Spela Doom 3 BFG Edition på HTC Vive, med roomscale och full motion controller tracking

Permalänk
Medlem

Spela Doom 3 BFG Edition på HTC Vive, med roomscale och full motion controller tracking

Yes, nu kan alla HTC Vive ägare köra ett riktigt AAA-spel i sin fulla version i VR! Doom 3 BFG Edition har fått fullt VR stöd, inklusive roomscale och full motion controller tracking, med hjälp av en mod som utvecklats av en duktig snubbe som kallar sig Codes4Fun på Github. Mod:en heter RBDOOM 3 BFG och är helt gratis att ladda ner. Det man behöver är självklart fulla versionen av Doom 3 BFG Edition.

På Steam är den dyr och kostar ca 200kr, men en Steam-nyckel går att köpa för ca 70-80kr eller till och med billigare på sajter som tex cdkeys.com. Helt klart värt pengarna med tanke på hur mycket spelglädje man får!

Spelet fungerar riktigt bra med free movement via touchpaden på Vive-kontrollerna, ungefär såsom i FPS spelet Virtual Warfighter till HTC Vive. Det går att spela både stående i roomscale eller sittandes (som standard är det stående som gäller, men något kommando i konsolen kan knappas in för att få sittande upplevelse). Grafiken är grymt bra (vi är ju inte riktigt bortskämda med grafiken i VR spel ännu) och det flyter på hur bra som helst på min 980Ti och 4790k, inte haft en enda frame loss under ca en timme som jag hunnit testa. Dock har jag inte hunnit testa med supersampling ännu. Får återkomma om det.

Här är länken till VR-modden på Github:
https://github.com/Codes4Fun/RBDOOM-3-BFG/releases

Så får ni igång spelet:
1. Har du ännu inte köpt Doom 3 BFG Edition så köp det, tex på cdkeys för ca 7 Eur

2. Ladda ner senaste versionen av RBDOOM-3-BFG mod:en på länken ovan (senaste just nu är 1.1.0). Modden är packad i en .zip fil.

3. Extrahera alla filerna från .zip filen i mappen där Doom 3 BFG Edition är installerad (på min dator är det C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\DOOM 3 BFG Edition\)

3. Starta igång SteamVR och sätt på Vive kontrollerna, och vänta tills allt lyser grönt, precis som vanligt.

4. Gå till spel-mappen, dubbelklicka på RBDoom3BFG.exe filen och dra på dig Viven.

5. Spelet startar automatiskt i Vive headsetet. Kör hårt!

Vad tycker ni? Jag är helt frälst, spelet funkar ju kanonbra med Vive, så länge man är van med fri rörelse i VR utan att bli åksjuk.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Episkt välgjort!
Men jag är definitivt inte van vid movement... ibland går det inte fram som jag önskar?!
Misstänker att det är mina rattar å helvetesmaskiner jag har inkopplat till min racing rigg som spökar.
Men första intryck är super!
Blir att köra igenom igen.
Tänk detta med coop...minns inte modden men hade varit episkt att röjja igenom kampanjen igen med en polare i VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Herre jäklarns vilken upplevelse!
Jag skulle beskriva känslan som när man spelar "laserdome" (ellervaddetheter?).
Man spelar laserdome med demoner och zombies i en oändligt stor spelyta... Och du känner dig ganska ensam där inne...
:-(...

Permalänk
Skrivet av vkn:

Episkt välgjort!
Men jag är definitivt inte van vid movement... ibland går det inte fram som jag önskar?!
Misstänker att det är mina rattar å helvetesmaskiner jag har inkopplat till min racing rigg som spökar.
Men första intryck är super!
Blir att köra igenom igen.
Tänk detta med coop...minns inte modden men hade varit episkt att röjja igenom kampanjen igen med en polare i VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
Ang movmenten: tänk att kroppen flyter dit ficklampan pekar. Att du står på en slags hover board som åker dit du håller vänsterarmen... Om det kan hjälpa?

Permalänk

Har någon några bra moddar? Om det ens finns?
Ljudet, polygonerna, texturerna skulle må bra av lite härliga mods

Permalänk
Avstängd

Doom 3 BFG stödjer inte moddar

edit: Texturepacks tror jag dock det finns, men klassiska moddar som Doom 3 Coop funkar tyvärr inte (Tänk er detta i coop)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av alla jäkla spel man inte vill spela i VR! Man bör nog köpa på sig ett redigt lager kalsonger innan man testar, Doom 3 var ju fan för mycket redan på vanlig skärm

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Doom 3 BFG stödjer inte moddar

edit: Texturepacks tror jag dock det finns, men klassiska moddar som Doom 3 Coop funkar tyvärr inte (Tänk er detta i coop)

Men whata heck! Varför har dom gjort det så?

Permalänk
Avstängd

Köpte precis spelet, aldrig kört Doom3 innan precis som killen i videon så ska bli kul att testa i VR

Permalänk
Medlem

Lycka till...jag var inte människa efter att ha spelat detta på vanlig skärm, vet inte fortfarande om jag är. Köra det här med hjälm? Håller mig till Holopoint för stunden.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Avstängd

Visserligen bara en mod skapad av en person, och så sätt är det ju rätt coolt. Men allt som allt är det nog det sämsta jag testat på VR hittills. Killen i youtubevideon måste ha käkat svamp eller nåt.

Att ha rörelsen knuten till ficklampan känns helt sjukt, är inte alls som onward eller VW som han säger, dessutom går gubben själv hit och dit ganska ofta. Man är extremt begränsad i vad man kan göra, kanske har blivit bortskämd men att inte t'ex kunna plocka upp en coca cola burk känns skitkonstigt i VR.

Visserligen 4 år gammalt spel, men detta kan ju knappast ha ansetts snyggt även med 2012 års mått, tycker det ser ut som skit faktiskt, speciellt i VR. Valve's Robot repair däremot ser helt overkligt snyggt ut t.ex.

Ingen närvarokänsla alls, kändes mer som att försöka titta på typ blair witch projectdär de bara skakar runt med kameran, blev faktiskt lätt illamående av detta och har jag inte blivit av något annat i VR hittills.

Permalänk
Avstängd

Spelet är 12 år gammalt

Onward följer faktiskt också ena kontrollen precis som denna mod, VWF låter dig välja om du vill följa kontrollen eller om du vill att spelet ska estimera en heading

edit: Dock fungerasr inte trackpadden movement så bra nej

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Spelet är 12 år gammalt

Mer rimligt, tittade bara release date i steam Inte så insatt i Doom-serien

Permalänk
Avstängd

bfg är bara en ompaketering med 3d stöd, bara och bara, en av de bästa 3d titlarna som finns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det som irriterar mig mest förutom trackpadden, är att man är typ 10 cm ner i marken, samt skolorna är väldigt fel på objekten, man känner sig som en midget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Episkt välgjort!
Men jag är definitivt inte van vid movement... ibland går det inte fram som jag önskar?!
Misstänker att det är mina rattar å helvetesmaskiner jag har inkopplat till min racing rigg som spökar.
Men första intryck är super!
Blir att köra igenom igen.
Tänk detta med coop...minns inte modden men hade varit episkt att röjja igenom kampanjen igen med en polare i VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt, jag har inte haft några problem alls med rörelsen framåt eller åt något håll. Däremot körde jag med version 4 av modden, inte 5:an eller 6:an som tydligen fått lite ändrade kontroller. Inte hunnit testa senaste versionerna än.

Ratt och pedaler + SteamVR buggar ibland. Har själv Logitech G27 och när jag väl kört nåt bilspel i VR med ratten å startar något annat VR spel efteråt så är det som att något fortfarande trycker på ner-piltangenten. I menyer, i spel mm. Löses enklast med en reboot eller att man drar ut USB kabeln från ratten. Verkar va nå bugg i Logitechs drivrutin förmodligen.

Skrivet av Klubba:

Visserligen bara en mod skapad av en person, och så sätt är det ju rätt coolt. Men allt som allt är det nog det sämsta jag testat på VR hittills. Killen i youtubevideon måste ha käkat svamp eller nåt.

Att ha rörelsen knuten till ficklampan känns helt sjukt, är inte alls som onward eller VW som han säger, dessutom går gubben själv hit och dit ganska ofta. Man är extremt begränsad i vad man kan göra, kanske har blivit bortskämd men att inte t'ex kunna plocka upp en coca cola burk känns skitkonstigt i VR.

Visserligen 4 år gammalt spel, men detta kan ju knappast ha ansetts snyggt även med 2012 års mått, tycker det ser ut som skit faktiskt, speciellt i VR. Valve's Robot repair däremot ser helt overkligt snyggt ut t.ex.

Ingen närvarokänsla alls, kändes mer som att försöka titta på typ blair witch projectdär de bara skakar runt med kameran, blev faktiskt lätt illamående av detta och har jag inte blivit av något annat i VR hittills.

Nja svamp har jag aldrig provat Konstigt däremot att du upplevde det som såpass dåligt. Klart att man inte kan lyfta saker med händerna då detta är en mod och inget riktigt VR spel från grunden, men själva modden med fri rörelse, roomscale, motion kontroller för att hålla vapen å allt är ju genialt ändå. Och grafikmässigt tycker jag det är skitsnyggt. Något otydlig text i menyerna och popups, men ska testa med supersampling och borde funka bättre då.

Skrivet av CyberVillain:

Det som irriterar mig mest förutom trackpadden, är att man är typ 10 cm ner i marken, samt skolorna är väldigt fel på objekten, man känner sig som en midget

Skickades från m.sweclockers.com

Din höjd går att justera via console kommando:
vr_playerHeightCM 180 (om du är 180cm lång tex)

Här finns en officiell diskussion om modden på Steam Community, med kommandon mm:
http://steamcommunity.com/app/250820/discussions/0/2086843754...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Nja svamp har jag aldrig provat Konstigt däremot att du upplevde det som såpass dåligt. Klart att man inte kan lyfta saker med händerna då detta är en mod och inget riktigt VR spel från grunden, men själva modden med fri rörelse, roomscale, motion kontroller för att hålla vapen å allt är ju genialt ändå. Och grafikmässigt tycker jag det är skitsnyggt. Något otydlig text i menyerna och popups, men ska testa med supersampling och borde funka bättre då.

Missade att det var du i videon, ska försöka uttrycka mig mer omfattande då.

I videon låter det som mod'en är det bästa sedan färdigskivad ost, det enda negativa du nämner är att armarna inte går att styra samt att collisions är lite knepiga och sen överöser du det med lovord. Blir enligt mig totalt onyanserat, bara man startar spelet så är man plötsligt i ett rum som lutar 45 grader för man är ett tangentbord på en datorbänk eller nåt, blir helt snurrig redan där. Sen är som sagt kontrollen under all kritik och grafiskt är det ju sämre än job simulator och liknande. Platta 2d texturer överallt så inget djup eller inlevelse, alla karaktärer ser ut som de har modellera i hela ansiktet och sen fått rejält med stryk av mike tyson. Usel kontroll och att rörelser IRL inte matchar spelet och tvärtom gör att det känns väldigt påtagligt att det är ett spel, eller kanske som en film man tittar på. Cutscenerna gör det definitivt inte bättre.

I de flesta andra spel så känns det som man är i en annan värld, vilket är fantastiskt. Bara man startar steamVR tutorial så befinner man sig plötsligt i ett helt annat rum, och alla rörelser trackas och översätts perfekt. Närvarokänslan är total. Startar man Assetto Corsa (som inte ens stödjer vive eller vive controllers) så sitter man plötsligt i en ferrari!! man sitter i en ferrari, hjärnan säger inget annat än att jo, nu fan sitter du i en bil. Detta är ju det sjukt häftiga med VR och det krävs ju bra kontroller och bra tracking för att det ska upplevas så.

Detta är en cool mod, och har man spelet och en vive så kör på bara, testa. Men att kalla det det första AAA titeln på vive känns helt bisarrt, videon var det mest onyansierade jag sett och ger helt fel förväntningar. Finns andra fan-gjorda spel som är riktigt bra, t'ex Portal Stories, men som du säger de flesta VR spel är lite korta, dock hjälper det ju inte hur långt Doom3 än är för jag tror inte någon kommer orka spela detta mer än max en timma så som det är nu.

Permalänk
Avstängd

Nu tycker jag du är väl hård, Doom 3s singleplayer kampanj är sjukt välgjord och riktigt bra. Grafiken tycker jag håller än även fast den är 12 år gammal, det säger lite om du grymt det var när det kom 2004.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Testade vr_playerheight flaggan, det är, inte spelaren längd utan hmds position över golvet man sak ange. I mitt fall är det 155 och jag är en 174 kort. Man kan testa det i lobbyn i Virtual Warfighterr, värdet du ser där är korrekt värde i spelet. Löser dock inte problemet med att man är typ 5-10cm ner i golvet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte Doom 3 BFG bara för VR moden. Ska bli spännande att testa!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Grymt. Testade snabbt igenom och det var ett extremt jobbigt och utdaterat intro.

Spelet har stöd för MSAA X8 så jag tycker detaljerna är helt okej. Synd att 3D modellerna inte riktigt känns 2016 bara..

Kontrollerna kändes oväntat bra! Förstår inte hur man skulle kunna göra det bättre? Man håller en ficklampa i vänsterhanden och man styr samtidigt karaktären dit man pekar med vänstra kontrollen + touchpaden = super. Byt vapen med höger touch och avfyra vapnet med höger trigger...

Mörkt, skuggor och lite jump scares med otäcka ljud effekter gör kanske kan göra detta spelet till ett av dom bästa skräckspelen till VR just nu. Nu tror jag inte det är så många som klarar ett action/FPS spel i VR under en längre period - Jag började känna mig lite illa till mods efter att ha hoppat/strafeat runt som en tok för att undvika fiendens attacker..

Permalänk
Avstängd

Jag spelad 3 timmar i natt utan problem, älskart
För mig fungear det rätt dåligt med trackpadden, svårt dodga impens eldbollar pga detta, ibland fungerar det bra för att nästa gång fungera dåligt. man kan inte lita på hastigheten i strafen. Nått fundamentalt fel hur de läser av och överför trackpadden till movement.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Klubba:

Missade att det var du i videon, ska försöka uttrycka mig mer omfattande då.

I videon låter det som mod'en är det bästa sedan....text text text

Spelade vi en samma spel? Springa runt i läskiga industrilokaler på mars har aldrig varit coolare!

Permalänk
Avstängd

Håller med, en grej som dock sabbar immersion är att man måste styra konsolerna i miljön med huvudet (och även pda). Borde vara enkel att fixa så man kan styra med kontrollen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ny version inatt, rätt mycket godis, bland annat ska de fixat floor buggen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ARGH, nu måste jag bara skaffa HTC Vive...Har skuffat inköpet framför mej en tid i väntan på något intressant, detta fick bägaren att rinna över på ett positivt sätt

Väntar till Black Friday ifall något intressant erbjudande dyker upp

Permalänk

Jag tycker fortf den här upplevelsen är topp 5 på min lista.
Det negativa är väl mer i själva spelet doom 3. Jag minns att jag tyckte samma sak om spelet då det begav sig för 12 år sedan. Halva spelet känns mer som en tech-demo, som inte är lika imponerande idag. Sen är vapnena och vapenljudet riktigt sunkiga. Som dom också var för 12 år sedan...

Annars, ni som funderar på att köpa vive, köp! Sjukt häftig upplevelse! Igår kom en "maggot" från ingenstans mot mina ben, och av ren instinkt skrek och hoppade jag upp från golvet.

https://doomwiki.org/w/images/4/4e/Maggot.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Jag tycker fortf den här upplevelsen är topp 5 på min lista.
Det negativa är väl mer i själva spelet doom 3. Jag minns att jag tyckte samma sak om spelet då det begav sig för 12 år sedan. Halva spelet känns mer som en tech-demo, som inte är lika imponerande idag. Sen är vapnena och vapenljudet riktigt sunkiga. Som dom också var för 12 år sedan...

Annars, ni som funderar på att köpa vive, köp! Sjukt häftig upplevelse! Igår kom en "maggot" från ingenstans mot mina ben, och av ren instinkt skrek och hoppade jag upp från golvet.

https://doomwiki.org/w/images/4/4e/Maggot.jpg

Lite OT, men vilka är de fyra andra på top-5 listan?

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Lite OT, men vilka är de fyra andra på top-5 listan?

*Project Cars
*Prepar 3d med flyinside + mods
*Big Screen
*Elite dangerous
*Vivecraft/minecraft
*DCS
*A chair in a room
*Onward
*Google Earth

Permalänk
Avstängd

Håller inte med, Doom3s bandesign är fortfarande sjukt detaljerad, finns inget spel (Förutom möjligen Alien Isolation) som har skapat en rymdbas lika bra. Allaa gånger jag spelat genom Doom 3 så har jag spenderat mycekt tid bara på att njuta av detaljerna, lika så nu.

Visa signatur