Kommer inte åt inställningar på Asus-router

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt inställningar på Asus-router

Har precis bryggat våran Comhem-router(foiber-coax). I adminkontrollen så är trådlöst är avstängt och NAT är avslaget. Nu när jag försöker komma åt adminkontrollen på våran Asus-router(192.168.1.1) så går det inte, varken via WIFI eller ethernet-kabel.

Asus-router är kopplad till Comhem-router via ethernetsladd som sitter i port 1. Enligt alla guider och dylikt så ska det bara vara att knappa in 192.168.1.1 eller router.asus.com i webbläsaren för att komma åt alla inställningar, vilket inte fungerar alls.

Vad har vi gjort för fel och vad kan vi göra för att lösa det hela?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vilken port på Asusroutern har du kopplat till ComHemroutern?

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för IP adress på din dator? Har du konfigurerat din Asus så att den gör NAT och är Router nu när ditt comhem modem inte längre gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Vilken port på Asusroutern har du kopplat till ComHemroutern?

I WAN-porten! Det trådlösa nätverket på Asus-routern fungerar perfekt, det enda problemet jag egentligen har är att jag vill byta namn och lösenord på nätverket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Staz: Är DHCP avlagen på comhem routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Staz: Är DHCP avlagen på comhem routern?

Jag har faktiskt ingen aning, hur ser det här ut? Jag hittar inget annat och vet inte riktigt om det är av eller på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Jag har faktiskt ingen aning, hur ser det här ut? Jag hittar inget annat och vet inte riktigt om det är av eller på.

http://i.imgur.com/sEVEyGu.png

Den bilden säger tyvärr inte så mycket.
Att brygga en router brukar inte va att bara att stänga av NAT och WiFi, har du gjort det själv eller är det comhem som gjort det?
DU får försöka leta upp DHCP inställningarna, skulle gissa påa tt det ligger under basic eller advanced.

Edit: Bytt bild ser jag.
På den bilden ser det ut som DHCP är aktivt vilket gör att ASUS routern får en intern adress och inte kan nås på vanliga ip eller url.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den bilden säger tyvärr inte så mycket.
Att brygga en router brukar inte va att bara att stänga av NAT och WiFi, har du gjort det själv eller är det comhem som gjort det?
DU får försöka leta upp DHCP inställningarna, skulle gissa påa tt det ligger under basic eller advanced.

Fixade ny bild på DHCP nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den bilden säger tyvärr inte så mycket.
Att brygga en router brukar inte va att bara att stänga av NAT och WiFi, har du gjort det själv eller är det comhem som gjort det?
DU får försöka leta upp DHCP inställningarna, skulle gissa påa tt det ligger under basic eller advanced.

Edit: Bytt bild ser jag.
På den bilden ser det ut som DHCP är aktivt vilket gör att ASUS routern får en intern adress och inte kan nås på vanliga ip eller url.

När jag har slagit av NAT så försvinner DHCP helt och hållet på inställningarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Staz:

Surfa mot 192.168.0.1

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

@Staz:

Surfa mot 192.168.0.1

Det har jag prövat, fungerar inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Det har jag prövat, fungerar inte.

Nat måste vara påslagen när du gör det

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Nat måste vara påslagen när du gör det

Jo, och då kommer jag bara till inställningarna på Comhem-routern, inte Asusen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

När jag har slagit av NAT så försvinner DHCP helt och hållet på inställningarna.

Frågan är om det räcker.

Det man vill åstadkomma med en bryggning är att leda inkommande signal från väggen vidare genom port 1, normalt brukar man få be sin isp att göra det eftersom det inte brukar gå att göra själv.

Permalänk
Medlem

Troligtvis behöver du matcha ip adresserna dvs 192.168.x.1 för bägge enheter då asusen är förconfad på 192.168.1.1. Sen vilken av dem dem som är enklast att ändra vet jag ej.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Avstängd

ASUS har en "utility" som letar upp routrarna dvs IP-adressen. Device discovery.

Eftersom du med all sannolikhet inte lyckats brygga Comhem routern så byter ASUS-routern adress.

Nu skriver du inte vilken modell du har men det är samma utility för alla modeller.

https://www.asus.com/support/Download/11/2/0/54/ik8J7ZTvg1ukt...

Under "utilities" nedladdningarna hittar du Device discovery..... den är det bara att köra så ser man IP-adressen.

Ser ut så här när jag kör den själv

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ta en screenshot på LAN-Settings. Ser ut som din Comhem router är confad som 192.168.0.1 och din Asus 192.168.1.1, då ligger dom på olika nät och du kan då inte nå Asus routern.

Byt Comhem routern till 192.168.1.2, stäng av DHCP och DNS, peka Gateway och DNS till 192.168.1.1 så ska det förmodligen lira sen.

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn och admininterfacets ip måste ligga i samma nät om du ska kunna nå admininterfacet, som tidigare frågats, vad har du för ip på datorn ? Vad har du för ip som standardgateway i datorn ?i
Posta helst resultatet från ipconfig /all.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Byt Comhem routern till 192.168.1.2,

Om man kör ComHem i Bryggat ska du inte byta/göra något med denna. Då får man dubbel-NAT och det är ganska dumt. ComHem routern kommer lyssna på 192.168.100.1 i bryggat läge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Ta en screenshot på LAN-Settings. .

Precis vad jag frågad efter, men det kanske var för jobbigt....