Permalänk

Hur kan jag få ett snabbare internet?

Hej!

Vi flyttade in i vårt nya hus för 2 år sedan, och fått ta över ett bredband som sitter fast på våran tapetvägg från den förra ägaren. Jag kolla mitt IP och det stod att Telecom3 (T3) var våran internetleverantör. Nu vet jag inte hur andra upplever T3, men är det egentligen bra? Vi har haft ett väldigt segt internet på ett bra tag. Här är resultaten från en sida: https://gyazo.com/83086db3e7ed3916fbc88540ea9a28a1. Det är 5 mobiler, 5 datorer och ett ''TV-bredband'' som används oftast. När vi var utan TV-bredbandet så funkade det okej med internet, men sedan dess när vi hade aktiverat blev det bara värre. Jag har gissat fram en slutsats att det kan bara routerns fel? Vi köpte en billig från Elgiganten (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/128011-t...). Den kanske inte orkar med alla dessa 12 apparater? Jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Ja de där routern är inge vidare skulle jag tro

Kör alla med trådlöst så får routern jobba ordentligt och förmodligen inte orkar med alla källor
Hastigheten ser ju bra ut och med en bättre router blir det nog stabilare med

Black Friday snart och det brukar finnas bra priser på routers då

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Fiztkbfisr9006: Börja med att ta kontakt med de som "äger kablarna" vilket brukar vara antingen fastighetsägaren (hyre/bostadsrätt) eller ett företag inom kommunen (villa) för att se vilka leverantörer ni kan välja mellan.
Sen kan du även kolla med T3 vilken hastighet ni har på er uppkoppling, problemet låter mer som att ni har för dålig bandbredd.

För vanlig surf skall routern klara 5 mobiler och 5 datorer utan problem, TV kan bli problem trådlöst och bör kopplas via kabel.
Om ni sedan har TV via vanligt internet och inte har en mediabox (TV skall kopplas direkt till mediaboxen om sådan finns) så beror det helt på vilken total bandbredd ni har.

Permalänk
Medlem

Du får kolla vad du har för abonnemang, ni kanske kan uppgradera till snabbare uppkoppling?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat vad du ska ha för hastighet? Låter lite som du behöver ge oss lite mer information om vad du gjort för att lösa problemet - lite som att säga min bil är trasig, tror jag, kan ni laga den?

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver hus då bor du alltså i villa ? Då borde du ju veta vem som står för nätet för du har väl ett avtal med nån operatör eller förening och inte bara med en tjänsteoperatör ? Någon måste ju sköta nätet också.
När du vet vem så har de säkert en portalsida där du kan välja olika tjänster och operatörer.
Om du inte vet nått om det så kolla om det står nått på fakturan från T3 om vem som driftar nätet och saknas det uppgift så får du nog kontakta dem och fråga om vilket nät du är ansluten till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att du bara har en 10Mbit uppkoppling och då går det väldigt segt.
Ring T3 och kollade vad du har för hastighet och vem som äger ditt fibernät.
Och eventuellt så uppgradera till 100mbit och en scysstare router.

Permalänk

@studiox_swe: Tyvärr har jag inte mer för jag är inte så kunnig, och du behöver inte vara otrevlig för det.

Permalänk

@mrqaffe: Står inget på den. Endast på IPn visar det att jag har T3 som leverantör. Jag bor i ett kedjehus!

Permalänk

@fermia: Tack för tipset!

Permalänk

@MacAllan: Tack! Ska göras!

Permalänk
Medlem

Då kontaktar du t3 eller hör med.grannar.vem som äger nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Zynken: Jag ringer T3 imorgon och hör av mig!

Permalänk

@Molotov: Jo, men saken är att vårt hus har ett annat bredband än dem andra grannarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiztkbfisr9006:

@Molotov: Jo, men saken är att vårt hus har ett annat bredband än dem andra grannarna

Om ni har fiber så kan dom andra ha andra internetleverantör.
Men fiberägare har ni garanterat samma, precis som ni har samma ägare av era elkablar in till husen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

På telias sida t.e x.
Kan du skriva in din adress,så ser du vad dom kan leverera.
Tror BBB,med har den funktionen,
Säkert andra leverantörer med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Jag vet ju inte ens själv vad fiber är? https://gyazo.com/5f76fcd402cd25c9752b3bc1f545f22c Detta är som sitter fast på våran vägg sen vi flytta in, och stoppar jag in internet kabeln som står mellan denna och routern. Umeå energi är de som står för kablarna, och T3 är de som levererar. En kompis till mig sa på ett enkelt sätt att fiber är det som är på väggen för att stoppa in internetkabeln? Är det inte då det jag har?

@Molotov

Permalänk

Jag själv börjar missbruka ordet/namnet bredband, fiber, Mediabox väldigt mycket som ni ser. Därför behöver jag hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiztkbfisr9006:

Jag vet ju inte ens själv vad fiber är? https://gyazo.com/5f76fcd402cd25c9752b3bc1f545f22c Detta är som sitter fast på våran vägg sen vi flytta in, och stoppar jag in internet kabeln som står mellan denna och routern. Umeå energi är de som står för kablarna, och T3 är de som levererar. En kompis till mig sa på ett enkelt sätt att fiber är det som är på väggen för att stoppa in internetkabeln? Är det inte då det jag har?

@Molotov

Då har du fiber med Umeå Energi Bredband. Här kan du se vilka tjänsteleverantörer som finns:
https://ume.net/Home/MainObjectGroup

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Fiztkbfisr9006:

Jag själv börjar missbruka ordet/namnet bredband, fiber, Mediabox väldigt mycket som ni ser. Därför behöver jag hjälp

Du kan testa vad du får ut för hastighet via http://www.speedtest.net/ , kör testet via en av de trådade datorerna (när de andra enheterna inte använder internet) så får du se vad du får ut iallafall. Du kan också köra det på en trådlös dator, så kan du se vad enheterna så är uppkopplade på det viset får för bandbredd från routern.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fiztkbfisr9006:

Jag vet ju inte ens själv vad fiber är? https://gyazo.com/5f76fcd402cd25c9752b3bc1f545f22c Detta är som sitter fast på våran vägg sen vi flytta in, och stoppar jag in internet kabeln som står mellan denna och routern. Umeå energi är de som står för kablarna, och T3 är de som levererar. En kompis till mig sa på ett enkelt sätt att fiber är det som är på väggen för att stoppa in internetkabeln? Är det inte då det jag har?

@Molotov

Då vet du ju vilken nätleverantör du har så då är det inte så svårt att kolla vad du kan välja mellan >
https://ume.net/Service/ServiceSelect?customerType=3d732beb-f...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: ''Din fastighet eller lägenhet tillhör en grupp eller förening som är ansluten till stadsnätet ume.net. Vi levererar bredband, telefoni, tv och övriga tjänster tillsammans med våra tjänsteleverantörer. Ta kontakt med din fastighetsägare eller förening för mer information om vad som gäller för just dig.''

Permalänk

@danielmw2: Kolla på tråden i början som jag skapa, där finns det en gyazo länk på resultaten från speednet.

Permalänk

@LemonIllusion: ''Din fastighet eller lägenhet tillhör en grupp eller förening som är ansluten till stadsnätet ume.net. Vi levererar bredband, telefoni, tv och övriga tjänster tillsammans med våra tjänsteleverantörer. Ta kontakt med din fastighetsägare eller förening för mer information om vad som gäller för just dig.''

Permalänk
Skrivet av Fiztkbfisr9006:

@danielmw2: Kolla på tråden i början som jag skapa, där finns det en gyazo länk på resultaten från speednet.

Ber om ursäkt, missade det, var det via trådlöst eller trådat? Om trådat, så får du kontakta ume och fråga om det finns någon högre hastighet tillgänglig (fråga också vad du har för nuvarande hastighet skrivet i kontraktet, om du har 30+ mbit så är det troligtvis routern)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

@danielmw2: Inga problem alls! Gjorde det trådlöst, men nu har ju jag inte min speldator då brukade jag köra med trådat. Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fiztkbfisr9006:

@studiox_swe: Tyvärr har jag inte mer för jag är inte så kunnig, och du behöver inte vara otrevlig för det.

Förlåt, vad inte meningen att verka otrevlig, det här är ju ett forum där vi alla hjälper till.. Jag kan förstå om du kontaktat Umeå Energi eller T3 och inte fått hjälp att man vill vända sig till kanske ett forum, lite som Plus för "IT". Fast här, som jag förstår det har ju inget av detta gjorts där av min kanske något elaka kommentar. sorry

Permalänk

@studiox_swe: Tack det är lugnt!

Permalänk
Medlem

Prova att koppla nätverkskabeln som går in i din router i en dator istället, och kör sedan ett hastighetstest. Då vet vi om det är routern som är kass eller om du har för låg hastighet på ditt abonnemang.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

För vanlig surf skall routern klara 5 mobiler och 5 datorer utan problem...

En router för 179 kr? Please!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net