ska switchen kunna avgöra att en port bara får använda 33% till en router?

Tror du ska testa det jag föreslagit tidigare. Switchen behövs ej / fyller ingen funktion. Om inte någon sladd blir längre än 90 meter.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Nja, vet inte om jag formulerade mig rätt där. Vet inte riktigt om det betyder något annorlunda att ha "separata nätverk", jag vill endast ha separata SSID:s och separata lösenord. Tanken är att var och en av de tre routrarna ska finnas på varsin våning och ha ett eget SSID och ett eget password.

Det gäller en hyresfastighet, fördelat på tre plan. Därav uppdelningen, för att underlätta

I en hyresfastighet vill du troligtvis ha separata nätverk som jag beskrev. Om du skulle koppla router->switch->AP:s utan att separera dem kan hyresgäster i lägenhet A komma åt enheter som är anslutna till lägenhet B:s trådlösa nätverk, vilket inte är önskvärt av både säkerhets- och integritetsskäl.

EDIT: Något i den här stilen alltså:

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I en hyresfastighet vill du troligtvis ha separata nätverk som jag beskrev. Om du skulle koppla router->switch->AP:s utan att separera dem kan hyresgäster i lägenhet A komma åt enheter som är anslutna till lägenhet B:s trådlösa nätverk, vilket inte är önskvärt av både säkerhets- och integritetsskäl.

EDIT: Något i den här stilen alltså: http://i.imgur.com/xfdsDPg.png

Vårt att nämna är kanske också att du kommer aldrig kunna begränsa max bandbredd till någon våning. Alltså om våning ett använder max bandbredd så går det ju segare för våning två och tre

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Nähäpp... Nu känner jag mig lost och lurad...

Men visst borde det bli bättre i alla fall? I nuläget finns det bara en router och mellan 20-40 enheter anslutna. Enligt hyresgästerna händer det bara då och då att någon "kickas ut" ur nätverket, samt att hastigheten går ner när streamandet/gameandet börjar. Plus att jag med nuvarande teliarouter inte får ut de 400 i hastighet jag betalar för utan som högst 50, men det är kanske för att den endast lirar på 2.4Ghz?

OBS! Detta är ett exempel på prylar du behöver.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9902104/

Ubiquiti EdgeRouter Lite.
Anslut direkt till fiberkonverter och kommer att agera som huvud router för hela byggnaden.
Den konfigureras så att den använder sig av VLAN så att alla våningar/lägenheter blir inkapslade.
QoS är påslaget för att förhindra att någon tar upp all bandbredd.

Netgear ProSafe GSS108E
Switchen som kopplas efter Ubiquiti EdgeRouter Lite. Den är också konfigurerad med olika VLAN.
Hanterar anslutningen till de olika våningsplanen/lägenheterna via tråd.

Ubiquiti UniFi PRO AC1750
Trådlös accesspunkt som monteras i varje lägenhet/våning. Skapar ett trådlöst nätverk. Ansluts till Netgear ProSafe GSS108E

Ubiquiti UniFi Cloud Key
Kontrollenhet för access punkterna så att de kan styras centralt.

Fiberkonverterare -> Ubiquiti EdgeRouter Lite -> VLAN 1/VLAN 2/VLAN 3 -> -> Netgear ProSafe GSS108E -> Ubiquiti UniFi PRO AC1750 -> WiFi Våning 1 (VLAN1) -> Ubiquiti UniFi PRO AC1750 -> WiFi Våning 2 (VLAN2) -> Ubiquiti UniFi PRO AC1750 -> WiFi Våning 3 (VLAN3)

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljunki:

Switchen behöver du egentligen inte. Dra kablar direkt från först routerns.
Ja det trådlösa kommer fungera som vanligt förutsatt att du konfigurerar det. Eller de är väl på default.

Finns något som heter driftläge på routrarna, där kan du ändra till bara ap

Jo switchen behövs.... efter routern mot anslutna AP,n.

Sen är det alldeles rätt angående driftläge med ASUS routrar. Klick, starta om!

http://imgur.com/a/YGgUR

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det skulle väl fungera för ts om han begär att få 3 ip nummer från telia?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@plunn: varför måste han anväda switchen? Routern är ju exakt samma sak.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det skulle väl fungera för ts om han begär att få 3 ip nummer från telia?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men problemet med bandbredd per våning borde vara kvar. Men då skulle varje våning i alla fall få eget nät

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljunki:

@plunn: varför måste han anväda switchen? Routern är ju exakt samma sak.

Nej, den klarar inte av att hålla full hastighet däremot gör en riktig switch det.

Angående att fördela trafik per våningsplan så är det mycket viktigt!! Mycket av dagens strul och massvis med trådar här i forumet handlar om just det och att en singelrouter blir överbelastad, ofta pga massvis med WiFi-omsändningar pga dålig signal.

Sen kan man köra med samma SSID och låta överkopplingarna ske med automagi.

Kolla i min sig hur jag kör, funkar utmärkt

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej, den klarar inte av att hålla full hastighet däremot gör en riktig switch det.

Angående att fördela trafik per våningsplan så är det mycket viktigt!! Mycket av dagens strul och massvis med trådar här i forumet handlar om just det och att en singelrouter blir överbelastad, ofta pga massvis med WiFi-omsändningar pga dålig signal.

Sen kan man köra med samma SSID och låta överkopplingarna ske med automagi.

Kolla i min sig hur jag kör, funkar utmärkt

Men ingen trafik ska ju gå mellan våningsplan ett och tex två. Utan allt ska ju mot isp. Så routern kommer ju bli en flaska iaf, I ditt senario?

Eller menar du att router inte klarar av 333 mbit fördelat på 3 portar? Har han ens 1000 mbit in? Han vill ju inte ha samma ssid. Han vill ju dela upp dem.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T